Informació sobre les funcions del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 24/05/2024
Informació sobre les funcions del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 24/05/2024
Correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic la proposta i execució de la política del Govern en matèria de lluita contra el canvi climàtic, prevenció de la contaminació, protecció del patrimoni natural, de la biodiversitat, dels boscos, de la mar, aigua i energia per a la transició a un model productiu i social més ecològic, així com l'elaboració i el desenvolupament de la política del Govern enfront del repte demogràfic i el despoblament territorial.
Així mateix correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic l'elaboració de la legislació estatal en matèria d'aigües i costes, canvi climàtic, protecció de la biodiversitat, medi ambient, muntanyes, meteorologia i climatologia; la gestió directa del domini públic hidràulic de les conques intercomunitàries, del domini públic marítim-terrestre; la representació de l'Estat en els organismes internacionals corresponents a aquestes matèries, sense perjudici de les competències del Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació
Igualment correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic l'elaboració de la legislació estatal en matèria d'energia, el desenvolupament de la política energètica nacional, juntament amb les mesures destinades a assegurar el proveïment energètic, coordinació amb la resta de ministeris i seguiment de polítiques en aquells àmbits relacionats amb el compliment dels objectius en matèria de política d'energia, i la coordinació de la projecció exterior en la matèria, garantint una correcta regulació del sector i l'anàlisi i seguiment dels mercats energètics, juntament amb les competències que corresponen a l'Administració General de l'Estat en matèria de mineria, tot això en el marc de la transició ecològica justa.
Además, corresponde al Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico la elaboración y el desarrollo de la estrategia y la política del Gobierno frente al reto demográfico, así como la propuesta y ejecución de la política de lucha contra la despoblación.
El desenvolupament de la política energètica i minera, en línia amb l'objectiu de garantir la seguretat de subministrament, la descarbonització de l'economia, la seguretat pública, la sostenibilitat econòmica i financera dels sistemes elèctric i gasista, la independència del subministrament i autonomia estratègica, la qualitat de l'aire, la lluita contra el canvi climàtic i respecte al medi ambient, la gestió òptima i el desenvolupament dels recursos nacionals, la gestió de la demanda, la gestió de les eleccions tecnològiques futures, la utilització de l'energia, la protecció dels consumidors energètics vulnerables i la reducció de la pobresa energètica, així com qualssevol altres que guardin relació directa amb les competències de l'Administració General de l'Estat en matèria energètica.
El desenvolupament de la planificació i estratègia energètica, en el marc del compromís amb la neutralitat climàtica a llarg termini.
La proposta d'iniciatives normatives en l'àmbit de les competències de la Secretaria d'Estat, en coordinació amb la Secretaria General Tècnica del Departament.
L'elaboració de propostes sobre regulació i, en el seu cas, aprovació de tarifes, preus de productes energètics, cànons d'accés a emmagatzematges subterranis de gas natural, càrrecs dels sistemes elèctric i gasista, així com la retribució de les activitats dutes a terme en el sector energètic, en l'àmbit de les seves competències, d'acord amb la legislació vigent.
La regulació, seguiment i anàlisi de les subhastes d'energia i capacitat.
El foment de la substitució de combustibles i vectors energètics per uns altres de menors emissions.
El disseny i aplicació de mesures dirigides a incrementar l'estalvi i l'eficiència en la producció, transformació, distribució i consum final de l'energia.
L'impuls de la mobilitat elèctrica i l'electrificació de la demanda final.
El impulso de una transición justa en aquellas zonas que aún mantengan un alto nivel de dependencia económica de combustibles no renovables, como las asociadas a la industria minera del carbón, y la participación en los grupos de trabajo y demás actividades relacionadas con una transición justa, a través del Instituto para la Transición Justa, O.A.
La elaboración, coordinación y seguimiento de las estrategias para la reducción de la pobreza energética, el desarrollo de las medidas para la protección de los consumidores de energía, en especial aquellos en situación de vulnerabilidad y el acceso de éstos a la información energética.
El coneixement de la presa de participacions en el sector elèctric i d'hidrocarburs.
L'elaboració i, si escau, aplicació de les mesures dirigides a assegurar el proveïment energètic, i el foment de la flexibilitat del sistema mitjançant la gestió de la demanda i emmagatzematge, en un context de progressiva descarbonització.
L'anàlisi i seguiment econòmic i financer dels mercats energètics i d'hidrocarburs líquids, així com la facilitació de la participació en els mateixos de recursos energètics tant centralitzats com distribuïts.
La supervisió del mercat d'hidrocarburs líquids.
La liquidació dels costos i ingressos dels sectors energètics.
