Informació sobre les funcions del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 29/02/2024.
Informació sobre les funcions del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 29/02/2024.
El Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, el titular de les quals és el Notari Major del Regne, és el departament de l'Administració General de l'Estat al qual correspon, dins de l'àmbit de les competències que li confereixen les disposicions legals vigents, la proposta i execució de la política del Govern per al desenvolupament de l'ordenament jurídic, especialment en matèria de dret penal, civil, mercantil i processal; la política d'organització i suport de l'Administració de Justícia, així com la cooperació amb les comunitats autònomes en coordinació amb els altres departaments competents en la matèria; la cooperació jurídica internacional; els drets de gràcia i títols nobiliaris i grandeses d'Espanya i l'assistència jurídica de l'Estat.
Igualment, corresponen a la persona titular del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts les relacions amb l'Agència Espanyola de Protecció de Dades i amb els Consells Generals de l'Advocacia, dels Procuradors dels Tribunals i dels Col·legis de Graduats Socials d'Espanya.
Asimismo, corresponde a la persona titular del Ministerio de la Presidencia, Justicia y Relaciones con las Cortes la coordinación de los asuntos de relevancia constitucional; la preparación, desarrollo y seguimiento del programa legislativo; el apoyo inmediato a la Presidencia del Gobierno; la asistencia al Consejo de Ministros, a las Comisiones Delegadas del Gobierno, a la Comisión General de Secretarios de Estado y Subsecretarios y, en particular, al Gobierno en sus relaciones con las Cortes Generales; la coordinación interministerial que le encomienden las disposiciones vigentes, el Gobierno o su Presidente; la coordinación y el análisis de la calidad de la actividad normativa del Gobierno; las funciones de apoyo material, de gestión económico-financiera, presupuestaria, de personal y, en general, cuantas otras de esta naturaleza precisen el Presidente del Gobierno y los órganos dependientes de la Presidencia del Gobierno; el ejercicio de las competencias relacionadas con el uso de la bandera, el escudo y demás símbolos nacionales; la propuesta y ejecución de la política del Gobierno en materia de ejercicio del derecho a la libertad religiosa y de culto, así como las demás competencias atribuidas por el ordenamiento jurídico.
La Secretaria d'Estat de Justícia és l'òrgan superior del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts al qual correspon, sota la superior autoritat de la persona titular del Departament, la coordinació i col·laboració amb l'Administració de les comunitats autònomes al servei de la justícia; l'ordenació, planificació, suport i cooperació amb l'Administració de Justícia i amb la Fiscalia; la cooperació jurídica internacional i les relacions amb els organismes internacionals i de la Unió Europea en l'àmbit de les competències del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts; les competències relacionades amb la localització, recuperació, administració i realització d'efectes, béns, instruments i guanys procedents d'activitats delictives i la direcció, impuls i gestió de les atribucions ministerials relatives a estat civil i nacionalitat, el Registre Civil, la fe pública notarial, els drets registrals, el Registre General d'Actes d'Última Voluntat, el Registre de Fundacions de competència estatal, el Registre de Mediadors i Institucions de Mediació i el Registre Central de Titularitats Reals.
Sense perjudici de les atribucions de la persona titular del Departament, correspon a la persona titular de la Secretaria d'Estat de Justícia la participació en les relacions del Ministeri amb els òrgans de govern del Consell General del Poder Judicial, del Ministeri Fiscal, els competents en matèria de justícia de les comunitats autònomes i els Consells Generals de l'Advocacia, dels Procuradors dels Tribunals i dels Col·legis de Graduats Socials d'Espanya, les relacions del Ministeri amb el Defensor del Poble en matèria de justícia, així com les relacions amb el Consell General del Notariat i el Col·legi de Registradors de la Propietat, Mercantils i de Béns Mobles d'Espanya.
Asimismo, corresponde a la Secretaría de Estado de Justicia el impulso y la iniciativa para la elaboración de los proyectos normativos sobre las materias de su competencia y aquellos otros encargados por el titular del Departamento, sin perjuicio de las atribuciones correspondientes a la Subsecretaría y a la Secretaría General Técnica-Secretariado del Gobierno.
La direcció, coordinació i altres competències respecte dels Secretaris de Govern i dels altres integrants del Cos de Lletrats de l'Administració de Justícia.
L'ordenació del compte de depòsits i consignacions, en relació amb les funcions dels Lletrats d'Administració de Justícia.
La centralització i consolidació de la informació estadística que haja de rebre el Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts a través dels Secretaris de Govern i els Lletrats de l'Administració de Justícia, la participació en l'elaboració del Pla Estadístic Nacional en matèria judicial, així com el tractament i seguiment de les estadístiques relacionades amb l'Administració de Justícia i el suport a la Comissió Nacional d'Estadística Judicial.
