Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports

Informació sobre les funcions del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i els seus organismes públics, vinculats o depenents.

Actualitzat a 25/03/2024.


Funcions

El Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports és el Departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de:

  1. La proposta i execució de la política del Govern en matèria educativa, en els termes previstos en este reial decret, amb l'excepció dels ensenyaments universitaris.
  2. La proposta i execució de la política del Govern en matèria del Sistema de Formació Professional del sistema educatiu i de persones treballadores.
  3. La proposta i execució de la política del Govern en matèria d'esport.

Així mateix, li correspon a este Departament l'impuls de les accions de cooperació i de les relacions internacionals en les matèries anteriors, sense perjuí de les competències que corresponguen a altres departaments ministerials.

 

subir
  1. La superior direcció de les competències atribuïdes al Departament en matèria d'educació no universitària, a excepció dels ensenyaments de Formació Professional.
  2. L'ordenació, avaluació i innovació dels ensenyaments que integren el sistema educatiu espanyol, incloent tots els ensenyaments del sistema educatiu excepte l'ensenyament universitari i les de formació professional, sense perjuí de les competències del Consell Superior d'Esports en matèria d'ensenyaments esportius.
  3. El compliment de les obligacions dels poders públics en matèria d'ensenyaments no universitaris, a excepció de les de formació professional, i d'innovació educativa, així com el foment de la igualtat d'oportunitats en l'accés a l'educació.
  4. La programació i gestió dels ensenyaments de la seua competència en el seu àmbit d'actuació, el desenvolupament i difusió de les orientacions educatives derivades de la normativa vigent en el camp dels ensenyaments de règim especial i l'ordenació acadèmica bàsica dels seus ensenyaments corresponents.
  5. El disseny, planificació i direcció de la política de beques i ajudes a l'estudi, en coordinació amb el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, així com la seua gestió.
  6. La promoció de les polítiques d'igualtat, coeducació, no discriminació i accessibilitat universal en l'àmbit de les seues competències.
  7. L'impuls i coordinació de les relacions amb les comunitats autònomes i les corporacions locals en les matèries de la seua competència.
  8. Les funcions previstes en la normativa vigent corresponents a l'Alta Inspecció d'Educació.
  9. L'elaboració de les propostes de disposicions generals en les matèries de la seua competència, així com les relacions i consultes amb les comunitats autònomes i les persones jurídiques i físiques interessades durant la seua tramitació.
  10. La direcció de les relacions internacionals en matèria d'educació no universitària, a excepció de la formació professional, així com el seguiment de les actuacions derivades de la Unió Europea en este àmbit; la planificació de l'administració educativa en l'exterior i dels centres docents espanyols de titularitat estatal en l'estranger, així com la definició dels programes de cooperació internacional, de caràcter bilateral o multilateral en les matèries de la seua competència, sense perjuí de les competències del Ministeri d'Assumptes estrangers, Unió Europea i Cooperació.
  11. L'establiment de les directrius relatives a l'ordenament del personal docent d'ensenyaments no universitaris, en coordinació amb la Secretaria General de Formació Professional i amb la Sotssecretaria.
  1. L'observació de l'evolució de les competències professionals en la seua integració pràctica en el Sistema de Formació Professional, i l'elaboració i manteniment actualitzat del Catàleg Nacional d'Estàndards de competències professionals, així com l'elaboració i proposta de les normes vinculades a nous estàndards de competències professionals.
  2. L'establiment dels instruments que permeten la constant adequació de l'oferta formativa a les demandes de qualificació de l'entorn productiu i social per a la seua integració pràctica en el Sistema de Formació Professional.
  3. L'ordenació i desenvolupament reglamentari del Sistema de la Formació Professional, tant dins del sistema educatiu com per a la població activa, ocupats i aturats, que inclou l'establiment dels títols, certificats i acreditacions del Sistema de Formació Professional en els seus graus A, B, C, D i I, així com els aspectes bàsics de currículum, i la revisió i actualització permanent d'aquests currículums, en col·laboració amb el sector productiu implicat.
  4. El desenvolupament dels dissenys curriculars de formació professional en l'àmbit propi de gestió del Ministeri, així com la definició dels mòduls bàsics d'espais, instal·lacions i equipament precisos per a cada oferta formativa per a aquest àmbit, en col·laboració amb la Secretaria d'Estat d'Educació, la Sotssecretaria i l'Organisme Autònom Gerència d'Infraestructures i Equipaments de Cultura.
  5. L'establiment de les directrius per a l'expedició de títols, certificats i acreditacions oficials espanyols de formació professional, així com el registre general de totes les titulacions, certificats i acreditacions del Sistema de Formació Professional.
  6. L'aprovació d'equivalències d'escales de qualificacions de títols i estudis estrangers de formació professional, l'homologació i convalidació d'estudis estrangers en l'àmbit de la formació professional, i la resolució de convalidacions i equivalències d'estudis espanyols amb la formació professional del sistema educatiu espanyol.
  7. La determinació de programes i condicions necessàries per a l'ingrés i accés als cossos de la funció pública docent dels ensenyaments de formació professional, així com la regulació de les condicions específiques per a impartir ofertes de formació professional de tots els graus del sistema en els centres privats.
  8. L'elaboració i coordinació de les accions i normativa per al desenvolupament del Marco Español de Qualificacions.
  9. L'establiment d'acords i col·laboracions públic-privades amb els sectors productius i interdepartamentals, incloent un mapa de necessitats formatives del mercat laboral.
  10. L'ordenació dels procediments per a avaluació i acreditació de competències bàsiques i professionals adquirides a través de l'experiència laboral i vies no formals i informals de formació, l'elaboració dels instruments de suport als mateixos, i el registre de persones acreditades, així com el seu desenvolupament per als àmbits previstos en la normativa reguladora.
  11. Les relacions de coordinació, col·laboració i cooperació territorial amb les comunitats autònomes, corporacions locals i altres administracions públiques, en matèria de formació professional i aprenentatge al llarg de la vida.
  12. La coordinació dels agents socials perquè col·laboren en la implantació d'una oferta de formació professional dual en els centres de treball, i la promoció d'organismes intermedis.
  13. El disseny i desenvolupament d'actuacions que promoguen l'aprenentatge tècnic professional al llarg de la vida, a través de la formació professional.
  14. El disseny de l'estratègia general d'orientació professional del sistema, en col·laboració amb les comunitats autònomes.
  15. ñ) La gestió i manteniment dels registres i catàlegs del Sistema de Formació Professional, així com l'Informe Formatiu-professional de caràcter personal.
  16. L'elaboració de l'Informe de l'estat del Sistema de Formació Professional previst en la Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional, i l'elaboració i execució de plans per a la millora de la qualitat, l'avaluació i promoció de la formació professional, així com mesures que promoguen en este àmbit les polítiques d'igualtat, no discriminació i accessibilitat universal.
  17. La promoció de la innovació empresarial oferint suport per a la creació d'agrupacions empresarials tecnològiques o vivers d'empreses emergents vinculats amb centres de formació, que impulsen i participen en el desenvolupament de les accions del Sistema de Formació Professional en l'àmbit de les pròpies empreses i agrupacions empresarials.
  18. L'articulació d'un sistema de seguiment i avaluació de la formació professional dual i aspectes parcials del sistema.
  19. El desenvolupament d'actuacions per a la promoció i desenvolupament del sistema d'orientació professional del Sistema de Formació Professional i el manteniment de portals, plataformes i xarxes socials per a facilitar l'intercanvi d'informació, experiències i recursos en l'àmbit de l'orientació i la formació professional, açò últim en coordinació amb la Sotssecretaria.
  20. La col·laboració en el disseny dels programes internacionals de formació professional i aprenentatge al llarg de la vida, bé a través del Servici Español per a la Internacionalització de l'Educació (SEPIE), o mitjançant acords bilaterals de col·laboració, que permeten el desenvolupament de dobles titulacions internacionals previstes en la normativa.
  21. L'impuls en l'àmbit internacional d'acords, projectes i participació en organismes i competicions de la formació professional, en coordinació amb el Ministeri d'Assumptes estrangers, Unió Europea i Cooperació.
  22. L'autorització, control, seguiment i avaluació dels centres autoritzats per a impartir ofertes formatives del Sistema de Formació Professional espanyol en l'estranger.
  1. L'estudi i informe econòmic dels actes i disposicions amb repercussió economicofinancera en els pressupostos de gastos i ingressos.
  2. La determinació de l'estructura dels programes i subprogrames en què es concreta l'activitat del Departament, l'elaboració i tramitació de l'avantprojecte anual de pressupost, el seguiment de l'execució dels crèdits pressupostaris i la tramitació de les seues modificacions.
  3. El seguiment del grau de realització d'objectius respecte als programes i actuacions anuals que es determinen en la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.
  4. L'anàlisi i coordinació de quants recursos financers té assignats el Departament, així com la coordinació i seguiment de l'aplicació dels fons europeus o de caràcter internacional destinats a programes o projectes del Departament, sense perjuí de les funcions atribuïdes a altres unitats.
  5. El règim interior dels servicis centrals del Departament i la conservació, reparació i reforma, intendència, funcionament i seguretat dels edificis en els quals aquests servicis tinguen la seua seu; la formació i l'actualització de l'inventari dels béns mobles d'aquells, així com l'equipament de les unitats administratives del Departament, sense perjuí, si escau, de la col·laboració amb l'O.A. Gerència d'Infraestructures i Equipaments de Cultura en els termes que s'establisquen.
  6. L'elaboració de la política de personal adscrit al Departament i, especialment, la seua planificació i gestió, mitjançant la previsió de necessitats; la proposta d'oferta d'ocupació pública, selecció i provisió; la proposta de modificació de les relacions de llocs de treball; la previsió i seguiment del gasto de personal, així com tots aquells aspectes derivats de l'aplicació de la normativa sobre este tema, l'habilitació de personal i les retribucions i nòmines.
  7. El desenvolupament de la política de personal docent i l'elaboració de les bases del règim jurídic de la funció pública docent, en l'àmbit dels ensenyaments diferents de les universitàries, en coordinació amb la Secretaria d'Estat d'Educació i amb la Secretaria General de Formació Professional.
  8. La gestió del personal docent del Departament i dels procediments de mobilitat del professorat d'ensenyaments diferents de les universitàries en l'àmbit nacional, de forma coordinada amb les restants administracions educatives, i d'acord amb la Secretaria d'Estat d'Educació i amb la Secretaria General de Formació Professional.
  9. La formació del personal, a excepció del docent, la gestió de l'acció social i la prevenció de riscos laborals.
  10. La relació amb les organitzacions sindicals i altres associacions professionals representatives.
  11. La planificació estratègica, l'impuls, la racionalització, i la coordinació de la transformació digital i la política en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions (TIC) del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, d'acord amb les directrius de Transformació Digital adoptades per l'Administració General de l'Estat, així com la coordinació i cooperació amb altres administracions i òrgans de l'Estat en estes matèries.
  12. La conformació de la voluntat del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports per a l'adquisició de béns i servicis en l'àmbit de les tecnologies de la informació i les telecomunicacions de tots els òrgans del Ministeri, d'acord amb l'establit en el Reial decret 806/2014, de 19 de setembre, sobre organització i instruments operatius de les tecnologies de la informació i les comunicacions en l'Administració General de l'Estat i els seus Organismes Públics.
  13. La coordinació de les actuacions de l'administració digital del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, d'acord amb el pla d'acció departamental per a la transformació digital i l'Estratègia TIC de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics, i la provisió de servicis declarats com compartits en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions com a unitat TIC del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports.
  14. L'impuls i coordinació en l'àmbit del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports dels Esquemes Nacionals d'Interoperabilitat i Seguretat, i de les mesures per a garantir l'accessibilitat dels servicis electrònics i el compliment de les obligacions departamentals en matèria de reutilització de la informació del sector públic.
  15. ñ) El desenvolupament dels sistemes d'informació i la provisió de servicis comuns en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions necessaris per al funcionament del Departament, la implantació de mesures de seguretat informàtica, l'administració i manteniment de les plataformes i els dominis d'internet on s'allotgen el portal institucional, la seu electrònica, la intranet i els altres servicis electrònics del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, així com l'assistència en matèria de tecnologies de la informació i en el suport tècnic a les xarxes socials.
  16. La gestió de les xarxes de comunicacions en el Departament i la provisió dels mitjans de firma electrònica per al personal al servici del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports.
  17. La gestió econòmica i financera del Departament.
  18. L'assistència als òrgans directius en la preparació dels expedients de contractació i en la tramitació dels procediments d'adjudicació de contractes, així com l'assistència i suport a la taula i junta de contractació del Departament.
  19. Les funcions d'habilitació i pagaduría del Ministeri, excepte en els casos en què les actuacions d'una determinada unitat del Ministeri requerisquen situar en elles una caixa pagadora pròpia, així com les relatives a la Unitat Central de Caixa.
  20. El desenvolupament de les funcions pròpies de la Unitat d'Igualtat del Departament, previstes en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i hòmens.
  21. Les funcions atribuïdes al Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports en la gestió de programes cofinançats per fons estructurals de la Unió Europea en l'àmbit de l'educació i la formació professional, en coordinació amb la Secretaria d'Estat d'Educació i la Secretaria General de Formació Professional
  22. L'exercici de les funcions de programació, gestió i control, com a Organisme Intermedi de les ajudes dels fons estructurals de la Unió Europea.
  23. La funció de coordinació amb el Consell Superior d'Esports en el desenvolupament de les polítiques esportives competència del Departament.
  24. L'exercici de la funció de la Unitat d'inclusió del personal amb discapacitat, d'acord amb l'establit en la disposició addicional quinzena del Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servici públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.
subir

Normativa

 

subir

Estructura orgànica (organigrama)

 

subir