Información sobre las funciones del Ministerio de Vivienda y Agenda Urbana y de sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
Información sobre las funciones del Ministerio de Vivienda y Agenda Urbana y de sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
El Ministeri d'Habitatge i Agenda Urbana és el Departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de la proposta i execució de la política del Govern en matèria d'habitatge, Agenda Urbana, qualitat de l'edificació i sòl, així com de la resta de competències i atribucions que li confereix l'ordenament jurídic.
Les competències atribuïdes en este reial decret s'entendran en coordinació i sense perjudici d'aquelles que corresponen a altres departaments ministerials.
Secretaria d'Estat d'Habitatge i Agenda Urbana és l'òrgan directament responsable, sota la direcció de la persona titular del Departament, de la definició, proposta i execució de la política del Govern relativa a l'accés a l'habitatge, sòl i arquitectura, innovació, qualitat i sostenibilitat de l'edificació i de les polítiques de desenvolupament urbà sostenible que implementen l'Agenda 2030 i les Agendes Urbanes internacionals en l'àmbit estatal.
La Secretaría de Estado de Vivienda y Agenda Urbana ejerce, respecto de las unidades dependientes de ella, las atribuciones previstas en el artículo 62 de la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público.
En particular, competeix
El disseny i execució de la política estatal en matèria d'accés a l'habitatge.
La formulación, revisión y seguimiento de la planificación estratégica para la rehabilitación del parque edificado.
La difusió, foment i recerca de l'arquitectura.
La promoció de la sostenibilitat, de la innovació i de la qualitat en les polítiques urbanes i en l'edificació.
L'exercici de les competències estatals en matèria d'edificació, en particular el desenvolupament de la normativa bàsica d'edificació.
L'execució de projectes i actuacions d'interés arquitectònic.
Les funcions que, en relació amb els fons destinats a finançar treballs de conservació o enriquiment del patrimoni històric espanyol, corresponguen al Ministeri d'Habitatge i Agenda Urbana.
La regulació del règim del sòl i les valoracions i de les condicions bàsiques que garantisquen la igualtat de tots els espanyols en l'accés a l'habitatge.
El ejercicio de las competencias estatales con incidencia urbanística.
La información y el diseño de políticas urbanas dentro del ámbito de las competencias estatales.
El seguiment de les actuacions relacionades amb l'Agenda Urbana Espanyola, així com l'impuls per a la seua implementació.
El coneixement i la participació en els processos d'integració de les infraestructures de transport d'interés general en els àmbits urbans i la coordinació dels processos i instruments urbanístics necessaris per a la seua planificació i execució, a exclusió dels aeroports d'interés general, ports i infraestructures ferroviàries i viàries i sense perjudici de les competències que corresponguen al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.
La concertación con las administraciones territoriales de las actuaciones en materia de urbanismo y promoción del suelo público en las ciudades, impulsando y coordinando la ejecución de los convenios.
La representació del Ministeri d'Habitatge i Agenda Urbana en els organismes internacionals i de la Unió Europea relacionats amb la implementació de l'Agenda 2030 i les Agendes Urbanes internacionals, habitatge, edificació, arquitectura i polítiques urbanes i sòl, sense perjudici de les competències d'altres òrgans del Departament.
La Secretaría de Estado de Vivienda y Agenda Urbana es el órgano directamente responsable, bajo la dirección de la persona titular del Departamento, de la definición, propuesta y ejecución de la política del Gobierno relativa al acceso a la vivienda, suelo y arquitectura, innovación, calidad y sostenibilidad de la edificación y de las políticas de desarrollo urbano sostenible que implementen la Agenda 2030 y las Agendas Urbanas internacionales en el ámbito estatal.
La Secretaria d'Estat d'Habitatge i Agenda Urbana exerceix, respecte de les unitats depenents d'ella, les atribucions previstes en l'article 62 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
En particular, competeix a la Secretaria d'Estat:
La coordinació de l'exercici de les competències de les direccions generals dependents de la Secretaria General, i la proposta i formulació dels seus objectius, estratègies i plans d'actuació.
El control de l'execució dels projectes d'inversió de les direccions generals i unitats depenents de la Secretaria General en ordre a la consecució dels objectius fixats.
La dirección estratégica, la evaluación y el control de los resultados de la actividad de las direcciones generales, así como la supervisión de los programas de actuación plurianual y de la gestión.
L'assistència a la Secretaria d'Estat en la representació del Ministeri d'Habitatge i Agenda Urbana en els organismes internacionals i de la Unió Europea relacionats amb la implementació de l'Agenda 2030 i les Agendes Urbanes internacionals, habitatge, edificació, arquitectura i polítiques urbanes i sòl, sense perjudici de les competències d'altres òrgans del Departament.
La coordinació de tots els treballs de desenvolupament, implementació, difusió, seguiment i avaluació de l'Agenda Urbana Espanyola, així com el seu alineament amb el Pla d'acció del Govern d'Espanya per a l'Agenda 2030 i la seua relació amb la resta d'Agendes Urbanes Internacionals. La coordinació i l'impuls dels treballs per a la promoció de la innovació, recerca i qualitat de l'edificació que impulsen el desenvolupament de la sostenibilitat i la seua digitalització.
La colaboración y asesoramiento en el ámbito de las competencias de la Secretaría General de Agenda Urbana, Vivienda y Arquitectura en la evaluación técnica de actuaciones de desarrollo urbano que cuenten con financiación pública, en coordinación con los departamentos competentes en la materia, con especial atención a los fondos europeos para su posible reorientación en el cumplimiento en los objetivos estratégicos de la Agenda Urbana Española.
La coordinación de la elaboración del anteproyecto de presupuestos de las direcciones generales y órganos directivos bajo su dependencia, sin perjuicio de las competencias de la Subsecretaría u otros órganos superiores o directivos del Departamento.
La direcció, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació del Departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
La coordinació i seguiment de les relacions internacionals en les matèries competència de la Sotssecretaria, i de la representació d'aquesta en institucions internacionals, especialment la Unió Europea, en col·laboració amb el Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació, sense perjudici de les competències dels òrgans superiors i directius del Departament.
La responsabilitat de l'assessorament jurídic a la persona titular del Ministeri en el desenvolupament de les funcions que a aquesta li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquella, així com als altres òrgans del Ministeri.
El seguiment dels programes inversors i l'anàlisi de l'activitat contractual del Departament i les seues entitats depenents amb detall territorialisat.
Les funcions atribuïdes a la unitat de control intern pel Pla de mesures antifrau del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en l'àmbit del Ministeri.
El seguiment, coordinació i formulació de la proposta de pla d'acció de correcció d'irregularitats, deficiències, incerteses i limitacions que puguen ser posades de manifest en les auditories i controls financers efectuats al Departament i les seues entitats depenents per part de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, conforme al recollit en l'article 161 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària.
El seguimiento de la actividad económica, financiera y presupuestaria del Departamento y de los organismos y entidades dependientes del Ministerio de Vivienda y Agenda Urbana.
La evaluación económica y presupuestaria de planes y programas en el ámbito de actuación del Departamento.
L'elaboració d'informes de naturalesa econòmica i financera respecte de les matèries competència del Departament.
La programació i elaboració de les estadístiques generals que descriguen l'activitat del Departament, així com la coordinació i, en el seu cas, elaboració de les operacions estadístiques que li siguen assignades al Departament en el Pla Estadístic Nacional, representant a aquell en els òrgans i comissions interministerials en matèria d'estadística.
L'elaboració de l'avantprojecte de pressupost del Departament, la coordinació de l'elaboració dels pressupostos de les seues entitats depenents i la transmissió de tots ells al Ministeri d'Hisenda, en la forma reglamentàriament establida a aquest efecte.
L'informe i tramitació dels expedients de modificació pressupostària del Departament i les seues entitats depenents.
L'informe i la prestació d'assistència tècnica en matèria pressupostària, així com les altres funcions encomanades a l'Oficina Pressupostària pel Reial decret 2855/1979, de 21 de desembre, pel qual es creen Oficines Pressupostàries.
La coordinació de l'elaboració i actualització del Pla Estratègic de Subvencions de conformitat amb el que s'estableix en la normativa vigent.
ñ) El seguiment de les aportacions a realitzar per les entitats depenents del Departament per al finançament dels treballs de conservació o enriquiment del Patrimoni Històric Espanyol, així com l'elaboració de quants informes siguen sol·licitats pel Ministeri de Cultura.
La gestió financera i de tresoreria del Departament; la contractació corresponent als serveis comuns, la gestió del Portal de Contractació i qualsevol altra competència financera i de contractació no atribuïda a altres òrgans del Ministeri.
La gestió de l'atorgament d'ajudes en l'àmbit de competències del Ministeri amb càrrec als crèdits consignats en el servei pressupostari 01.
El desenvolupament de la gestió en el Departament del règim interior, de la seguretat, del patrimoni, de les obres i dels serveis tècnics de manteniment, l'equipament de les unitats, així com la planificació i seguiment de l'execució dels contractes relatius a estes matèries.
La dirección y coordinación de los servicios de información administrativa y de las Oficinas de Asistencia en Materia de Registro, así como de los servicios técnicos, de seguridad, de reprografía y, en general, los de régimen interior y asuntos generales de los Servicios Centrales del Ministerio.
La planificació, direcció i administració dels recursos humans dels serveis centrals del Departament i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal, així com la gestió de les retribucions del personal, dels plans de formació, acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
La tramitació dels expedients de compatibilitat relatius al personal del Ministeri, als quals resulte d'aplicació la normativa sobre incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques. Així mateix, la tramitació dels expedients disciplinaris del personal del Departament.
L'execució dels plans i programes d'inspecció dels serveis i l'avaluació del funcionament dels òrgans i unitats dels serveis centrals. L'assistència a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia del Departament, així com l'exercici de les funcions d'Unitat de Gestió de Queixes i Suggeriments dels serveis centrals del Departament, segons el que es preveu en l'article 14 del Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'establix el marc general per a la millora de la qualitat en l'Administració General de l'Estat, i la tramitació de la resta de les obligacions previstes en aquesta norma.
L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el que es preveu en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat.
La gestión de la comunicación y de la publicidad institucional del Departamento y la elaboración del Plan anual de Publicidad del Ministerio de Vivienda y Agenda Urbana, y de la colaboración en la ejecución de la política editorial del Departamento.
Respecte dels serveis centrals del Departament, la planificació, adreça, desenvolupament i manteniment dels sistemes d'informació; l'elaboració, preparació i proposta de necessitats dels recursos tecnològics incloent la seua adquisició, gestió i manteniment; així com la prestació de serveis en matèria de tecnologies de la informació i l'adreça i coordinació desenvolupe i implantació dels serveis del Departament en Internet, incloent del portal d'Internet, sede electrònica i Intranet.
La planificació i gestió de les infraestructures tecnològiques i les xarxes i serveis de comunicacions; les funcions de manteniment d'equips informàtics del Departament, així com la gestió tècnica en matèria d'adquisició de llicències i equips informàtics.
Elaboración, desarrollo y ejecución de los planes de digitalización del departamento, así como la implantación y seguimiento de los planes de trasformación digital de la Administración General del Estado, respecto de los servicios centrales del Departamento, en coordinación con la Secretaría General de Administración Digital del Ministerio para la Transformación Digital y de la Función Pública.