Arautu gabeko urrutiko prestakuntza-eskaintza horren portaerari dagokionez, informazio hau eman behar da, jarraian ageri diren datu kontsolidatuen arabera.
Aurreko txostenei jarraipena emanez, 2021eko irailetik 2023ko irailera arteko programan matrikula 24.190 da. Aldi horretan zehar, ikasleen batez besteko adina 35-45 urte inguruan finkatu da, eta 55 urtetik gorako ikasleen ehunekoak gora egin du: 2021ean % 12,7koa zen, eta 2023an, % 19,8koa. Erreferentzia-aldiko batez besteko matrikulen% 59,30 emakumeak dira.
Jakitera eman den unean, 2023ko urtarriletik irailera, matrikula 6240koa da, eta horietatik %60,23 emakumeak dira. Mentor ikastaroen katalogoak dituen 14 prestakuntza-arloetatik, Administrazioa eta Kudeaketa, Osasuna eta Informatika eta Kudeaketa arloek zehazten dute matrikula gehien.
Espainian 5000 biztanle baino gutxiagoko udalerrietako landa-eremuetako biztanleen % 48,8 emakumeak direla kontuan hartzen bada, Gela berriak sortuta lortutako estaldura ikusita, aipatu behar da Aula Mentor programak ekarpen esanguratsua egiten diola emakumeak landa-ingurunean duen etengabeko prestakuntzaren aurrean aukera-berdintasunari. Prestakuntza irekia, ez-formala eta urrutikoa izateak, sartzeko aurretiazko baldintzarik ez izateak, matrikula izoztu eta berraktibatzeko aukera izateak, Mentor ikastaro batean matrikulatutako pertsonaren interes eta inguruabarren arabera, kontziliazioa errazten du, baita emakumeek eta gizonek landa-ingurunean egiten dituzten denbora-erabileren nolabaiteko berresleipena ere. Gainera, Programak, urrutiko prestakuntza denez, teknologia digitalen erabilera segurua eta kritikoa egiteko eta bizitzako esparru guztietan parte hartzeko gaitasun digitala garatzen laguntzen du, eta, hala, eten digitala murriztea errazten du.
Aula Mentor-en prestakuntza-eskaintzaren artean, gaitasun profesionalak egiaztatzeko aukera ematen duena bereziki interesgarria da emakumearentzat landa-eremuan, oraindik ere antzematen den bereizketa bertikala dela eta, horrek azaltzen baitu kualifikaziorik eskatzen ez den lanpostuetan emakumeak gehiengoa izaten jarraitzea. Horri dagokionez, 2023ko urtarriletik uztailera bitartean, 665 pertsonak prestakuntza-ibilbide bat egin dute, gaitasun profesionalak egiaztatzeko prozeduretan (PEAC) gaitasun-unitate egiaztagarriak izateko aukera ematen diena. Horietatik 453 emakumeak dira eta 210 gizonak. Beraz, gehienbat emakumeek egiten dituzte ziurta daitezkeen Mentor ikastaroak, haien kualifikazioa ofizialki baliozkotzeko asmoarekin, eta, horrekin batera, erreferentzia-puntu bat izan nahi dute, hortik abiatuta berriro prestakuntzara itzultzeko, gaitasunak hobetzeko ibilbideak eratzeko edo, bestela, enplegua hobetzeko prozesuetan sartzeko.
