Informació sobre les funcions del Ministeri de Sanitat i els seus organismes públics, vinculats o depenents.
Informació sobre les funcions del Ministeri de Sanitat i els seus organismes públics, vinculats o depenents.
Correspon al Ministeri de Sanitat la proposta i execució de la política del Govern en matèria de salut, de planificació i assistència sanitària, així com l'exercici de les competències de l'Administració General de l'Estat per a assegurar als ciutadans el dret a la protecció de la salut.
La Secretaria d'Estat de Sanitat és l'òrgan superior del Departament al qual correspon abordar els projectes d'innovació, millora i transformació del Sistema Nacional de Salut, en particular els relacionats amb la salut digital i els sistemes d'informació, així com realitzar les activitats tendents a la translació de la innovació i avanços de la recerca al Sistema Nacional de Salut, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres departaments ministerials i a les comunitats autònomes. També li correspon exercir les funcions concernents a salut pública, coordinació interterritorial, Alta Inspecció, planificació sanitària, impuls de les estratègies de salut, elaboració i actualització de la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional de Salut, ordenació de les professions sanitàries i desenvolupament i execució de la política farmacèutica, així com les funcions relatives al finançament públic i fixació del preu de medicaments i productes sanitaris i el desenvolupament de la política del Ministeri en matèria de coordinació de la política de trasplantaments. Per part seua, en l'àmbit de la sanitat exterior, li correspon organitzar i garantir la prestació i qualitat dels controls sanitaris de béns a la seua importació o exportació en les instal·lacions de les fronteres espanyoles i en els mitjans de transport internacionals, així com dels transportats pels viatgers en el trànsit internacional, organitzar i garantir la prestació de l'atenció sanitària del trànsit internacional de viatgers, de la prevenció de les malalties i lesions del viatger i dels serveis de vacunació internacional, en col·laboració a aquest efecte amb les Comunitats Autònomes perquè la vacunació siga més accessible a la ciutadania que haja de complir amb este requisit, així com articular la vigilància de sanitat exterior. A més, li correspon l'impuls, avaluació i coordinació del desenvolupament i execució del Marc Estratègic per a l'Atenció Primària i Comunitària. Així mateix, li correspon la determinació dels criteris que permeten establir la posició espanyola davant la Unió Europea i en altres fòrums internacionals en les matèries pròpies de la seua competència. Igualment, li corresponen les actuacions pertinents en els àmbits de la seguretat dels aliments destinats al consum humà, incloent la nutrició i els aspectes de qualitat amb incidència en la salut i la seguretat de la cadena alimentària, tot això sense perjudici de les competències atribuïdes al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 i al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. També li correspon el desenvolupament i compliment de les competències del Departament en matèria d'actualització, coordinació i execució del Pla Nacional sobre Drogues, particularment en els àmbits de les drogodependències i altres addiccions.
La Secretaria General de Salut Digital, Informació i Innovació del Sistema Nacional de Salut és l'òrgan del Departament al qual correspon abordar els projectes de modernització, innovació, millora i transformació del Sistema Nacional de Salut relacionats amb la salut digital i els sistemes d'informació per al Sistema Nacional de Salut, la realització d'activitats tendents a la translació de la innovació i avanços de la recerca al Sistema Nacional de Salut, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres departaments ministerials i a les comunitats autònomes.
Le corresponde, igualmente, la elaboración de los sistemas de información, la gestión de la información clínica y administrativa relacionada con las competencias del departamento así como la identificación de la población protegida y el acceso a la información clínica y terapéutica del Sistema Nacional de Salud, el control, normalización y catalogación de la información sanitaria, y el aseguramiento de la interoperabilidad y accesibilidad, de acuerdo con la normativa de la Unión Europea sobre datos de salud, así como ostentar la representación del Ministerio de Sanidad en los organismos nacionales e internacionales competentes en materia de salud digital, sin perjuicio de las competencias de otras unidades del departamento.
2. De la Secretaría General de Salud Digital, Información e Innovación del Sistema Nacional de Salud depende la Dirección General de Salud Digital y Sistemas de Información para el Sistema Nacional de Salud.
3. A més, la Secretaria General de Salut Digital, Informació i Innovació del Sistema Nacional de Salut desenvoluparà les funcions següents:
Facilitar el desenvolupament i implementació de línies estratègiques sobre recerca i innovació en el sector sanitari, orientades cap a la incorporació de millores en l'atenció de pacients i en l'organització i funcionament del Sistema Nacional de Salut, en col·laboració amb altres organismes i institucions implicades, i en particular amb l'Institut de Salut Carles III O.A.
Realizar las actuaciones necesarias para el desarrollo y mantenimiento del Sistema de Información Sanitaria del Sistema Nacional de Salud definido en el capítulo V de la Ley 16/2003, de 28 de mayo, de cohesión y calidad del Sistema Nacional de Salud, garantizando su calidad, normalización, catalogación, comparabilidad, transparencia y accesibilidad dentro del marco legal de protección de datos personales.
Realizar las actuaciones necesarias para la gobernanza y gestión del dato sanitario, aplicando los acuerdos adoptados en el marco del Consejo Interterritorial del Sistema Nacional Salud, a través de la Oficina del Dato Sanitario como unidad técnica y en colaboración con el resto de organismos competentes.
Coordinar las operaciones del Ministerio de Sanidad sobre la salud y el sistema sanitario en el Plan Estadístico Nacional, así como su aportación para otros fines estatales y para responder a los compromisos en materia de datos e información, con organizaciones internacionales.
Elaborar l'Informe Anual del Sistema Nacional de Salut amb un enfocament integral de la salut i la seua protecció i des de la perspectiva de l'equitat, la qualitat i l'eficiència, així com els informes periòdics d'avaluació sobre la situació de salut, el funcionament, acompliment i resultats del sistema sanitari i la seua anàlisi comparativa amb altres sistemes sanitaris, incloses les expectatives i opinió ciutadana i els resultats en pacients.
Assumir la gestió funcional dels serveis comuns del Sistema Nacional de Salut relatius a Població Protegida i d'interoperabilitat de la Història Clínica Digital i de Recepta Electrònica, tant en l'àmbit nacional com internacional, així com elaborar i mantindre el registre general de centres, serveis i establiments sanitaris.
Ostentar la representació del Ministeri de Sanitat en els organismes nacionals i internacionals competents en matèria d'informació, interoperabilitat sanitària, normalització, estadístiques i avaluació del sector salut.
Impulsar el uso diligente y ético de los datos utilizados en el ámbito del Sistema Nacional de Salud, en colaboración con las comunidades autónomas y resto de agentes involucrados, así como velar por su integridad y proceder a su difusión, en los términos y condiciones que la normativa aplicable establezca a través de la Oficina del Dato Sanitario.
La Subsecretaría de Sanidad es el órgano al que corresponde desempeñar las funciones previstas en la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público, y la dirección, impulso y supervisión de sus órganos directivos dependientes y, en su caso, de los organismos públicos que le estén adscritos. Asimismo, le corresponde la coordinación de las actuaciones del Departamento en relación con los asuntos que se someterán a los órganos colegiados del Gobierno.
A més, li correspon, en particular, el desenvolupament de les següents funcions:
La gestió del personal funcionari, estatutari i laboral del Departament, l'elaboració de les relacions de llocs de treball, l'avantprojecte d'oferta d'ocupació pública i els plans d'ocupació, i la convocatòria i resolució de les proves selectives del personal funcionari i laboral i els concursos de personal funcionari del Departament i dels seus organismes autònoms; la formació i promoció del personal, l'assistència social i les relacions amb la junta de personal i amb el comité d'empresa, així com la seguretat i higiene en el treball, i també el règim econòmic i de control de les despeses de personal i l'habilitació d'aquests.
L'elaboració i tramitació de l'avantprojecte de pressupost del Departament i dels seus organismes, de les modificacions pressupostàries del Departament i les que corresponguen dels organismes adscrits, així com l'informe i assistència tècnica en matèria pressupostària i les funcions encomanades a les oficines pressupostàries.
La gestió economicofinancera i de tresoreria dels crèdits pressupostaris del Departament; les funcions d'habilitació i pagadoria; la tramitació dels expedients de contractació i altres expedients de despesa no atribuïts a altres òrgans del Departament, així com la programació i comptabilització prèvia dels crèdits pressupostaris.
La direcció, impuls i gestió en el Departament dels serveis generals i de règim interior, de la seguretat, del patrimoni, de les obres i dels serveis tècnics de manteniment, l'equipament de les Unitats, l'elaboració i actualització de l'inventari de béns mobles, la gestió i execució dels plans d'autoprotecció dels immobles on preste el servei de manteniment, així com la planificació i seguiment de l'execució dels contractes relatius a estes matèries.
La planificació, adreça i coordinació dels desenvolupaments dels sistemes horitzontals del Ministeri de Sanitat; l'elaboració, disseny, preparació i proposta de necessitats dels recursos tecnològics corresponents; i l'adreça i coordinació tecnològica i de la publicació de continguts i procediments del portal web, sede electrònica i Intranet del Ministeri de Sanitat.
L'elaboració, desenvolupament i execució dels plans de digitalització del departament, així com l'impuls i seguiment dels plans de transformació digital de l'Administració General de l'Estat, en l'àmbit del Ministeri de Sanitat, sense perjudici de les competències d'altres unitats i de la coordinació amb estes.
La dirección y gestión integral del puesto de trabajo digital, incluyendo el soporte a personas usuarias y sedes, la provisión y gestión de equipamientos y los servicios asociados.
La coordinació i supervisió, en col·laboració amb la Direcció General de Salut Digital i Sistemes d'Informació del Sistema Nacional de Salut, de les actuacions en l'àmbit de les tecnologies de la informació i les comunicacions que desenvolupen els òrgans directius i organismes del Departament, incloent la tramitació davant la Comissió Ministerial d'Administració Digital, presidida per la persona titular de la Sotssecretaria de sanitat, de les propostes corresponents a este àmbit.
La planificació i execució pressupostària en matèria de tecnologies de la informació i transformació digital en l'àmbit de les seues competències, així com la seua execució i el seguiment associat sense perjudici de les competències d'altres unitats i de la coordinació amb estes. Així mateix, l'impuls dels expedients de contractació i seguiment contractual dels acords de nivells de servei.
Les funcions que la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i les seues disposicions de desenvolupament, atribuïxen a les Unitats d'Informació, en l'àmbit del Ministeri de Sanitat, així com el suport en la coordinació de les iniciatives en matèria de govern obert en l'àmbit del Ministeri.
El establecimiento y gestión de los sistemas de información del Ministerio de Sanidad dirigidos a la ciudadanía, así como la atención a la misma sobre el modo de acceso a los servicios, procedimientos, ayudas y subvenciones de la competencia del Ministerio de Sanidad.
La realització i coordinació de les campanyes de publicitat institucional del Departament, amb la col·laboració de les diferents Unitats proponents d'aquestes.
La realització d'accions informatives i divulgatives en matèries pròpies del Departament, sense perjudici de les atribuïdes expressament a un altre òrgan.
L'execució i avaluació dels programes d'inspecció dels serveis del Departament i de les entitats del sector públic institucional que tinga adscrites.
ñ) La proposta de simplificació i racionalització de procediments, la realització d'estudis i les propostes sobre la millora de l'organització.
Las actuaciones de examen y propuesta reguladas por el Real Decreto 799/2005, de 1 de julio, por el que se regulan las inspecciones de servicios.
La coordinació de les avaluacions de les polítiques públiques de competència del Departament i, en el seu cas, la realització de les quals determine la persona titular del Ministeri, d'acord amb el pla d'avaluacions de polítiques públiques que aprove el Consell de Ministres, amb el suport de l'Institut per a l'Avaluació de Polítiques Públiques del Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa.
L'impuls de la captació i coordinació de l'execució dels Fons provinents de la Unió Europea destinats al Ministeri de Sanitat.
La implantació d'un sistema de planificació amb enfocament estratègic i previsions sobre desplegament, avaluació d'implementació i revisió.
L'impuls i coordinació dels treballs tècnics i administratius inherents a projectes amb finançament nacional i europea destinats al Ministeri de Sanitat. En relació amb estos projectes, li correspondrà, així mateix, planificar el seu control, seguiment i avaluació mitjançant un seguiment periòdic d'indicadors de realització i de resultats i l'avaluació de la seua implementació amb informació actualitzada relativa a l'avanç en la consecució de les fites i de les metes.
L'impuls i la col·laboració amb els centres gestors del Departament en el compliment de les obligacions existents en matèria de comunicació i publicitat en relació amb les actuacions associades a Fons de la Unió Europea.
La coordinación y el impulso de los planes y proyectos promovidos desde el ámbito de la Secretaría de Estado de la Función Pública.
El ejercicio de las funciones de la secretaría técnica del Consejo Interterritorial del Sistema Nacional de Salud.
L'exercici de les funcions de la Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el que es preveu en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat.
El seguiment i actualització de la representació del Ministeri en òrgans col·legiats i en comissions o grups de treball.
El Comissionat de Salut Mental és l'òrgan del Departament al qual correspon desenvolupar les línies estratègiques en salut mental del ministeri i les possibles interaccions amb altres departaments ministerials, altres administracions públiques, institucions públiques i privades i societat civil. Així mateix, li correspon Impulsar un Pacte d'Estat de Salut Mental.
En particular, durà a terme les següents funcions:
Fomentar, reorganizar y coordinar la red de atención a la salud mental comunitaria de los servicios de salud del Estado, especialmente en lo que se refiere a la atención a personas con Trastorno Mental Grave (TMG), impulsando la mejora de la gestión de los recursos humanos, el establecimiento de indicadores de calidad, la promoción de la investigación y la adopción de un modelo asistencial basado en cuidados integrales y personalizados.
Desenvolupar, implementar i avaluar plans específics de salut mental, com ara els dirigits a la infància, adolescència i joventut, a l'ús racional de psicofàrmacs i contra el suïcidi. Gestió de la línia 024 d'atenció a la conducta suïcida.
Avaluar el compliment dels Plans d'Acció en Salut Mental, dins de l'Estratègia de Salut Mental 2022-2026.
Impulsar actuacions i iniciatives per a la promoció i protecció de la salut mental en el treball, en col·laboració amb agents institucionals, socials i sanitaris, d'acord amb la normativa existent, i desenvolupar estratègies que identifiquen i aborden la càrrega de malaltia mental derivada de l'entorn laboral.
Dissenyar estratègies d'acció i promoció de la salut comunitària enfocades a atendre el sofriment psíquic d'origen social mitjançant la implementació d'unitats d'atenció i seguiment de la prescripció social, juntament amb les diferents institucions competents, que buscaran enfortir les xarxes i recursos comunitaris existents i desenvolupar nous enfocaments i eines en el mitjà comunitari.
Promoure la creació d'un programa de prevenció i despatologización en matèria de salut mental, basat en l'enfocament de determinants socials, per a abordar les causes arrel dels trastorns mentals i reduir la seua estigmatització.
Impulsar el projecte Horitzó de Desinstitucionalització per a l'any 2040, incloent estudis sobre la situació actual i mesures per a promoure la recuperació i la reintegració comunitària de persones amb trastorns mentals.
Desenvolupar accions específiques orientades a la promoció, protecció i atenció de la salut mental de col·lectius vulnerables, com ara persones internes en presons, persones migrants que, per les seues especials circumstàncies, estiguen en una situació de vulnerabilitat, i víctimes de violència de gènere o de violències sexuals, incidint especialment en les mesures que garantisquen el respecte dels drets de les persones sotmeses a mesures involuntàries a causa d'un trastorn mental.
Determinar los criterios que permitan establecer la posición española ante la Unión Europea y en otros foros internacionales en las materias propias de su competencia, en coordinación con la Secretaría General Técnica.