Información sobre las funciones del Ministerio de Inclusión, Seguridad Social y Migraciones y sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
Actualitzat a 24/05/2024
Información sobre las funciones del Ministerio de Inclusión, Seguridad Social y Migraciones y sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
Actualitzat a 24/05/2024
Correspon al Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions la proposta i execució de la política del Govern en matèria de Seguretat Social i classes passives, així com l'elaboració i el desenvolupament de la política del Govern en matèria d'estrangeria, immigració i emigració i de polítiques d'inclusió.
La direcció i tutela de les entitats gestores i serveis comuns de la Seguretat Social, adscrites al Departament, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres Ministeris i a altres unitats del Departament.
L'impuls i la direcció de l'ordenació jurídica del sistema de la Seguretat Social i de les pensions.
L'impuls i la direcció de la planificació i l'anàlisi econòmica i financera del sistema de la Seguretat Social i de les pensions.
La direcció i coordinació de la gestió dels recursos financers i despeses de Seguretat Social i de les pensions.
La planificación y tutela de la gestión ejercida por las entidades colaboradoras de la Seguridad Social.
La tutela, superior direcció i coordinació de l'assistència jurídica de les entitats gestores i serveis comuns de la Seguretat Social.
Proposar i donar suport, en l'acompliment de les seues funcions, al Delegat de Protecció de Dades de la Secretaria d'Estat de la Seguretat Social i Pensions.
Cualquier otra competencia que, legal o reglamentariamente, le esté atribuida.
A la Secretaría de Estado de Migraciones le corresponde elaborar y desarrollar la política del Gobierno en materia de extranjería, inmigración y emigración.
El disseny, impuls i avaluació de polítiques que tenen per finalitat ajudar a la incorporació i la participació en la societat, en igualtat d'oportunitats, dels col·lectius més desfavorits.
L'impuls, elaboració, coordinació i seguiment de les polítiques, estratègies, plans i programes d'actuació en matèria d'inclusió, en cooperació amb altres departaments ministerials en l'àmbit de les seues respectives competències en matèria d'assumptes socials i, en particular, amb el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 i amb el Ministeri de Joventut i Infància.
La definició d'objectius d'inclusió i desenvolupament d'un sistema d'indicadors amb els quals dur a terme el mesurament, seguiment i avaluació dels objectius d'inclusió.
La coordinación de los aspectos económicos de las memorias del análisis de impacto normativo en el ámbito del Departamento.
La coordinació de la representació del Departament davant els organismes multilaterals i el suport en l'elaboració d'estudis i informes que la relació amb estos organismes multilaterals requerisca.
El desarrollo de indicadores objetivables de crecimiento inclusivo y de desigualdad para la economía española que puedan ser utilizados para el diseño y toma de decisión de nuevas políticas o la reformulación de las ya existentes.
L'impuls de la incorporació dels indicadors d'inclusió en el procés de presa de decisions i en el procés de disseny de polítiques públiques.
El seguiment de beneficiaris del conjunt de polítiques de despesa i ingrés i els efectes d'estes polítiques en termes d'inclusió i desigualtat, amb especial atenció a les relatives al mercat laboral, educació, sanitat, medi ambient, habitatge i innovació.
La definición y análisis de objetivos ligados al crecimiento inclusivo.
El seguiment continu i avaluació ex post del grau de compliment dels objectius d'inclusió i creixement inclusiu establits, especialment de l'Ingrés Mínim Vital i altres polítiques competència del Departament, en cooperació amb el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030.
La promoció i realització d'avaluacions, estudis, informes i recerques des d'una perspectiva científica sobre les trajectòries d'inclusió de persones pertanyents a diferents col·lectius en situació de vulnerabilitat, que permeten examinar l'impacte sobre aquestes trajectòries de les diferents polítiques públiques i prestacions.
L'explotació de bases de dades d'indicadors d'inclusió a nivell regional, nacional i internacional per a la realització d'avaluacions, recerques científiques, estudis i informes que incloguen la informació necessària per a la presa de decisions per part dels òrgans directius i superiors del Departament en relació amb les polítiques de la seua competència en col·laboració amb els òrgans i unitats competents.
El suport i assessorament a diferents departaments ministerials i altres Administracions públiques en matèria de definició d'objectius i indicadors d'inclusió, disseny de polítiques públiques i avaluació i assessorament des d'una perspectiva científica de les polítiques en matèria d'inclusió, sense perjudici de les competències atribuïdes a la Secretaria d'Estat de Drets Socials del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030.
La coordinación, incluida la planificación, supervisión e impulso de la actividad estadística realizada en el ámbito de sus funciones.
La elaboración y análisis de las estadísticas asignadas al Ministerio de Inclusión, Seguridad Social y Migraciones y que no sean atribuidas expresamente a otra unidad.
La formulación del Plan Estadístico Nacional y de los programas anuales que lo desarrollan en el ámbito de la Secretaría General, y la elaboración de las estadísticas que tiene asignadas.
La coordinación institucional en materia estadística con el Instituto Nacional de Estadística, con otros departamentos ministeriales, con otras Administraciones públicas y con organismos internacionales, en particular, con la Oficina Estadística de la Unión Europea respecto a las estadísticas que corresponden a la Secretaría General, exigidas por la normativa de la Unión Europea, sin perjuicio de las competencias asignadas a otras unidades de la Secretaría General.
L'impuls, anàlisi, elaboració, coordinació de les avaluacions, plans, estratègies i programes d'actuació en matèria d'inclusió social.
El seguimiento, evaluación y revisión de las políticas, programas y estrategias de inclusión y prestaciones sociales, destinadas a garantizar la inclusión.
El análisis y propuesta de mejora y rediseño de las prestaciones existentes a los departamentos competentes, en el ámbito de las políticas de inclusión, con la finalidad de evitar posibles duplicidades y maximizar la eficacia de estas.
La evaluación, estudio, informe y propuesta de las normas reguladoras del Ingreso Mínimo Vital y medidas asociadas con la finalidad de reducir la desigualdad, la pobreza y la participación socio laboral justa de los colectivos más desfavorecidos, en cooperación con el Ministerio de Derechos Sociales, Consumo y Agenda 2030.
La relació i col·laboració tècnica amb el departament competent en matèria de Fons Social Europeu i amb altres departaments competents en altres fons rellevants en matèria d'inclusió social, així com amb les Comunitats Autònomes en matèria d'inclusió i d'aquelles prestacions socials circumscrites a aquest àmbit.
La relació i col·laboració tècnica amb la Unió Europea i organismes internacionals en els programes relatius a inclusió social.
El suport, assessorament i assistència tècnica als organismes rellevants en l'àmbit d'anàlisi, seguiment, avaluació i modificació dels sistemes de rendes mínimes i les polítiques d'inclusió social en les Comunitats Autònomes, sense perjudici de les competències actualment atribuïdes al Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència.
La representació ordinària del Ministeri.
La direcció, impuls i coordinació general dels serveis comuns del departament i l'exercici de les competències corresponents a aquests serveis comuns.
El suport i assessorament tècnic a la persona titular del Departament en l'elaboració i aprovació dels plans d'actuació del Departament, així com en el control d'eficàcia del Ministeri i els seus organismes depenents.
L'estudi dels diferents elements organitzatius del Departament i la direcció i realització dels projectes organitzatius d'àmbit ministerial.
La direcció, impuls, coordinació i supervisió de la fonamentació tècnic-jurídica relativa a la participació del Departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
L'elaboració dels plans del Departament en matèria normativa, l'impuls, coordinació, suport i supervisió de les activitats d'elaboració de disposicions generals del departament i l'informe dels projectes de normes d'altres Ministeris, coordinant les actuacions dins del Ministeri i amb els altres departaments que hagen d'intervendre en el procediment.
La coordinació de l'acció del Departament en l'exterior, la cooperació internacional, sense perjudici de les competències del Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació, i la coordinació, a través de la Secretaria General Tècnica, de les Conselleries de Treball, Migracions i Seguretat Social, en l'exterior, en l'àmbit de les competències del Departament i sense perjudici de la deguda coordinació amb el Ministeri de Treball i Economia Social i de la competència de les Ambaixades o Missions Diplomàtiques espanyoles a l'estranger i de la dependència directa de les persones titulars d'aquelles respecte del Cap de Missió Diplomàtica.
L'elaboració i tramitació de l'avantprojecte anual de pressupostos del Departament i la coordinació dels corresponents a les seues entitats adscrites, així com el seguiment de l'execució pressupostària i la tramitació dels expedients de modificació pressupostària dels serveis pressupostaris del Departament, i dels expedients d'autorització per a adquirir compromisos de despesa de caràcter pluriennal, en aplicació del que es disposa en l'article 47.3 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària.
La gestión económica y financiera y de la tesorería no atribuida a otros órganos, así como la planificación, tramitación y seguimiento de la contratación administrativa y privada no atribuida a otros órganos, y la coordinación de los órganos colegiados del Departamento en materia de contratación.
La coordinació i control de l'actuació de les diferents caixes pagadores del Departament a través de la Unitat Central de Caixes, així com la tramitació dels pagaments que es realitzen mitjançant els procediments especials de pagament a justificar i bestreta de caixa fixa des de la caixa pagadora general adscrita a la Sotssecretaria.
L'avaluació dels diferents programes de despesa desenvolupats en el Ministeri, orientada a aconseguir polítiques de despesa més eficients.
La coordinació de l'elaboració i actualització del Pla Estratègic de Subvencions de conformitat amb el que s'estableix en la normativa vigent.
