Jarraian, Gobernu Irekiaren III. Planerako jasotako ekarpen berriak argitaratu dira.
Ekarpenak jaso diren hurrenkeraren arabera daude ordenatuta.
CCU-REN EKARPENAK, GOBERNU IREKIAREN HIRUGARREN EKINTZA-PLANERAKO BALORATZEKO
Kontsumitzaile eta Erabiltzaileen Kontseilua (CCU) estatu mailan jarduten duten kontsumitzaile eta erabiltzaileen erakundeen nazio-eremuko ordezkaritza- eta kontsulta-organoa da, eta kontsumitzaile eta erabiltzaileen erakundeen ordezkaritza instituzionala du Estatuko Administrazio Orokorraren edo Estatuko edo nazioz gaindiko beste erakunde eta organismo batzuen aurrean. Gaur egun, kontsumitzaileen bederatzi erakundek osatzen dute CCU. CCUk III. Planari egindako ekarpenak:
Gaur egun, Sarbide Eskaerak Kudeatzeko aplikazioaren (GESAT) funtzio nagusia sarbide-eskaerei buruzko espedienteak kudeatzea da, eta, beraz, Gardentasunaren Atariarekin elkarreragiten duen modulu nagusietako bat da. Proposamena da GESATen bidez kudeatutako informazio publikoa eskuratzeko prozedura elektronikoa eraldatzea, Elkarreragingarritasun Eskema Nazionalaren (ENI) eta Segurtasun Eskema Nazionalaren (ENS) eskakizunei bete-betean erantzungo dien prozedura bihurtzea, eta Archive behin betiko artxibo elektronikoaren aplikazioan txertatu ahal izatea (Inside erakundeak emandako tresnen bidez, E-Ark europar eremuko proiektua ere kontuan hartuta). Horrela, informazio publikoa eskuratzeko prozedura Administrazio digitalari erabat egokitutako prozedura bihurtzea lortzeaz gain, Administrazio Publikoen Administrazio Prozedura Erkidearen urriaren 1eko 39/2015 Legeak xedatutakoaren arabera, erraztu egingo da prozedura horrek sortutako informazioa eta datuak herritar guztiek askatasunez kontsultatu ahal izatea Gardentasunaren Atariaren bidez, Archive aplikazioan irauli ondoren. Hala, GESATen bidez eskatzaileei ematen zaizkien eskaerak, ebazpenak (biak behar bezala anonimizatuak) eta informazioa (hala badagokio) guztien eskura egongo lirateke, askatasunez ("gardentasunaren gardentasuna" edo antzeko zerbait), gardentasun-legean eta gainerako araudian aurreikusitako salbuespenekin.
Gizarte zibilak eta nazioko eta nazioarteko adituek kritikatu dituzten gabezia guztiak.
Gobernu Irekiko Espainiako I. Ekintza Planaren konpromiso nagusietako bat Gardentasun Legea egitea eta onartzea zen, Gobernuaren legegintza-ahalari eta gardentasunean eta gobernu irekian aurrera egiteko borondate politikoari esker. Onartu eta lau urtera eta indarrean sartu ostean, legeak gabezia nabarmenak erakusten jarraitzen du benetako gardentasun erregimen baterantz aurrera egiteko. Legea gardentasun legeak dituzten 111 herrialderen 77. posizioan kokatzen da, 73 puntu lortuz, Global Access to Information Rating-en arabera informazioa eskuratzeko eskubidea erabat bermatzen duten legeek dituzten 150 puntuetatik urrun. Gardentasunaren Lege on bat izatea gobernu irekiaren funtsezko zutabeetako bat da, eta, horregatik, gizarte zibilak nazioarteko estandarrekin bat datorren lege bat eskatzen jarraitzen du. Espainiako Konstituzioaren 87. artikuluak Gobernuari legegintza-ekimena ematen diola kontuan hartuta, eta aurreko OGP planetan legegintza-neurriak sartu direla kontuan hartuta, lege-erreforma hau egiteko ez dago inolako oztopo legal eta praktikorik borondate politikorik ez izatea baino.
Gobernuak aukera oso ona du gardentasunarekiko konpromiso eta borondate politiko hori erakusteko, 19/2013 Legearen aldaketa Gobernu Irekiaren III. Ekintza Planean sartuz. Hobekuntza hauek egin behar dira, besteak beste:
Gardentasun Legea 2013an onartu zen, eta ia 4 urte geroago, oraindik ez da Erregelamendua garatu. Alderdi hori bereziki kezkagarria da kontuan hartzen badugu 19/2013 Legearen artikulu ugarik ondorengo erregelamendu-garapena aipatzen dutela eta praktikan arazoak eta segurtasun juridikorik eza eragiten ari direla. Espainiako Konstituzioaren 97. artikuluaren arabera, gobernuari dagokio erregelamenduak egiteko ahala. Gainera, 19/2013 Legearen azken xedapenetako zazpigarrenaren arabera, Gobernuak, bere eskumenen esparruan, 19/2013 Legean ezarritakoa betearazteko eta garatzeko behar adina xedapen eman ahal izango ditu. Legebiltzarrean eztabaidatuko diren 19/2013 Legearen balizko erreformak alde batera utzita, Gobernuaren betebeharra da araua garatzeko erregelamendua onartzea, duela urte batzuetatik indarrean dagoena. Horregatik, Gobernu Irekiaren III. Ekintza Planak neurrien artean jaso behar du 19/2013 Legearen erregelamendu bidezko garapena, gizarte zibilaren parte-hartzearekin.
Gardentasunari buruzko 19/2013 Legeak gutxieneko gardentasun-betebehar batzuk ezartzen ditu, baina borondate politikoaren mende dago Legean jasotako gardentasun-betebeharrak hobetzea eta zabaltzea. Gobernu irekiaren neurri eraldatzaileak ezartzeko, borondate politikoa ezinbestekoa da, eta 19/2013 Legeak tarte handia uzten du horiek gauzatzeko. Ildo horretan, Gobernu Irekiaren III. Ekintza Planak bere konpromisoen artean jaso behar du araudi edo plan bat egitea, gizarte zibilaren parte-hartzearekin informazioaren argitalpen proaktiboa zabaltzeko (eta betetzea bermatzen duten neurriak bilduko dituena).
Besteak beste, neurri hauek argitaratu behar dira, gutxienez:
- Goi-kargudunen eta zuzendaritzako langileen lan-agenda osoak: bileretan trukatutako dokumentuak barne.
- Behin-behineko eta konfidantzazko langileen izenak eta lansariak.
- Goi-kargudun bakoitzaren eta zuzendaritzako langileen bidaia-gastu xehatuak eta dietak, BJKNk egiten duen bezala.
- Informazioa eskuratzeko eskaera guztiak eta horien erantzunak argitaratzea.
Gardentasunari buruzko 19/2013 Legeak gutxieneko gardentasun-betebehar batzuk ezartzen ditu, baina borondate politikoaren mende dago Legean jasotako gardentasun-betebeharrak hobetzea eta zabaltzea. Gobernu irekiaren neurri eraldatzaileak ezartzeko, borondate politikoa ezinbestekoa da, eta 19/2013 Legeak tarte handia uzten du horiek gauzatzeko. Ildo horretan, Gobernu Irekiaren III. Ekintza Planak bere konpromisoen artean jaso behar du araudi edo plan bat egitea, erabakiak hartzeko prozesuekin lotutako informazio garrantzitsua modu proaktiboan sortzen eta argitaratzen dela ziurtatzeko (horren barruan legegintza-aztarna ere sartzen da, baina ez da horretara mugatzen). Plan horrek gizarte zibilaren parte-hartzea izan behar du, eta betetzea bermatuko duten neurriak jaso behar ditu. Argitaratu behar den informazio identifikatuaren artean, gutxienez, hauek daude: bileren aktak, hirugarrenengandik jasotako dokumentuak, aholkularitza juridikoa, politikei buruzko aholkularitza eta hartutako erabakien justifikazioak.