L'exercici de les facultats de control, inspecció i sanció en matèria energètica, i la inspecció del compliment de les condicions tècniques de les instal·lacions i del compliment dels requisits establerts en les autoritzacions, les condicions econòmiques i actuacions dels subjectes, quan sigui competència de l'Administració General de l'Estat.
La gestió del sistema de certificació de producció, consum i venda de gasos renovables, biocarburants i nous combustibles.
La realització de projeccions de demanda de productes energètics, l'anàlisi de sèries de consum i preus energètics per sectors i productes energètics, el seguiment dels indicadors conjunturals i sectorials energètics i la realització d'anàlisi d'estudis i estadístiques energètiques, en coordinació amb la Sotssecretaria.
El compliment, seguiment, notificació i verificació dels compromisos internacionals subscrits pel Regne d'Espanya en l'àmbit de les competències de la Secretaria d'Estat, les relacions energètiques internacionals, en coordinació amb la Sotssecretaria, així com la preparació dels Consells de Ministres de la Unió Europea en l'àmbit de competències de la Secretaria d'Estat.
La coordinació amb la resta de departaments ministerials i la integració de les qüestions relatives a la transició energètica en la resta de polítiques sectorials.
La interlocució amb els sectors i societat civil per a, entre altres finalitats, fomentar la cooperació, l'intercanvi de millors pràctiques i el desenvolupament de models de negoci i solucions innovadores en l'àmbit energètic, així com l'execució d'actuacions i programes dirigits a afavorir les oportunitats econòmiques, socials i ambientals per a la transició energètica dels diferents sectors.
Aquelles altres funcions que atribueixi la legislació vigent al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic en els sectors energètic i miner.
La definición, propuesta y ejecución de las políticas del Ministerio referentes a la prevención de la contaminación y la respuesta frente a la crisis climática.
L'avaluació ambiental.
El foment de l'ús de tecnologies netes i hàbits de consum menys contaminants i més sostenibles, concordes amb els principis de l'economia circular.
La protección del medio natural, de la biodiversidad, los montes, la conservación y uso sostenible de los recursos naturales, hábitats y ecosistemas naturales en el medio terrestre y marino, así como la integración de las consideraciones territoriales, ambientales y ecológicas en las actuaciones de su competencia.
La definición, propuesta y ejecución de las políticas del Ministerio en materia de agua y gestión del dominio público hidráulico, así como de protección y conservación del mar y del dominio público marítimo-terrestre.
La participació en la planificació de la política de recerca en matèria de biodiversitat terrestre i marina i la imposició de sancions per infraccions molt greus regulades per la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, en matèria de biodiversitat marina.
La preparación de los Consejos de Ministros de la Unión Europea en el ámbito de competencias de la Secretaría de Estado.
La elaboración, y la propuesta e impulso, en el ámbito de competencias de la Administración General del Estado, en colaboración con los demás departamentos ministeriales y las administraciones territoriales, de los objetivos generales, estrategias, planes y actuaciones prioritarias en materia de reto demográfico.
La coordinació dels altres departaments ministerials i de les administracions territorials en matèria de repte demogràfic, així com l'impuls de la col·laboració públic-privada i la participació ciutadana per a la consecució dels objectius referits al repte demogràfic.
Les funcions que la Llei 45/2007, de 13 de desembre, per al desenvolupament sostenible del medi rural atribueix a l'Administració General de l'Estat.
El foment, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials, de la igualtat d'oportunitats i la no discriminació per raó de residència i edat, així com l'impuls i salvaguarda, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, de l'apropiada prestació de serveis bàsics a tota la població, en condicions d'equitat, amb especial atenció a la infància, la joventut i les persones majors.
L'impuls, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials, del paper de la dona en el medi rural, així com de la inclusió sociolaboral d'immigrants en les zones en risc demogràfic.
La coordinació de les polítiques dirigides a afavorir la conciliació de la vida familiar i professional, la corresponsabilitat, la criança infantil i el desenvolupament dels projectes familiars, especialment en les zones més afectades pels riscos demogràfics, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials.
La coordinació de polítiques públiques, en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat, dirigides a impulsar la sensibilització, el coneixement i la formació, des de la infància i la joventut, i al llarg de la vida, que posin en valor el territori, especialment de les àrees rurals, i afavoreixin el coneixement i la dinamització de les oportunitats existents en les zones afectades per la despoblació.
El foment, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials, de la inversió, les oportunitats d'ocupació, diversificació i desenvolupament econòmic, amb l'objectiu d'enfortir el teixit socioeconòmic en les zones afectades per la despoblació.
L'impuls i foment, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, de l'adequat dimensionament de les infraestructures, serveis i equipaments necessaris enfront del repte demogràfic.
L'impuls i foment, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, de les polítiques orientades a afrontar el progressiu envelliment de la població i altres desequilibris sociodemogràfics.
La coordinació de la participació en representació del Ministeri en els organismes internacionals i seguiment dels convenis internacionals en matèria de repte demogràfic, sense perjudici de les competències del Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació.
La participación en representación de la Administración General del Estado en organismos internacionales, en Consejos y en grupos de trabajo de la Unión Europea, y en materia de reto demográfico, así como la coordinación y el seguimiento de sus iniciativas en materia de cambio demográfico.
La coordinación de estudios e informes en materia de despoblación, envejecimiento, cambio demográfico, impacto demográfico y socioeconómico de las políticas públicas, igualdad de oportunidades, apoyo a la mujer en el entorno rural, fortalecimiento del tejido socioeconómico y del emprendimiento en las zonas afectadas por la despoblación, mejora de los servicios públicos, tecnologías verdes, innovación o digitalización.
El seguimiento, análisis y evaluación, desde la perspectiva del reto demográfico, de las normas, planes, programas y políticas públicas de la Administración General del Estado.
La asistencia al titular del Ministerio en las funciones de control de la actividad del Departamento, realizando aquéllas que permitan evaluar el funcionamiento, la eficacia y el rendimiento del personal y de los servicios del Ministerio, así como el seguimiento de la contratación de obra pública de competencia del Departamento en sus aspectos técnico, funcional y administrativo, todo ello, sin perjuicio de las competencias de la Intervención General de la Administración del Estado.
Las relaciones institucionales con las organizaciones profesionales y otras entidades representativas de interés en los sectores medioambiental y energético, y relativas a reto demográfico, sin perjuicio de las competencias de las Secretarías de Estado y de la Secretaría General.
El seguiment, anàlisi i prospectiva dels aspectes socials, econòmics i ambientals vinculats amb les diferents àrees estratègiques del Departament, incloent la creació i difusió d'informació relacionada amb aquestes.
La definició dels eixos directrius pluriennals que orienten els estudis del Departament, d'acord amb les línies d'estratègia política, així com coordinar el Programa d'Estudis del Departament.
La coordinació de les àrees i dependències funcionals del Departament integrades en la Delegacions de Govern i l'avaluació dels recursos necessaris per al seu funcionament, sense perjudici de la dependència funcional prevista en aquest reial decret.
La coordinació de les campanyes de publicitat institucional del Departament.
Las actividades derivadas de la pertenencia del Reino de España a organismos internacionales y en general en relaciones internacionales, tanto bilaterales como multilaterales, y acción exterior en el ámbito de las políticas de competencia del Departamento, así como el impulso y desarrollo de las actividades necesarias para el cumplimiento derivado de los compromisos internacionales y programas internacionales de cooperación y asistencia técnica.
El seguimiento y asistencia a los restantes órganos del Ministerio en la preparación de los Consejos de Ministros de la Unión Europea; el control de los procedimientos relacionados con la aplicación de la normativa de la Unión Europea, así como el seguimiento de su transposición al derecho interno, en colaboración con las unidades responsables de la elaboración normativa y competentes por razón de materia, incluyendo el sistema de ayudas de Estado.
La direcció, impuls i coordinació de les conselleries en l'exterior.
La inspecció dels òrgans i organismes depenents o adscrits al Departament i el seguiment dels plans i actuacions per a la millora de l'eficàcia i la qualitat dels serveis, així com la coordinació i gestió de les actuacions en matèria de govern obert.
La prefectura superior de tot el personal del Departament, la direcció dels recursos humans i la resolució de quants assumptes es refereixin a aquesta, excepte els casos reservats a la decisió del titular del Ministeri i de les Secretaries d'Estat.
La elaboración y tramitación del anteproyecto de presupuestos del Ministerio y la coordinación de los correspondientes a sus organismos públicos adscritos, así como el seguimiento de la ejecución presupuestaria, el inicio de los expedientes de modificación de crédito de los servicios presupuestarios del Ministerio y su tramitación y autorización, así como la tramitación de los expedientes de autorización para adquirir compromisos de gasto de carácter plurianual en aplicación de lo dispuesto en el artículo 47.3 de la Ley 47/2003, de 26 de noviembre, General Presupuestaria, y la evaluación de los distintos programas de gasto.
La direcció, impuls i coordinació dels serveis comuns del Departament, la gestió econòmica i pressupostària de les despeses corrents en béns i serveis del Departament, la gestió del règim interior, incloses les oficines d'assistència en matèria de registres, la gestió i coordinació dels mitjans necessaris per a la celebració d'actes públics oficials, i la gestió de la vigilància i la seguretat i d'altres serveis generals.
La planificació, elaboració, supervisió i direcció dels projectes d'execució d'obres, la gestió patrimonial i la conservació i inventari dels immobles afectes al Ministeri.
La gestió econòmica i financera del Departament.
La direcció i supervisió de la contractació del Departament i dels seus organismes adscrits.
El desenvolupament dels sistemes d'informació necessaris per al funcionament dels serveis, l'impuls de la transformació digital i la innovació en el Departament.
La coordinació o realització, en el seu cas, de les operacions estadístiques derivades dels plans sectorials que descriguin l'activitat del Departament, que figurin en el Pla Estadístic Nacional o potencialment puguin ser incloses.
La coordinació, programació i execució de l'activitat editorial i difusora de les publicacions del Ministeri en els diferents suports i en la secció referida al Ministeri de la Web institucional del Departament.
L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el que es preveu en l'article 77 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i en l'article 3 del Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat.
La direcció dels arxius generals, centres documentals, biblioteques i mediateca del Departament.
La aprobación de instrucciones y órdenes de servicio en relación con la gestión y tramitación de materias propias del Departamento.
La planificació i execució de la política de despeses corrents del Departament en béns i serveis, les propostes de dotació pressupostària i la gestió i seguiment del capítol 2 del pressupost dels serveis centrals i perifèrics del Departament.
El apoyo en la gestión de los medios y recursos de los Comisionados para las Energías Renovables, Hidrógeno y Almacenamiento; del Ciclo del Agua y Restauración de Ecosistemas; y para la Economía Circular.
Les polítiques d'igualtat de gènere.
La coordinació de les activitats de govern, gestió de la dada i gestió de la qualitat de la dada del departament.
La organización y gestión del secretariado de la Red de autoridades ambientales y el punto de contacto del programa LIFE de la Unión Europea.
La divulgació i promoció de les polítiques i plans per a la transformació de les cadenes de valor de la transició energètica i la seva integració en els diferents sectors de l'economia.
El desarrollo de las medidas de apoyo y la colaboración público-privada para facilitar el acceso y la información de los proyectos vinculados con el PERTE ERHA.
El desarrollo de medidas e iniciativas de seguimiento en colaboración con otros órganos ministeriales y organismos implicados en el PERTE ERHA.
La participació en les comissions, grups de treball i òrgans col·legiats implicats en el PERTE ERHA.
La interlocució entre el Govern i altres actors, informant-los periòdicament sobre el desenvolupament i resultat de l'execució dels projectes, o de quantes proposades consideri necessàries per a l'adequat compliment de la funció encomanada.
La realització de quantes actuacions en relació amb el PERTE ERHA resultin precises per a promoure la correcta execució dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, assignats en aquesta matèria.
L'impuls, la coordinació, el seguiment i proposta de les actuacions necessàries per a la recuperació d'aiguamolls amenaçats i afectats per la deterioració o manca dels recursos hídrics dels quals depenen per al seu adequat funcionament ecosistèmic.
L'elaboració i tramitació dels instruments o marcs d'actuacions prioritàries de recuperació que integrin els criteris d'intervenció dels diferents òrgans i organismes del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, així com la coordinació de les actuacions mitjançant la supervisió i emissió de directrius i informes que assegurin i garanteixin la coherència de les actuacions per a combatre els factors que causen la degradació dels espais naturals.
La col·laboració i seguiment de la normativa, instruments financers, mesures i iniciatives que es prioritzin, relacionats amb aiguamolls amenaçats.
La promoció, divulgació i desenvolupament d'accions de sensibilització dirigides a la societat, sobre els beneficis ecosistèmics i les amenaces dels aiguamolls vinculats als dèficit i factors contaminants dels recursos hídrics dels quals depenen, així com de les actuacions que es realitzen des del Ministeri per a la seva recuperació.
L'elaboració, revisió, seguiment, impuls i divulgació de les polítiques, estratègies i plans de l'Administració General de l'Estat per al desenvolupament de l'economia circular.
La promoció de la integració de l'economia circular en el conjunt de les polítiques econòmiques, socials i ambientals.
La col·laboració i el seguiment de la normativa, mesures i iniciatives dels departaments ministerials, institucions europees i internacionals i organismes involucrats en el procés d'implantació de l'economia circular.
L'impuls i la coordinació del disseny, l'execució i el seguiment del PERTE d'Economia Circular, incloent les comissions, grups de treball i òrgans col·legiats vinculats amb ell, així com la realització de quantes actuacions en relació amb l'economia circular resultin precises per a promoure l'execució dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència assignats en aquesta matèria.
El desenvolupament i la implementació de les mesures de suport, d'interlocució i la col·laboració públic-privada per a garantir l'accés i l'execució dels projectes vinculats a l'economia circular i, en concret, amb el PERTE d'Economia Circular.
La promoció de la participació i la sensibilització al conjunt de la societat dels beneficis del model circular sobre el medi ambient, la salut, l'economia, la competitivitat de les empreses espanyoles, la creació d'ocupació de qualitat i la reducció de la dependència exterior de la nostra economia.