Anar al contingut

Dret a entendre

Este dret el que pretén aconseguir és que la ciutadania puga comprendre el llenguatge utilitzat tant per a la realització i publicació de les normes com la informació que apareix publicada en tots els llocs web de titularitat pública.la ciutadania té el dret de comprendre el que se'ls vol dir. Si no entén el que se li diu no pot exercir els seus drets.

L'article 5, al punt 4, de la Llei 19/2013 establix que:

  • La información sujeta a las obligaciones de transparencia será publicada en las correspondientes sedes electrónicas o páginas web y de una manera clara, estructurada y entendible para los interesados y, preferiblemente, en formatos reutilizables.

En esta pàgina es podrà accedir a una informació comprensible sobre diferents conceptes genèrics com:

  • El Govern i l'Administració
  • Els alts càrrecs
  • El personal empleat públic
  • Etc.

També es podrà localitzar informació concreta a través del nostre mapa de continguts i el catàleg dels elements d'informació de publicitat activa.

Convé parlar de dos conceptes que cal tindre en compte:

  • Llenguatge clar
  • Lectura fàcil.

Llenguatge clar

Un percentatge, de voltant, un 70% de la població té problemes a l'hora d'enfrontar-se a textos administratius o jurídics. I per a això està el llenguatge clar.

Lenguaje claro es lenguaje comprensible. Se trata de comunicar de forma clara, sencilla, directa, transparente y eficaz la información que es relevante para la ciudadanía.

Consisteix a fer simples i comprensibles els textos complexos perquè es puga comprendre sense dubtar el que es llig o el que es diu. Si és clar cal.

Això implica emprar oracions senzilles:

  • Subjecte més verb més predicat.
  • Evitar paraules complicades o expressions tècniques.
  • Ser directe, dir el que volem sense adornar amb verbs, adjectius o descripcions innecessàries.

Lectura fàcil

Lectura fàcil és una manera de crear documents que són més fàcils d'entendre. És útil per a totes les persones, però, sobretot, és útil per a les persones amb qualsevol tipus de dificultats cognitives.

El 30% de la població té dificultats lectores o de comprensió lectora i, per això, necessita versions adaptades a lectura fàcil de la informació publicada per a poder exercitar el seu dret a entendre.

Per a fer la lectura fàcil és important seguir unes normes i validar els documents.

La definició oficial que establix la Norma UNEIX 153101:2018 EX:

Método que recoge un conjunto de pautas y recomendaciones relativas a la redacción de textos al diseño y maquetación de documentos y a la validación de la comprensibilidad de estos, destinado a hacer accesible la información a las personas con dificultades de comprensión lectora.

Seccions del Portal de la Transparència relacionades amb el Dret a Entendre: