Informació sobre les funcions del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 5/12/2024.
Informació sobre les funcions del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 5/12/2024.
El Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica és el Departament de l'Administració General de l'Estat al qual li correspon la proposta i execució de la política del Govern en matèria de relacions i cooperació amb les comunitats autònomes i les entitats que integren l'administració local i les competències relatives a l'organització territorial de l'Estat; així com les relacions amb les Delegacions i Subdelegacions del Govern i el suport a la seua gestió.
Així mateix, a este Departament li correspon la proposta i execució de la política del Govern en matèria de memòria històrica i democràtica.
L'impuls, direcció i gestió de la política del Govern referent a l'organització i activitat territorial de l'Estat, a l'Administració General de l'Estat en el territori, així com a les relacions institucionals amb les comunitats autònomes i les entitats locals.
La coordinació, impuls i gestió dels assumptes de caràcter internacional que es produïsquen en l'àmbit de la Secretaria d'Estat, sense perjudici de les funcions que corresponguen al Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació.
El impulso y la iniciativa para la elaboración de los proyectos normativos sobre las materias de su competencia y aquellos otros encargados por la persona titular del Departamento, sin perjuicio de las atribuciones correspondientes a otros órganos del Departamento.
El impulso y coordinación de la Conferencia de Presidentes.
La promoció i coordinació de programes de cooperació en matèria de Memòria Democràtica amb les comunitats autònomes, corporacions locals i altres organismes, en el desenvolupament d'accions dirigides al coneixement i divulgació de la Memòria Democràtica, que incloguen el relat de les víctimes i específicament la memòria de les dones i l'exili.
La colaboración con los departamentos ministeriales competentes y, en su caso, la propuesta de medidas a adoptar para el impulso de las acciones que les correspondan en aplicación de la Ley 20/2022, de 19 de octubre, de Memoria Democrática, así como la integración y mantenimiento actualizado de la información relativa a dichas actuaciones.
Les relacions amb la Fiscalia de Sala de Drets Humans i Memòria Democràtica i amb el Defensor del Poble pel que fa als assumptes regulats en la Llei 20/2022, de 19 d'octubre.
El fomento de la formación, docencia e investigación en materia de Memoria Democrática en todos los ámbitos académicos, en colaboración con universidades y demás organismos con competencias en la materia, así como el establecimiento de líneas de colaboración que permitan recabar información o conocimiento de expertos en la materia.
La col·laboració amb les administracions públiques i entitats que el sol·liciten en els actes de reconeixement, record i homenatge a les víctimes de la Guerra d'Espanya o de la Dictadura o en la commemoració dels fets representatius de la Memòria Democràtica, com l'impuls dels actes institucionals del dia 31 d'octubre, de record i homenatge a totes les víctimes del colp militar, la Guerra i la Dictadura, i del dia 8 de maig, de record i homenatge als homes i dones que van patir l'exili com a conseqüència de la Guerra i la Dictadura.
La declaració de Llocs de Memòria Democràtica.
El impulso y la iniciativa para la elaboración de los proyectos normativos sobre las materias de su competencia y aquellos otros encargados por la persona titular del Departamento, sin perjuicio de las atribuciones correspondientes a otros órganos del Departamento.
La incoació i resolució dels expedients sancionadors per infraccions tipificades com molt greus per la Llei 20/2022, de 19 d'octubre.
La resolución sobre la retirada de símbolos y elementos contrarios a la memoria democrática en el ámbito de la Administración General del Estado y sus organismos públicos y entidades de derecho público vinculados o dependientes.
La coordinació de la política territorial dels diferents departaments ministerials que es porte a efecte a través de les Delegacions del Govern.
La coordinació de l'activitat de l'Administració General de l'Estat en el territori i l'assistència a la mateixa, així com la gestió dels recursos de les Delegacions del Govern, en l'àmbit de competències del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.
El impulso de las relaciones de cooperación y colaboración de la Administración General del Estado con las comunidades autónomas y Ciudades de Ceuta y Melilla y con los entes locales.
La proposta d'actuació sobre els aspectes competencials de les relacions amb les administracions territorials.
El seguiment jurídic i l'informe sobre els projectes normatius, disposicions i actes de l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, sobre la seua adequació a l'ordre constitucional de distribució de competències.
El seguiment del règim local i la cooperació amb les entitats locals, així com els programes nacionals i europeus d'aplicació en l'àrea local.
La potenciació de l'ús de les llengües oficials en l'Administració General de l'Estat.
La direcció, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació del Departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
La asistencia a la persona titular del Ministerio en el control de eficacia del Departamento.
L'assessorament jurídic a la persona titular del Ministeri en el desenvolupament de les funcions que a esta li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquella, així com als altres òrgans del Ministeri.
L'elaboració de l'avantprojecte anual de pressupostos del Ministeri, així com el seguiment de l'execució pressupostària i tramitació de les seues modificacions.
La gestió econòmica i financera i la planificació i seguiment de la contractació administrativa dels serveis centrals.
La planificació, direcció i administració dels recursos humans dels serveis centrals del Departament i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal, així com la gestió dels plans de formació, acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
La proposta en matèria de compatibilitat, a l'òrgan competent per a resoldre, en relació amb el personal del Ministeri al qual resulte d'aplicació la normativa sobre incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
La ejecución de los planes y programas de inspección de los servicios y la evaluación del funcionamiento de los órganos y unidades de los servicios centrales.
L'exercici de les funcions de la Unitat d'Informació de Transparència del Ministeri, segons el que es preveu en l'article 21 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i el suport en la coordinació de les iniciatives d'este Departament en matèria de Govern Obert; així com l'exercici de les funcions d'Unitat de Gestió de Queixes i Suggeriments dels serveis centrals del Departament, segons el que es preveu en l'article 14 del Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'establix el marc general per a la millora de la qualitat en l'Administració General de l'Estat.
L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el que es preveu en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat, així com l'exercici de les funcions d'Unitat d'Inclusió de Persones amb Discapacitat, segons el que es preveu en la disposició addicional quinzena del Reial decret llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.
La gestió de béns materials, mobles i immobles i el seu inventari, els arrendaments, l'execució d'obres i el manteniment i conservació dels edificis dels serveis centrals del Ministeri.
La dirección y coordinación de los servicios de información administrativa y de las Oficinas de Asistencia en Materia de Registro, así como de los servicios técnicos, de seguridad, de reprografía y, en general, los de régimen interior y asuntos generales de los servicios centrales del Ministerio.
Respecto de los servicios centrales del Departamento, la planificación, dirección y coordinación de los desarrollos de los sistemas de información; la elaboración, preparación y propuesta de necesidades de los recursos tecnológicos; así como la prestación de servicios en materia de tecnologías de la información y la dirección y coordinación del portal web, sede electrónica e Intranet.
Elaboració, desenvolupament i execució dels plans de digitalització del Departament, així com la implantació i seguiment dels plans de transformació digital de l'Administració General de l'Estat, respecte dels serveis centrals del Departament, en coordinació amb la Secretaria General d'Administració Digital del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública.
Impulsar l'execució de les mesures adoptades per l'Administració General de l'Estat en esta matèria.
Realitzar l'anàlisi i seguiment periòdic de les mesures adoptades per l'Administració General de l'Estat.
Elevar informes periòdics al Govern sobre les activitats desenvolupades i els resultats obtinguts, així com quantes proposades considere necessàries per a l'adequat compliment de les funcions encomanades.
Recabar de los distintos departamentos ministeriales, entidades dependientes de la Administración General del Estado y de la Delegación del Gobierno en la Comunidad Autónoma de Canarias cuanta información resulte necesaria para el cumplimiento de sus funciones, y convocar cuantas reuniones se requieran a tal efecto.
Impulsar la coordinació de l'Administració General de l'Estat amb les administracions públiques canàries en esta matèria.
Fer costat a la persona titular del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica en l'exercici de les funcions pròpies de la copresidència de la Comissió mixta per a la reconstrucció, recuperació i suport a l'illa de La Palma.
Asistir en representación del Ministerio de Política Territorial y Memoria Democrática a las sesiones y trabajos del grupo técnico de la Comisión mixta para la reconstrucción, recuperación y apoyo a la isla de La Palma.
Quantes altres funcions se li encomanen per la persona titular del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.