Compromís, iniciativa i activitat | Inici | Fi | Estada | |
---|---|---|---|---|
3. Plan de mejora de la participación ciudadana en los asuntos públicos 3.3. Evaluación y mejora de la participación: planes y programas, órganos consultivos, medios electrónicos y redes sociales 3.3.6. Processos d'avaluació de la participació en mitjans electrònics i xarxes socials. Experiències pilot | 01/01/2021 | 30/10/2024 |
Finalitzada |
El dia 29 de novembre de 2021, es constitueix una Comunitat de Pràctica de Participació [CdPP, d'ara endavant], com a suport de treball en el disseny i desenvolupament d'un pla de millora de la participació i, en concret, de processos de participació en plans i programes i a través de mitjans electrònics i xarxes socials (activitats 3.3.1 a 3.3.4).
En aquesta , participen representants de les tres administracions públiques, a més de l'àmbit acadèmic, la Plataforma del Tercer Sector i Associacions i Fundacions sense ànim de lucre.
La sesión constitutiva de esta Comunidad de Práctica se realizó el día 29 de noviembre de 2021, a través de un evento difundido en directo a través del Portal de Transparencia y de las redes sociales, con la colaboración del Gobierno de Aragón. La inauguración estuvo a cargo del Director General de Gobernanza Pública y del Director General de Gobierno Abierto e Innovación del Gobierno de Aragón.
Inicialmente, está integrada por 80 miembros expertos/as de las Administraciones públicas y de la sociedad civil, con participación asimismo de la OCDE. En este foro, organizado en tres áreas de dedicación y de trabajo (Subcomunidades), se intercambian experiencias y buenas prácticas sobre participación ciudadana, sobre plataformas de participación, procesos participativos y laboratorios de innovación. El objetivo final de esta Comunidad reside en suministrar elementos prácticos para implementar en el ámbito de responsabilidad de cada sector u organismo, cuestiones concretas que faciliten la participación ciudadana en el ámbito de sus competencias.
Concretament, és la Subcomunidad de processos participatius, que va iniciar el seu treball el 2 de febrer de 2022, la que dóna suport a les següents activitats d'aquesta iniciativa:
3.3.1 Desenvolupament de l'elaboració de guies d'autoavaluació i avaluació de la participació en plans i programes mitjans electrònics i xarxes socials,
3.3.2. Diseño y desarrollo de procesos de participación en planes y programas
3.3.4. Elaboració de guies d'autoavaluació i avaluació de la participació en mitjans electrònics i xarxes socials.
El 22 de febrero de 2023 la CdPP celebró su segundo encuentro (disponible en HazLab) para presentar el trabajo desarrollado durante 2022 que dan soporte a las iniciativas mencionadas. En concreto se han presentado tres productos, de cada una de las subcomunidades (disponibles en HazLab):
Las actividades 3.3.1 y 3.3.4, relacionadas con la ELABORACIÓN DE GUÍAS de autoevaluación y evaluación de la participación en planes y programas, medios electrónicos y redes sociales, se realizan como parte de un encargo a ISDEFE, medio propio del Ministerio de Defensa. El encargo, firmado el 29 de octubre de 2021 comprende, entre otros trabajos:
La elaboración, en soporte digital y en papel, de Guías de Evaluación de la Participación en planes y programas.
La elaboración de Guías de Evaluación de la Participación a través de medios electrónicos y redes sociales.
Ambas guías se basarán en las recomendaciones que se recogen en el informe del Observatorio de la participación desarrollado en el III Plan de Gobierno Abierto, ya finalizado.
Pel que fa a l'elaboració de GUIES D'AVALUACIÓ DE LA PARTICIPACIÓ A PLANES I PROGRAMES una vegada realitzat el plantejament de les necessitats per part la DGGP, així com la cerca i selecció de 3 possibles proveïdors que fossin especialistes en la matèria, es va procedir a la contractació de la Universitat de Girona per a aquest encàrrec, encapçalat pel catedràtic Quim Brugué, la guia es troba publicada en format digital tant en el Portal de Transparència com en HazLab.
A tal fin, se propuso el diseño y ejecución de un ciclo de conferencias, otro de talleres prácticos, así como la elaboración de material de apoyo, con el objetivo de:
Respecte a les conferències se va programar un cicle de 8 sobre diversos aspectes de la participació ciutadana, cinc de les quals es van celebrar en 2022 i les tres restants es van celebrar en el primer quadrimestre del 2023.
Se celebren en format virtual, utilitzant l'espai col·laboratiu d'HazLab i van sent gravades i publicades, utilitzant-se per a les labors de sensibilització i formació sobre participació pública per a la difusió en obert. Les 8 conferències desenvolupades es troben disponibles en l'espai col·laboratiu d'HazLab .
En relación a los talleres prácticos se diseñaron 4, conducidos por el coordinador del proyecto (Quim Brugué), en colaboración con la Comunidad de Práctica Participa IV Plan. Están dirigidos a personas con responsabilidades en el diseño y desarrollo de planes y programas públicos, así como responsables de procesos de participación ciudadana
Combinan la modalidad presencial y virtual. y su temática corresponde con las etapas que conformarán los contenidos de la guía:
Taller 1. El porqué de la participación en planes y programas.
Taller 2. El quin de la participació en plans i programes
Taller 3. El cómo de la participación en planes y programas
Taller 4. Evaluando la participación en planes y programas
En concret, en la sessió esmentada del dia 22 de febrer de 2023 de la Comunitat de Pràctica, es va utilitzar una part de la sessió per al desenvolupament del Taller 1.
Acompanyant a les sessions (conferències i tallers), es desenvoluparà i redactarà un material de suport, orientat a la seva difusió i ús quotidià, que permeti disposar d'un marc conceptual i metodològic compartit sobre el perquè, el quin i el com dels processos de participació ciutadana en plans i programes públics.
Oferir un material assequible i didàctic que permeti als responsables de la implementació dels processos participatius disposar d'unes línies comunes d'actuació.
En cuanto a la GUÍA DE EVALUACIÓN DE LA PARTICIPACIÓN A TRAVÉS DE MEDIOS ELECTRÓNICOS Y REDES SOCIALES, el trabajo ha sido realizado por el equipo de la Universidad Complutense de Madrid, con la coordinación del catedrático de Derecho Constitucional Rafael Rubio, y Ana Ibarz y Raquel Valle del Grupo de Investigación Complutense ‘Tecnología y Democracia’ (I+DEM), encontrándose, publicada en formato electrónico tanto en el Portal de Transparencia como en HazLab.
En aquest context, l'any 2023 es van posar en marxa el cicle de conferències #ParticipaDigital. El cicle de conferències ha constat de quatre conferències realitzades per experts en la matèria provinents de diferents àmbits, tractant temes com la Participació ciutadana digital des de la societat civil, la Tecnologia i la democràcia, L'ús de les xarxes socials de l'AGE en el foment de la participació ciutadana i la Democràcia afectiva: més enllà de les plataformes digitals de participació.
También se continuó con el ciclo de conferencias CicloParticipa con Cecilia Güemes, Cristina Monge y el exministro Joan Subirtas.
Pel que fa a les EXPERIÈNCIES PILOT DE PROCESSOS DE PARTICIPACIÓ:
D'altra banda, el projecte Pla d'atenció integral a persones majors en la realització de tràmits davant l'AGE (Accés 65+) s'ha realitzat com a projecte pilot dins del Laboratori per a la participació HazLab, des del qual es realitza la coordinació i seguiment de les activitats i resultats del projecte. Com a resultat del projecte pilot es va realitzar un informe de diagnòstic, una anàlisi del problema i es van elaborar tres prototips per a l'atenció multicanal a persones majors (Difusió interna i externa, Kit digital i protocol d'atenció presencial a persones majors).
El encargo, ya finalizado, que incluía también los laboratorios de innovación para promover la participación en las políticas públicas, se programó a 3 años, con un presupuesto total de 559.000 euros, financiado con fondos europeos: componente 11 del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, aprobado por el Gobierno español, en relación con la Modernización de las Administraciones Públicas, según la siguiente distribución: para el año 2021 (230.000€), para 2022 (188.000€) y para 2023 (141.000)
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.