Información sobre las funciones del Ministerio de Industria y Turismo y sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
Actualitzat a 25/04/2024
Información sobre las funciones del Ministerio de Industria y Turismo y sus organismos públicos, vinculados o dependientes.
Actualitzat a 25/04/2024
El Ministeri d'Indústria i Turisme és el Departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de la proposta i execució de la política del Govern en matèria d'indústria i turisme que abasta, entre altres aspectes, l'estratègia i el desenvolupament industrial, de l'emprenedoria i de la petita i mitjana empresa; la promoció i defensa de la propietat industrial i la política de turisme, així com la resta de competències i atribucions que li confereix l'ordenament jurídic.
L'impuls, proposta, desenvolupament i seguiment de la política general del departament en relació amb la indústria, l'emprenedoria i la PIME. Així com la programació i la supervisió de les activitats del departament en aquestes matèries.
L'elaboració i execució de les polítiques industrials que afectin de les indústries i als ecosistemes industrials, així com d'emprenedoria i de la PIME, nacionals o emanades de la Unió Europea. Les propostes d'incorporació a l'ordenament jurídic de les polítiques i actuacions emanades de la normativa internacional i de la Unió Europea, així com l'impuls, la coordinació i assessorament dels assumptes d'àmbit europeu i internacional i cooperació tècnica en les àrees de competència de la Secretaria d'Estat d'Indústria.
La propuesta y ejecución de políticas de apoyo y promoción de la PYME, así como de programas dirigidos a mejorar su competitividad, a facilitar su acceso a la financiación y a fomentar el emprendimiento.
Les funcions relatives a la cooperació i coordinació amb les comunitats autònomes en matèria d'indústria i les destinades a afavorir i impulsar l'emprenedoria i l'activitat empresarial de la PIME.
La proposta i, en el seu cas, l'execució d'actuacions que redueixin les càrregues administratives de les persones emprenedores i les pimes, afavorint la seva creació i el desenvolupament de la seva activitat, sense perjudici de les competències d'altres Ministeris.
La celebración de convenios de establecimiento y la gestión de los Puntos de Atención al Emprendimiento (Red PAE) y otros convenios que puedan establecerse para el fomento del emprendimiento y la PYME con las diferentes Administraciones públicas y otros agentes del ecosistema.
La elaboración de políticas para el fomento del emprendimiento, el impulso a la creación de empresas y la mejora de los recursos de las empresas.
La propuesta y elaboración de iniciativas normativas en su ámbito de competencias.
La elaboración de las políticas, planes y programas de apoyo y de impulso para facilitar a la industria, tal y como se define en el artículo 3 de la Ley 21/1992, de 16 de julio, de Industria, un entorno favorable y las condiciones necesarias para mejorar su competitividad, modernización, promoción tecnológica e innovadora, la transformación sostenible y digital de las empresas industriales y la descarbonización de la industria y de la PYME, y que propicie la competitividad internacional de dichos sectores. Todo ello sin perjuicio de las competencias atribuidas a otros departamentos ministeriales y la coordinación con otras Administraciones en aquellas materias que impacten directamente en la competitividad de la industria.
L'elaboració de polítiques per al desenvolupament i la transformació industrial, que estimulin la generació i consolidació del teixit industrial espanyol, una major autonomia estratègica oberta i la competitivitat de les empreses, en col·laboració amb les comunitats autònomes.
El impulso a la creación y fortalecimiento de ecosistemas industriales, la interlocución con el sector empresarial industrial y las asociaciones empresariales para, entre otros fines, fomentar la cooperación intrasectorial e intersectorial, entre empresas y asociaciones empresariales para realizar actuaciones de interés común vinculadas al desarrollo de actividades industriales que supongan demanda conjunta de servicios, su modernización o expansión internacional.
L'elaboració, seguiment i desenvolupament de programes i actuacions, així com el foment de xarxes de col·laboració per a promoure la cultura industrial, les capacitats per a la transició industrial i la visibilització de la indústria en el territori, donant suport a la seva activitat i la seva necessària transformació, amb especial atenció als territoris de menor grandària, les zones rurals i en risc de despoblació.
