Informació sobre les funcions del Ministeri d'Indústria i Turisme i els seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 25/04/2024
Informació sobre les funcions del Ministeri d'Indústria i Turisme i els seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 25/04/2024
El Ministeri d'Indústria i Turisme és el Departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de la proposta i execució de la política del Govern en matèria d'indústria i turisme que abasta, entre altres aspectes, l'estratègia i el desenvolupament industrial, de l'emprenedoria i de la petita i mitjana empresa; la promoció i defensa de la propietat industrial i la política de turisme, així com la resta de competències i atribucions que li confereix l'ordenament jurídic.
El impulso, propuesta, desarrollo y seguimiento de la política general del departamento en relación con la industria, el emprendimiento y la PYME. Así como la programación y la supervisión de las actividades del departamento en dichas materias.
L'elaboració i execució de les polítiques industrials que afecten de les indústries i als ecosistemes industrials, així com d'emprenedoria i de la PIME, nacionals o emanades de la Unió Europea. Les propostes d'incorporació a l'ordenament jurídic de les polítiques i actuacions emanades de la normativa internacional i de la Unió Europea, així com l'impuls, la coordinació i assessorament dels assumptes d'àmbit europeu i internacional i cooperació tècnica en les àrees de competència de la Secretaria d'Estat d'Indústria.
La proposta i execució de polítiques de suport i promoció de la PIME, així com de programes dirigits a millorar la seua competitivitat, a facilitar el seu accés al finançament i a fomentar l'emprenedoria.
Les funcions relatives a la cooperació i coordinació amb les comunitats autònomes en matèria d'indústria i les destinades a afavorir i impulsar l'emprenedoria i l'activitat empresarial de la PIME.
La proposta i, en el seu cas, l'execució d'actuacions que reduïsquen les càrregues administratives de les persones emprenedores i les pimes, afavorint la seua creació i el desenvolupament de la seua activitat, sense perjudici de les competències d'altres Ministeris.
La celebració de convenis d'establiment i la gestió dels Punts d'Atenció a l'Emprenedoria (Xarxa PAE) i altres convenis que puguen establir-se per al foment de l'emprenedoria i la PIME amb les diferents Administracions públiques i altres agents de l'ecosistema.
La elaboración de políticas para el fomento del emprendimiento, el impulso a la creación de empresas y la mejora de los recursos de las empresas.
La proposta i elaboració d'iniciatives normatives en el seu àmbit de competències.
La elaboración de las políticas, planes y programas de apoyo y de impulso para facilitar a la industria, tal y como se define en el artículo 3 de la Ley 21/1992, de 16 de julio, de Industria, un entorno favorable y las condiciones necesarias para mejorar su competitividad, modernización, promoción tecnológica e innovadora, la transformación sostenible y digital de las empresas industriales y la descarbonización de la industria y de la PYME, y que propicie la competitividad internacional de dichos sectores. Todo ello sin perjuicio de las competencias atribuidas a otros departamentos ministeriales y la coordinación con otras Administraciones en aquellas materias que impacten directamente en la competitividad de la industria.
La elaboración de políticas para el desarrollo y la transformación industrial, que estimulen la generación y consolidación del tejido industrial español, una mayor autonomía estratégica abierta y la competitividad de las empresas, en colaboración con las comunidades autónomas.
El impulso a la creación y fortalecimiento de ecosistemas industriales, la interlocución con el sector empresarial industrial y las asociaciones empresariales para, entre otros fines, fomentar la cooperación intrasectorial e intersectorial, entre empresas y asociaciones empresariales para realizar actuaciones de interés común vinculadas al desarrollo de actividades industriales que supongan demanda conjunta de servicios, su modernización o expansión internacional.
L'elaboració, seguiment i desenvolupament de programes i actuacions, així com el foment de xarxes de col·laboració per a promoure la cultura industrial, les capacitats per a la transició industrial i la visibilització de la indústria en el territori, donant suport a la seua activitat i la seua necessària transformació, amb especial atenció als territoris de menor grandària, les zones rurals i en risc de despoblació.
L'impuls, la direcció i el seguiment de les accions i programes relacionats amb els sectors industrials estratègics, incloses la representació i la participació en els organismes i empreses internacionals. En particular, exercirà funcions d'impuls, direcció i seguiment de les accions i programes relacionats amb la indústria de defensa, aeronàutica i espacial, sense perjudici de les competències d'altres ministeris. Així mateix, li correspondrà l'impuls i divulgació de les polítiques i plans vinculats al PERTE VEC, a la transformació d'ecosistemes industrials vinculats al sector de l'automoció i al desenvolupament d'un ecosistema per a la fabricació del vehicle elèctric i connectat.
El foment i l'impuls de l'adaptació i compatibilitat de les activitats industrials a les exigències mediambientals i de seguretat, sense perjudici de les competències que puguen correspondre a altres departaments ministerials, impulsant a les empreses al desenvolupament i incorporació de les tecnologies adequades.
La elaboración, de acuerdo con las comunidades autónomas, de programas e iniciativas en el ámbito de la calidad y seguridad industrial que contribuyan a la competitividad y la eliminación de barreras técnicas, y la elaboración y propuesta de las disposiciones reglamentarias de ordenación de las actividades industriales y de la infraestructura para la calidad y seguridad industrial.
La realización de estudios, estadísticas, bases de datos, informes y análisis de la industria de ámbito sectorial, regional y agregado, y para el seguimiento y evaluación de las políticas realizadas por la Secretaría de Estado de Industria.
Qualsevol altra actuació que la persona titular del Ministeri d'Indústria i Turisme li encomane en l'àmbit de les competències que li atorga la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, i de les seues normes de desenvolupament.
Llevará a cabo cuantas acciones sean precisas para la definición, desarrollo, coordinación y ejecución de las políticas turísticas del Estado, sin perjuicio de las competencias de la Comisión Interministerial de Turismo, así como las relaciones turísticas institucionales de la Administración General del Estado con organizaciones internacionales, públicas o privadas, y la cooperación turística internacional, en coordinación con el Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación. También le corresponde la propuesta y elaboración de iniciativas normativas en su ámbito de competencias. Además, a través del Instituto de Turismo de España (TURESPAÑA), O.A., cuya Presidencia le corresponde a la persona titular de la Secretaría de Estado de Turismo, ejerce la función de promoción exterior del turismo.
La representació ordinària del Ministeri.
La prefectura superior de tot el personal del Departament i la resolució de quants assumptes es referisquen a este, excepte els casos reservats a la decisió de les persones titulars del Ministeri o de les Secretaries d'Estat.
Les relacions institucionals externes i les relacions administratives del Ministeri amb altres departaments ministerials, entitats o Administracions públiques en l'àmbit de les competències de la Sotssecretaria, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors i directius.
Las relaciones administrativas con las entidades y organismos dependientes del Departamento, sin perjuicio de las competencias atribuidas a otros órganos superiores y directivos.
La tramitación económico-financiera de los expedientes de concesión de subvenciones y de los convenios, encargos y otros actos y negocios jurídicos cuando supongan la adquisición de compromisos financieros por la Subsecretaría, así como la coordinación y control de la actuación de las Cajas pagadoras del Departamento, la tramitación de los pagos que se realicen mediante pago a justificar y anticipo de caja fija desde las Cajas pagadoras adscritas a los servicios centrales.
La relació, en matèries competència de la Sotssecretaria, amb les unitats territorials del Ministeri i l'avaluació dels recursos necessaris per al seu funcionament, sense perjudici de les competències de coordinació i funcionals que corresponguen a altres òrgans del Departament.
L'adopció i impuls, sota la direcció de la persona titular del Ministeri, de les mesures tendents a la gestió centralitzada dels recursos humans i mitjans materials en l'àmbit del Departament.
L'impuls i coordinació de les instruccions i ordres de servei que procedisca dictar per a la gestió de les matèries pròpies del Departament, així com la proposta de les mesures d'organització del Ministeri i dirigir el funcionament dels serveis comuns a través de les corresponents instruccions i ordres de servei.
