En l'organització territorial de l'Administració General de l'Estat són òrgans directius tant els Delegats o Delegades del Govern en les Comunitats Autònomes, que tindran rang de Sotssecretari o Sotssecretària, com els Subdelegats o Subdelegades del Govern a les províncies, els quals tindran nivell de Subdirector o Subdirectora general.
Existirà una Delegació del Govern en cadascuna de les Comunitats Autònomes.
Les Delegacions del Govern tindran la seva seu en la localitat on radiqui el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma, tret que el Consell de Ministres acordi situar-la en una altra diferent i sense perjudici del que disposi expressament l'Estatut d'Autonomia.
Les Delegacions del Govern estan adscrites orgànicament al Ministeri de Política Territorial.
En cadascuna de les províncies de les Comunitats Autònomes pluriprovinciales, existirà un Subdelegat del Govern, que estarà sota la immediata dependència del Delegat del Govern.
Podran crear-se per Reial decret Subdelegacions del Govern en les Comunitats Autònomes uniprovincials, quan circumstàncies com ara la població del territori, el volum de gestió o les seves singularitats geogràfiques, socials o econòmiques així el justifiquin.
Les persones titulars de les Delegacions del Govern representen al Govern de la Nació en el territori de la respectiva Comunitat Autònoma, sense perjudici de la representació ordinària de l'Estat en les mateixes a través dels seus respectius Presidents.
Dirigiran i supervisaran l'Administració General de l'Estat en el territori de les respectives Comunitats Autònomes i la coordinaran, internament i quan escaigui, amb l'administració pròpia de cadascuna d'elles i amb la de les Entitats Locals radicades en la Comunitat.
Són òrgans directius amb rang de Sotssecretaria que depenen orgànicament del President del Govern i funcionalment del Ministeri competent per raó de la matèria.
Seran nomenats i separats per Reial decret del Consell de Ministres, a proposta del President del Govern. El seu nomenament atendrà de criteris de competència professional i experiència. En tot cas, haurà de reunir els requisits d'idoneïtat establerts en la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat.
En cas d'absència, vacant o malaltia del titular de la Delegació del Govern, serà suplert per la persona titular de la Subdelegació del Govern que el Delegat designi i, en defecte d'això, al de la província en què tingui la seva seu. En les Comunitats Autònomes uniprovincials en les quals no existeixi Subdelegació la suplència correspondrà al titular de la Secretaria General.
Disposen dels següents òrgans:
Subdelegacions del Govern a les províncies i Direccions Insulars.
Secretaria General i, en el seu cas, Sotssecretaria General.
Àrees funcionals, per a la gestió dels serveis integrats de Foment, Indústria i Energia, Sanitat i Política Social, Alta Inspecció d'Educació i Treball i Immigració.
Gabinet, com a òrgan de suport i assistència immediata al Delegat.
Comissió Territorial d'Assistència, integrada pels Subdelegats del Govern, els Directors Insulars en el seu cas, el Secretari General, el Cap de Gabinet, els Directors de les Àrees Funcionals i els responsables dels serveis no integrats que el Delegat del Govern determini.
Existeix una Subdelegació del Govern en cadascuna de les províncies de les Comunitats Autònomes pluriprovinciales.
En les Comunitats Autònomes uniprovincials, poden crear-se Subdelegacions del Govern quan circumstàncies com la població del territori, el volum de gestió o les seves singularitats geogràfiques, socials o econòmiques així el justifiquin.
En les illes de Menorca, Eivissa-Formentera, Lanzarote, Fuerteventura, La Palma, El Ferro i La Gomera, existeix un Director o Directora insular de l'Administració General de l'Estat.
Els Directors o les Directores insulars dependran jeràrquicament del Delegat o Delegada del Govern en la Comunitat Autònoma o del Subdelegat o Subdelegada del Govern a la província quan aquest càrrec existeixi.
Direccions Insulars de l'Administració General de l'Estat
Reglamentàriament es determinaran les illes en les quals existirà una Direcció Insular de l'Administració General de l'Estat, amb el nivell que es determini en la relació de llocs de treball. Seran nomenats per la persona titular de la Delegació del Govern mitjançant el procediment de lliure designació entre funcionaris de carrera de l'Estat, de les Comunitats Autònomes o de les Entitats Locals, pertanyents a Cossos o Escales classificats com a Subgrup A1.
Les Direccions Insulars depenen jeràrquicament de la Delegació del Govern en la Comunitat Autònoma o de la Subdelegació del Govern a la província, quan aquest càrrec existeixi, i exerceixen, en el seu àmbit territorial, les competències atribuïdes per aquesta Llei a les Subdelegacions del Govern a les províncies.