5.1.3. Elaboración de códigos de conducta para la AGE
Taula resumeixen de l'activitat
Compromís, iniciativa i activitat
Inici
Fi
Estada
5. Sistemas preventivos de integridad pública
5.1. Diagnòstic i millora dels sistemes d'integritat pública. Desenvolupament de mapes de riscos, codis de conducta
5.1.3. Elaboració de codis de conducta per a l'AGE, adaptats a les característiques, riscos i especificitats de cada organització. Desenvolupament d'experiències pilot en ministeris i organismes públics
15/01/2021
15/03/2024
Finalitzada
Estat d'execució
El pasado 7 de marzo de 2023, tras un amplio proceso de consulta y participación interna y externa, se aprobó por la Comisión coordinadora de Inspecciones generales de servicios el Sistema de Integridad de la Administración General del Estado (SIAGE), habiéndose presentado previamente en la reunión de seguimiento periódico del Grupo de trabajo de Integridad, del Foro de Gobierno Abierto.
Aquesta sistema incorpora, a més d'altres elements, un codi de bona administració per als empleats públics i un codi de bon govern per als alts càrrecs, les característiques bàsiques dels quals són les següents:
Código de buena administracion.- Contiene una definición de los principios contenidos en el artículo 52 del Real Decreto Legislativo 5/2015, de 30 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público, así como directrices de actuación que pretenden ayudar en la reflexión personal sobre los retos a los que se enfrenta el personal al servicio público en la garantía del derecho a la buena administración del conjunto de la ciudadanía. Este código de buena administración carece por sí mismo de valor normativo, y está alejado del régimen disciplinario. Ofrece un camino de motivación personal y colectiva para orientar la conducta con arreglo a los más altos estándares de integridad, con el propósito de afianzar una cultura política y administrativa de integridad, transparente, orientada a la rendición de cuentas y que refuerce la confianza ciudadana en la Administración General del Estado. Para su elaboración se han tomado en consideración los códigos éticos vigentes en distintas administraciones públicas y órganos constitucionales de ámbito nacional, así como la perspectiva comparada y ámbito internacional, teniendo especialmente en cuenta la Recomendación del Consejo de la OCDE de 2017 sobre integridad pública, que hace hincapié en la necesidad de que las servidoras y servidores públicos ajusten su actuación a los principios de imparcialidad, honestidad, responsabilidad, integridad, respeto, fiabilidad y lealtad.
Codi de bon govern.- Conté una definició dels principis continguts en la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat i de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com dels valors plasmats en el Codi de Bon Govern dels membres del Govern i dels alts càrrecs de l'Administració General de l'Estat, aprovat mitjançant acord del Consell de Ministres de 18 de febrer de 2005. El codi de bon govern manca per si mateix de valor normatiu i està allunyat del règim disciplinari. Té com a finalitat que els poders públics reforcin davant la ciutadania el compromís que els qui integren el Govern i el personal alt càrrec han de complir no sols les obligacions previstes en les lleis en l'exercici de les seves funcions governatives i administratives, sinó que, a més, la seva actuació s'inspira i guia pels valors ètics i orientacions de conducta plasmades expressament en aquest codi de bon govern. Respon fidelment a les línies directrius establertes en l'àmbit supranacional i internacional, per la qual cosa suposa una eficaç política de garantia de la integritat institucional. Al propi temps, el seu caràcter dinàmic permetrà que els estàndards de conducta i bones pràctiques que en el codi es contenen es vagin adaptant progressivament a les exigències de l'entorn.
Los valores que se recogen en los dos documentos están concebidos para orientar y guiar a las empleadas y empleados públicos de la Administración General del Estado en el ejercicio de todas sus actividades profesionales. Igualmente se incorpora en los documentos un amplio apartado sobre medidas de prevención y detección de conflicto de intereses al objeto de procurar que éstos puedan desembocar en riesgos potenciales de corrupción y poder identificar adecuadamente las situaciones en las que los interese personales, aunque legítimos, puedan influir en el cumplimiento de las funciones y responsabilidades del servicio público.
El document complet del SIAGE, amb els codis referits, es va publicar després de la seva aprovació en el Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat i en la pàgina web de les Inspeccions generals de serveis dels departaments ministerials, procedint-se després el seu enviament a l'Agència Estatal Butlletí Oficial de l'Estat per a la seva edició com a llibre, tant en paper com en format electrònic.