La elaboración de programas, directrices e instrumentos para la transformación digital de la Justicia y para la implantación de la Oficina Judicial, de las Unidades Administrativas y de la Oficina Fiscal, así como la evaluación de su proceso de implantación.
El disseny de l'estructura bàsica de l'Oficina Judicial i l'Oficina Fiscal i l'aprovació de manera definitiva de les relacions de llocs de treball de les oficines judicials i fiscals en tot el territori de l'Estat.
La implantació i avaluació de programes de qualitat dels serveis en les oficines judicials i fiscals.
La organización y el funcionamiento de las oficinas judiciales y fiscales en materias propias de las competencias del Departamento y el impulso y apoyo técnico a la Comisión de Implantación de la Oficina Judicial.
L'assistència o representació de la persona titular del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts en les reunions de les Juntes de Portaveus de les Cambres, quan el Govern estime oportú acudir a aquestes, tot això de conformitat amb el que es preveu en els Reglaments del Congrés dels Diputats i del Senat.
La remissió a les Corts Generals dels escrits i comunicacions que el Govern envie a les Cambres, excepte en el cas dels tractats i convenis internacionals, projectes de llei, reials decrets llei i reials decrets legislatius, la remissió dels quals correspon al titular del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, sense perjudici de la seua comunicació electrònica pel Secretari d'Estat a les Cambres.
L'estudi, seguiment i coordinació de la tramitació parlamentària del programa legislatiu del Govern.
La coordinación de la actividad administrativa de las relaciones del Gobierno con las Cortes Generales y la asistencia al Gobierno en el ámbito del control parlamentario y, en general, en sus relaciones con las Cámaras.
La coordinació dels assumptes de rellevància constitucional.
La realización de estudios e informes relacionados con las iniciativas de reforma constitucional y de reforma de los Estatutos de Autonomía.
El seguiment, la valoració i, en el seu cas, la formulació de propostes en relació amb el programa i l'activitat legislativa del Govern.
Qualsevol altra funció que puga derivar de l'activitat de les Corts Generals en les seues relacions amb el Govern.
La promoció, difusió i acostament de la Constitució a la societat espanyola, mitjançant actuacions de sensibilització, comunicació, formació i estudi.
La promoció dels drets humans, mitjançant actuacions de sensibilització, comunicació i formació, així com la coordinació, el seguiment i l'avaluació del Pla de Drets Humans vigent.
La representació ordinària del Departament.
L'assistència a la persona titular del Departament en les funcions de suport al President del Govern.
L'execució de les directrius i instruccions dictades per la persona titular del Departament per a l'organització i coordinació de les activitats del Consell de Ministres, de les Comissions Delegades del Govern i de la Comissió General de Secretaris d'Estat i Sotssecretaris.
El apoyo y asesoramiento técnico a la persona titular del Departamento en la elaboración y aprobación de los planes de actuación del Departamento.
La dirección y coordinación de los servicios comunes del Departamento y, en particular, la planificación y gestión económica y presupuestaria, así como la de los recursos humanos, tecnológicos y materiales.
L'establiment dels programes d'inspecció del personal i dels serveis, així com la realització de les actuacions precises per a la millora dels sistemes de planificació, direcció i organització i per a la racionalització i simplificació dels procediments i mètodes de treball, en el marc definit pel Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública. Així mateix, li correspon la coordinació de les activitats vinculades amb les avaluacions de les polítiques públiques de competència del Departament en suport de l'Institut per a l'Avaluació de Polítiques Públiques, d'acord amb el pla d'avaluacions de polítiques públiques que aprove el Consell de Ministres.
L'elaboració i aprovació del Pla Anual d'Inspecció del Departament.
L'elaboració, en el seu cas, i tramitació dels projectes de disposicions de caràcter general.
L'assessorament jurídic a la persona titular del Departament en el desenvolupament de les funcions que a aquesta li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquell, així com als altres òrgans del Departament, sense perjudici de les competències que corresponen a l'Advocacia General de l'Estat.
L'impuls, coordinació i supervisió de l'elaboració i proposta normativa en les matèries de competència del Departament, sense perjudici de les iniciatives d'altres òrgans superiors i directius i amb l'assistència, en el seu cas, de la Comissió General de Codificació, a través de la Secretaria General Tècnica-Secretariat del Govern.
La direcció i realització dels projectes organitzatius d'àmbit ministerial.
La comunicación con los demás Departamentos y con los organismos y entidades que tengan relación con el Departamento.
La programació, coordinació i avaluació de l'activitat editorial de l'Administració General de l'Estat, així com l'execució dels plans editorials del Departament.
Las autorizaciones de uso de la bandera, escudo o demás símbolos nacionales, en los casos en que así se prevea normativamente.
L'impuls i coordinació de les relacions institucionals del Departament, així com les relacions amb els òrgans jurisdiccionals, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors i directius.
El desarrollo de las funciones propias de la Unidad de Igualdad del Departamento, previstas en el artículo 77 de la Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres.
La gestió del Registre d'ordres i condecoracions.
L'elaboració dels projectes normatius sobre les matèries pròpies de l'exercici del dret de llibertat religiosa i de culte, i, en el seu cas, informe de quants projectes normatius puguen afectar d'aquest exercici.
La promoció, anàlisi, estudi, recerca, assistència tècnica, seguiment i desenvolupament de la llibertat religiosa i de culte, la seua coordinació amb els òrgans competents dels altres departaments, la col·laboració amb les institucions i organitzacions interessades en la seua promoció, així com la gestió econòmic-pressupostària dels crèdits assignats per al seu desenvolupament.
Les relacions ordinàries amb les entitats religioses.
L'elaboració de les propostes d'acords i convenis de cooperació amb les esglésies, confessions i comunitats religioses i, en el seu cas, el seu seguiment.
La direcció i la gestió del Registre d'Entitats Religioses.
El estudio, promoción y defensa del derecho de libertad religiosa y de culto, así como el asesoramiento a las distintas administraciones públicas en la implementación de modelos de gestión ajustados al marco constitucional que regula el derecho de libertad religiosa en España y, en particular, a los principios constitucionales de libertad, igualdad, laicidad y cooperación.
Les relacions amb els organismes internacionals competents en matèria de llibertat religiosa, de creences i de culte i, més particularment, en l'aplicació i desenvolupament de convenis o tractats internacionals referents a les esmentades llibertats.
L'administració, reparació i conservació dels béns immobles adscrits a seu dels serveis centrals del Departament, l'actualització de l'inventari d'aquest patrimoni immobiliari i la gestió patrimonial relacionada amb la tramitació dels expedients d'afectació, d'adscripció o d'arrendament dels immobles destinats als serveis centrals del Departament i als serveis perifèrics dependents de l'Advocacia General de l'Estat.
La programació i gestió de les inversions noves i les de reposició; la planificació, supervisió i direcció dels projectes d'obres de construcció, reparació i conservació dels edificis seu dels serveis centrals del Departament i dels serveis perifèrics dependents de l'Advocacia General de l'Estat, així com de les seues instal·lacions, mobiliari i altres béns necessaris per a la posada en funcionament dels serveis.
La seguretat en aquells immobles seu dels serveis centrals del Ministeri en els quals la mateixa no siga responsabilitat del Departament de Seguretat de la Presidència del Govern, així com dels serveis perifèrics dependents de l'Advocacia General de l'Estat.
La preparació dels assumptes relatius a l'exercici del dret de gràcia amb caràcter previ a la seua elevació al Consell de Ministres i l'expedició de certificacions acreditatives de l'acompliment de la prestació social substitutòria.
La gestión de los asuntos relativos a los títulos nobiliarios y grandezas de España, gestión de las peticiones de sucesión, cesión, distribución y rehabilitación de distinciones nobiliarias, y la gestión de las autorizaciones de uso de títulos extranjeros.
La direcció de la Cancelleria de l'Orde de Sant Raimundo de Peñafort, la preparació de les propostes i l'expedició dels títols de les condecoracions, així com la gestió del registre de distincions de l'Ordre, així com la gestió del registre de distincions de l'Ordre.
La Abogacía General del Estado, con rango de Subsecretaría, es el órgano administrativo que desarrolla la función de asistencia jurídica, consistente en el asesoramiento y la representación y defensa en juicio, a la Administración General del Estado, a sus organismos autónomos, a los Órganos Constitucionales y, en su caso y a través de los oportunos convenios, a las comunidades autónomas, a las corporaciones locales y a las restantes entidades que integran el sector público institucional, en los términos establecidos en la Ley 52/1997, de 27 de noviembre, de Asistencia Jurídica al Estado e Instituciones Públicas, en el Reglamento de la Abogacía General del Estado y en su normativa complementaria.
Le corresponden las funciones establecidas en el Real Decreto 1012/2022, de 5 de diciembre, por el que se establece la estructura orgánica de la Abogacía General del Estado, se regula la inspección de los servicios en su ámbito y se dictan normas sobre su personal.