Informació sobre les funcions del Ministeri d'Hisenda i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 29/02/2024.
Informació sobre les funcions del Ministeri d'Hisenda i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 29/02/2024.
El Ministeri d'Hisenda és el departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de la proposta i execució de la política del Govern en matèria d'hisenda pública, de pressupostos i de despeses i d'empreses públiques, a més de la resta de competències i atribucions que li confereix l'ordenament jurídic.
Igualment és competència d'este Ministeri l'aplicació i gestió dels sistemes de finançament autonòmic i local i la provisió d'informació sobre l'activitat econòmic financera de les diferents administracions públiques, així com l'estratègia, coordinació i normativa en matèria de contractació pública.
El sistema de financiación de las comunidades autónomas y ciudades con estatuto de autonomía, así como la valoración de los costes efectivos de los servicios que se traspasan, el endeudamiento de las comunidades autónomas y la aplicación de la normativa de estabilidad presupuestaria en el ámbito de las mismas.
El sistema financer de les entitats que integren l'administració local, l'endeutament de les entitats locals i l'aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària en l'àmbit d'aquestes.
La col·laboració entre les administracions de l'Estat, autonòmica i local i l'actuació dels òrgans establits a aquest efecte, especialment en el Consell de Política Fiscal i Financera, i en la Comissió Nacional d'Administració Local.
Les funcions d'informes i autoritzacions legalment atribuïdes en la normativa de règim local a l'òrgan competent de l'Administració General de l'Estat en matèria d'hisendes locals en llocs de treball reservats a personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional.
El dictado de las instrucciones o resoluciones necesarias a fin de dotar de mayor colaboración, cooperación y coordinación entre órganos directivos, entidades y organismos dependientes o vinculados a la Secretaría de Estado, particularmente en el ámbito de la Administración Tributaria, y especialmente en materia de cesión de datos y acceso a la información, optimización de recursos humanos, técnicos, informáticos y materiales así como para la consecución de sinergias precisas para la mayor efectividad del principio de buena administración, todo ello sin perjuicio de sus respectivas competencias.
En matèria de joc, l'anàlisi i definició de la política global en matèria tributària, la proposta, elaboració i interpretació del règim tributari i la gestió i liquidació de les taxes derivades de la gestió administrativa del joc.
La Secretaría del Consejo de Política Fiscal y Financiera de las Comunidades Autónomas, así como el apoyo, asesoramiento y asistencia técnica a dicho Consejo, y las relaciones con otros órganos de coordinación entre la Administración General del Estado y las comunidades autónomas en el ámbito de competencias de la Secretaría General.
La Secretaria de la Subcomissió de Règim Econòmic, Financer i Fiscal de la Comissió Nacional d'Administració Local, i les relacions amb altres òrgans de coordinació entre l'Administració General de l'Estat i les entitats locals en l'àmbit de competències de la Secretaria General no atribuïdes expressament a la Direcció General d'Estabilitat Pressupostària i Gestió Financera Territorial.
L'estudi, informe i proposta de normes i mesures relatives al règim tributari de les comunitats autònomes, i als règims tributaris especials per raó del territori, sense perjudici de les competències de la Direcció General de Tributs.
L'aplicació dels aspectes tributaris dels règims de Concert amb la Comunitat Autònoma del País Basc i Conveni amb la Comunitat Foral de Navarra.
L'estudi, informe i proposta de les normes i mesures relatives al finançament de les comunitats autònomes, així com l'elaboració d'estudis sobre l'aplicació del sistema de finançament de comunitats autònomes i els aspectes econòmics i financers de les comunitats autònomes.
Las labores de apoyo, asesoramiento y asistencia técnica al Comité Técnico Permanente de Evaluación y a otros órganos en el ámbito del análisis o modificación del Sistema de financiación de las comunidades autónomas.
L'elaboració d'estudis, informes i propostes de normes i mesures sobre el sistema i els mecanismes de finançament local i el règim pressupostari i financer de les entitats locals, així com l'evacuació de consultes en relació amb aquest règim.
L'elaboració d'informes, previsions i estadístiques, incloent el tractament de les dades economicofinanceres i tributàries de les entitats locals, i la definició dels continguts de les publicacions relacionades amb aquella informació que es durà a terme per la Secretaria General Tècnica.
L'anàlisi i actuacions que procedisquen respecte de la informació enviada per les entitats locals, sobre les seues entitats i organismes vinculats o dependents, per al desenvolupament de les competències atribuïdes a la Secretaria General en el marc de la normativa pressupostària.
El diseño y mantenimiento de los sistemas informáticos dependientes de la Secretaría General y la elaboración de las propuestas de adquisición de bienes y servicios informáticos en el ámbito de la Secretaría General.
El manteniment i actualització de continguts de les Oficines Virtuals de Coordinació Financera amb les comunitats autònomes i entitats locals, així com l'assistència i suport informàtic a usuaris de les aplicacions de la Secretaria General.
El diseño de aplicaciones de tratamiento de la información económico-financiera y de gestión de la financiación de las Administraciones Territoriales, la implantación de herramientas para la mejora de la toma de decisiones, así como la gestión mediante la mejora continua y la monitorización de la seguridad de la información en el ámbito de la Secretaría General.
La Secretaría de Estado de Presupuestos y Gastos, bajo la superior dirección de la persona titular del Ministerio de Hacienda, dirige y coordina las actuaciones relativas a la planificación, programación y presupuestación del sector público estatal y de sus costes de personal.
Corresponde a la Secretaría de Estado de Presupuestos y Gastos la formulación de la propuesta de los objetivos de estabilidad presupuestaria y el límite de gasto no financiero del Estado. Realizará el seguimiento del cumplimiento de los objetivos de estabilidad presupuestaria, deuda pública y regla de gasto respecto de la totalidad del sector público y propondrá la adopción de las medidas tendentes a corregir las desviaciones que pudieran producirse.
Corresponde a la Secretaría de Estado de Presupuestos y Gastos, a través de la Dirección General de Costes de Personal, las competencias de elaboración de las propuestas normativas a incluir en el Anteproyecto de Ley de Presupuestos Generales del Estado en materia de costes de personal en el marco de la planificación estratégica de Recursos Humanos. Asimismo, le corresponde informar con carácter preceptivo en las decisiones que afecten a la envolvente global de gasto de las políticas relativas a recursos humanos y regímenes retributivos del sector público, en el marco del Plan General de Recursos Humanos.
Corresponde a los centros directivos de la Secretaría de Estado de Presupuestos y Gastos, así como a sus entidades u organismos dependientes o vinculados, responsables de la información económico-financiera que corresponda proveer al Ministerio de Hacienda en cumplimiento de lo previsto en la Ley Orgánica 2/2012, de 27 de abril, su normativa de desarrollo, la normativa de la Unión Europea y el resto de la normativa económico-financiera que resulte aplicable, la remisión de dicha información a efectos de su publicación a la Central de Información económico-financiera de las Administraciones Públicas en los términos previstos reglamentariamente.
El control intern mitjançant l'exercici de la funció interventora, del control financer permanent i de l'auditoria pública d'acord amb el que s'estableix en la Llei 47/2003, de 26 de novembre, sense perjudici dels sistemes dels òrgans i entitats que integren el sector públic estatal que permeten assegurar el compliment de la legalitat, així com dels principis d'eficàcia, eficiència i economia en la gestió financera, i la correcció de la informació econòmica financera.
El seguiment i control de subvencions i ajudes públiques i l'administració i custòdia de la Base de dades Nacional de Subvencions d'acord amb el que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
La direcció i la gestió de la comptabilitat pública en els termes establits en la Llei 47/2003, de 26 de novembre.
La formació dels comptes econòmics del sector públic.