Gardentasun handiagoa lortzeko, ezinbestekoa da herritarrek informazio publikorako sarbidea izatea sistema erraz eta azkar baten bidez, eta informazioa eskuratzeko eskatzaileari ez eskatzea informazioa eskuratzeko behar-beharrezkoak diren datuak baino gehiago, hau da: izena, zer informaziotara sartu nahi den eta informazioa bidaltzeko helbidea. Informazioa eskatzeko eskubidea gauzatzeko Gobernuak, zehazki Presidentetza Ministerioak, sortu duen prozedura konplexua, baztertzailea eta motela da. 19/2013 Gardentasun Legeak 17.2 artikuluan ezartzen duenez, “eskaera eskatzailearen nortasuna jasota geratzea ahalbidetzen duen edozein bitartekoren bidez aurkeztu ahal izango da; eskatzen den informazioa; harremanetarako helbide bat, ahal izanez gero elektronikoa, komunikazioetarako; hala badagokio, eskatutako informazioa eskuratzeko hobesten den modalitatea”. Hala ere, Jaurlaritzak soilik baimena ematen du eskaerak modu presentzialean, postaz eta modu telematikoan gardentasunaren atariaren bidez bidaltzeko, posta elektronikoaren erabilera baztertuta, eta informazioa eskatu ahal izateko NANa edo ziurtagiri elektronikoa ematera behartuta. Eskakizun horiek oztopo izaten ari dira ariketarako, izan ere, Gardentasunerako eta Gobernu Onerako Kontseiluko presidenteak behin baino gehiagotan adierazi du sistema hori berrikusi beharko litzatekeela prozesua arintzeko. Aspalditik Jaurlaritzak dio identifikazio sistema bat lantzen ari direla, egungo sistema mugatua hobetuko duen informazio erraz, azkar eta doakoa eskatzeko. Gizarte zibilak, ordea, ez du lan horien inguruko informaziorik. Neurri hori gobernu irekiaren planaren barruan sartzeak bermatuko luke gizarte zibilaren parte-hartzearekin eta hainbat ikuspuntu eta herritarren beharrak kontuan hartuta barneratzea. Horregatik, Espainiako Gobernu Irekiaren III. Ekintza Planak, indarrean egongo den lehen urtean egin beharreko ekintzen artean, gizarte zibilaren parte-hartzearekin, informaziorako sarbidea eskatzeko sistema erraz eta azkar bat ezarri behar du, eskaerak posta elektronikoaren bidez bidaltzeko aukera emanez.
Gobernu irekiaren neurri eraldatzaileak ezartzeko, borondate politikoa ezinbestekoa da, eta 19/2013 Legeak tarte handia uzten du horiek gauzatzeko. Legezko betebeharrez harago, jarraibideak, aginduak edo bestelako neurriak ezar daitezke, gizarte zibilaren parte-hartzearekin (eta betetzea bermatzen duten neurriak barne hartuko dituena), erantzuteko epeak praktikan murriztuko dituztenak. Agintari publikoek bermatu behar dute erabakiak hartzeko prozesuen etapa guztietan gizarte zibilak eskura duela parte hartzeko behar den informazioa, eta informazio hori hizkera argi eta ulergarrian dagoela. Horretarako, parte hartzeko informazio-eskaerei ahalik eta lasterren erantzun behar zaie, eta, zalantzarik gabe, parte-hartzea ahalbidetzeko behar adina denborarekin. II. Ekintza Planak hobekuntzak izan behar ditu informazioa eskuratzeko eskaerei erantzuteko epeetan, gizarte zibilak parte har dezan erabakiak hartzeko prozesuetan. Horretarako, epeek ez dute inoiz 15 egunetik gorakoak izan behar, eta eskaera bidaltzen den egunetik zenbatzen hasi behar da.
Gobernu Irekirako Aliantza (OGP – Open Government Partnership) alde anitzeko ekimena da, eta gobernuak gardenagoak izatea, kontuak ematea eta herritarrei erantzuteko gaitasuna hobetzea du helburu. Horrek arauak eta kultura aldatzea eskatzen du, gobernuaren eta gizarte zibilaren arteko elkarrizketa eta lankidetza jatorra bermatzeko. Gobernuak, Gobernantza Publikoko Zuzendaritza Nagusiaren bidez, hirugarren Ekintza Plan parte-hartzaileena egiteko prozesuari ekin dio, eta gizarte zibilarekin elkarrizketa iraunkorrerako foroa sortzeko konpromisoa hartu du. Funtsezkoa iruditzen zaigu foroan Estatuko hainbat ministerio eta erakundetako ordezkariek parte hartzea, hala nola Gardentasun Kontseiluak, elkarrizketa sustatzeko eta horien eta gizarte zibilaren arteko topagune bat izateko.
Webgune honek bere cookieak eta hirugarrenenak erabiltzen ditu zerbitzu hobea eskaintzeko. Nabigatzen jarraitzen baduzu, horien erabilera onartzen duzula ulertuko dugu.