Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Ministeri d'Hisenda

Informació sobre les funcions del Ministeri d'Hisenda i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.

Actualitzat a 29/02/2024.


Funcions

El Ministeri d'Hisenda és el departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de la proposta i execució de la política del Govern en matèria d'hisenda pública, de pressupostos i de gastos i d'empreses públiques, a més de la resta de competències i atribucions que li conferix l'ordenament jurídic.

Igualment és competència d'este Ministeri l'aplicació i gestió dels sistemes de finançament autonòmic i local i la provisió d'informació sobre l'activitat econòmic financera de les diferents administracions públiques, així com l'estratègia, coordinació i normativa en matèria de contractació pública.

subir
  1. El sistema de finançament de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, així com la valoració dels costos efectius dels servicis que es traspassen, l'endeutament de les comunitats autònomes i l'aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària en l'àmbit de les mateixes.
  2. El sistema financer de les entitats que integren l'administració local, l'endeutament de les entitats locals i l'aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària en l'àmbit de les mateixes.
  3. La col·laboració entre les administracions de l'Estat, autonòmica i local i l'actuació dels òrgans establits a este efecte, especialment en el Consell de Política Fiscal i Financera, i en la Comissió Nacional d'Administració Local.
  4. Les funcions d'informes i autoritzacions legalment atribuïdes en la normativa de règim local a l'òrgan competent de l'Administració General de l'Estat en matèria d'hisendes locals en llocs de treball reservats a personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional.
  5. El dictat de les instruccions o resolucions necessàries a fi de dotar de major col·laboració, cooperació i coordinació entre òrgans directius, entitats i organismes depenents o vinculats a la Secretaria d'Estat, particularment en l'àmbit de l'Administració Tributària, i especialment en matèria de cessió de dades i accés a la informació, optimització de recursos humans, tècnics, informàtics i materials així com per a la consecució de sinergies precises per a la major efectivitat del principi de bona administració, tot açò sense perjuí de les seues respectives competències.
  6. En matèria de joc, l'anàlisi i definició de la política global en matèria tributària, la proposta, elaboració i interpretació del règim tributari i la gestió i liquidació de les taxes derivades de la gestió administrativa del joc.
  1. La Secretaria del Consell de Política Fiscal i Financera de les Comunitats Autònomes, així com el suport, assessorament i assistència tècnica a aquest Consell, i les relacions amb altres òrgans de coordinació entre l'Administració General de l'Estat i les comunitats autònomes en l'àmbit de competències de la Secretaria General.
  2. La Secretaria de la Subcomissió de Règim Econòmic, Financer i Fiscal de la Comissió Nacional d'Administració Local, i les relacions amb altres òrgans de coordinació entre l'Administració General de l'Estat i les entitats locals en l'àmbit de competències de la Secretaria General no atribuïdes expressament a la Direcció general d'Estabilitat Pressupostària i Gestió Financera Territorial.
  3. L'estudi, informe i proposta de normes i mesures relatives al règim tributari de les comunitats autònomes, i als règims tributaris especials per raó del territori, sense perjuí de les competències de la Direcció general de Tributs.
  4. L'aplicació dels aspectes tributaris dels règims de Concert amb la Comunitat Autònoma del País Basc i Conveni amb la Comunitat Foral de Navarra.
  5. L'estudi, informe i proposta de les normes i mesures relatives al finançament de les comunitats autònomes, així com l'elaboració d'estudis sobre l'aplicació del sistema de finançament de comunitats autònomes i els aspectes econòmics i financers de les comunitats autònomes.
  6. Les labors de suport, assessorament i assistència tècnica al Comité Tècnic Permanent d'Avaluació i a altres òrgans en l'àmbit de l'anàlisi o modificació del Sistema de finançament de les comunitats autònomes.
  7. L'elaboració d'estudis, informes i propostes de normes i mesures sobre el sistema i els mecanismes de finançament local i el règim pressupostari i financer de les entitats locals, així com l'evacuació de consultes en relació amb aquest règim.
  8. L'elaboració d'informes, previsions i estadístiques, incloent el tractament de les dades economicofinanceres i tributaris de les entitats locals, i la definició dels continguts de les publicacions relacionades amb aquella informació que es durà a terme per la Secretaria General Tècnica.
  9. L'anàlisi i actuacions que procedisquen respecte de la informació enviada per les entitats locals, sobre les seues entitats i organismes vinculats o dependents, per al desenvolupament de les competències atribuïdes a la Secretaria General en el marc de la normativa pressupostària.
  10. El disseny i manteniment dels sistemes informàtics dependents de la Secretaria General i l'elaboració de les propostes d'adquisició de béns i servicis informàtics en l'àmbit de la Secretaria General.
  11. El manteniment i actualització de continguts de les Oficines Virtuals de Coordinació Financera amb les comunitats autònomes i entitats locals, així com l'assistència i suport informàtic a usuaris de les aplicacions de la Secretaria General.
  12. El disseny d'aplicacions de tractament de la informació economicofinancera i de gestió del finançament de les Administracions Territorials, la implantació de ferramentes per a la millora de la presa de decisions, així com la gestió mitjançant la millora contínua i el monitoratge de la seguretat de la informació en l'àmbit de la Secretaria General.
  1. La Secretaria d'Estat de Pressupostos i Gastos, baix la superior direcció de la persona titular del Ministeri d'Hisenda, dirigix i coordina les actuacions relatives a la planificació, programació i pressupost del sector públic estatal i dels seus costos de personal.
  2. Correspon a la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Gastos la formulació de la proposta dels objectius d'estabilitat pressupostària i el límit de gasto no financer de l'Estat. Realitzarà el seguiment del compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària, deute públic i regla de gasto respecte de la totalitat del sector públic i proposarà l'adopció de les mesures tendents a corregir les desviacions que pogueren produir-se.
  3. Correspon a la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Gastos, a través de la Direcció general de Costos de Personal, les competències d'elaboració de les propostes normatives a incloure en l'Avantprojecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat en matèria de costos de personal en el marc de la planificació estratègica de Recursos Humanos. Així mateix, li correspon informar amb caràcter preceptiu en les decisions que afecten a l'envolupant global de gasto de les polítiques relatives a recursos humans i règims retributius del sector públic, en el marc del Pla General de Recursos Humans.
  4. Correspon als centres directius de la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Gastos, així com a les seues entitats o organismes depenents o vinculats, responsables de la informació economicofinancera que corresponga proveir al Ministeri d'Hisenda en compliment del previst en la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, la seua normativa de desenvolupament, la normativa de la Unió Europea i la resta de la normativa economicofinancera que resulte aplicable, la remissió d'aquesta informació a l'efecte de la seua publicació a la Central d'Informació economicofinancera de les Administracions Públiques en els termes previstos reglamentàriament.
  1. El control intern mitjançant l'exercici de la funció interventora, del control financer permanent i de l'auditoria pública d'acord amb l'establit en la Llei 47/2003, de 26 de novembre, sense perjuí dels sistemes dels òrgans i entitats que integren el sector públic estatal que permeten assegurar el compliment de la legalitat, així com dels principis d'eficàcia, eficiència i economia en la gestió financera, i la correcció de la informació econòmica financera.
  2. El seguiment i control de subvencions i ajudes públiques i l'administració i custòdia de la Base de dades Nacional de Subvencions d'acord amb l'establit en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
  3. La direcció i la gestió de la comptabilitat pública en els termes establits en la Llei 47/2003, de 26 de novembre.
  4. La formació dels comptes econòmics del sector públic.
  5. La classificació de les unitats públiques i la realització d'informes sobre el tractament de les operacions realitzades pel sector públic, d'acord amb la normativa reguladora de la comptabilitat nacional.
  6. La gestió de la informació economicofinancera derivada de l'exercici de les seues funcions comptables i de control.
  7. La relació amb les hisendes territorials a l'efecte de la informació comptable que han de remetre per a la formació dels comptes econòmics del sector públic.
