Informació sobre les funcions del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 24/05/2024
Informació sobre les funcions del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 24/05/2024
Correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic la proposta i execució de la política del Govern en matèria de lluita contra el canvi climàtic, prevenció de la contaminació, protecció del patrimoni natural, de la biodiversitat, dels boscos, de la mar, aigua i energia per a la transició a un model productiu i social més ecològic, així com l'elaboració i el desenvolupament de la política del Govern enfront del repte demogràfic i el despoblament territorial.
Així mateix correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic l'elaboració de la legislació estatal en matèria d'aigües i costes, canvi climàtic, protecció de la biodiversitat, medi ambient, muntanyes, meteorologia i climatologia; la gestió directa del domini públic hidràulic de les conques intercomunitàries, del domini públic marítim-terrestre; la representació de l'Estat en els organismes internacionals corresponents a estes matèries, sense perjudici de les competències del Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació
Igualmente corresponde al Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico la elaboración de la legislación estatal en materia de energía, el desarrollo de la política energética nacional, junto con las medidas destinadas a asegurar el abastecimiento energético, coordinación con el resto de ministerios y seguimiento de políticas en aquellos ámbitos relacionados con el cumplimiento de los objetivos en materia de política de energía, y la coordinación de la proyección exterior en la materia, garantizando una correcta regulación del sector y el análisis y seguimiento de los mercados energéticos, junto con las competencias que corresponden a la Administración General del Estado en materia de minería, todo ello en el marco de la transición ecológica justa.
A més, correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic l'elaboració i el desenvolupament de l'estratègia i la política del Govern enfront del repte demogràfic, així com la proposta i execució de la política de lluita contra la despoblació.
El desenvolupament de la política energètica i minera, en línia amb l'objectiu de garantir la seguretat de subministrament, la descarbonització de l'economia, la seguretat pública, la sostenibilitat econòmica i financera dels sistemes elèctric i gasista, la independència del subministrament i autonomia estratègica, la qualitat de l'aire, la lluita contra el canvi climàtic i respecte al medi ambient, la gestió òptima i el desenvolupament dels recursos nacionals, la gestió de la demanda, la gestió de les eleccions tecnològiques futures, la utilització de l'energia, la protecció dels consumidors energètics vulnerables i la reducció de la pobresa energètica, així com qualssevol altres que guarden relació directa amb les competències de l'Administració General de l'Estat en matèria energètica.
El desenvolupament de la planificació i estratègia energètica, en el marc del compromís amb la neutralitat climàtica a llarg termini.
La proposta d'iniciatives normatives en l'àmbit de les competències de la Secretaria d'Estat, en coordinació amb la Secretaria General Tècnica del Departament.
L'elaboració de propostes sobre regulació i, en el seu cas, aprovació de tarifes, preus de productes energètics, cànons d'accés a emmagatzematges subterranis de gas natural, càrrecs dels sistemes elèctric i gasista, així com la retribució de les activitats dutes a terme en el sector energètic, en l'àmbit de les seues competències, d'acord amb la legislació vigent.
La regulación, seguimiento y análisis de las subastas de energía y capacidad.
El fomento de la sustitución de combustibles y vectores energéticos por otros de menores emisiones.
El diseño y aplicación de medidas dirigidas a incrementar el ahorro y la eficiencia en la producción, transformación, distribución y consumo final de la energía.
L'impuls de la mobilitat elèctrica i l'electrificació de la demanda final.
L'impuls d'una transició justa en aquelles zones que encara mantinguen un alt nivell de dependència econòmica de combustibles no renovables, com les associades a la indústria minera del carbó, i la participació en els grups de treball i altres activitats relacionades amb una transició justa, a través de l'Institut per a la Transició Justa, O.A.
L'elaboració, coordinació i seguiment de les estratègies per a la reducció de la pobresa energètica, el desenvolupament de les mesures per a la protecció dels consumidors d'energia, especialment aquells en situació de vulnerabilitat i l'accés d'aquests a la informació energètica.
El conocimiento de la toma de participaciones en el sector eléctrico y de hidrocarburos.
L'elaboració i, si escau, aplicació de les mesures dirigides a assegurar el proveïment energètic, i el foment de la flexibilitat del sistema mitjançant la gestió de la demanda i emmagatzematge, en un context de progressiva descarbonització.
L'anàlisi i seguiment econòmic i financer dels mercats energètics i d'hidrocarburs líquids, així com la facilitació de la participació en els mateixos de recursos energètics tant centralitzats com distribuïts.
La supervisió del mercat d'hidrocarburs líquids.
La liquidación de los costes e ingresos de los sectores energéticos.
L'exercici de les facultats de control, inspecció i sanció en matèria energètica, i la inspecció del compliment de les condicions tècniques de les instal·lacions i del compliment dels requisits establits en les autoritzacions, les condicions econòmiques i actuacions dels subjectes, quan siga competència de l'Administració General de l'Estat.
La gestión del sistema de certificación de producción, consumo y venta de gases renovables, biocarburantes y nuevos combustibles.
La realización de proyecciones de demanda de productos energéticos, el análisis de series de consumo y precios energéticos por sectores y productos energéticos, el seguimiento de los indicadores coyunturales y sectoriales energéticos y la realización de análisis de estudios y estadísticas energéticas, en coordinación con la Subsecretaría.
El cumplimiento, seguimiento, notificación y verificación de los compromisos internacionales suscritos por el Reino de España en el ámbito de las competencias de la Secretaría de Estado, las relaciones energéticas internacionales, en coordinación con la Subsecretaría, así como la preparación de los Consejos de Ministros de la Unión Europea en el ámbito de competencias de la Secretaría de Estado.
La coordinación con el resto de departamentos ministeriales y la integración de las cuestiones relativas a la transición energética en el resto de políticas sectoriales.
La interlocució amb els sectors i societat civil per a, entre altres finalitats, fomentar la cooperació, l'intercanvi de millors pràctiques i el desenvolupament de models de negoci i solucions innovadores en l'àmbit energètic, així com l'execució d'actuacions i programes dirigits a afavorir les oportunitats econòmiques, socials i ambientals per a la transició energètica dels diferents sectors.
Aquelles altres funcions que atribuïsca la legislació vigent al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic en els sectors energètic i miner.
La definición, propuesta y ejecución de las políticas del Ministerio referentes a la prevención de la contaminación y la respuesta frente a la crisis climática.
L'avaluació ambiental.
El foment de l'ús de tecnologies netes i hàbits de consum menys contaminants i més sostenibles, concordes amb els principis de l'economia circular.
La protecció del medi natural, de la biodiversitat, les muntanyes, la conservació i ús sostenible dels recursos naturals, hàbitats i ecosistemes naturals en el mitjà terrestre i marí, així com la integració de les consideracions territorials, ambientals i ecològiques en les actuacions de la seua competència.
La definició, proposta i execució de les polítiques del Ministeri en matèria d'aigua i gestió del domini públic hidràulic, així com de protecció i conservació de la mar i del domini públic marítim-terrestre.
La participació en la planificació de la política de recerca en matèria de biodiversitat terrestre i marina i la imposició de sancions per infraccions molt greus regulades per la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, en matèria de biodiversitat marina.
La preparació dels Consells de Ministres de la Unió Europea en l'àmbit de competències de la Secretaria d'Estat.
La elaboración, y la propuesta e impulso, en el ámbito de competencias de la Administración General del Estado, en colaboración con los demás departamentos ministeriales y las administraciones territoriales, de los objetivos generales, estrategias, planes y actuaciones prioritarias en materia de reto demográfico.
La coordinación de los demás departamentos ministeriales y de las administraciones territoriales en materia de reto demográfico, así como el impulso de la colaboración público-privada y la participación ciudadana para la consecución de los objetivos referidos al reto demográfico.
Les funcions que la Llei 45/2007, de 13 de desembre, per al desenvolupament sostenible del medi rural atribuïx a l'Administració General de l'Estat.
El foment, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials, de la igualtat d'oportunitats i la no discriminació per raó de residència i edat, així com l'impuls i salvaguarda, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, de l'apropiada prestació de serveis bàsics a tota la població, en condicions d'equitat, amb especial atenció a la infància, la joventut i les persones majors.
El impulso, sin perjuicio de las competencias de otros departamentos ministeriales, del papel de la mujer en el medio rural, así como de la inclusión sociolaboral de inmigrantes en las zonas en riesgo demográfico.
La coordinació de les polítiques dirigides a afavorir la conciliació de la vida familiar i professional, la corresponsabilitat, la criança infantil i el desenvolupament dels projectes familiars, especialment en les zones més afectades pels riscos demogràfics, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials.
La coordinación de políticas públicas, en el ámbito de la Administración General del Estado, dirigidas a impulsar la sensibilización, el conocimiento y la formación, desde la infancia y la juventud, y a lo largo de la vida, que pongan en valor el territorio, especialmente de las áreas rurales, y favorezcan el conocimiento y la dinamización de las oportunidades existentes en las zonas afectadas por la despoblación.
El fomento, sin perjuicio de las competencias de otros departamentos ministeriales, de la inversión, las oportunidades de empleo, diversificación y desarrollo económico, con el objetivo de fortalecer el tejido socioeconómico en las zonas afectadas por la despoblación.
L'impuls i foment, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, de l'adequat dimensionament de les infraestructures, serveis i equipaments necessaris enfront del repte demogràfic.
L'impuls i foment, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, de les polítiques orientades a afrontar el progressiu envelliment de la població i altres desequilibris sociodemogràfics.
La coordinació de la participació en representació del Ministeri en els organismes internacionals i seguiment dels convenis internacionals en matèria de repte demogràfic, sense perjudici de les competències del Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació.
La participació en representació de l'Administració General de l'Estat en organismes internacionals, en Consells i en grups de treball de la Unió Europea, i en matèria de repte demogràfic, així com la coordinació i el seguiment de les seues iniciatives en matèria de canvi demogràfic.
La coordinació d'estudis i informes en matèria de despoblació, envelliment, canvi demogràfic, impacte demogràfic i socioeconòmic de les polítiques públiques, igualtat d'oportunitats, suport a la dona en l'entorn rural, enfortiment del teixit socioeconòmic i de l'emprenedoria en les zones afectades per la despoblació, millora dels serveis públics, tecnologies verdes, innovació o digitalització.
El seguimiento, análisis y evaluación, desde la perspectiva del reto demográfico, de las normas, planes, programas y políticas públicas de la Administración General del Estado.
L'assistència al titular del Ministeri en les funcions de control de l'activitat del Departament, realitzant aquelles que permeten avaluar el funcionament, l'eficàcia i el rendiment del personal i dels serveis del Ministeri, així com el seguiment de la contractació d'obra pública de competència del Departament en els seus aspectes tècnic, funcional i administratiu, tot això, sense perjudici de les competències de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat.
Les relacions institucionals amb les organitzacions professionals i altres entitats representatives d'interés en els sectors mediambiental i energètic, i relatives a repte demogràfic, sense perjudici de les competències de les Secretaries d'Estat i de la Secretaria General.
El seguimiento, análisis y prospectiva de los aspectos sociales, económicos y ambientales vinculados con las distintas áreas estratégicas del Departamento, incluyendo la creación y difusión de información relacionada con las mismas.
La definició dels eixos directrius pluriennals que orienten els estudis del Departament, d'acord amb les línies d'estratègia política, així com coordinar el Programa d'Estudis del Departament.
La coordinació de les àrees i dependències funcionals del Departament integrades en la Delegacions de Govern i l'avaluació dels recursos necessaris per al seu funcionament, sense perjudici de la dependència funcional prevista en este reial decret.
La coordinació de les campanyes de publicitat institucional del Departament.
Les activitats derivades de la pertinença del Regne d'Espanya a organismes internacionals i en general en relacions internacionals, tant bilaterals com multilaterals, i acció exterior en l'àmbit de les polítiques de competència del Departament, així com l'impuls i desenvolupament de les activitats necessàries per al compliment derivat dels compromisos internacionals i programes internacionals de cooperació i assistència tècnica.
El seguimiento y asistencia a los restantes órganos del Ministerio en la preparación de los Consejos de Ministros de la Unión Europea; el control de los procedimientos relacionados con la aplicación de la normativa de la Unión Europea, así como el seguimiento de su transposición al derecho interno, en colaboración con las unidades responsables de la elaboración normativa y competentes por razón de materia, incluyendo el sistema de ayudas de Estado.
La direcció, impuls i coordinació de les conselleries en l'exterior.
La inspecció dels òrgans i organismes depenents o adscrits al Departament i el seguiment dels plans i actuacions per a la millora de l'eficàcia i la qualitat dels serveis, així com la coordinació i gestió de les actuacions en matèria de govern obert.
La prefectura superior de tot el personal del Departament, la direcció dels recursos humans i la resolució de quants assumptes es referisquen a esta, excepte els casos reservats a la decisió del titular del Ministeri i de les Secretaries d'Estat.
La elaboración y tramitación del anteproyecto de presupuestos del Ministerio y la coordinación de los correspondientes a sus organismos públicos adscritos, así como el seguimiento de la ejecución presupuestaria, el inicio de los expedientes de modificación de crédito de los servicios presupuestarios del Ministerio y su tramitación y autorización, así como la tramitación de los expedientes de autorización para adquirir compromisos de gasto de carácter plurianual en aplicación de lo dispuesto en el artículo 47.3 de la Ley 47/2003, de 26 de noviembre, General Presupuestaria, y la evaluación de los distintos programas de gasto.
La dirección, impulso y coordinación de los servicios comunes del Departamento, la gestión económica y presupuestaria de los gastos corrientes en bienes y servicios del Departamento, la gestión del régimen interior, incluidas las oficinas de asistencia en materia de registros, la gestión y coordinación de los medios necesarios para la celebración de actos públicos oficiales, y la gestión de la vigilancia y la seguridad y de otros servicios generales.
La planificació, elaboració, supervisió i direcció dels projectes d'execució d'obres, la gestió patrimonial i la conservació i inventari dels immobles afectes al Ministeri.
La gestió econòmica i financera del Departament.
La direcció i supervisió de la contractació del Departament i dels seus organismes adscrits.
El desenvolupament dels sistemes d'informació necessaris per al funcionament dels serveis, l'impuls de la transformació digital i la innovació en el Departament.
La coordinació o realització, en el seu cas, de les operacions estadístiques derivades dels plans sectorials que descriguen l'activitat del Departament, que figuren en el Pla Estadístic Nacional o potencialment puguen ser incloses.
La coordinación, programación y ejecución de la actividad editorial y difusora de las publicaciones del Ministerio en los diferentes soportes y en la sección referida al Ministerio de la Web institucional del Departamento.
L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el que es preveu en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i en l'article 3 del Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat.
La direcció dels arxius generals, centres documentals, biblioteques i mediateca del Departament.
La aprobación de instrucciones y órdenes de servicio en relación con la gestión y tramitación de materias propias del Departamento.
La planificació i execució de la política de despeses corrents del Departament en béns i serveis, les propostes de dotació pressupostària i la gestió i seguiment del capítol 2 del pressupost dels serveis centrals i perifèrics del Departament.
El suport en la gestió dels mitjans i recursos dels Comissionats per a les Energies Renovables, Hidrogen i Emmagatzematge; del Cicle de l'Aigua i Restauració d'Ecosistemes; i per a l'Economia Circular.
Les polítiques d'igualtat de gènere.
La coordinación de las actividades de gobierno, gestión del dato y gestión de la calidad del dato del departamento.
La organización y gestión del secretariado de la Red de autoridades ambientales y el punto de contacto del programa LIFE de la Unión Europea.
La divulgació i promoció de les polítiques i plans per a la transformació de les cadenes de valor de la transició energètica i la seua integració en els diferents sectors de l'economia.
El desenvolupament de les mesures de suport i la col·laboració públic-privada per a facilitar l'accés i la informació dels projectes vinculats amb el PERTE ERHA.
El desarrollo de medidas e iniciativas de seguimiento en colaboración con otros órganos ministeriales y organismos implicados en el PERTE ERHA.
La participación en las comisiones, grupos de trabajo y órganos colegiados implicados en el PERTE ERHA.
La interlocución entre el Gobierno y otros actores, informándoles periódicamente sobre el desarrollo y resultado de la ejecución de los proyectos, o de cuantas propuestas considere necesarias para el adecuado cumplimiento de la función encomendada.
La realització de quantes actuacions en relació amb el PERTE ERHA resulten precises per a promoure la correcta execució dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, assignats en esta matèria.
L'impuls, la coordinació, el seguiment i proposta de les actuacions necessàries per a la recuperació d'aiguamolls amenaçats i afectats per la deterioració o manca dels recursos hídrics dels quals depenen per al seu adequat funcionament ecosistèmic.
L'elaboració i tramitació dels instruments o marcs d'actuacions prioritàries de recuperació que integren els criteris d'intervenció dels diferents òrgans i organismes del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, així com la coordinació de les actuacions mitjançant la supervisió i emissió de directrius i informes que asseguren i garantisquen la coherència de les actuacions per a combatre els factors que causen la degradació dels espais naturals.
La col·laboració i seguiment de la normativa, instruments financers, mesures i iniciatives que es prioritzen, relacionats amb aiguamolls amenaçats.
La promoció, divulgació i desenvolupament d'accions de sensibilització dirigides a la societat, sobre els beneficis ecosistèmics i les amenaces dels aiguamolls vinculats als dèficit i factors contaminants dels recursos hídrics dels quals depenen, així com de les actuacions que es realitzen des del Ministeri per a la seua recuperació.
L'elaboració, revisió, seguiment, impuls i divulgació de les polítiques, estratègies i plans de l'Administració General de l'Estat per al desenvolupament de l'economia circular.
La promoción de la integración de la economía circular en el conjunto de las políticas económicas, sociales y ambientales.
La colaboración y el seguimiento de la normativa, medidas e iniciativas de los departamentos ministeriales, instituciones europeas e internacionales y organismos involucrados en el proceso de implantación de la economía circular.
El impulso y la coordinación del diseño, la ejecución y el seguimiento del PERTE de Economía Circular, incluyendo las comisiones, grupos de trabajo y órganos colegiados vinculados con él, así como la realización de cuantas actuaciones en relación con la economía circular resulten precisas para promover la ejecución de los fondos del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia asignados en esta materia.
El desenvolupament i la implementació de les mesures de suport, d'interlocució i la col·laboració públic-privada per a garantir l'accés i l'execució dels projectes vinculats a l'economia circular i, en concret, amb el PERTE d'Economia Circular.
La promoció de la participació i la sensibilització al conjunt de la societat dels beneficis del model circular sobre el medi ambient, la salut, l'economia, la competitivitat de les empreses espanyoles, la creació d'ocupació de qualitat i la reducció de la dependència exterior de la nostra economia.