Información sobre las funciones del Ministerio de Cultura y de sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
Actualitzat a 02.04.2024.
Información sobre las funciones del Ministerio de Cultura y de sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
Actualitzat a 02.04.2024.
Correspon al Ministeri de Cultura la proposta i execució de la política del Govern en matèria de promoció, protecció i difusió del patrimoni històric espanyol, dels museus estatals i de les arts, del llibre, la lectura i la creació literària, de les activitats cinematogràfiques i audiovisuals i dels llibres i biblioteques estatals, així com la promoció i difusió de la cultura en espanyol, l'impuls de les accions de cooperació cultural i, en coordinació amb el Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació, de les relacions internacionals en matèria de cultura
El foment del llibre, del còmic, de la lectura i de les lletres espanyoles.
La promoció, la protecció i difusió de les biblioteques estatals.
La promoció i garantia dels drets culturals.
La defensa i promoció de la propietat intel·lectual.
La cooperació cultural amb les comunitats autònomes.
La promoción, protección y difusión del patrimonio histórico español y de los museos estatales.
La promoció, la protecció i difusió dels arxius estatals.
La coordinació de les institucions públiques vinculades al ministeri, que tinguen adscrites biblioteques, museus o col·leccions de béns culturals.
La protección, promoción y difusión de la creación artística contemporánea y de las artes visuales.
L'impuls dels equipaments culturals.
La celebración de convenios, de conformidad con lo dispuesto en el artículo 62.2.g) de la Ley 40/2015, de 1 de octubre, con excepción de la firma de los siguientes, que queda reservada a la persona titular del ministerio:
Aquells que se celebren amb comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, que se subscriguen pels Presidents o Consellers Autonòmics i no hagueren delegat esta competència.
Els que se celebren amb els municipis de gran població als quals es refereix la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de Mesures per a la Modernització del Govern Local, i amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, quan les autoritats que els signen siguen el seu Alcalde o el seu President, segons es tracte, i no hagueren delegat esta competència.
Els que se celebren amb persones físiques o jurídiques privades que tinguen un caràcter excepcional o es consideren d'especial interés per al Ministeri.
La representació ordinària del Ministeri.
Les relacions institucionals externes i les relacions administratives del ministeri amb altres departaments ministerials, entitats o administracions públiques en l'àmbit de les competències de la Sotssecretaria, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors i directius.
Les relacions administratives amb les entitats i organismes depenents del departament, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans directius.
La responsabilitat de l'assessorament jurídic a la persona titular del departament en el desenvolupament de les funcions que a aquest li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquell, així com als altres òrgans del Ministeri.
El impulso, coordinación, y supervisión de las actividades de elaboración de disposiciones y proyectos normativos que corresponde aprobar o proponer al departamento.
La direcció i impuls de les actuacions relatives a la tramitació dels assumptes del Consell de Ministres, Comissions Delegades del Govern i Comissió General de Secretaris d'Estat i Sotssecretaris.
La jefatura superior de todo el personal del departamento y la resolución de cuantos asuntos se refieran a este, salvo los casos reservados a la decisión del titular del departamento.
L'impuls i coordinació de les instruccions i ordres de servei que procedisca dictar per a la gestió de les matèries pròpies del departament, així com la proposta de les mesures d'organització del ministeri i dirigir el funcionament dels serveis comuns a través de les corresponents instruccions i ordres de servei.
Proponer las medidas de organización del Ministerio; el estudio de la estructura organizativa del departamento, y la dirección y realización de los proyectos de organización de ámbito ministerial.
El ejercicio de las funciones de coordinación y seguimiento de la actividad en materia de evaluación de políticas públicas en el ámbito del departamento y sus organismos públicos vinculados o dependientes, actuando como la Unidad de Coordinación de evaluación de políticas públicas del ministerio.
La coordinació de les campanyes de publicitat institucional del departament, amb la col·laboració de les diferents unitats i entitats proponents.
La coordinació i seguiment de l'execució de les inversions i reformes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que corresponguen al ministeri, la realització d'informes de seguiment de fites i objectius i compliment de principis transversals, i informes en relació amb la gestió economicofinancera de l'aplicació de fons europeus associats al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en els àmbits propis del ministeri, i el seguiment de l'aplicació de mesures correctores per part dels òrgans responsables de les mesures, en cas de desviacions respecte al compliment de fites i objectius i el compliment de principis transversals.
Punt de contacte amb la Secretaria General de Fons Europeus per al seguiment de les mesures del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que corresponguen al ministeri.
La gestió i tramitació dels crèdits i despeses assignades al centre directiu, sense perjudici de les competències d'altres òrgans superiors o directius del departament i en coordinació amb ells.
L'impuls, elaboració, coordinació i seguiment dels Plans Estratègics de Subvencions del Ministeri.