La planificació, gestió i administració dels recursos humans del Departament, l'elaboració de les propostes d'aprovació i modificació de les relacions de llocs de treball i els plans d'ocupació, la tramitació dels processos per a la cobertura dels llocs de treball, i les relacions amb les organitzacions sindicals i les associacions professionals de funcionaris, així com la gestió dels plans de formació, de l'acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
La coordinació i supervisió de la política de personal de les entitats gestores i serveis comuns de la Seguretat Social així com la supervisió i coordinació de les propostes de plans d'ocupació, i de les funcions de gestió ordinària que corresponen a les unitats de personal de les entitats gestores, de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de la Intervenció General de la Seguretat Social, de la Gerència d'Informàtica i del Servei Jurídic de l'Administració de la Seguretat Social.
L'execució dels plans i programes d'inspecció dels serveis i l'avaluació del funcionament, l'eficàcia i rendiment del personal i serveis dels òrgans i unitats dels serveis centrals, entitats i organismes públics adscrits així com la coordinació de les activitats vinculades amb les avaluacions de les polítiques públiques de competència del Departament en suport de l'Institut per a l'Avaluació de Polítiques Públiques, d'acord amb el pla d'avaluacions de polítiques públiques que aprove el Consell de Ministres.
El desenvolupament de les funcions pròpies de la Unitat d'Igualtat del Departament, previstes en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
L'exercici de les competències relatives al Delegat de Protecció de Dades, previstes en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'estes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, per a l'àmbit del Ministeri, excepte per a l'àmbit de la Secretaria d'Estat de la Seguretat Social i Pensions i les seues entitats gestores i serveis comuns.
L'exercici de les funcions de la Unitat d'Informació de Transparència del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, segons el que es preveu en l'article 21 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i el suport en la coordinació de les iniciatives en matèria de Govern obert en l'àmbit del Ministeri.
El desenvolupament i coordinació de les activitats d'informació administrativa i atenció al ciutadà, així com la publicitat institucional.
La gestió dels mitjans materials del Departament, mobles i immobles, a exclusió dels centres de migracions o d'immobles que vagen a ser destinats a futurs centres de migracions als quals es refereix l'article 5; el seu inventari; la gestió dels arrendaments; l'adequació i conservació d'aquests immobles; el manteniment de les seues instal·lacions; i la planificació, coordinació, elaboració i direcció dels projectes d'obres, i la seua corresponent execució, així com la planificació, tramitació i seguiment de la contractació administrativa i privada necessària per a això; i la gestió patrimonial relacionada amb la tramitació dels expedients d'afectació, d'adscripció o d'arrendament dels immobles destinats als serveis centrals del Departament.
La gestió del registre general del Departament, així com la direcció i gestió dels serveis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, dels serveis generals i de règim interior.
La dirección, organización y gestión de bibliotecas, archivos y servicios de documentación del Departamento.
La gestió, desenvolupament i manteniment dels sistemes d'informació en el Ministeri, respecte dels serveis centrals i de l'exterior, incloent la Intranet, el portal d'internet i la seu electrònica; la provisió i gestió d'equipaments i serveis informàtics i de les xarxes de comunicacions; la implantació dels sistemes de seguretat informàtica i la gestió del centre departamental d'atenció a l'usuari, sense perjudici de les competències del Consell General d'Administració electrònica de la Seguretat Social així com la planificació, tramitació i seguiment de la contractació administrativa i privada necessària per a això.
L'elaboració, desenvolupament i execució dels plans de digitalització del departament, així com la implantació i seguiment dels plans de transformació digital de l'Administració General de l'Estat, respecte dels serveis centrals del departament i dels seus diferents organismes, sense perjudici de les competències del Consell General d'Administració electrònica de la Seguretat Social.
L'elaboració i execució de directrius i instruccions per a l'organització i coordinació de diferents activitats, de manera que puguen impulsar i millorar la planificació i direcció, així com la racionalització i simplificació de procediments i mètodes de treball, a més de millorar l'eficàcia, eficiència i qualitat dels serveis de les diferents àrees i dependències funcionals del Ministeri, sense perjudici de la dependència funcional prevista en este reial decret, ni de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors o directius del Departament.
La colaboración con las Secretarías de Estado y la Secretaría General del departamento en la programación económica y presupuestaria relativa a los proyectos de inversión y a las medidas del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia.
La coordinació i seguiment de l'execució de les inversions i reformes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que corresponguen al Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions.
La realització d'informes de seguiment de fites i objectius i compliment de principis transversals, i informes en relació amb la gestió economicofinancera de l'aplicació de fons europeus, associats al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en els àmbits propis del Ministeri.
El seguiment de l'aplicació de mesures correctores per part dels òrgans responsables de les mesures, en cas de desviacions respecte al compliment de fites i objectius i el compliment de principis transversals.
Punt de contacte amb la Secretaria General de Fons Europeus per al seguiment de les mesures del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que corresponguen al departament.
La interlocución con otros Departamentos y con las Secretarías de Estado y Secretaría General del Ministerio, en relación con el seguimiento del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia.