Información sobre las funciones del Ministerio de Economía, Comercio y Empresa y sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
Actualitzat a 25/04/2024
Información sobre las funciones del Ministerio de Economía, Comercio y Empresa y sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
Actualitzat a 25/04/2024
El Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa és el departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de la proposta, coordinació i execució de la política del Govern en matèria econòmica, a través de reformes per a la millora de la competitivitat i del comerç, centrada en el suport a l'empresa i en el creixement potencial de l'economia. Compte, per a això, amb la necessària interlocució de la Unió Europea i altres Organismes Econòmics i Financers Internacionals. Al seu torn, dirigeix la política comercial d'internacionalització de les empreses, així com la supervisió d'inversions i de transaccions exteriors. Igualment, li correspon l'establiment de les disposicions i directrius necessàries per al seu funcionament, així com la resta de competències i atribucions que li confereix l'ordenament jurídic.
La Secretaría de Estado de Economía y Apoyo a la Empresa, bajo la superior dirección de la persona titular del Ministerio de Economía, Comercio y Empresa, ejerce las funciones dispuestas en el artículo 62 de la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público, en el ámbito de sus competencias, relativas a la tesorería del Estado, la gestión de la deuda pública, la política financiera y la regulación de entidades financieras, los mercados de capitales, seguros y reaseguros, la capitalización y fondos de pensiones, la política de prevención del blanqueo de capitales y la representación en las instituciones financieras internacionales y en los correspondientes foros internacionales económicos y financieros, la orientación, propuesta, coordinación y seguimiento de ejecución de la política económica y de las políticas sectoriales, los análisis y previsiones macroeconómicos, el análisis de la evolución de la productividad de los factores de producción, así como la necesaria interlocución sobre estos asuntos con la Unión Europea y con los demás Organismos Económicos y Financieros Internacionales.
La Secretaria d'Estat de Comerç, sota la superior direcció de la persona titular del Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa, exerceix les funcions disposades en l'article 62 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, en l'àmbit de les seues competències, relatives a la definició, desenvolupament i execució de la política comercial de l'Estat, pel que fa al comerç exterior i interior, inclòs l'intracomunitari, així com a l'estratègia competitiva de la política d'internacionalització, les inversions exteriors i les transaccions exteriors, i a les activitats de promoció i internacionalització de les empreses espanyoles que en estes matèries corresponen a l'Administració General de l'Estat.
La representació ordinària del Ministeri.
Les relacions institucionals del departament, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors i directius.
El suport als òrgans superiors del departament en la planificació de l'activitat del Ministeri a través del corresponent assessorament tècnic.
L'assistència a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia del departament i dels seus organismes públics.
La proposta de les mesures d'organització del Ministeri i la direcció i l'exercici de les competències pròpies dels serveis comuns, a través de les corresponents instruccions o ordres de servei.
La prefectura superior de tot el personal del departament i la resolució de quants assumptes es referisquen a aquell, excepte els casos reservats a la decisió de la persona titular del Ministeri o de les persones titulars de les Secretaries d'Estat.
La responsabilitat de l'assessorament jurídic a la persona titular del Ministeri en el desenvolupament de les funcions que a aquesta li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la seua competència, així com als altres òrgans del Ministeri.
La coordinació de les actuacions relatives a la participació del departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
La planificació, gestió i administració dels recursos humans del departament, l'elaboració de les relacions de llocs de treball, la gestió de les retribucions i les relacions amb les organitzacions sindicals i les associacions professionals de funcionaris.
La planificación y gestión de los planes de formación del personal, sin perjuicio de las competencias de otros órganos directivos del departamento en esta materia, y la gestión de la acción social y de los programas de prevención de riesgos laborales.
La gestió dels mitjans materials del departament; l'adequació i conservació dels immobles dels serveis centrals i el manteniment de les seues instal·lacions; el registre general del Ministeri; els serveis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, els altres serveis generals i de règim interior.
La planificación, coordinación, elaboración y dirección de los proyectos de obras.
El estudio, preparación y propuesta de los contratos que celebre el Departamento, sin perjuicio de las competencias atribuidas a otros órganos del Departamento; así como la coordinación de los órganos colegiados del Departamento en materia de contratación; la coordinación y ejecución de la gestión económica y financiera del Departamento; la gestión patrimonial del Departamento relacionada con la afectación, el arrendamiento de inmuebles y el mantenimiento del inventario de los bienes muebles e inmuebles afectos. Todo ello, sin perjuicio de las funciones de los centros directivos del Departamento en estas materias en los términos previstos en el presente Real Decreto y su normativa de desarrollo.
La dirección, impulso y coordinación de la administración electrónica en el departamento.
El impulso de la utilización de las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones por los órganos del Ministerio, y coordinación de sus organismos, así como en las relaciones de éstos con los ciudadanos.
El diseño, implantación y mantenimiento de los sistemas de información en el Ministerio, incluyendo la Intranet, el portal web y la sede electrónica; la provisión y gestión de equipamientos y servicios informáticos y de las redes internas de comunicaciones; la implantación de medidas de seguridad informática y la gestión del centro departamental de atención al usuario. Todo ello sin perjuicio de las competencias de otros centros directivos y organismos del Ministerio y de la coordinación con éstos.
L'elaboració de la proposta de pressupost anual del Ministeri i la coordinació dels corresponents als seus organismes públics adscrits, així com el seguiment de l'execució pressupostària i l'autorització o, en el seu cas, tramitació de les seues modificacions.
La inspecció de serveis dels òrgans i organismes depenents o adscrits al departament, amb la forma i l'àmbit previstos en l'apartat 3.c), les propostes per a la millora de la qualitat dels serveis, així com qualsevol altra funció que, dins de la naturalesa de les competències pròpies de les inspeccions de serveis, els siga atribuïda per l'ordenament jurídic vigent segons el que es preveu en el Reial decret 799/2005, d'1 de juliol, pel qual es regulen les inspeccions generals de serveis dels departaments ministerials.
Aquelles pròpies de la Unitat d'Igualtat del departament, previstes en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i en el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat.
La aprobación del plan anual de inspección de servicios.
L'exercici de la potestat disciplinària per faltes greus o molt greus del personal del departament, excepte la separació del servei.
El protectorat de les fundacions les finalitats de les quals es vinculen amb les atribucions del departament, en els termes establits per la normativa vigent.
La aplicación y el seguimiento de las medidas de austeridad y racionalización del gasto público mediante instrucciones específicas sobre el empleo de medios del departamento y de los organismos adscritos al mismo.
L'aprovació de les comissions de serveis amb dret a indemnització del personal del departament i les comissions amb dret a indemnització per quantia exacta dels alts càrrecs adscrits a la Sotssecretaria.
Aquelles relatives al delegat de protecció de dades, previstes en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'estes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, per a l'àmbit del Ministeri, excloent els seus Organismes Públics.
La coordinación de las evaluaciones de las políticas públicas de competencia del departamento de acuerdo con el plan de evaluaciones de políticas públicas que apruebe el Consejo de Ministros, con el apoyo del Instituto para la Evaluación de Políticas Públicas.
La coordinació de la informació sobre accessibilitat de totes les pàgines web i de les apps mòbils en l'àmbit del departament i els organismes adscrits, que ha de traslladar-se a l'Observatori d'Accessibilitat Web (OAW) en el marc de les seues obligacions d'informació a la Unió Europea (Directiva (UE) 2016/2102 del Parlament Europeu i del Consell, de 26 d'octubre de 2016, sobre l'accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils dels organismes del sector públic).
La elaboración del Plan Estratégico de Subvenciones del Ministerio, que abarcará las subvenciones tanto de sus órganos como de los organismos y demás entes públicos a él vinculados, sus actualizaciones anuales, así como los Informes anuales del grado de avance de aplicación del Plan y el Informe final de evaluación.
La gestión de las funciones de comunicación del Ministerio de Economía, Comercio y Empresa en coordinación con el Gabinete de la persona titular del Ministerio, la realización de estudios e informes de interés general para el departamento, la organización, gestión y mantenimiento de las bibliotecas, archivos del departamento y su documentación, así como la prestación del servicio de información administrativa del departamento, las funciones que la Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno, atribuye a las unidades de información y el apoyo en la coordinación de las iniciativas en materia de Gobierno abierto en el ámbito del Ministerio.
La coordinació de la publicitat institucional i de comunicació dels centres directius i la difusió de la informació de caràcter general del Departament, així com la definició i coordinació dels continguts del portal web del Ministeri.
La coordinación de las autoridades nacionales competentes en materia de estabilidad financiera en el marco de la AMCESFI y el impulso de la adopción de las medidas necesarias, también en materia de gestión de riesgos operativos.
El seguiment i anàlisi del sector financer i de l'evolució dels mercats nacionals i internacionals, incloent l'elaboració d'informes periòdics.
La representación permanente del Reino de España en el Consejo de Estabilidad Financiera y en sus grupos de trabajo, y el seguimiento, elaboración y coordinación de las posiciones del departamento en relación con las iniciativas a nivel europeo e internacional para favorecer la estabilidad financiera y, en particular, las vinculadas con el sistema monetario.
La recopilación y explotación de bases de datos económico financieras para la generación de análisis cuantitativo que apoye el diseño, ejecución, seguimiento y evaluación de las políticas financieras.
La coordinació nacional de la preparació i el desenvolupament del Financial Stability Assessment Program del Fons Monetari Internacional.
El disseny, desenvolupament i manteniment de les aplicacions informàtiques pròpies de la Secretaria General, així com la coordinació de l'elaboració de la proposta d'avantprojecte de pressupostos, la contractació, la gestió i tramitació dels crèdits i despeses assignades a la Secretaria General, i l'organització i gestió dels recursos assignats a la mateixa; tot això, sense perjudici de les competències d'altres òrgans superiors o directius del Departament i en coordinació amb ells.
El seguiment de la gestió per part del FROB de la seua cartera de participacions, accions, títols i altres instruments i, en particular, de l'activitat de la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, SA (SAREB).
L'assessorament, i autoritzacions en el seu cas, en relació amb les inversions de fons, quan li siga atribuït i, en particular, del Fons de Reserva de Riscos de la Internacionalització, del Fons per al finançament de les activitats del Pla General de Residus Radioactius i l'assessorament del Fons de Reserva de la Seguretat Social mitjançant la participació com a membre de la Comissió Assessora d'Inversions i del Comité de Gestió.
El apoyo técnico y asesoramiento para la implementación de los instrumentos financieros de la Adenda al Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, en particular, de aquéllos cuya ejecución está prevista a través del Instituto de Crédito Oficial y del Banco Europeo de Inversiones, sin perjuicio de las competencias que sobre la materia tiene asignadas la Subdirección General de Fondos Europeos.