L'impuls, la direcció i el seguiment de les accions i programes relacionats amb els sectors industrials estratègics, incloses la representació i la participació en els organismes i empreses internacionals. En particular, exercirà funcions d'impuls, direcció i seguiment de les accions i programes relacionats amb la indústria de defensa, aeronàutica i espacial, sense perjudici de les competències d'altres ministeris. Així mateix, li correspondrà l'impuls i divulgació de les polítiques i plans vinculats al PERTE VEC, a la transformació d'ecosistemes industrials vinculats al sector de l'automoció i al desenvolupament d'un ecosistema per a la fabricació del vehicle elèctric i connectat.
El fomento y el impulso de la adaptación y compatibilidad de las actividades industriales a las exigencias medioambientales y de seguridad, sin perjuicio de las competencias que puedan corresponder a otros departamentos ministeriales, impulsando a las empresas al desarrollo e incorporación de las tecnologías adecuadas.
L'elaboració, d'acord amb les comunitats autònomes, de programes i iniciatives en l'àmbit de la qualitat i seguretat industrial que contribueixin a la competitivitat i l'eliminació de barreres tècniques, i l'elaboració i proposta de les disposicions reglamentàries d'ordenació de les activitats industrials i de la infraestructura per a la qualitat i seguretat industrial.
La realización de estudios, estadísticas, bases de datos, informes y análisis de la industria de ámbito sectorial, regional y agregado, y para el seguimiento y evaluación de las políticas realizadas por la Secretaría de Estado de Industria.
Cualquier otra actuación que la persona titular del Ministerio de Industria y Turismo le encomiende en el ámbito de las competencias que le otorga la Ley 21/1992, de 16 de julio, de Industria, y de sus normas de desarrollo.
Llevará a cabo cuantas acciones sean precisas para la definición, desarrollo, coordinación y ejecución de las políticas turísticas del Estado, sin perjuicio de las competencias de la Comisión Interministerial de Turismo, así como las relaciones turísticas institucionales de la Administración General del Estado con organizaciones internacionales, públicas o privadas, y la cooperación turística internacional, en coordinación con el Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación. También le corresponde la propuesta y elaboración de iniciativas normativas en su ámbito de competencias. Además, a través del Instituto de Turismo de España (TURESPAÑA), O.A., cuya Presidencia le corresponde a la persona titular de la Secretaría de Estado de Turismo, ejerce la función de promoción exterior del turismo.
La representació ordinària del Ministeri.
La jefatura superior de todo el personal del Departamento y la resolución de cuantos asuntos se refieran a este, salvo los casos reservados a la decisión de las personas titulares del Ministerio o de las Secretarías de Estado.
Las relaciones institucionales externas y las relaciones administrativas del Ministerio con otros departamentos ministeriales, entidades o Administraciones públicas en el ámbito de las competencias de la Subsecretaría, sin perjuicio de las competencias atribuidas a otros órganos superiores y directivos.
Les relacions administratives amb les entitats i organismes depenents del Departament, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors i directius.
La tramitación económico-financiera de los expedientes de concesión de subvenciones y de los convenios, encargos y otros actos y negocios jurídicos cuando supongan la adquisición de compromisos financieros por la Subsecretaría, así como la coordinación y control de la actuación de las Cajas pagadoras del Departamento, la tramitación de los pagos que se realicen mediante pago a justificar y anticipo de caja fija desde las Cajas pagadoras adscritas a los servicios centrales.
La relación, en materias competencia de la Subsecretaría, con las unidades territoriales del Ministerio y la evaluación de los recursos necesarios para su funcionamiento, sin perjuicio de las competencias de coordinación y funcionales que correspondan a otros órganos del Departamento.
L'adopció i impuls, sota la direcció de la persona titular del Ministeri, de les mesures tendents a la gestió centralitzada dels recursos humans i mitjans materials en l'àmbit del Departament.
L'impuls i coordinació de les instruccions i ordres de servei que procedeixi dictar per a la gestió de les matèries pròpies del Departament, així com la proposta de les mesures d'organització del Ministeri i dirigir el funcionament dels serveis comuns a través de les corresponents instruccions i ordres de servei.