La dirección y coordinación de las competencias atribuidas a la Oficina Presupuestaria del Departamento por sus disposiciones específicas.
L'adreça, impuls i coordinació general dels serveis comuns del Departament, la gestió del règim interior i d'altres serveis generals, la direcció i organització del registre general del Ministeri, la direcció i organització de les Oficines d'assistència en matèria de registre del Ministeri, així com l'exercici de les competències atribuïdes com a Autoritat de Registre del Departament en relació amb l'expedició de certificats electrònics per als seus empleats i empleades públics.
La planificació, elaboració, supervisió i direcció dels projectes d'execució d'obres, el manteniment, permanentment actualitzat, de l'inventari dels immobles afectes al Ministeri, l'equipament de mobiliari i material d'oficina no informàtic de les unitats administratives del Departament, així com les competències de gestió patrimonial relatives a l'arrendament de béns immobles previstes en la legislació vigent.
La gestió econòmica i financera i l'estudi, preparació i proposta dels contractes que celebre el Departament, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors o directius del Ministeri, així com la coordinació dels òrgans col·legiats del Departament en matèria de contractació. La supervisió, control i seguiment de la contractació dels serveis centrals del Departament.
La definició i supervisió de l'aplicació de l'estratègia sobre tecnologies de la informació i les comunicacions del Ministeri i dels seus diferents organismes, d'acord amb les directrius de Transformació Digital adoptades per l'Administració General de l'Estat.
El desarrollo de los sistemas de información necesarios para el funcionamiento de los servicios y para el análisis y explotación de datos disponibles para la evaluación de políticas públicas, el impulso de la transformación digital y la innovación en el Departamento, la gestión y administración de las redes de comunicación de voz y datos en los servicios centrales y periféricos, la implantación y mantenimiento de medidas de seguridad informática, y de los sistemas informáticos de gestión de información clasificada, la gestión del centro departamental de atención al usuario, la administración del dominio de Internet, el desarrollo de los portales web, la sede electrónica y la intranet del Ministerio, así como el fomento de la presencia del Departamento en las redes sociales.
L'elaboració de l'avantprojecte anual de pressupostos del Ministeri i la coordinació dels corresponents als seus organismes públics adscrits, així com el seguiment de l'execució pressupostària i l'autorització i tramitació de les seues modificacions.
La inspecció general i supervisió de l'actuació i funcionament dels òrgans, unitats i organismes públics dependents o adscrits al Departament, les propostes per a la millora de la qualitat dels serveis, així com qualsevol altra funció que, dins de la naturalesa de les competències pròpies de les inspeccions de serveis, els siga atribuïda per l'ordenament jurídic vigent segons el que es preveu en el Reial decret 799/2005, d'1 de juliol, pel qual es regulen les inspeccions generals de serveis dels departaments ministerials.
L'assessorament i la promoció de la integritat professional i comportaments ètics dels empleats públics i de les seues organitzacions, especialment en matèria de prevenció i control del frau en el si del Departament. La tramitació dels expedients de compatibilitat relatius al personal del Ministeri, així com dels organismes públics i entitats vinculats al mateix als quals resulte d'aplicació la normativa sobre incompatibilitats del personal al servei de les Administracions públiques. Així mateix, la prevenció de conflictes interpersonals i la tramitació dels expedients disciplinaris del personal del Departament.
L'assistència i assessorament tècnic i administratiu als òrgans superiors i directius del Departament i dels seus organismes públics en ordre als seus projectes i iniciatives de millora dels serveis.
Els estudis i anàlisis organitzatives, de retribucions, de procediments administratius i de processos de gestió i mètodes de treball. Especialment, la coordinació de les accions destinades a la innovació, així com la simplificació de procediments en el Departament i els seus organismes públics, la reducció de càrregues administratives i el manteniment de la informació continguda en el Sistema d'Informació Administrativa.
