Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts
Informació sobre les funcions del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 29/02/2024.
Funcions
El Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, que el seu titular és el Notari Major del Regne, és el departament de l'Administració General de l'Estat al que correspon, dins de l'àmbit de les competències que li conferixen les disposicions legals vigents, la proposta i execució de la política del Govern per al desenvolupament de l'ordenament jurídic, especialment en matèria de dret penal, civil, mercantil i processal; la política d'organització i suport de l'Administració de Justícia, així com la cooperació amb les comunitats autònomes en coordinació amb els altres departaments competents en la matèria; la cooperació jurídica internacional; els drets de gràcia i títols nobiliaris i grandeses d'Espanya i l'assistència jurídica de l'Estat.
Igualment, corresponen a la persona titular del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts les relacions amb l'Agència Espanyola de Protecció de Dades i amb els Consells Generals de l'Advocacia, dels Procuradors dels Tribunals i dels Col·legis de Graduats Socials d'Espanya.
Així mateix, correspon a la persona titular del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts la coordinació dels assumptes de rellevància constitucional; la preparació, desenvolupament i seguiment del programa legislatiu; el suport immediat a la Presidència del Govern; l'assistència al Consell de Ministres, a les Comissions Delegades del Govern, a la Comissió General de Secretaris d'Estat i Sotssecretaris i, en particular, al Govern en les seues relacions amb les Corts Generals; la coordinació interministerial que li encomanen les disposicions vigents, el Govern o el seu President; la coordinació i l'anàlisi de la qualitat de l'activitat normativa del Govern; les funcions de suport material, de gestió economicofinancera, pressupostària, de personal i, en general, quantes unes altres d'esta naturalesa precisen el President del Govern i els òrgans depenents de la Presidència del Govern; l'exercici de les competències relacionades amb l'ús de la bandera, l'escut i altres símbols nacionals; la proposta i execució de la política del Govern en matèria d'exercici del dret a la llibertat religiosa i de culte, així com les altres competències atribuïdes per l'ordenament jurídic.
subirLa Secretaria d'Estat de Justícia és l'òrgan superior del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts al que correspon, baix la superior autoritat de la persona titular del Departament, la coordinació i col·laboració amb l'Administració de les comunitats autònomes al servici de la justícia; l'ordenació, planificació, suport i cooperació amb l'Administració de Justícia i amb la Fiscalia; la cooperació jurídica internacional i les relacions amb els organismes internacionals i de la Unió Europea en l'àmbit de les competències del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts; les competències relacionades amb la localització, recuperació, administració i realització d'efectes, béns, instruments i guanys procedents d'activitats delictives i la direcció, impuls i gestió de les atribucions ministerials relatives a estat civil i nacionalitat, el Registre Civil, la fe pública notarial, els drets registrals, el Registre General d'Actes d'Última Voluntat, el Registre de Fundacions de competència estatal, el Registre de Mediadors i Institucions de Mediació i el Registre Central de Titularitats Reals.
Sense perjuí de les atribucions de la persona titular del Departament, correspon a la persona titular de la Secretaria d'Estat de Justícia la participació en les relacions del Ministeri amb els òrgans de govern del Consell General del Poder Judicial, del Ministeri Fiscal, els competents en matèria de justícia de les comunitats autònomes i els Consells Generals de l'Advocacia, dels Procuradors dels Tribunals i dels Col·legis de Graduats Socials d'Espanya, les relacions del Ministeri amb el Defensor del Poble en matèria de justícia, així com les relacions amb el Consell General del Notariat i el Col·legi de Registradors de la Propietat, Mercantils i de Béns Mobles d'Espanya.
Així mateix, correspon a la Secretaria d'Estat de Justícia l'impuls i la iniciativa per a l'elaboració dels projectes normatius sobre les matèries de la seua competència i aquells altres encarregats pel titular del Departament, sense perjuí de les atribucions corresponents a la Sotssecretaria i a la Secretaria General Tècnica-Secretariat del Govern.
- La direcció, coordinació i altres competències respecte dels Secretaris de Govern i dels altres integrants del Cos de Lletrats de l'Administració de Justícia.
- L'ordenació del compte de depòsits i consignacions, en relació amb les funcions dels Lletrats d'Administració de Justícia.
- La centralització i consolidació de la informació estadística que haja de rebre el Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts a través dels Secretaris de Govern i els Lletrats de l'Administració de Justícia, la participació en l'elaboració del Pla Estadístic Nacional en matèria judicial, així com el tractament i seguiment de les estadístiques relacionades amb l'Administració de Justícia i el suport a la Comissió Nacional d'Estadística Judicial.
- L'elaboració de programes, directrius i instruments per a la transformació digital de la Justícia i per a la implantació de l'Oficina Judicial, de les Unitats Administratives i de l'Oficina Fiscal, així com l'avaluació del seu procés d'implantació.