De manera específica se atribuyen a la Subsecretaría de Cultura las siguientes funciones:
L'elaboració i tramitació de l'avantprojecte anual de pressupost del departament; la coordinació de l'elaboració dels pressupostos dels organismes públics i la seua consolidació amb els del departament; l'anàlisi i tramitació de les modificacions pressupostàries i el seguiment del pressupost.
La gestió econòmica i financera del departament.
L'assistència als òrgans directius en la preparació dels expedients de contractació i en la tramitació dels procediments d'adjudicació de contractes, així com l'assistència i suport a la taula i junta de contractació del departament.
La coordinació i control de l'actuació de les caixes pagadores del departament a través de la Unitat central de caixes, així com la tramitació dels pagaments que es realitzen mitjançant els procediments especials de pagament a justificar i bestreta de caixa fixa.
La dirección, impulso y coordinación general de los servicios comunes del departamento, servicios de seguridad, mantenimiento y régimen interior de los edificios, así como la formación del inventario de los bienes muebles y equipamiento de las unidades administrativas generales.
La planificació, gestió i administració dels recursos humans del departament i, en el seu cas, dels seus organismes públics, l'elaboració de les relacions de llocs de treball i la gestió de les retribucions, les relacions amb les organitzacions sindicals i associacions professionals de funcionaris, així com la negociació col·lectiva que procedisca.
La elaboración de los planes de formación del personal del departamento y la dirección de su ejecución y la planificación, dirección y gestión de la acción social y la prevención de riesgos laborales, sin perjuicio de las competencias atribuidas a otras unidades.
La inspección general de los órganos, unidades y organismos dependientes o adscritos al departamento, las propuestas para la mejora de la calidad de los servicios, así como cualquier otra función recogida en el Real Decreto 799/2005, de 1 de julio, por el que se regulan las inspecciones generales de servicios de los departamentos ministeriales, o le sea atribuida por el ordenamiento jurídico vigente.
El control d'eficàcia de les entitats públiques, que tindrà per objecte avaluar el compliment dels objectius propis de l'activitat específica de l'entitat i l'adequada utilització dels recursos.
La gestió del Canal intern d'informació, així com el manteniment de la informació continguda en el Sistema d'Informació Administrativa.
El ejercicio de las funciones de Unidad de Igualdad del ministerio, según lo previsto en el artículo 77 de la Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres y de acuerdo con el Real Decreto 259/2019, de 12 de abril, por el que se regulan las Unidades de Igualdad de la Administración General del Estado, así como el ejercicio de las funciones de Unidad de Inclusión de Personas con Discapacidad, según lo previsto en la disposición adicional decimoquinta del Real Decreto-ley 6/2023, de 19 de diciembre, por el que se aprueban medidas urgentes para la ejecución del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia en materia de servicio público de justicia, función pública, régimen local y mecenazgo.
El disseny de les polítiques de promoció de les indústries culturals en coordinació amb la Secretaria d'Estat de Cultura, així com el seu desenvolupament, o la coordinació d'activitats quan corresponguen a competències concretes de la resta dels centres directius o organismes públics del departament. En l'àmbit internacional estes competències s'exerciran, a més, en coordinació amb la Subdirecció General de Relacions Internacionals i Unió Europea.
El disseny de polítiques i l'execució de programes de foment i promoció de la cultura digital en coordinació amb la Secretaria d'Estat de Cultura. En l'àmbit internacional estes competències s'exerciran, a més, en coordinació amb la Subdirecció General de Relacions Internacionals i Unió Europea.
El fomento del mecenazgo cultural mediante el desarrollo de actividades destinadas a su dinamización, y la participación, junto con otros órganos de la Administración General del Estado competentes en materia de mecenazgo, en el desarrollo de medidas que favorezcan la participación social en la financiación del sector cultural.
ñ) L'impuls, coordinació i racionalització de la política en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions del ministeri i dels seus diferents organismes, així com la coordinació i cooperació amb altres administracions i òrgans de l'Estat en estes matèries.
L'impuls de l'administració digital del ministeri i els seus organismes d'acord amb el Pla d'Acció Departamental per a la Transformació Digital i l'Estratègia TIC de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics adscrits.
La provisión de servicios en materia de tecnologías de la información y comunicaciones. En particular, el desarrollo y administración de los sistemas de información necesarios para el funcionamiento de los servicios, soporte técnico al portal web, sede electrónica e intranet; la gestión de redes de comunicaciones; el impulso de la transformación digital e innovación en el departamento, y el asesoramiento y asistencia a usuarios en materia de tecnologías de la información y comunicaciones.
L'exercici de les competències atribuïdes com a Autoritat de Registre del departament en relació amb l'expedició de certificats electrònics per als seus empleats públics.