L'avaluació del compliment dels plans i programes anuals i pluriennals, conforme al que es disposa en l'article 6 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com l'ajust dels resultats als objectius proposats, la col·laboració en l'avaluació del rendiment de les unitats i serveis públics, l'estudi de riscos i febleses i la proposta de mesures d'actuació. L'anàlisi, seguiment i coordinació dels plans i programes de caràcter transversal impulsats per altres departaments, organismes i entitats, en l'àmbit de les competències pròpies del Ministeri d'Indústria i Turisme, quan aquestes funcions no s'assignen a altres òrgans del Departament.
L'exercici de les funcions de la Unitat d'Informació de Transparència del Ministeri d'Indústria i Turisme, segons el que es preveu en l'article 21 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i la coordinació de les iniciatives en matèria de Govern obert en l'àmbit del Departament. Així mateix, la direcció i coordinació dels serveis d'informació administrativa i de relació amb el ciutadà, en els termes establits en la seua normativa reguladora.
L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri d'Indústria i Turisme, segons el que es preveu en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
La planificació, gestió i administració dels recursos humans del Departament i, en el seu cas, dels seus organismes autònoms, l'elaboració de les relacions de llocs de treball i la gestió de les retribucions, les relacions amb les organitzacions sindicals i associacions professionals de funcionaris i funcionàries, així com la negociació col·lectiva que procedisca.
La elaboración de los planes de formación del personal del Departamento y la dirección de su ejecución y la planificación, dirección y gestión de la acción social y de los programas de prevención de la salud laboral y de la atención a las condiciones de trabajo del personal del Departamento y, en su caso, de sus organismos públicos adscritos.
El ejercicio de las funciones propias de la Unidad de Inclusión del personal con discapacidad del Ministerio, según lo previsto en la disposición adicional decimoquinta del Real Decreto-ley 6/2023, de 19 de diciembre, por el que se aprueban medidas urgentes para la ejecución del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia en materia de servicio público de justicia, función pública, régimen local y mecenazgo.
La coordinació i la supervisió de la política de protecció de dades, segons el que es preveu en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'estes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals, i altres disposicions vigents en la matèria, en l'àmbit de les competències del Departament.
L'exercici de les funcions de coordinació i seguiment de l'activitat en matèria d'avaluació de polítiques públiques en l'àmbit del Ministeri i els seus organismes públics vinculats o dependents, segons el que es preveu en l'article 27.1 de la Llei 27/2022, de 20 de desembre, d'institucionalització de l'avaluació de polítiques públiques en l'Administració General de l'Estat.
La coordinación de las campañas de publicidad institucional del Departamento, con la colaboración de las distintas unidades y entidades proponentes de las mismas.
El seguimiento de la ejecución de las inversiones y reformas del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia que correspondan al Ministerio de Industria y Turismo.
Fer costat a la Secretaria d'Estat d'Indústria en la promoció, impuls i divulgació de les polítiques i plans per a la transformació d'ecosistemes industrials del sector agroalimentari, en l'àmbit del PERTE agroalimentari, incloent tant les que corresponen a l'Administració General de l'Estat en l'àmbit de les seues competències, com les que puguen resultar del suport i col·laboració amb les altres Administracions públiques.
Participar en les comissions, grups de treball i òrgans col·legiats implicats en el PERTE Agroalimentari.
Fer costat a la Direcció General d'Estratègia Industrial i de la Petita i mitjana empresa a realitzar estudis, estadístiques, informes i anàlisis en relació amb el PERTE Agroalimentari.
Apoyar a la Secretaria de Estado de Industria en la promoción, impulso y divulgación de las políticas y planes para la transformación de los ecosistemas industriales, en el ámbito del PERTE de Descarbonización Industrial, incluyendo tanto las que corresponden a la Administración General del Estado en el ámbito de sus competencias, como las que puedan resultar del apoyo y colaboración con las demás Administraciones públicas.
Participar en las comisiones, grupos de trabajo y órganos colegiados implicados en el PERTE de Descarbonización Industrial.
Fer costat a la Direcció General d'Estratègia Industrial i de la Petita i mitjana empresa a realitzar estudis, estadístiques, informes i anàlisis en relació amb el PERTE de Descarbonització Industrial.