- El disseny de l'estructura bàsica de l'Oficina Judicial i l'Oficina Fiscal i l'aprovació de forma definitiva de les relacions de llocs de treball de les oficines judicials i fiscals en tot el territori de l'Estat.
- La implantació i avaluació de programes de qualitat dels servicis en les oficines judicials i fiscals.
- L'organització i el funcionament de les oficines judicials i fiscals en matèries pròpies de les competències del Departament i l'impuls i suport tècnic a la Comissió d'Implantació de l'Oficina Judicial.
- L'assistència o representació de la persona titular del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts en les reunions de les Juntes de Portaveus de les Càmeres, quan el Govern estime oportú acudir a estes, tot açò de conformitat amb el previst en els Reglaments del Congrés dels Diputats i del Senat.
- La remissió a les Corts Generals dels escrits i comunicacions que el Govern envie a les Càmeres, excepte en el cas dels tractats i convenis internacionals, projectes de llei, reials decrets-lleis i reials decrets legislatius, la remissió dels quals correspon al titular del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, sense perjuí de la seua comunicació electrònica pel Secretari d'Estat a les Càmeres.
- L'estudi, seguiment i coordinació de la tramitació parlamentària del programa legislatiu del Govern.
- La coordinació de l'activitat administrativa de les relacions del Govern amb les Corts Generals i l'assistència al Govern en l'àmbit del control parlamentari i, en general, en les seues relacions amb les Càmeres.
- La coordinació dels assumptes de rellevància constitucional.
- La realització d'estudis i informes relacionats amb les iniciatives de reforma constitucional i de reforma dels Estatuts d'Autonomia.
- El seguiment, la valoració i, si escau, la formulació de propostes en relació amb el programa i l'activitat legislativa del Govern.
- Qualsevol altra funció que puga derivar de l'activitat de les Corts Generals en les seues relacions amb el Govern.
- La promoció, difusió i acostament de la Constitució a la societat espanyola, mitjançant actuacions de sensibilització, comunicació, formació i estudi.
- La promoció dels drets humans, mitjançant actuacions de sensibilització, comunicació i formació, així com la coordinació, el seguiment i l'avaluació del Pla de Drets Humans vigent.
- La representació ordinària del Departament.
- L'assistència a la persona titular del Departament en les funcions de suport al President del Govern.
- L'execució de les directrius i instruccions dictades per la persona titular del Departament per a l'organització i coordinació de les activitats del Consell de Ministres, de les Comissions Delegades del Govern i de la Comissió General de Secretaris d'Estat i Sotssecretaris.
- El suport i assessorament tècnic a la persona titular del Departament en l'elaboració i aprovació dels plans d'actuació del Departament.
- La direcció i coordinació dels servicis comuns del Departament i, en particular, la planificació i gestió econòmica i pressupostària, així com la dels recursos humans, tecnològics i materials.
- L'establiment dels programes d'inspecció del personal i dels servicis, així com la realització de les actuacions precises per a la millora dels sistemes de planificació, direcció i organització i per a la racionalització i simplificació dels procediments i mètodes de treball, en el marc definit pel Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública. Així mateix, li correspon la coordinació de les activitats vinculades amb les avaluacions de les polítiques públiques de competència del Departament en suport de l'Institut per a l'Avaluació de Polítiques Públiques, d'acord amb el pla d'avaluacions de polítiques públiques que aprove el Consell de Ministres.
- L'elaboració i aprovació del Pla Anual d'Inspecció del Departament.
- L'elaboració, si escau, i tramitació dels projectes de disposicions de caràcter general.
- L'assessorament jurídic a la persona titular del Departament en el desenvolupament de les funcions que a esta li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquell, així com als altres òrgans del Departament, sense perjuí de les competències que corresponen a l'Advocacia General de l'Estat.
- L'impuls, coordinació i supervisió de l'elaboració i proposta normativa en les matèries de competència del Departament, sense perjuí de les iniciatives d'altres òrgans superiors i directius i amb l'assistència, si escau, de la Comissió General de Codificació, a través de la Secretaria General Tècnica-Secretariat del Govern.
- La direcció i realització dels projectes organitzatius d'àmbit ministerial.
- La comunicació amb els altres Departaments i amb els organismes i entitats que tinguen relació amb el Departament.
- La programació, coordinació i avaluació de l'activitat editorial de l'Administració General de l'Estat, així com l'execució dels plans editorials del Departament.
- Les autoritzacions d'ús de la bandera, escut o altres símbols nacionals, en els casos en què així es preveja normativament.
- L'impuls i coordinació de les relacions institucionals del Departament, així com les relacions amb els òrgans jurisdiccionals, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors i directius.