  8. La planificació, disseny i execució de la política informàtica de la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Gastos, de la Secretaria General de Fons Europeus i de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, el suport informàtic de les seues respectives activitats i l'assessorament, coordinació i instrumentació dels projectes informàtics dels seus òrgans.
  9. Les actuacions derivades de l'exercici del control dels fons europeus, pel que fa a l'exercici de les funcions d'autoritat d'auditoria i Servici Específic en aquells fons en els quals la Intervenció General de l'Administració de l'Estat tinga tal condició i d'Autoritat de Control del Pla i Mecanisme per a la Recuperació i Resiliència, d'acord amb la seua normativa reguladora.
  10. L'auxili i col·laboració amb l'Administració de Justícia, dins dels límits de les funcions i competències que l'ordenament jurídic atribuïx a la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, en relació amb aquells procediments penals en els quals existisca connexió amb aquestes funcions i competències.
  11. Integració, gestió i publicació de l'Inventari d'entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local, en els termes previstos en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.
  12. La coordinació de les accions encaminades a protegir els interessos financers de la Unió Europea contra el frau de conformitat amb el previst en la disposició addicional vint-i-cinquena de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
  13. La supervisió contínua de les entitats i organismes del sector públic institucional estatal en els termes previstos en l'article 85 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, i en les disposicions que ho desenvolupen.
  14. Assessorament en matèria de conflicte d'interessos en els termes previstos en l'article 8 de l'Orde HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interés en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  15. La gestió funcional i tècnica del Registre Estatal de les entitats interessades en els Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica (REPERTE), previst en l'article 9 del Reial decret-llei 36/2020, de 30 de desembre.
  16. La coordinació necessària per a l'exercici de les seues actuacions i dictar, si escau, les instruccions organitzatives i funcionals que permeten la major eficiència dins del conjunt de la Intervenció General en l'ocupació dels recursos per al compliment de les funcions contemplades en les lletres anteriors.
  1. L'elaboració de la proposta de pressupost anual del ministeri i la coordinació dels corresponents als seus organismes públics adscrits, així com el seguiment de l'execució pressupostària i, si escau, la tramitació de les seues modificacions.
  2. La direcció, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació del departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
  3. Les relacions administratives amb els organismes públics adscrits al Ministeri a través de la Sotssecretaria.
  4. La direcció, impuls i coordinació de l'administració electrònica en el departament.
  5. Les funcions relatives al disseny, desenvolupament, manteniment i gestió dels sistemes d'informació corresponents als servicis departamentals en el Ministeri, del centre departamental d'atenció a usuaris i de la gestió, si escau, de les xarxes internes de comunicacions.
  6. La gestió i administració dels recursos humans del departament i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal, així com l'establiment dels plans de formació del personal i la gestió de l'acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
  7. La gestió de mitjans materials del departament, del registre general del ministeri, així com dels servicis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, els de règim interior.
  8. La planificació, coordinació, elaboració i direcció dels projectes d'obres i el manteniment i la conservació dels immobles ocupats pels servicis centrals del departament; la tramitació dels expedients de contractació d'obres la gestió de les quals corresponga a la Sotssecretaria del Departament, tant dels servicis centrals com dels territorials; el manteniment de l'inventari dels immobles afectes al departament ocupats pels servicis centrals, la gestió de tresoreria dels crèdits pressupostaris dels servicis comuns.
  9. La gestió patrimonial tècnica i administrativa dels immobles i espais ocupats pels servicis territorials del departament.
  10. En l'àmbit dels servicis comuns, l'adquisició de béns materials i la contractació de servicis.
