7.3. Reducció de la bretxa digital: formació i acreditació de competències de la dona rural
7.3.7. Avaluació del pla de formació
30/06/2024
30/09/2024
Finalitzada
Estat d'execució
Respecte al comportament d'esta oferta formativa a distància, de caràcter no reglat, procedeix aportar la següent informació conforme a les dades consolidades que figuren a continuació.
Donant continuïtat a informes anteriors, la matrícula en el programa de setembre de 2021 a setembre de 2023, és de 24.190. Al llarg d'este període, es consolida l'edat mitjana de l'alumnat entorn de la franja de 35-45 anys, havent-se incrementat el percentatge d'alumnat major de 55 anys passant del 12,7% en 2021 al 19,8% en 2023. Les dones suposen el 59,30% del total de matrícules de mitjana en el període de referència.
En el moment en què s'informa, de gener a setembre de 2023, la matrícula ascendeix a 6240, de les quals el 60,23% són dones. De les 14 àrees formatives que consta el catàleg de cursos Mentor, les que concreten una major matrícula són les àrees d'Administració i Gestió; Sanitat i Informàtica i Gestió.
Si es considera que a Espanya les dones són el 48,8% de la població rural de municipis de menys de 5000 habitants, a la vista de la cobertura aconseguida amb la creació de noves Aules, cal assenyalar que el programa Aula Mentor fa una contribució significativa a la igualtat d'oportunitats davant la formació permanent de la dona en el medi rural. La condició de formació oberta, no formal i a distància, sense requisits previs d'accés, possibilitat de congelar matrícula i reactivar-la segons interessos i circumstàncies de la persona matriculada en un curs Mentor, facilita la conciliació i una certa reassignació dels usos del temps que fan dones i homes en el medi rural. A més, el Programa, per la seua condició de formació a distància, contribuïx al desenvolupament de la competència digital per a poder fer un ús segur i crític de tecnologies digitals i per a la participació en tots els àmbits de la vida afavorint, d'aquesta manera, la reducció de la bretxa digital.
D'entre l'oferta formativa d'Aula Mentor la que permet acreditar competències professionals és d'especial interés per a la dona en el medi rural, donada la segregació vertical que encara es detecta i que explica que les dones continuen sent majoria en els llocs per als quals no s'exigeix qualificació. Sobre aquest tema, en el període comprés entre gener-juliol de 2023, 665 persones han realitzat un itinerari formatiu que els permet comptar amb unitats de competència acreditables en procediments d'acreditació de competències professionals (PEAC). D'estes, 453 són dones i 210 homes. Per tant, majoritàriament són dones els qui realitzen cursos Mentor acreditables amb la intenció que la seua qualificació siga oficialment validada i, amb això, tindre un punt de referència a partir del qual reincorporar-se a formació per a configurar itineraris de millora de competències o, si no, entrar en processos de millora d'ocupació.
Per a afavorir la inscripció en aquest procediment, les 100 Unitats d'Orientació Professional que es van activar al gener de 2023, com a tipus particular d'Aula Mentor, han atés en el període comprés entre gener-juliol de 2023, a 10.259 persones, de les quals el 60% són dones. S'ha informat del procediment d'acreditació de competències professionals a 5.421 persones. Les Unitats no són centres d'acreditació. Segons el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional esta és una competència reconeguda als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional del sistema educatiu, els centres integrats públics de formació professional i els Centres de Referència Nacional queden autoritzats per a desenvolupar les diferents fases del procediment en els termes establits en el present reial decret. També als centres integrats de formació professional privats concertats autoritzats per l'administració competent en cada àmbit territorial. No obstant això, es té constància que 2.466 persones, de les 5.421 ateses per les Unitats d'Orientació Professional, s'han inscrit en un procediment d'acreditació de competències professionals adquirides per experiència laboral o vies no formals de formació, sent més de la meitat dones.
L'avaluació del funcionament d'estes Unitats mostra la realització de més de 577 (entre gener i juliol de 2023) actuacions col·lectives d'informació i orientació sobre el procediment d'acreditació de competències professionals en els municipis i àrees d'influència on se situen.
D'entre aquestes actuacions col·lectives destaquen les dirigides a altres organismes públics com a centres d'educació de persones adultes; serveis socials; instituts municipals de formació i ocupació; xarxes d'agents de desenvolupament local; centres municipals de dones rurals, altres serveis públics d'orientació (tipus Andalusia Orienta), etc. D'entre les dirigides a altres entitats, destaquen les següents: associacions de petites i mitjanes empreses en el territori; associacions empresarials sectorials, amb especial necessitat d'acreditació de competències, amb projectes d'inclusió i ocupació finançats amb fons públics; escoles professionals de gestió privada i finançades amb fons públics; associacions d'implantació provincial i local com Creu Roja, Càritas, Acció contra la Fam, Fundació Secretariat Gitano, etc. que desarrollam programes de formació i inserció laboral en col·laboració amb governs locals i entitats públiques.
Globalment considerades, les actuacions desenvolupades per les Unitats d'Orientació Professional per a afavorir un major coneixement dels avantatges d'acreditar oficialment la qualificació que es posseïx i, a més, donar suport a la inscripció en el procediment d'acreditació, mostren; en primer lloc, que el servei que presten està cobrint un buit institucional i donant resposta a necessitats de la població en el territori. En segon terme, cal destacar que les Unitats d'Orientació Professional funcionen conforme a un model d'intervenció proactiu, de caràcter comunitari i intersectorial que, malgrat la recent implantació d'esta mena d'Aula Mentor, mostra resultats altament satisfactoris. Això és possible perquè la seua acció està professionalitzada: a) les entitats han entés que el servei específic d'orientació professional ha de prestar-se per tècnics qualificats i així el mostren els perfils dels professionals que estan al capdavant de les Unitats i b), des del Ministeri d'Educació i Formació Professional, perquè s'ha format a estos tècnics seleccionats per les entitats perquè el funcionament de les Unitats responga a un model i protocol d'actuació, tant individual com col·lectiva, amb criteris compartits respecte de l'abast, qualitat i requeriments de contextualització de les intervencions a desenvolupar, com s'espera del recurs.