A continuació es dóna publicitat de les noves aportacions rebudes per a l'III Pla de Govern Obert.
Estan ordenades per ordre ascendent de recepció de les aportacions.
APORTACIONS DEL CCU PER A LA SEUA VALORACIÓ PER AL TERCER PLA D'ACCIÓ DE GOVERN OBERT
El Consell de Consumidors i Usuaris (CCU) és l'òrgan de representació i consulta d'àmbit nacional de les organitzacions de consumidors i usuaris amb implantació estatal, i ostenta la representació institucional de les organitzacions de consumidors i usuaris davant l'Administració General de l'Estat o altres entitats i organismes, de caràcter estatal o supranacional. El CCU està compost actualment per nou organitzacions de consumidors. Aportacions del CCU a l'III Pla:
En l'actualitat l'aplicació per a la Gestió de les Sol·licituds d'Accés ( GESAT) té com a funció principal la gestió dels expedients relatius a les sol·licituds d'accés i, per tant, és un dels mòduls principals que interactua amb el Portal de la Transparència. La proposta consisteix a transformar el procediment electrònic d'accés a la informació pública gestionat a través de GESAT en un procediment que responga plenament a les exigències de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat (ENI) i de l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS), i que puga ser integrat en l'aplicació d'arxiu electrònic definitiu Arxive (a través de les eines proporcionades per Inside, tenint en compte així mateix el projecte d'àmbit europeu E-Ark). D'aquesta manera, a més d'aconseguir que el procediment d'accés a la informació pública es transforme en un procediment plenament adaptat a l'Administració digital segons propugna la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es facilitarà que la informació i les dades generades per aquest procediment puguen ser lliurement consultats per tots els ciutadans a través del propi Portal de la Transparència, una vegada bolcats en l'aplicació Arxive. Així s'aconseguiria que les sol·licituds, les resolucions (ambdues degudament anonimizadas) i la informació que, en el seu cas, es concedisca als sol·licitants a través de GESAT, siguen lliurement accessibles per a tots (alguna cosa així com "la transparència de la transparència") amb les excepcions previstes en la llei de transparència i en la resta de la normativa.
Totes les manques que d'aquesta han criticat societat civil i experts a nivell nacional i internacional.
L'I Pla d'Acció d'Espanya de Govern Obert incloïa com un dels seus principals compromisos l'elaboració i aprovació d'una Llei de Transparència fruit de la potestat legislativa del Govern, així com de la voluntat política existent avançar en transparència i govern obert. Quatre anys després de la seua aprovació i després de l'entrada en vigor, la llei continua mostrant manques significatives per a avançar cap a un règim de transparència real. La llei se situa en la posició 77 de 111 països amb lleis de transparència, obtenint 73 punts, lluny dels 150 que segons el Global Access to Information Ràting tenen les lleis que garanteixen plenament el dret d'accés a la informació. Disposar d'una bona Llei de Transparència és un dels pilars essencials del govern obert, per això, la societat civil continua demandant una llei en línia amb els estàndards internacionals. Considerant que l'Article 87 de la Constitució Espanyola atorga iniciativa legislativa al Govern i que ja s'han inclòs mesures legislatives en anteriors plans d'OGP, no existeix cap obstacle legal i pràctic per a realitzar esta reforma de le Llei més que l'absència de voluntat política.
El Govern té una molt bona oportunitat de demostrar este compromís i voluntat política amb la transparència, incloent la modificació de la Llei 19/2013 en l'III Pla d'Acció de Govern Obert. Entre les millores que han d'incloure's destaquen:
La Llei de Transparència es va aprovar en 2013 i quasi 4 anys després, encara no s'ha desenvolupat el Reglament. Este aspecte resulta especialment preocupant si es té en compte el gran nombre d'articles de la Llei 19/2013 que remeten al posterior desenvolupament reglamentari i que estan generant problemes i inseguretat jurídica en la pràctica. Segons l'article 97 de la Constitució Espanyola, correspon al Govern la potestat reglamentària. A més, segons la disposició final setena de la Llei 19/2013, el Govern, en l'àmbit de les seues competències, podrà dictar quantes disposicions siguen necessàries per a l'execució i desenvolupament del que s'estableix en la Llei 19/2013. Al marge de possibles reformes de la Llei 19/2013 que es vagen a debatre en seu Parlamentària, el Govern té l'obligació d'aprovar el Reglament de desenvolupament de la norma que ja està en vigor des de fa diversos anys. Per això, l'III Pla d'Acció de Govern Obert ha de recollir entre les mesures el desenvolupament reglamentari de la Llei 19/2013 comptant amb la participació de la societat civil.
La Llei 19/2013 de transparència que establix unes obligacions mínimes de transparència però depén de la voluntat política la millora i ampliació de les obligacions de transparència contingudes en la Llei. Per a implementar mesures transformadores de govern obert la voluntat política és essencial i la Llei 19/2013 deixa ampli marge per a realitzar-les. En este sentit l'III Pla d'Acció de Govern Obert ha de recollir entre els seus compromisos l'elaboració d'una normativa o Pla per a ampliar la publicació proactiva d'informació amb la participació de la societat civil (i que incloga mesures que garantisquen el compliment).
Entre les mesures s'ha d'incloure, com a mínim, la publicació proactiva de:
- Agendes completes de treball d'alts càrrecs i personal directiu: que incloga els documents intercanviats durant les reunions.
- Els noms i retribucions del personal eventual i de confiança.
- Despeses de viatge detallats i dietes de cada alt càrrec i personal directiu, tal com ja fa el CGPJ.
- Publicació de totes les sol·licituds d'accés a informació i les seues respostes.
La Llei 19/2013 de transparència que establix unes obligacions mínimes de transparència, però depén de la voluntat política la millora i ampliació de les obligacions de transparència contingudes en la Llei. Per a implementar mesures transformadores de govern obert la voluntat política és essencial i la Llei 19/2013 deixa ampli marge per a realitzar-les. En este sentit l'III Pla d'Acció de Govern Obert ha de recollir entre els seus compromisos l'elaboració d'una normativa o Pla per a assegurar la creació i publicació proactiva d'informació clau relacionada amb els processos de presa de decisions (que inclou, però no es limita a, la Petjada legislativa). Este Pla ha de comptar amb la participació de la societat civil i incloure mesures que garantisquen el compliment. Entre la informació identificada que ha de publicar-se es troba com a mínim: actes de les reunions, els documents rebuts de tercers, assessorament jurídic, assessorament sobre polítiques i justificacions de les decisions adoptades.
Per a aconseguir una major transparència és imprescindible que els ciutadans tinguen accés a la informació pública a través d'un sistema senzill, ràpid i que no exigisca per a l'accés a la informació més dades al sol·licitant que els estrictament necessaris per a accedir a la informació, és a dir: un nom, la informació a la qual es vol accedir i una adreça on enviar la informació. El procediment que ha creat el Govern, en concret el Ministeri de la Presidència, per a exercir el dret a sol·licitar informació és complex, excloent i lent. La llei de Transparència 19/2013 establix en el seu article 17.2 que “la sol·licitud podrà presentar-se per qualsevol mitjà que permeta tindre constància de la identitat del sol·licitant; la informació que se sol·licita; una adreça de contacte, preferentment electrònica, a l'efecte de comunicacions; en el seu cas, la modalitat que es preferisca per a accedir a la informació sol·licitada”. No obstant això, el Govern només permet que s'envien les sol·licituds de manera presencial, via correu postal i de manera telemàtica a través del portal de la transparència, excloent l'ús del correu electrònic, i obligant a entregar el DNI o certificat electrònic per a poder sol·licitar informació. Estos requisits estan sent un obstacle per a l'exercici, de fet, la Presidenta del Consell de Transparència i Bon Govern ha manifestat en diverses ocasions que hauria de revisar-se este sistema per a agilitar el procés. Des de fa temps el Govern diu que s'està treballant en un sistema d'identificació per a sol·licitar informació senzilla, ràpida i gratuïta que millore el limitat sistema actual. No obstant això, la societat civil no disposa d'informació sobre estos treballs. Introduir esta mesura dins del pla de govern obert garantiria que s'introduïx amb la participació de la societat civil i tenint en compte diferents punts de vista i les necessitats de la ciutadania. Per això, l'III Pla d'Acció de Govern Obert d'Espanya ha d'incloure entre les seues accions a realitzar durant el seu primer any de vigència, comptant amb la participació de la societat civil, l'establiment d'un sistema de sol·licitud d'accés a informació senzill i ràpid, permetent enviar sol·licituds a través del correu electrònic.
Per a implementar mesures transformadores de govern obert la voluntat política és essencial i la Llei 19/2013 deixa ampli marge per a realitzar-les. Més enllà de les obligacions legals, poden establir-se directrius, ordenes o un altre tipus de mesures comptant amb la participació de la societat civil (i que incloga mesures que garantisquen el compliment) que reduïsquen en la pràctica els terminis de resposta. Les autoritats públiques han de garantir que en totes les etapes dels processos de presa de decisions la societat civil té accés a la informació necessària per a participar i que està en un llenguatge clar i comprensible. Per a això, les sol·licituds d'informació necessària per a participar han de ser respostes al més prompte possible i, indubtablement, d'una amb el temps suficient per a permetre tal participació. L'II Pla d'Acció ha d'incloure millores en terminis de resposta de les sol·licituds d'accés a informació permeten la participació de la societat civil en els processos de presa de decisions. Per a això, els terminis no han de ser mai superiors a 15 dies i començar a comptar des del dia en què s'envia la sol·licitud.
L'Aliança per al Govern Obert (OGP – Open Government Partenariat) és una iniciativa multilateral que busca que governs siguen més transparents, rendisquen comptes i milloren la capacitat de resposta cap als seus ciutadans. Això requereix un canvi de normes i cultura per a garantir un diàleg i col·laboració genuïns entre govern i societat civil. El Govern, a través de la Direcció General de Governança pública, ha iniciat un procés d'elaboració del tercer Pla d'Acció més participatiu i s'ha compromés a la creació del fòrum de diàleg permanent amb la societat civil. Considerem essencial que en el Fòrum participen representants dels diferents Ministeris i institucions a nivell Estatal, com el Consell de Transparència, per a fomentar el diàleg i un espai de trobada entre aquests i la societat civil.
Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.