La clasificación de las unidades públicas y la realización de informes sobre el tratamiento de las operaciones realizadas por el sector público, de acuerdo con la normativa reguladora de la contabilidad nacional.
La gestió de la informació economicofinancera derivada de l'exercici de les seues funcions comptables i de control.
La relació amb les hisendes territorials a l'efecte de la informació comptable que han de remetre per a la formació dels comptes econòmics del sector públic.
La planificació, disseny i execució de la política informàtica de la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, de la Secretaria General de Fons Europeus i de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, el suport informàtic de les seues respectives activitats i l'assessorament, coordinació i instrumentació dels projectes informàtics dels seus òrgans.
Las actuaciones derivadas del ejercicio del control de los fondos europeos, en lo que se refiere al ejercicio de las funciones de autoridad de auditoría y Servicio Específico en aquellos fondos en los que la Intervención General de la Administración del Estado tenga tal condición y de Autoridad de Control del Plan y Mecanismo para la Recuperación y Resiliencia, de acuerdo con su normativa reguladora.
El auxilio y colaboración con la Administración de Justicia, dentro de los límites de las funciones y competencias que el ordenamiento jurídico atribuye a la Intervención General de la Administración del Estado, en relación con aquellos procedimientos penales en los que exista conexión con dichas funciones y competencias.
Integració, gestió i publicació de l'Inventari d'entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local, en els termes previstos en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.
La coordinación de las acciones encaminadas a proteger los intereses financieros de la Unión Europea contra el fraude de conformidad con lo previsto en la disposición adicional vigésimo quinta de la Ley 38/2003, de 17 de noviembre, General de Subvenciones.
La supervisión continua de las entidades y organismos del sector público institucional estatal en los términos previstos en el artículo 85 de la Ley 40/2015, de 1 de octubre, y en las disposiciones que lo desarrollen.
Assessorament en matèria de conflicte d'interessos en els termes previstos en l'article 8 de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interés en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
La gestió funcional i tècnica del Registre Estatal de les entitats interessades en els Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica (REPERTE), previst en l'article 9 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre.
La coordinació necessària per a l'exercici de les seues actuacions i dictar, en el seu cas, les instruccions organitzatives i funcionals que permeten la major eficiència dins del conjunt de la Intervenció General en l'ús dels recursos per al compliment de les funcions contemplades en les lletres anteriors.
L'elaboració de la proposta de pressupost anual del ministeri i la coordinació dels corresponents als seus organismes públics adscrits, així com el seguiment de l'execució pressupostària i, en el seu cas, la tramitació de les seues modificacions.
La direcció, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació del departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
Les relacions administratives amb els organismes públics adscrits al Ministeri a través de la Sotssecretaria.
La direcció, impuls i coordinació de l'administració electrònica en el departament.
Les funcions relatives al disseny, desenvolupament, manteniment i gestió dels sistemes d'informació corresponents als serveis departamentals en el Ministeri, del centre departamental d'atenció a usuaris i de la gestió, en el seu cas, de les xarxes internes de comunicacions.
La gestió i administració dels recursos humans del departament i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal, així com l'establiment dels plans de formació del personal i la gestió de l'acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
La gestió de mitjans materials del departament, del registre general del ministeri, així com dels serveis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, els de règim interior.
La planificació, coordinació, elaboració i direcció dels projectes d'obres i el manteniment i la conservació dels immobles ocupats pels serveis centrals del departament; la tramitació dels expedients de contractació d'obres la gestió de les quals corresponga a la Sotssecretaria del Departament, tant dels serveis centrals com dels territorials; el manteniment de l'inventari dels immobles afectes al departament ocupats pels serveis centrals, la gestió de tresoreria dels crèdits pressupostaris dels serveis comuns.
La gestión patrimonial técnica y administrativa de los inmuebles y espacios ocupados por los servicios territoriales del departamento.
En el ámbito de los servicios comunes, la adquisición de bienes materiales y la contratación de servicios.
La gestión financiera de los créditos presupuestarios de los servicios comunes, así como de los restantes servicios presupuestarios en los términos que se establezca en la correspondiente Orden de delegación de competencias, así como la tramitación de los expedientes de arrendamiento de inmuebles cuya gestión corresponda a la Subsecretaría del Departamento, tanto de los servicios centrales como de los territoriales.
La coordinació de les diferents Delegacions d'Economia i Hisenda en la gestió dels seus recursos i l'exercici de les seues funcions, l'impuls de les instruccions i ordres de servei que procedisca dictar per a dirigir les seues activitats i l'avaluació dels recursos necessaris per a l'adequat funcionament d'aquelles, així com la seua distribució i el seguiment de la seua gestió.
Assistir a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia del ministeri i els seus organismes públics.
Determinar les actuacions precises per a la millora dels sistemes de planificació, direcció i organització i per a la racionalització i simplificació dels procediments i mètodes de treball en l'àmbit del departament.
La coordinació de les diferents caixes pagadores del departament a través de la unitat central.
La direcció, planificació i coordinació de la gestió recaptatòria atribuïda per l'ordenament jurídic a les Delegacions d'Economia i Hisenda i de qualssevol altres funcions de caràcter no tributari ni duaner atribuïdes a aquelles.
Les funcions que corresponguen al Ministeri d'Hisenda en relació amb el Fons de suport a la solvència d'empreses estratègiques, que no siguen atribuïdes a altres òrgans.
La liquidación de los extinguidos Patronatos de Casas de Funcionarios Civiles del Estado y las funciones y tareas que el Decreto 1555/1959, de 12 de septiembre, y las disposiciones posteriores atribuían a la Comisión Liquidadora de Organismos.
La coordinación, a través del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, de las acciones financiadas en el Marco Financiero Plurianual y las correspondientes al Mecanismo de Recuperación y Resiliencia, con el fin de garantizar la coherencia entre las mismas.
L'actuació com a autoritat responsable del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència davant les institucions europees, en els termes que s'establisquen en la normativa europea, desenvolupant a aquest efecte les competències que legal i reglamentàriament tinga establides.
La coordinació amb els ministeris, organismes públics, comunitats autònomes i entitats locals i resta d'entitats nacionals i comunitàries implicades en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
La supervisió dels progressos en relació amb les fites i objectius del Pla.
Les funcions corresponents a l'Estat membre en relació amb el quadre integral de comandaments d'acord amb el que es preveu en la normativa reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
La presentació dels informes previstos en la normativa reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, de les sol·licituds de pagament de la contribució financera acompanyada de la corresponent declaració de fiabilitat i, quan siga procedent, del tram de préstec previst en aquesta. Tot això, sobre la base del resultat dels controls realitzats, en els termes i condicions que preveja aquesta normativa reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
La direcció del Comité Tècnic del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, coordinant els seus treballs.
Las funciones de secretaría técnica de la Conferencia Sectorial del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia.
El disseny funcional dels sistemes informàtics necessaris per a la gestió i seguiment dels diferents instruments de finançament europeus competència d'esta Secretaria General; la interlocució amb la Comissió Europea i els organismes nacionals participants quant a intercanvis i subministraments d'informació, incloent la definició de normes i estàndards d'intercanvi; la planificació i coordinació en col·laboració amb l'Oficina d'Informàtica Pressupostària i la resta de centres directius responsables de l'execució tècnica dels diferents projectes; el disseny i organització de les activitats de suport i formació dels sistemes resultants; així com les que se li assignen, en matèria de sistemes i tecnologies d'informació, en els sistemes de gestió i control dels Fons Europeus.
El seguimiento estadístico y la explotación de los datos que contengan los sistemas de información de fondos europeos, con objeto de garantizar las funciones de supervisión y seguimiento del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia y los restantes fondos europeos.