La direcció i coordinació de les competències atribuïdes a l'Oficina Pressupostària del Departament per les seves disposicions específiques.
La dirección, impulso y coordinación general de los servicios comunes del Departamento, la gestión del régimen interior y de otros servicios generales, la dirección y organización del registro general del Ministerio, la dirección y organización de las Oficinas de asistencia en materia de registro del Ministerio, así como el ejercicio de las competencias atribuidas como Autoridad de Registro del Departamento en relación con la expedición de certificados electrónicos para sus empleados y empleadas públicos.
La planificación, elaboración, supervisión y dirección de los proyectos de ejecución de obras, el mantenimiento, permanentemente actualizado, del inventario de los inmuebles afectos al Ministerio, el equipamiento de mobiliario y material de oficina no informático de las unidades administrativas del Departamento, así como las competencias de gestión patrimonial relativas al arrendamiento de bienes inmuebles previstas en la legislación vigente.
La gestió econòmica i financera i l'estudi, preparació i proposta dels contractes que celebri el Departament, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors o directius del Ministeri, així com la coordinació dels òrgans col·legiats del Departament en matèria de contractació. La supervisió, control i seguiment de la contractació dels serveis centrals del Departament.
La definició i supervisió de l'aplicació de l'estratègia sobre tecnologies de la informació i les comunicacions del Ministeri i dels seus diferents organismes, d'acord amb les directrius de Transformació Digital adoptades per l'Administració General de l'Estat.
El desenvolupament dels sistemes d'informació necessaris per al funcionament dels serveis i per a l'anàlisi i explotació de dades disponibles per a l'avaluació de polítiques públiques, l'impuls de la transformació digital i la innovació en el Departament, la gestió i administració de les xarxes de comunicació de veu i dades en els serveis centrals i perifèrics, la implantació i manteniment de mesures de seguretat informàtica, i dels sistemes informàtics de gestió d'informació classificada, la gestió del centre departamental d'atenció a l'usuari, l'administració del domini d'Internet, el desenvolupament dels portals web, la seu electrònica i la intranet del Ministeri, així com el foment de la presència del Departament en les xarxes socials.
L'elaboració de l'avantprojecte anual de pressupostos del Ministeri i la coordinació dels corresponents als seus organismes públics adscrits, així com el seguiment de l'execució pressupostària i l'autorització i tramitació de les seves modificacions.
La inspecció general i supervisió de l'actuació i funcionament dels òrgans, unitats i organismes públics dependents o adscrits al Departament, les propostes per a la millora de la qualitat dels serveis, així com qualsevol altra funció que, dins de la naturalesa de les competències pròpies de les inspeccions de serveis, els sigui atribuïda per l'ordenament jurídic vigent segons el que es preveu en el Reial decret 799/2005, d'1 de juliol, pel qual es regulen les inspeccions generals de serveis dels departaments ministerials.
L'assessorament i la promoció de la integritat professional i comportaments ètics dels empleats públics i de les seves organitzacions, especialment en matèria de prevenció i control del frau en el si del Departament. La tramitació dels expedients de compatibilitat relatius al personal del Ministeri, així com dels organismes públics i entitats vinculats al mateix als quals resulti d'aplicació la normativa sobre incompatibilitats del personal al servei de les Administracions públiques. Així mateix, la prevenció de conflictes interpersonals i la tramitació dels expedients disciplinaris del personal del Departament.
L'assistència i assessorament tècnic i administratiu als òrgans superiors i directius del Departament i dels seus organismes públics en ordre als seus projectes i iniciatives de millora dels serveis.
Els estudis i anàlisis organitzatives, de retribucions, de procediments administratius i de processos de gestió i mètodes de treball. Especialment, la coordinació de les accions destinades a la innovació, així com la simplificació de procediments en el Departament i els seus organismes públics, la reducció de càrregues administratives i el manteniment de la informació continguda en el Sistema d'Informació Administrativa.
