3.3.6. Avaliación da participación en medios electrónicos
Tabla resumo da actividade
Compromiso, iniciativa e actividade
Inicio
Fin
Estado
3. Plan de mellora da participación cidadá nos asuntos públicos
3.3. Avaliación e mellora da participación: plans e programas, órganos consultivos, medios electrónicos e redes sociais
3.3.6. Procesos de avaliación da participación en medios electrónicos e redes sociais. Experiencias piloto
01/01/2021
30/10/2024
Finalizada
Estado de execución
El día 29 de novembro de 2021, constitúese unha Comunidade de Práctica de Participación [CdPP, en diante], como soporte de traballo no deseño e desenvolvemento dun plan de mellora da participación e, en concreto, de procesos de participación en plans e programas e a través de medios electrónicos e redes sociais (actividades 3.3.1 a 3.3.4).
En a mesma, participan representantes das tres administracións públicas, ademais do ámbito académico, a Plataforma do Terceiro Sector e Asociacións e Fundacións sen ánimo de lucro.
La sesión constitutiva desta Comunidade de Prácticarealizouse o día 29 de novembro de 2021, a través dun evento difundido en directo a través do Portal de Transparencia e das redes sociais, coa colaboración do Goberno de Aragón. La inauguración estivo a cargo do Director Xeral de Gobernación Pública e do Director Xeral de Goberno Aberto e Innovación do Goberno de Aragón.
Inicialmente, está integrada por 80 membros expertos/as das Administracións públicas e da sociedade civil, con participación así mesmo da OCDE. En este foro, organizado en tres áreas de dedicación e de traballo (Subcomunidades), intercámbianse experiencias e boas prácticas sobre participación cidadá, sobre plataformas de participación, procesos participativos e laboratorios de innovación. El obxectivo final desta Comunidade reside en fornecer elementos prácticos para implementar no ámbito de responsabilidade de cada sector ou organismo, cuestións concretas que faciliten a participación cidadá no ámbito das súas competencias.
Concretamente, é a Subcomunidad de procesos participativos, que iniciou o seu traballo o 2 de febreiro de 2022, a que dá soporte ás seguintes actividades desta iniciativa:
3.3.1 Desarrollo da elaboración de guías de autoevaluación e avaliación da participación en plans e programas medios electrónicos e redes sociais,
3.3.2. Diseño e desenvolvemento de procesos de participación en plans e programas
3.3.4. Elaboración de guías de autoevaluación y evaluación de la participación en medios electrónicos y redes sociales.
El 22 de febreiro de 2023 o CdPP celebrou o seu segundo encontro (dispoñible en HazLab) para presentar o traballo desenvolvido durante 2022 que dan soporte ás iniciativas mencionadas. En concreto presentáronse tres produtos, de cada unha das subcomunidades (dispoñibles en HazLab):
Guía de primeiros auxilios para un proceso participativo (que SI e que NON facer)Elaborada pola subcomunidad de procesos, na esta guía recóllense, de modo práctico e sinxelo, un total de 50 consellos explicados a considerar nos procesos participativos (30 recomendacións a ter en conta e 20 aspectos a evitar) desde a experiencia das boas prácticas en materia de participación.
Deseño de servizos para o prototipo de laboratorio dixital de innovación HazLab La subcomunidad de laboratorio presenta no documento os resultados da elaboración dun proceso de deseño para o prototipo de laboratorio, detallando a metodoloxía desde o Design Thinking, en cada unha das catro fases do proxecto (descubrir – sintetizar – cocrear e prototipar), e explicando os perfís atopados e os achados asociados a cada un deles.
Funcionalidades da Plataforma de Participación (resultados da enquisa) La subcomunidad de Plataforma mostra os requisitos mínimos que debe conter unha plataforma deseñada para a participación. Se identifican 6 compoñentes básicos; 10 funcionalidades críticas e 12 importantes, así como as principais características que debe presentar unha plataforma de participación.
Las actividades 3.3.1 e 3.3.4, relacionadas coa ELABORACIÓN DE GUÍAS de autoevaluación e avaliación da participación en plans e programas, medios electrónicos e redes sociais, realízanse como parte dun encargo a ISDEFE, medio propio do Ministerio de Defensa. El encargo, asinado o 29 de outubro de 2021 comprende, entre outros traballos:
La elaboración, en soporte dixital e en papel, de Guías de Avaliación da Participación en plans e programas.
A elaboración de Guías de Avaliación da Participación a través demedios electrónicos e redes sociais.
Ambas guías basearansenas recomendacións que se recollen no informe do Observatorio da participación desenvolvido no III Plan de Goberno Aberto, xa finalizado.
Polo que respecta á elaboración de GUÍAS DE AVALIACIÓN DA PARTICIPACIÓN EN PLANS E PROGRAMAS unha vez realizado a formulación das necesidades por parte a DGGP, así como a procura e selección de 3 posibles provedores que fosen especialistas na materia, procedeuse á contratación da Universitat de Xirona para o este encargo, encabezado polo catedrático Quim Brugué, a guía atópase publicada en formato dixital tanto no Portal de Transparencia como en HazLab.
A tal fin, propúxose o deseño e execución dun ciclo de conferencias, outro de talleres prácticos, así como a elaboración de material de apoio, co obxectivo de:
Familiarizar aos asistentes cos conceptos básicos e tendencias actuais no referente á participación cidadá en plans e programas públicos.
Describir as fases para o despregamento e a posta en marcha da participación cidadá en plans e programas públicos.
Describir os criterios, métodos e ferramentas para a avaliación da participación cidadá en plans e programas públicos.
Obtener recomendacións básicas para entidades públicas interesadas en incorporar a participación cidadá no desenvolvemento dos seus plans e programas.
Respecto a as conferencias se programou un ciclo de 8 sobre diversos aspectos da participación cidadá, cinco das cales se celebraron en 2022 e as tres restantes celebráronse no primeiro cuadrimestre do 2023.
Se celebran en formato virtual, utilizando o espazo colaborativo de HazLab e van sendo gravadas e publicadas, utilizándose para os labores de sensibilización e formación sobre participación pública para a difusión en aberto. As 8 conferencias desenvolvidas atópanse dispoñibles no espazo colaborativo de HazLab.
En relación aos talleres prácticos deseñáronse 4, conducidos polo coordinador do proxecto (Quim Brugué), en colaboración coa Comunidadede Práctica Participa IV Plan. Están dirixidos a persoas con responsabilidades no deseño e desenvolvemento de plans e programas públicos, así como responsables de procesos de participación cidadá
Combinan a modalidade presencial e virtual. e a súa temática corresponde coas etapas que conformarán os contidos da guía:
Taller 1. El porqué da participación en plans e programas.
Taller 2. El que da participación en plans e programas
Taller 3. O como da participación en plans e programas
Taller 4. Avaliando a participación en plans e programas
En concreto, na sesión mencionada do día 22 de febreiro de 2023 da Comunidade de Práctica, utilizouse unha parte da sesión para o desenvolvemento do Taller 1.
Acompañando ás sesións (conferencias e talleres), desenvolverase e redactará un material de apoio, orientado á súa difusión e uso cotián, que permita dispor dun marco conceptual e metodolóxico compartido sobre o porqué, o que e o como dos procesos de participación cidadá en plans e programas públicos.
Ofrecer un material alcanzable e didáctico que permita aos responsables da implementación dos procesos participativos dispor dunhas liñas comúns de actuación.
En cuanto a a GUÍA DE AVALIACIÓN DA PARTICIPACIÓN A través de MEDIOS ELECTRÓNICOS E REDES SOCIAIS, o traballo foi realizado polo equipo da Universidade Complutense de Madrid, coa coordinación do catedrático de Dereito Constitucional Rafael Rubio, e Ana Ibarz e Raquel Valle do Grupo de Investigación Complutense ‘Tecnología e Democracia’ (I+DEM), atopándose, publicada en formato electrónico tanto no Portal de Transparencia como en HazLab.
Neste contexto, no ano 2023 puxéronse en marcha o ciclo de conferencias #ParticipaDigital. O ciclo de conferencias constou de catro conferencias realizadas por expertos na materia provenientes de distintos ámbitos, tratando temas como a Participación cidadá dixital desde a sociedade civil, a Tecnoloxía e a democracia, O uso das redes sociais da AGE no fomento da participación cidadá e a Democracia afectiva: máis aló das plataformas dixitais de participación.
También continuouse co ciclo de conferencias CicloParticipa con Cecilia Güemes, Cristina Monge e o exministro Joan Subirtas.
Polo que respecta ás EXPERIENCIAS PILOTO DE PROCESOS DE PARTICIPACIÓN:
Levouse a cabo unha experiencia piloto de participación a través de medios electrónicos coa comunidade de prácticas citada, testando a plataforma de participación (espazo HazLab) posta a disposición por ISDEFE para o desenvolvemento do modelo de laboratorio de innovación para promover a participación en políticas públicas.
Asimismo, están a aproveitarse dúas experiencias da DGGP para profundar nos seus procesos participativos: A Reforma da Lei de Transparencia e o Sistema de Integridade da AGE. O espazo ‘Participa’ de ‘Goberno Aberto’ no Portal da Transparencia dá conta do detalle do proceso de ambos.
Por outra banda, o proxecto Plan de atención integral a persoas maiores na realización de trámites ante a AGE(Acceso 65+) realizouse como proxecto piloto dentro do Laboratorio para a participación HazLab, desde o que se realiza a coordinación e seguimento das actividades e resultados do proxecto. Como resultado do proxecto piloto realizouse un informe de diagnóstico, unha análise do problema e elaboráronse tres prototipos para a atención multicanle a persoas maiores (Difusión interna e externa, Kit dixital e protocolo de atención presencial a persoas maiores).
O encargo, xa finalizado, que incluía tamén os laboratorios de innovación para promover a participación nas políticas públicas, programouse a 3 anos, cun orzamento total de 559.000 euros, financiado con fondos europeos: compoñente 11 do Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia, aprobado polo Goberno español, en relación coa Modernización das Administracións Públicas, segundo a seguinte distribución: para o ano 2021 (230.000€), para 2022 (188.000€) e para 2023 (141.000)