  11. La gestió financera dels crèdits pressupostaris dels servicis comuns, així com dels restants servicis pressupostaris en els termes que s'establisca en el corresponent Orde de delegació de competències, així com la tramitació dels expedients d'arrendament d'immobles la gestió dels quals corresponga a la Sotssecretaria del Departament, tant dels servicis centrals com dels territorials.
  12. La coordinació de les diferents Delegacions d'Economia i Hisenda en la gestió dels seus recursos i l'exercici de les seues funcions, l'impuls de les instruccions i ordes de servici que procedisca dictar per a dirigir les seues activitats i l'avaluació dels recursos necessaris per a l'adequat funcionament d'aquelles, així com la seua distribució i el seguiment de la seua gestió.
  13. Assistir a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia del ministeri i els seus organismes públics.
  14. Determinar les actuacions precises per a la millora dels sistemes de planificació, direcció i organització i per a la racionalització i simplificació dels procediments i mètodes de treball en l'àmbit del departament.
  15. La coordinació de les diferents caixes pagadores del departament a través de la unitat central.
  16. La direcció, planificació i coordinació de la gestió recaptatòria atribuïda per l'ordenament jurídic a les Delegacions d'Economia i Hisenda i de qualssevol altres funcions de caràcter no tributari ni duaner atribuïdes a aquelles.
  17. Les funcions que corresponguen al Ministeri d'Hisenda en relació amb el Fons de suport a la solvència d'empreses estratègiques, que no estiguen atribuïdes a altres òrgans.
  18. La liquidació dels extingits Patronats de Cases de Funcionaris Civils de l'Estat i les funcions i tasques que el Decret 1555/1959, de 12 de setembre, i les disposicions posteriors atribuïen a la Comissió Liquidadora d'Organismes.
  1. La coordinació, a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, de les accions finançades en el Marc Financer Plurianual i les corresponents al Mecanisme de Recuperació i Resiliència, amb la finalitat de garantir la coherència entre les mateixes.
  2. L'actuació com a autoritat responsable del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència davant les institucions europees, en els termes que s'establisquen en la normativa europea, desenvolupant a este efecte les competències que legal i reglamentàriament tinga establides.
  3. La coordinació amb els ministeris, organismes públics, comunitats autònomes i entitats locals i resta d'entitats nacionals i comunitàries implicades en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  4. La supervisió dels progressos en relació amb les fites i objectius del Pla.
  5. Les funcions corresponents a l'Estat membre en relació amb el quadre integral de comandaments d'acord amb el previst en la normativa reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
  6. La presentació dels informes previstos en la normativa reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, de les sol·licituds de pagament de la contribució financera acompanyada de la corresponent declaració de fiabilitat i, quan siga procedent, del tram de préstec previst en la mateixa. Tot açò, sobre la base del resultat dels controls realitzats, en els termes i condicions que preveja aquesta normativa reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
  7. La direcció del Comité Tècnic del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, coordinant els seus treballs.
  8. Les funcions de secretaria tècnica de la Conferència Sectorial del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  9. El disseny funcional dels sistemes informàtics necessaris per a la gestió i seguiment dels diferents instruments de finançament europeus competència d'esta Secretaria General; la interlocució amb la Comissió Europea i els organismes nacionals participants quant a intercanvis i subministraments d'informació, incloent la definició de normes i estàndards d'intercanvi; la planificació i coordinació en col·laboració amb l'Oficina d'Informàtica Pressupostària i la resta de centres directius responsables de l'execució tècnica dels diferents projectes; el disseny i organització de les activitats de suport i formació dels sistemes resultants; així com les que se li assignen, en matèria de sistemes i tecnologies d'informació, en els sistemes de gestió i control dels Fons Europeus.
  10. El seguiment estadístic i l'explotació de les dades que continguen els sistemes d'informació de fons europeus, a fi de garantir les funcions de supervisió i seguiment del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i els restants fons europeus.
subir

Normativa

 

subir

Estructura orgànica (organigrama)

 

subir