L'avaluació del compliment dels plans i programes anuals i pluriennals, conforme al que es disposa en l'article 6 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com l'ajust dels resultats als objectius proposats, la col·laboració en l'avaluació del rendiment de les unitats i serveis públics, l'estudi de riscos i febleses i la proposta de mesures d'actuació. L'anàlisi, seguiment i coordinació dels plans i programes de caràcter transversal impulsats per altres departaments, organismes i entitats, en l'àmbit de les competències pròpies del Ministeri d'Indústria i Turisme, quan aquestes funcions no s'assignin a altres òrgans del Departament.
El ejercicio de las funciones de la Unidad de Información de Transparencia del Ministerio de Industria y Turismo, según lo previsto en el artículo 21 de la Ley 19/2013, de 9 de diciembre, y la coordinación de las iniciativas en materia de Gobierno abierto en el ámbito del Departamento. Asimismo, la dirección y coordinación de los servicios de información administrativa y de relación con el ciudadano, en los términos establecidos en su normativa reguladora.
L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri d'Indústria i Turisme, segons el que es preveu en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
La planificació, gestió i administració dels recursos humans del Departament i, en el seu cas, dels seus organismes autònoms, l'elaboració de les relacions de llocs de treball i la gestió de les retribucions, les relacions amb les organitzacions sindicals i associacions professionals de funcionaris i funcionàries, així com la negociació col·lectiva que procedeixi.
La elaboración de los planes de formación del personal del Departamento y la dirección de su ejecución y la planificación, dirección y gestión de la acción social y de los programas de prevención de la salud laboral y de la atención a las condiciones de trabajo del personal del Departamento y, en su caso, de sus organismos públicos adscritos.
L'exercici de les funcions pròpies de la Unitat d'Inclusió del personal amb discapacitat del Ministeri, segons el que es preveu en la disposició addicional quinzena del Reial decret llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.
La coordinación y la supervisión de la política de protección de datos, según lo previsto en el Reglamento (UE) 2016/679 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 27 de abril de 2016, relativo a la protección de las personas físicas en lo que respecta al tratamiento de datos personales y a la libre circulación de estos datos y por el que se deroga la Directiva 95/46/CE, y en la Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y Garantía de los Derechos Digitales, y demás disposiciones vigentes en la materia, en el ámbito de las competencias del Departamento.
L'exercici de les funcions de coordinació i seguiment de l'activitat en matèria d'avaluació de polítiques públiques en l'àmbit del Ministeri i els seus organismes públics vinculats o dependents, segons el que es preveu en l'article 27.1 de la Llei 27/2022, de 20 de desembre, d'institucionalització de l'avaluació de polítiques públiques en l'Administració General de l'Estat.
La coordinación de las campañas de publicidad institucional del Departamento, con la colaboración de las distintas unidades y entidades proponentes de las mismas.
El seguimiento de la ejecución de las inversiones y reformas del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia que correspondan al Ministerio de Industria y Turismo.
Fer costat a la Secretaria d'Estat d'Indústria en la promoció, impuls i divulgació de les polítiques i plans per a la transformació d'ecosistemes industrials del sector agroalimentari, en l'àmbit del PERTE agroalimentari, incloent tant les que corresponen a l'Administració General de l'Estat en l'àmbit de les seves competències, com les que puguin resultar del suport i col·laboració amb les altres Administracions públiques.
Participar en les comissions, grups de treball i òrgans col·legiats implicats en el PERTE Agroalimentari.
Apoyar a la Dirección General de Estrategia Industrial y de la Pequeña y Mediana Empresa a realizar estudios, estadísticas, informes y análisis en relación con el PERTE Agroalimentario.
Apoyar a la Secretaria de Estado de Industria en la promoción, impulso y divulgación de las políticas y planes para la transformación de los ecosistemas industriales, en el ámbito del PERTE de Descarbonización Industrial, incluyendo tanto las que corresponden a la Administración General del Estado en el ámbito de sus competencias, como las que puedan resultar del apoyo y colaboración con las demás Administraciones públicas.
Participar en les comissions, grups de treball i òrgans col·legiats implicats en el PERTE de Descarbonització Industrial.
Fer costat a la Direcció General d'Estratègia Industrial i de la Petita i mitjana empresa a realitzar estudis, estadístiques, informes i anàlisis en relació amb el PERTE de Descarbonització Industrial.