Prozedura horretan inskribatzea errazteko, 2023ko urtarrilean aktibatu ziren Lanbide Orientazioko 100 Unitateek, Mentor Ikasgela mota partikular gisa, 10.259 pertsonari eman diete arreta 2023ko urtarriletik uztailera bitartean, eta horietatik % 60 emakumeak dira. Gaitasun profesionalak egiaztatzeko prozeduraren berri eman zaie 5.421 pertsonari. Unitateak ez dira akreditazio-zentroak. 659/2023 Errege Dekretuaren arabera (659/2023 Errege Dekretua, uztailaren 18koa, Lanbide Heziketaren Sistemaren antolamendua garatzen duena), eskumen hori aitortzen zaie hezkuntza-sistemako lanbide-heziketako irakaskuntzak ematen dituzten ikastetxe publikoei, lanbide-heziketako ikastetxe integratu publikoei eta Erreferentzia Nazionaleko Ikastetxeei, eta baimena dute prozeduraren fase guztiak errege-dekretu honetan ezarritako moduan garatzeko. Baita lurralde-eremu bakoitzean eskumena duen administrazioak baimendutako lanbide-heziketako ikastetxe pribatu kontzertatuei ere. Hala ere, Lanbide Orientazioko Unitateek artatutako 5.421 pertsonetatik 2.466k eman dute izena lan-esperientziaren bidez edo prestakuntza-bide ez-formalen bidez eskuratutako gaitasun profesionalak egiaztatzeko prozedura batean, eta erdiak baino gehiago emakumeak dira.
Unitate horien funtzionamenduaren ebaluazioak erakusten du 577 jarduera kolektibo baino gehiago egin direla (2023ko urtarriletik uztailera bitartean), kokatuta dauden udalerri eta eragin-eremuetan gaitasun profesionalak egiaztatzeko prozedurari buruzko informazioa eta orientazioa emateko.
Talde-jarduera horien artean, nabarmentzekoak dira beste erakunde publiko batzuei zuzendutakoak, hala nola helduen hezkuntzarako zentroei, gizarte-zerbitzuei, prestakuntzako eta enpleguko udal-institutuei, toki-garapeneko agenteen sareei, landa-eremuko emakumeen udal-zentroei, orientazioko beste zerbitzu publiko batzuei (Andaluzia Ekialdea, adibidez) eta abarri zuzendutakoak. Beste erakunde batzuei zuzendutakoen artean, honako hauek nabarmentzen dira: enpresa txiki eta ertainen elkarteak lurraldean; sektoreko enpresa-elkarteak, eskumenak egiaztatzeko behar berezia dutenak, funts publikoekin finantzatutako inklusio- eta enplegu-proiektuak dituztenak; kudeaketa pribatuko eta funts publikoekin finantzatutako eskola profesionalak; probintzia eta toki mailako ezarpen-elkarteak, hala nola Gurutze Gorria, Caritas, Gosearen aurkako Ekintza, Ijitoen Idazkaritza Fundazioa, etab. tokiko gobernuekin eta erakunde publikoekin lankidetzan prestakuntza eta laneratze programak garatzen dituena.
Orokorrean hartuta, Lanbide Orientazioko Unitateek garatu dituzten jarduketek erakusten dute, batetik, ematen duten zerbitzua hutsune instituzional bat betetzen ari dela, eta, bestetik, lurraldeko biztanleen beharrei erantzuna ematen ari dela, kualifikazioa ofizialki egiaztatzearen abantailak hobeto ezagutzeko eta, gainera, akreditazio-prozeduran inskribatzea bultzatzeko. Bigarrenik, nabarmendu behar da Lanbide Orientazioko Unitateek esku-hartze proaktiboko eredu baten arabera funtzionatzen dutela. Eredu hori komunitarioa eta sektore artekoa da, eta, duela gutxi Mentor Gela mota hori ezarri bada ere, emaitza oso onak ditu. Hori posible da haien jarduera profesionalizatuta dagoelako: a) erakundeek ulertu dute orientazio profesionaleko zerbitzu espezifikoa teknikari kualifikatuek eman behar dutela, eta hala erakusten dute unitateen buru dauden profesionalen profilek, eta b) Hezkuntza eta Lanbide Heziketako Ministerioak, erakundeek hautatutako teknikari horiei prestakuntza eman dielako unitateen funtzionamenduak jarduera-eredu eta -protokolo bati erantzun diezaion, bai indibidualki, bai kolektiboki, irizpide partekatuekin, helmenari, kalitateari eta esku-hartzeen testuinguruari dagokienez.