Hona hemen herritarrek egindako iruzkinak, horretarako argitaratutako formularioaren bidez.
1. Ingalaterra Gardentasuna Gardentasun-ataria sortzeko konpromisoa ez da berria, lehen ekintza-planean baitzegoen eta gardentasun-legeak bere gain hartzen duen legezko betebeharra baita. Gardentasun-atari bat izateak aurrerapen handiak ekarri arren, haren diseinuan eta garapenean hutsune nabarmenak daude oraindik:
Informazioa eskatzeko sistema: Praktikan, Espainiako herritarrek eta Espainian bizi direnek soilik eska dezakete informazioa atari horren bidez, baldin eta NAN elektroniko bat edo sarbide-kode espezifiko bat badute, eta hori lortzea oso zaila da. Hori dela eta, Gardentasun Atariak disuasio-eragina du informazioa eskuratzeko eskubidean, eta alderdi hori Arartekoak ere onartu du, Access Info Europek aurkeztutako kexa baten ondorioz. Gizarte zibilak alderdi hori salatu duen arren, Gobernuak orain arte ezer egin ez izana kezkagarria da. Jaurlaritzak bidalitako autoebaluazio txostenak berak aitortzen du lanean jarraitzeko beharra, informazioa eskuratzeko eskaerak hobetu eta errazteko. Access Infon ongi etorria ematen diogu adierazpen honi, baina uste dugu ebaluazio-dokumentu baten helburua, hain zuzen ere, ebaluatzea dela, eta ez promesak egitea. Gomendioa: herritarrentzat eskuragarriagoa izango den eskaera-sistema ahalik eta lasterren ezartzea, prozesu horretan gizarte zibilari kontsultak egitea barne.
Bisiten datuei eta estatistikei buruzko informazio eta analisi falta dago atariaren webgunean. Alderdi horrek atariaren "erabilgarritasuna" ebaluatzeko aukerak mugatzen ditu, informazio-eskaeren kopurua izugarri baxua baita. Jaurlaritzak txostenean jakinarazten du irailera arte 3.800.000 bisita baino gehiago izan direla atarian ikusitako orrialdeei dagokienez; halaber, esaten da 2015eko irailera arte 2.850 kontsulta egin direla sarbide-eskubidearen arabera, eta kopuru hori ia hutsala dela Espainiako 47 milioi biztanleak kontuan hartzen baditugu. Ez dago inolako irakurketarik ez azterketarik webguneko bisita-kopuruaren eta sarbide-eskaeren kopuruaren artean dagoen alde nabarmenari buruz; Lehendakaritza Ministerioko arduradunei horri buruz galdetu zitzaienean, alde hori "erabiltzaileak behar duen informazioa aurkitu izanari" egotzi zioten, zalantzan jarri gabe identifikazio-sistema informazioa eskuratzeko eskubide horren faktore mugatzailea izan ote daitekeen. Bestalde, informazioa eskuratzeko eskaeren ebazpenari buruzko datu agregatuak baino ez dira eskaintzen. Txostenean emandako datu bakarrek diote eskaeren % 94 ebatzi direla, eta administrazio-isiltasuna % 1,2koa dela. Access Inforen ustez, informazio hori ez da nahikoa kontuak behar bezala emateko eta ebaluatzeko. Txostenean ez da zehazten eskainitako erantzun-mota. Access Info Europek dituen datuen arabera eta gure esperientzian oinarrituta, erantzun asko partzialak edo osatugabeak dira, eta informazioaren ukapen partzialak. Gainera, kasu askotan, gardentasun-legeak eskatzen duen gardentasun-legea ez dela aplikatu aipatzen da erantzunean, horri buruzko beste legeria baten aplikaziora igorriz, eta, askotan, eskaera egiteko moduari buruzko xehetasunak eta harremanetarako informazioa eman gabe.
Gomendioa: datuak erantzun moten arabera bereiztea, gizarte zibilak behar bezalako jarraipena egin dezan.
Eskainitako administrazio-isiltasunaren kopuruei dagokienez, atariaren erabiltzaile gisa aurkitzen dugun arazo nagusia da Jaurlaritzak zenbat denbora behar duen eskaerak erregistratzeko (denbora horretatik aurrera hasten da kontatzen erantzuteko duen epea). Adibidez, Access Info Europeko eskaera batekin, Jaurlaritzak hiru bat aste behar izan zituen erregistratzeko eta ondoren lau bat aste beranduago erantzun zuen.
Gomendioa: txostenean jaso behar da erantzuteko behar den batez besteko denbora, eta kontuan hartu behar da erabiltzaileak eskaera egiten duenetik.
2.- Ekintza-plana ebaluatzeko prozesuan parte hartzeko mekanismoen falta. Etsigarria da Gobernu Irekiaren aldeko Aliantzan ia 4 urtez inplikatuta egon ondoren Espainiako gobernuak ahaleginik egin ez izana gizarte zibilarekin elkarrizketa handiagoa izateko. Hartutako konpromisoetan izandako parte-hartzeari buruz emandako adierazle eta egiaztatze-iturri gehienak Gobernuak sare sozialak erabiltzera mugatzen dira. Urriaren 5ean, Access Info Europek kexa formala helarazi zion OGPren Jarraipen Batzordeari, besteak beste, honako alderdi hauek aipatuz:
Ez da komunikazio-mekanismorik ezarri gizarte zibilarekin hitz egiteko eta planei eta ebaluazioei buruzko kontsulta-prozedurak errazteko. Alderdi horrek barne hartzen ditu honako alderdi hauek: harremanetarako puntu edo pertsona identifikagarri eta irisgarri bat; webgune bat ezartzea, www.transparencia.gob.es web-aren barruan gaitutako gune bat baino ez dago, baina oso informazio gutxi du prozesuari buruz, eta 2015eko urriaren 15ean sortu zen; edo OGPri buruzko informazioa modu proaktiboan argitaratzea.
Gobernu irekiko planei eta ebaluazioei buruzko aurreko kontsultetan ez bezala, oraingo honetan gardentasun-atariaren webgunean argitaratu da kontsulta, eta badirudi Gobernua proaktiboki jarri dela harremanetan gizarte zibileko erakundeekin, ekarpenak egin ditzaten. Hala ere, Access Info Europe erakundetik uste dugu Gobernuak ahalegin handiagoa egin beharko lukeela kontsulta hori errazteko eta herritarrei jakinarazteko; izan ere, formulario elektroniko baten bidez egin behar da, eta gure datuek erakusten dute orain arte 8 txio baino ez direla argitaratu (bi irailaren 25ean eta bi irailaren 29an, bat urriaren 6an, 7an, 8an eta 9an, hurrenez hurren) parte hartzeko aukera zabaltzeko, Open Goverhip Nersment Partersaren prozesuaren funtsezko zati bat baita.
Gardentasun Legea indarrean sartu eta urte eta erdira oraindik ez da onartu lege horren araudia. Gobernuak zirriborro bat igorri zion oso modu mugatuan gizarte zibilari ekarpenak egiteko, eta horrek funtsezko terminologia argitzeko orduan huts egiteaz gain – esaterako, zer den "barne-txosten" bat–, zabaldu egiten du, sarbidea are gehiago zailduz, adibidez, "iritziak dituen" edozein dokumentu legearen aplikazio-eremutik kanpo utziz. Acces Info Europek 2015eko uztailean helarazi zituen zirriborroari buruzko iruzkinak, baina oraindik ez du jaso Jaurlaritzak horiei buruzko erantzunik.
II. ekintza-planak ez zuen benetako konpromisorik ezartzen erabakiak hartzeko prozesuetan herritarren parte-hartzea handitzeko. Zenbait aipamen daude, hala nola hezkuntza-komunitatearen parte-hartzea handitzeko gizarte-sare bat sortzeko hirugarren konpromisoan, baina emandako adierazleek berresten dute konpromiso hori ezagutza partekatzearekin lotuta dagoela, eta ez erabakiak hartzeko prozesu partekatu batekin. Bestalde, Planak Droga-mendekotasunaren eta beste Mendekotasun batzuen Espainiako Kontseilua sortzeko zortzigarren konpromisoan parte hartzeko mekanismo formal bat sartu duen arren, ez da parte-hartzearekin lotutako adierazlerik aurkeztu.
Gomendioa: gizarte zibilarekin komunikatzeko eta hitz egiteko mekanismo eta neurri zehatzak ezartzea.
Gomendioa: Kontsultetan jasotako ekarpen bakoitzari erantzutea, ekarpenak nola erabili diren azalduz. Horrek barne hartzen du jasotako ekarpen kopurua eta edukia publiko egitea (aurretik egileei galdetuz). Access Info Europe erakundetik Gardentasunerako eta Gobernu Onerako Kontseiluaren lana nabarmendu nahi dugu. Organo horrek mugak dituen arren, bai eskumenei dagokienez, bai baliabideei dagokienez, Gardentasun Legean bertan duen ikuskeraren ondorioz, erakunde independente gisa jarduteko ahalegina egiten ari da, informazioa eskuratzeko eskubidea defendatuz eta gaiari buruzko eztabaida dinamizatuz. Jardunbide egokien adibide bat bere plan estrategikoaren zirriborroari buruz egin zen kontsulta publikoan aurki daiteke. Prozesu horretan, zirriborroa ahalik eta gizarte zibileko erakunde gehienen artean zabaltzeko ahalegina egin zen, eta ekarpenak argitaratu ziren, bai eta erakunde bakoitzaren ekarpenei emandako erantzunen dossierra ere. Era berean, Reporteros Sin Fronteras erakundeak, Espainiar Sekzioak (Proacceso koalizioko kidea), iruzkin hauek sinatzen dituela adierazi nahi da.
Webgune honek bere cookieak eta hirugarrenenak erabiltzen ditu zerbitzu hobea eskaintzeko. Nabigatzen jarraitzen baduzu, horien erabilera onartzen duzula ulertuko dugu.