Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana
Informació sobre les funcions del Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Funcions
- El Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana és el Departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de la proposta i execució de la política del Govern en matèria de vivenda, Agenda Urbana, qualitat de l'edificació i sòl, així com de la resta de competències i atribucions que li conferix l'ordenament jurídic.
- Les competències atribuïdes en este reial decret s'entendran en coordinació i sense perjuí d'aquelles que corresponen a altres departaments ministerials.
- Secretaria d'Estat de Vivenda i Agenda Urbana és l'òrgan directament responsable, baix la direcció de la persona titular del Departament, de la definició, proposta i execució de la política del Govern relativa a l'accés a la vivenda, sòl i arquitectura, innovació, qualitat i sostenibilitat de l'edificació i de les polítiques de desenvolupament urbà sostenible que implementen l'Agenda 2030 i les Agendes Urbanes internacionals en l'àmbit estatal.
- La Secretaria d'Estat de Vivenda i Agenda Urbana exercix, respecte de les unitats depenents d'ella, les atribucions previstes en l'article 62 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
- En particular, competix
- El disseny i execució de la política estatal en matèria d'accés a la vivenda.
- La formulació, revisió i seguiment de la planificació estratègica per a la rehabilitació del parc edificat.
- La difusió, foment i investigació de l'arquitectura.
- La promoció de la sostenibilitat, de la innovació i de la qualitat en les polítiques urbanes i en l'edificació.
- L'exercici de les competències estatals en matèria d'edificació, en particular el desenvolupament de la normativa bàsica d'edificació.
- L'execució de projectes i actuacions d'interés arquitectònic.
- Les funcions que, en relació amb els fons destinats a finançar treballs de conservació o enriquiment del patrimoni històric espanyol, corresponguen al Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana.
- La regulació del règim del sòl i les valoracions i de les condicions bàsiques que garantisquen la igualtat de tots els espanyols en l'accés a la vivenda.
- L'exercici de les competències estatals amb incidència urbanística.
- La informació i el disseny de polítiques urbanes dins de l'àmbit de les competències estatals.
- El seguiment de les actuacions relacionades amb l'Agenda Urbana Espanyola, així com l'impuls per a la seua implementació.
- El coneixement i la participació en els processos d'integració de les infraestructures de transport d'interés general en els àmbits urbans i la coordinació dels processos i instruments urbanístics necessaris per a la seua planificació i execució, a exclusió dels aeroports d'interés general, ports i infraestructures ferroviàries i viàries i sense perjuí de les competències que corresponguen al Ministeri de Transports i Movilidad Sostenible.
- La concertació amb les administracions territorials de les actuacions en matèria d'urbanisme i promoció del sòl públic en les ciutats, impulsant i coordinant l'execució dels convenis.
- La representació del Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana en els organismes internacionals i de la Unió Europea relacionats amb la implementació de l'Agenda 2030 i les Agendes Urbanes internacionals, vivenda, edificació, arquitectura i polítiques urbanes i sòl, sense perjuí de les competències d'altres òrgans del Departament.
- La Secretaria d'Estat de Vivenda i Agenda Urbana és l'òrgan directament responsable, baix la direcció de la persona titular del Departament, de la definició, proposta i execució de la política del Govern relativa a l'accés a la vivenda, sòl i arquitectura, innovació, qualitat i sostenibilitat de l'edificació i de les polítiques de desenvolupament urbà sostenible que implementen l'Agenda 2030 i les Agendes Urbanes internacionals en l'àmbit estatal.
- La Secretaria d'Estat de Vivenda i Agenda Urbana exercix, respecte de les unitats depenents d'ella, les atribucions previstes en l'article 62 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
- En particular, competix a la Secretaria d'Estat:
- La coordinació de l'exercici de les competències de les direccions generals depenents de la Secretaria General, i la proposta i formulació dels seus objectius, estratègies i plans d'actuació.
- El control de l'execució dels projectes d'inversió de les direccions generals i unitats depenents de la Secretaria General amb vista a la consecució dels objectius fixats.
- La direcció estratègica, l'avaluació i el control dels resultats de l'activitat de les direccions generals, així com la supervisió dels programes d'actuació plurianual i de la gestió.
- L'assistència a la Secretaria d'Estat en la representació del Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana en els organismes internacionals i de la Unió Europea relacionats amb la implementació de l'Agenda 2030 i les Agendes Urbanes internacionals, vivenda, edificació, arquitectura i polítiques urbanes i sòl, sense perjuí de les competències d'altres òrgans del Departament.
- La coordinació de tots els treballs de desenvolupament, implementació, difusió, seguiment i avaluació de l'Agenda Urbana Espanyola, així com el seu alineament amb el Pla d'acció del Govern d'Espanya per a l'Agenda 2030 i la seua relació amb la resta d'Agendes Urbanes Internacionals. La coordinació i l'impuls dels treballs per a la promoció de la innovació, investigació i qualitat de l'edificació que impulsen el desenvolupament de la sostenibilitat i la seua digitalització.
- La col·laboració i assessorament en l'àmbit de les competències de la Secretaria General d'Agenda Urbana, Vivenda i Arquitectura en l'avaluació tècnica d'actuacions de desenvolupament urbà que compten amb finançament públic, en coordinació amb els departaments competents en la matèria, amb especial atenció als fons europeus per a la seua possible reorientació en el compliment en els objectius estratègics de l'Agenda Urbana Espanyola.
- La coordinació de l'elaboració de l'avantprojecte de pressupostos de les direccions generals i òrgans directius baix la seua dependència, sense perjuí de les competències de la Sotssecretaria o altres òrgans superiors o directius del Departament.
- La direcció, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació del Departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
- La coordinació i seguiment de les relacions internacionals en les matèries competència de la Sotssecretaria, i de la representació d'esta en institucions internacionals, especialment la Unió Europea, en col·laboració amb el Ministeri d'Assumptes estrangers, Unió Europea i Cooperació, sense perjuí de les competències dels òrgans superiors i directius del Departament.
- La responsabilitat de l'assessorament jurídic a la persona titular del Ministeri en el desenvolupament de les funcions que a esta li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquella, així com als altres òrgans del Ministeri.
- El seguiment dels programes inversors i l'anàlisi de l'activitat contractual del Departament i les seues entitats depenents amb detall territorialisat.
- Les funcions atribuïdes a la unitat de control intern pel Pla de mesurades antifrau del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en l'àmbit del Ministeri.
- El seguiment, coordinació i formulació de la proposta de pla d'acció de correcció d'irregularitats, deficiències, incerteses i limitacions que puguen ser posades de manifest en les auditories i controls financers efectuats al Departament i les seues entitats depenents per part de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, conforme a l'arreplegat en l'article 161 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària.
- El seguiment de l'activitat econòmica, financera i pressupostària del Departament i dels organismes i entitats depenents del Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana.
- L'avaluació econòmica i pressupostària de plans i programes en l'àmbit d'actuació del Departament.
- L'elaboració d'informes de naturalesa econòmica i financera respecte de les matèries competència del Departament.
- La programació i elaboració de les estadístiques generals que descriguen l'activitat del Departament, així com la coordinació i, si escau, elaboració de les operacions estadístiques que li siguen assignades al Departament en el Pla Estadístic Nacional, representant a aquell en els òrgans i comissions interministerials en matèria d'estadística.
- L'elaboració de l'avantprojecte de pressupost del Departament, la coordinació de l'elaboració dels pressupostos de les seues entitats depenents i la transmissió de tots ells al Ministeri d'Hisenda, en la forma reglamentàriament establida a este efecte.
- L'informe i tramitació dels expedients de modificació pressupostària del Departament i les seues entitats depenents.
- L'informe i la prestació d'assistència tècnica en matèria pressupostària, així com les altres funcions encomanades a l'Oficina Pressupostària pel Reial decret 2855/1979, de 21 de desembre, pel qual es creen Oficines Pressupostàries.
- La coordinació de l'elaboració i actualització del Pla Estratègic de Subvencions de conformitat amb l'establit en la normativa vigent.
- ñ) El seguiment de les aportacions a realitzar per les entitats depenents del Departament per al finançament dels treballs de conservació o enriquiment del Patrimoni Històric Español, així com l'elaboració de quants informes siguen sol·licitats pel Ministeri de Cultura.
- La gestió financera i de tresoreria del Departament; la contractació corresponent als servicis comuns, la gestió del Portal de Contractació i qualsevol altra competència financera i de contractació no atribuïda a altres òrgans del Ministeri.
- La gestió de l'atorgament d'ajudes en l'àmbit de competències del Ministeri amb càrrec als crèdits consignats en el servici pressupostari 01.
- El desenvolupament de la gestió en el Departament del règim interior, de la seguretat, del patrimoni, de les obres i dels servicis tècnics de manteniment, l'equipament de les unitats, així com la planificació i seguiment de l'execució dels contractes relatius a estes matèries.
- La direcció i coordinació dels servicis d'informació administrativa i de les Oficines d'Assistència en Matèria de Registre, així com dels servicis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, els de règim interior i assumptes generals dels Servicis Centrals del Ministeri.
- La planificació, direcció i administració dels recursos humans dels servicis centrals del Departament i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal, així com la gestió de les retribucions del personal, dels plans de formació, acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
- La tramitació dels expedients de compatibilitat relatius al personal del Ministeri, als quals resulte d'aplicació la normativa sobre incompatibilitats del personal al servici de les administracions públiques. Així mateix, la tramitació dels expedients disciplinaris del personal del Departament.
- L'execució dels plans i programes d'inspecció dels servicis i l'avaluació del funcionament dels òrgans i unitats dels servicis centrals. L'assistència a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia del Departament, així com l'exercici de les funcions d'Unitat de Gestió de Queixes i Suggeriments dels servicis centrals del Departament, segons el previst en l'article 14 del Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'establix el marc general per a la millora de la qualitat en l'Administració General de l'Estat, i la tramitació de la resta de les obligacions previstes en aquesta norma.
- L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el previst en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i hòmens i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat.
- La gestió de la comunicació i de la publicitat institucional del Departament i l'elaboració del Pla anual de Publicitat del Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana, i de la col·laboració en l'execució de la política editorial del Departament.
- Respecte dels servicis centrals del Departament, la planificació, direcció, desenvolupament i manteniment dels sistemes d'informació; l'elaboració, preparació i proposta de necessitats dels recursos tecnològics incloent la seua adquisició, gestió i manteniment; així com la prestació de servicis en matèria de tecnologies de la informació i la direcció i coordinació desenvolupe i implantació dels servicis del Departament en Internet, incloent del portal d'Internet, seu electrònica i Intranet.
- La planificació i gestió de les infraestructures tecnològiques i les xarxes i servicis de comunicacions; les funcions de manteniment d'equips informàtics del Departament, així com la gestió tècnica en matèria d'adquisició de llicències i equips informàtics.
- Elaboració, desenvolupament i execució dels plans de digitalització del departament, així com la implantació i seguiment dels plans de trasformación digital de l'Administració General de l'Estat, respecte dels servicis centrals del Departament, en coordinació amb la Secretaria General d'Administració Digital del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública.
Normativa
- Reial decret 208/2024, de 27 de febrer, pel qual es desenvolupa l'estructura orgànica bàsica del Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana, i es modifica el Reial decret 1009/2023, de 5 de desembre, pel qual s'establix l'estructura orgànica bàsica dels departaments ministerials. (Versió consolidada que arreplega les modificacions posteriors).
- Veure la Normativa (Legislatura XV).
subir
Estructura orgànica (organigrama)
- Veure l'Estructura orgànica.
subir