
El Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat (d'ara en avant Portal de la Transparència) és un portal web que depén del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública. A través d'este portal, qualsevol persona pot accedir a informació pública sobre el funcionament de l'Estat. En concret, permet:
- Consultar dades que la Llei 19/2013 de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern (d'ara en avant Llei de Transparència) obliga a publicar.
- Obtindre informació sobre Govern Obert.
- Sol·licitar accés a documents i dades públiques.
- Conéixer informació relativa a Integritat.
El Portal de la Transparència publica informació sobre diferents institucions de l'Estat, en concret, l'àmbit subjectiu de la informació publicada en el portal és el següent:
- L'Administració General de l'Estat.
- Les entitats gestores i els serveis comuns de la Seguretat Social. S'inclouen les mútues col·laboradores de la Seguretat Social.
- Els organismes autònoms, les agències estatals, les entitats públiques empresarials i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia, vinculades a l'Administració General de l'Estat o dependents d'ella, incloses les universitats públiques.
D'ara en avant, la referència a l'Administració General de l'Estat s'entendrà que inclou els tres punts anteriors.
El Portal de la Transparència no conté informació específica de Comunitats Autònomes, entitats locals, societats estatals, fundacions i òrgans constitucionals. Estes entitats publicaran la seua informació en els seus respectius portals web i seus electròniques.
La llei de Transparència va crear el l Portal de la Transparència. En l'article 10 de la llei s'establix que este portal dependria del Ministeri de la Presidència i la seua funció principal seria facilitar l'accés de la ciutadania a tota la informació inclosa en la publicitat activa.
En l'actualitat el Portal de la Transparència depén del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública. La seua gestió està a càrrec de la Direcció General de Governança Pública, que forma part de la Secretaria d'Estat de Funció Pública. A més, compta amb el suport de l'Agència Espanyola d'Administració Digital (AEAD), que també depén del mateix ministeri.
Esta estructura va ser definida en el Reial decret 210/2024, de 27 de febrer , que establix com s'organitza este ministeri i les seues funcions.
El Portal de la Transparència oferix informació i serveis en la seua pàgina web oficial: Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat .
També oferix informació a través de les següents xarxes socials:
- X: @transparencia_e
- Youtube: Portal de Transparencia – España
Esta Carta de Serveis recull compromisos que estan alineats amb els objectius generals, establits en el reial decret per a millorar de la qualitat en l'Administració General de l'Estat .
A més, el seu principal propòsit és garantir que la gestió de la informació pública siga justa, transparent i racional, per a complir la Llei de Transparència.
Esta Carta de Serveis té tres objectius principals:
- Facilitar l'accés a la informació pública que obre en poder de l'Administració General de l'Estat.
- Comunicar les responsabilitats i els compromisos adquirits.
- Explicar els drets de la ciutadania en relació amb estos serveis, així com les obligacions que tenen en utilitzar-los.