- El desenvolupament de les funcions pròpies de la Unitat d'Igualtat del Departament, previstes en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i hòmens.
- La gestió del Registre d'ordes i condecoracions.
- L'elaboració dels projectes normatius sobre les matèries pròpies de l'exercici del dret de llibertat religiosa i de culte, i, si escau, informe de quants projectes normatius puguen afectar a aquest exercici.
- La promoció, anàlisi, estudi, investigació, assistència tècnica, seguiment i desenvolupament de la llibertat religiosa i de culte, la seua coordinació amb els òrgans competents dels altres departaments, la col·laboració amb les institucions i organitzacions interessades en la seua promoció, així com la gestió econòmic-pressupostària dels crèdits assignats per al seu desenvolupament.
- Les relacions ordinàries amb les entitats religioses.
- L'elaboració de les propostes d'acords i convenis de cooperació amb les esglésies, confessions i comunitats religioses i, si escau, el seu seguiment.
- La direcció i la gestió del Registre d'Entitats Religioses.
- L'estudi, promoció i defensa del dret de llibertat religiosa i de culte, així com l'assessorament a les diferents administracions públiques en la implementació de models de gestió ajustats al marc constitucional que regula el dret de llibertat religiosa a Espanya i, en particular, als principis constitucionals de llibertat, igualtat, laïcisme i cooperació.
- Les relacions amb els organismes internacionals competents en matèria de llibertat religiosa, de creences i de culte i, més particularment, en l'aplicació i desenvolupament de convenis o tractats internacionals referents a les esmentades llibertats.
- L'administració, reparació i conservació dels béns immobles adscrits a seu dels servicis centrals del Departament, l'actualització de l'inventari d'aquest patrimoni immobiliari i la gestió patrimonial relacionada amb la tramitació dels expedients d'afectació, d'adscripció o d'arrendament dels immobles destinats als servicis centrals del Departament i als servicis perifèrics dependents de l'Advocacia General de l'Estat.
- La programació i gestió de les inversions noves i les de reposició; la planificació, supervisió i direcció dels projectes d'obres de construcció, reparació i conservació dels edificis calme dels servicis centrals del Departament i dels servicis perifèrics dependents de l'Advocacia General de l'Estat, així com de les seues instal·lacions, mobiliari i altres béns necessaris per a la posada en funcionament dels servicis.
- La seguretat en aquells immobles calme dels servicis centrals del Ministeri en els quals la mateixa no siga responsabilitat del Departament de Seguretat de la Presidència del Govern, així com dels servicis perifèrics dependents de l'Advocacia General de l'Estat.
- La preparació dels assumptes relatius a l'exercici del dret de gràcia amb caràcter previ a la seua elevació al Consell de Ministres i l'expedició de certificacions acreditatives de l'acompliment de la prestació social substitutòria.
- La gestió dels assumptes relatius als títols nobiliaris i grandeses d'Espanya, gestió de les peticions de successió, cessió, distribució i rehabilitació de distincions nobiliàries, i la gestió de les autoritzacions d'ús de títols estrangers.
- La direcció de la Cancelleria de l'Orde de Sant Raimundo de Peñafort, la preparació de les propostes i l'expedició dels títols de les condecoracions, així com la gestió del registre de distincions de l'Orde, així com la gestió del registre de distincions de l'Orde.
L'Advocacia General de l'Estat, amb rang de Sotssecretaria, és l'òrgan administratiu que desenvolupa la funció d'assistència jurídica, consistent en l'assessorament i la representació i defensa en juí, a l'Administració General de l'Estat, als seus organismes autònoms, als Òrgans Constitucionals i, si escau i a través dels oportuns convenis, a les comunitats autònomes, a les corporacions locals i a les restants entitats que integren el sector públic institucional, en els termes establits en la Llei 52/1997, de 27 de novembre, d'Assistència Jurídica a l'Estat i Institucions Públiques, en el Reglament de l'Advocacia General de l'Estat i en la seua normativa complementària.
Li corresponen les funcions establides en el Reial decret 1012/2022, de 5 de desembre, pel qual s'establix l'estructura orgànica de l'Advocacia General de l'Estat, es regula la inspecció dels servicis en el seu àmbit i es dicten normes sobre el seu personal.
Normativa
- Reial decret 204/2024, de 27 de febrer, pel qual es desenvolupa l'estructura orgànica bàsica del Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, i es modifica el Reial decret 1012/2022, de 5 de desembre, pel qual s'establix l'estructura orgànica de l'Advocacia General de l'Estat, es regula la inspecció dels servicis en el seu àmbit i es dicten normes sobre el seu personal. (Versió consolidada que arreplega les modificacions posteriors).
- Veure la Normativa (Legislatura XV).
subir
Estructura orgànica (organigrama)
- Veure la Estructura orgànica.
subir