5.1.3. Elaboració de codis de conducta per a l'AGE
Taula resumeixen de l'activitat
Compromís, iniciativa i activitat
Inici
Fi
Estada
5. Sistemas preventivos de integridad pública
5.1. Diagnòstic i millora dels sistemes d'integritat pública. Desenvolupament de mapes de riscos, codis de conducta
5.1.3. Elaboració de codis de conducta per a l'AGE, adaptats a les característiques, riscos i especificitats de cada organització. Desenvolupament d'experiències pilot en ministeris i organismes públics
15/01/2021
15/03/2024
Finalitzada
Estat d'execució
El passat 7 de març de 2023, després d'un ampli procés de consulta i participació interna i externa, es va aprovar per la Comissió coordinadora d'Inspeccions generals de serveis el Sistema d'Integritat de l'Administració General de l'Estat (SIAGE), havent-se presentat prèviament en la reunió de seguiment periòdic del Grup de treball d'Integritat, del Fòrum de Govern Obert.
Esta sistema incorpora, a més d'altres elements, un codi de bona administració per als empleats públics i un codi de bon govern per als alts càrrecs, les característiques bàsiques dels quals són les següents:
Codi de bona administracion.- Conté una definició dels principis continguts en l'article 52 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, així com directrius d'actuació que pretenen ajudar en la reflexió personal sobre els reptes als quals s'enfronta el personal al servei públic en la garantia del dret a la bona administració del conjunt de la ciutadania. Este codi de bona administració manca per si mateix de valor normatiu, i està allunyat del règim disciplinari. Oferix un camí de motivació personal i col·lectiva per a orientar la conducta conformement als més alts estàndards d'integritat, amb el propòsit d'afermar una cultura política i administrativa d'integritat, transparent, orientada a la rendició de comptes i que reforce la confiança ciutadana en l'Administració General de l'Estat. Per a la seua elaboració s'han pres en consideració els codis ètics vigents en diferents administracions públiques i òrgans constitucionals d'àmbit nacional, així com la perspectiva comparada i àmbit internacional, tenint especialment en compte la Recomanació del Consell de l'OCDE de 2017 sobre integritat pública, que posa l'accent en la necessitat que les servidores i servidors públics ajusten la seua actuació als principis d'imparcialitat, honestedat, responsabilitat, integritat, respecte, fiabilitat i lleialtat.
Codi de bon govern.- Conté una definició dels principis continguts en la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat i de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com dels valors plasmats en el Codi de Bon Govern dels membres del Govern i dels alts càrrecs de l'Administració General de l'Estat, aprovat mitjançant acord del Consell de Ministres de 18 de febrer de 2005. El codi de bon govern manca per si mateix de valor normatiu i està allunyat del règim disciplinari. Té com a finalitat que els poders públics reforcen davant la ciutadania el compromís que els qui integren el Govern i el personal alt càrrec han de complir no sols les obligacions previstes en les lleis en l'exercici de les seues funcions governatives i administratives, sinó que, a més, la seua actuació s'inspira i guia pels valors ètics i orientacions de conducta plasmades expressament en este codi de bon govern. Respon fidelment a les línies directrius establides en l'àmbit supranacional i internacional, per la qual cosa suposa una eficaç política de garantia de la integritat institucional. Al propi temps, el seu caràcter dinàmic permetrà que els estàndards de conducta i bones pràctiques que en el codi es contenen es vagen adaptant progressivament a les exigències de l'entorn.
Els valors que es recullen en els dos documents estan concebuts per a orientar i guiar a les empleades i empleats públics de l'Administració General de l'Estat en l'exercici de totes les seues activitats professionals. Igualment s'incorpora en els documents un ampli apartat sobre mesures de prevenció i detecció de conflicte d'interessos a fi de procurar que aquests puguen desembocar en riscos potencials de corrupció i poder identificar adequadament les situacions en les quals els interesse personals, encara que legítims, puguen influir en el compliment de les funcions i responsabilitats del servei públic.
El document complet del SIAGE, amb els codis referits, es va publicar després de la seua aprovació en el Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat i en la pàgina web de les Inspeccions generals de serveis dels departaments ministerials, procedint-se després el seu enviament a l'Agència Estatal Butlletí Oficial de l'Estat per a la seua edició com a llibre, tant en paper com en format electrònic.