Anar al contingut

Dret a entendre

Aquest dret el que pretén aconseguir és que la ciutadania pugui comprendre el llenguatge utilitzat tant per a la realització i publicació de les normes com la informació que apareix publicada en tots els llocs web de titularitat pública.La ciutadania té el dret de comprendre el que se'ls vol dir. Si no entén el que se li diu no pot exercir els seus drets.

El article 5, al punt 4, de la Llei 19/2013 estableix que:

  • La informació subjecta a les obligacions de transparència serà publicada en les corresponents seus electròniques o pàgines web i d'una manera clara, estructurada i entenedora per als interessats i, preferiblement, en formats reutilitzables.

En aquesta pàgina es podrà accedir a una informació comprensible sobre diferents conceptes genèrics com:

  • El Govern i l'Administració
  • Los alts càrrecs
  • El personal empleat públic
  • Etc.

También es podrà localitzar informació concreta a través del nostre mapa de continguts i el catàleg dels elements d'informació de publicitat activa.

Conviene parlar de dos conceptes que cal tenir en compte:

  • Lenguaje clar
  • Lectura fàcil.

Lenguaje clar

Un percentatge, de voltant, un 70% de la població té problemes a l'hora d'enfrontar-se a textos administratius o jurídics. I per a això està el llenguatge clar.

Lenguaje clar és llenguatge comprensible. Es tracta de comunicar de manera clara, senzilla, directa, transparent i eficaç la informació que és rellevant per a la ciutadania.

Consisteix a fer simples i comprensibles els textos complexos perquè es pugui comprendre sense dubtar el que es llegeix o el que es diu. Si és clar cal.

Esto implica emprar oracions senzilles:

  • Sujeto més verb més predicat.
  • Evitar paraules complicades o expressions tècniques.
  • Ser directe, dir el que volem sense adornar amb verbs, adjectius o descripcions innecessàries.

Lectura fàcil

Lectura fàcil és una manera de crear documents que són més fàcils d'entendre. És útil per a totes les persones, però, sobretot, és útil per a les persones amb qualsevol tipus de dificultats cognitives.

El 30% de la població té dificultats lectores o de comprensió lectora i, per això, necessita versions adaptades a lectura fàcil de la informació publicada per a poder exercitar el seu dret a entendre.

Para fer la lectura fàcil és important seguir unes normes i validar els documents.

La definició oficial que estableix la Norma UNE 153101:2018 EX:

Método que recull un conjunt de pautes i recomanacions relatives a la redacció de textos al disseny i maquetació de documents i a la validació de la comprensibilitat d'aquests, destinat a fer accessible la informació a les persones amb dificultats de comprensió lectora.

Seccions del Portal de la Transparència relacionades amb el Dret a Entendre: