Informació sobre les funcions de la Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 i els seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 11.03.2024.
Informació sobre les funcions de la Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 i els seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 11.03.2024.
Correspon al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 la proposta i execució de la política del Govern en matèria de drets socials i benestar social, de família i de la seua diversitat, de cohesió social, d'atenció a les persones depenents o amb discapacitat, així com de protecció dels drets i del benestar dels animals.
Igualment, correspon al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 la proposta i execució de la política del Govern en matèria de consum, protecció de les persones consumidores i regulació del joc.
Asimismo, corresponde al Ministerio de Derechos Sociales, Consumo y Agenda 2030 la propuesta y ejecución de la política del Gobierno en materia de impulso, seguimiento y cooperación para la implementación de la Agenda 2030 y el cumplimiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible.
Las competencias atribuidas en este real decreto se entenderán sin perjuicio y en coordinación con aquellas que corresponden a otros Departamentos ministeriales.
La articulación de la participación de la Administración General del Estado en el Sistema para la Autonomía y Atención a la Dependencia, en los términos previstos en la Ley 39/2006, de 14 de diciembre, de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia.
La promoció i desenvolupament de les polítiques dirigides a les persones amb discapacitat, en l'àmbit de les competències constitucionalment reservades a l'Estat.
L'exercici de la tutela de l'Estat sobre les entitats assistencials alienes a l'administració pública, sense perjudici de les funcions atribuïdes al Protectorat de les fundacions de competència estatal.
La promoción de los servicios sociales y el fomento de la cooperación con las organizaciones no gubernamentales e impulso del voluntariado social, en el ámbito de las competencias constitucionalmente reservadas al Estado.
La protecció i promoció de les famílies i la seua diversitat, així com la prevenció de les situacions de necessitat en les quals estos col·lectius pogueren incórrer, en l'àmbit de les competències constitucionalment reservades a l'Estat i sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans.
La formulació de les polítiques del Departament en matèria de protecció dels drets dels animals, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans, i la cooperació amb les comunitats autònomes, Ciutats de Ceuta i Melilla, entitats locals i amb agents socials i la societat civil perquè es reconeguen i es respecten els drets dels animals i la seua protecció.
La planificació estratègica de les polítiques públiques relatives a l'àmbit competencial en matèria de consum, protecció de les persones consumidores i ordenació del Joc del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, sense perjudici de les competències de la Sotssecretaria en la matèria.
La proposta per a la inclusió dels projectes normatius de competència de la Secretaria General en el pla anual normatiu, a instàncies de les Direccions Generals dependents, així com la direcció i coordinació de l'exercici de les competències de les citades Direccions Generals i la proposta i formalització dels seus objectius i plans d'actuació.
L'impuls de la cooperació institucional interterritorial i la participació en els organismes internacionals i de la Unió Europea corresponents per raó de la matèria, sense perjudici de les funcions d'adreça i coordinació de la Direcció General d'Agenda 2030 en l'àmbit de la cooperació internacional.
La coordinació dels òrgans directius pertanyents a la Secretaria General en el desenvolupament i en l'aplicació de la normativa europea en matèria de protecció al consumidor i joc.
El suport als treballs, acords i deliberacions de la Conferència Sectorial de Consum a través de la presidència de la Comissió Sectorial de Consum.
La coordinación de políticas y estrategias de actuación que garanticen la información, educación y promoción del consumo y una participación en los juegos de azar responsable y sostenible.
L'impuls i coordinació de polítiques públiques de consum i el foment d'una dieta saludable i sostenible, oferint garanties de seguretat alimentària i informació de qualitat a les persones consumidores i agents econòmics del sector agroalimentari espanyol sense perjudici i en coordinació amb aquelles que corresponen a altres departaments ministerials.
La garantia i impuls dels drets de les persones consumidores, especialment, d'aquelles que puguen trobar-se en situació de vulnerabilitat.
L'impuls i coordinació de polítiques de joc segur, amb atenció a la garantia de la salut pública i els drets de les persones en situació de vulnerabilitat, en coordinació i sense perjudici de les competències del Ministeri de Sanitat en la matèria.
La realització de campanyes institucionals dirigides a augmentar la informació i formació de la ciutadania en relació amb les matèries objecte de la seua competència.
La resolució dels procediments sancionadors en matèria de consum, en els termes previstos en el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre.
La Sotssecretaria de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 és l'òrgan al qual correspon exercir les funcions enumerades en l'article 63 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, i l'adreça, impuls i supervisió dels seus òrgans directius dependents. Així mateix, li correspon la coordinació de les actuacions del Departament en relació amb els assumptes que se sotmetran als òrgans col·legiats del Govern.
Com a òrgan directiu directament depenent de la persona titular del Departament, correspondrà a la persona titular de la Sotssecretaria de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 la representació ordinària del ministeri i les relacions institucionals del Departament inclosos els seus organismes públics adscrits, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans del Departament, així com l'adreça, impuls i coordinació general dels serveis comuns del Departament i dels organismes públics adscrits, l'exercici de les competències corresponents a aquests serveis comuns, així com l'assistència a la persona titular del Departament en l'elaboració i aprovació dels plans d'actuació del Departament i dels organismes públics adscrits.
3. A més, li correspon, en particular, el desenvolupament de les següents funcions:
a) L'elaboració i tramitació de l'avantprojecte de pressupost del Departament i dels seus organismes, de les modificacions pressupostàries del Departament i les que corresponguen dels organismes adscrits, així com l'informe i assistència tècnica en matèria pressupostària i les funcions encomanades a les oficines pressupostàries.
b) La gestión económico-financiera y de tesorería de los créditos presupuestarios del Departamento; las funciones de habilitación y pagaduría; la tramitación de los expedientes de contratación y demás expedientes de gasto no atribuidos a otros órganos del Departamento, así como la programación y contabilización previa de los créditos presupuestarios.
c) La gestió en el Departament del règim interior, de la seguretat, del patrimoni, de les obres i dels serveis tècnics de manteniment, l'equipament de les unitats, així com la planificació i seguiment de l'execució dels contractes relatius a estes matèries.
d) El disseny, desenvolupament i implantació de les aplicacions informàtiques del Ministeri i dels seus organismes, garantint la seua integració i homogeneïtat, incloent els portals en Internet i la seu electrònica; la provisió i gestió d'equipaments informàtics i de comunicacions, tant de veu com de dades, en xarxes internes com en Internet; la gestió mitjançant millora contínua i el monitoratge de la seguretat de la informació del Ministeri; l'estudi, preparació i proposta dels subministraments de material i equipament informàtic i dels serveis i assistències tècniques necessàries per a l'exercici de les funcions encomanades.
e) El impulso en la utilización de las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones por los órganos del Ministerio y sus organismos, así como en las relaciones de estos con los ciudadanos, que permita la tramitación por vía electrónica y el establecimiento de una ventanilla única electrónica en el ámbito social, en el marco de las competencias del Departamento.
f) El impulso del uso de las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones en la cooperación con otras administraciones públicas y organismos internacionales y supranacionales; la elaboración, desarrollo y ejecución del plan de actuaciones en materia de tecnologías de la información y las comunicaciones del Ministerio y de sus organismos, así como la gestión de los recursos asignados a su ejecución.
g) La coordinació i supervisió de les actuacions en l'àmbit de les tecnologies de la informació i les comunicacions que desenvolupen els òrgans directius i organismes del Departament, incloent la tramitació davant la Comissió Ministerial d'Administració Digital de les propostes corresponents a este àmbit.
h) La planificació i gestió dels recursos humans del Departament; l'elaboració i gestió de les relacions de llocs de treball, la participació en l'elaboració de l'avantprojecte d'oferta d'ocupació pública i en els plans d'ocupació; la convocatòria i resolució dels concursos del personal del Departament, dels seus organismes autònoms i entitats gestores; la formació i promoció del personal; les relacions amb la representació unitària i sindical del personal; l'establiment dels plans de formació i la gestió de l'acció social; la prevenció de riscos laborals i la gestió de les despeses de personal i l'habilitació.
i) La ejecución y evaluación de los programas de inspección de los servicios del Departamento y de las entidades del sector público institucional que tenga adscritas.
j) La proposta de simplificació i racionalització de procediments, la realització d'estudis i les propostes sobre la millora de l'organització.
k) Les actuacions d'examen i proposta regulades pel Reial decret 799/2005, d'1 de juliol, pel qual es regulen les inspeccions de serveis.
l) El ejercicio de las funciones de coordinación y seguimiento de la actividad en materia de evaluación de políticas públicas en el ámbito del Departamento y sus organismos públicos vinculados o dependientes, actuando como la Unidad de Coordinación de evaluación de políticas públicas del Ministerio.
m) La coordinació i la supervisió de la política de protecció de dades en compliment de la normativa aplicable en esta matèria en l'àmbit de les competències del Departament.
n) L'exercici de les funcions de la Unitat d'Igualtat i de la Unitat d'Inclusió del Personal amb Discapacitat del Ministeri, segons el que es preveu en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat, i el Reial decret llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge, respectivament.
ñ) L'exercici de les funcions de la Unitat d'Informació i Transparència del Ministeri, segons el que es preveu en l'article 21 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
o) El suport en la coordinació de les iniciatives en matèria de Govern obert en l'àmbit del Ministeri.
p) La coordinación institucional y las relaciones en materia estadística con el Instituto Nacional de Estadística, con otros Departamentos ministeriales, con otras administraciones públicas y con los organismos internacionales. Asimismo, le corresponde la difusión de las estadísticas y estudios que se consideren de interés para el Departamento y el impulso del aprovechamiento estadístico de los registros administrativos.
q) El impulso, elaboración, coordinación y seguimiento de los Planes Estratégicos de Subvenciones del Ministerio.