Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico
Información sobre as funcións do Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico e dos seus organismos públicos, vinculados ou dependentes.
Actualizado a 24/05/2024
Funcións
- Corresponde ao Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico a proposta e execución da política do Goberno en materia de loita contra o cambio climático, prevención da contaminación, protección do patrimonio natural, da biodiversidade, dos bosques, do mar, auga e enerxía para a transición a un modelo produtivo e social máis ecolóxico, así como a elaboración e o desenvolvemento da política do Goberno fronte ao reto demográfico e o despoboamento territorial.
- Así mesmo corresponde ao Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico a elaboración da lexislación estatal en materia de augas e costas, cambio climático, protección da biodiversidade, medio ambiente, montes, meteoroloxía e climatoloxía; a xestión directa do dominio público hidráulico das bacías intercomunitarias, do dominio público marítimo-terrestre; a representación do Estado nos organismos internacionais correspondentes a estas materias, sen prexuízo das competencias do Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea e Cooperación
- Igualmente corresponde ao Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico a elaboración da lexislación estatal en materia de enerxía, o desenvolvemento da política enerxética nacional, xunto coas medidas destinadas a asegurar o abastecemento enerxético, coordinación co resto de ministerios e seguimento de políticas naqueles ámbitos relacionados co cumprimento dos obxectivos en materia de política de enerxía, e a coordinación da proxección exterior na materia, garantindo unha correcta regulación do sector e a análise e seguimento dos mercados enerxéticos, xunto coas competencias que corresponden á Administración Xeral do Estado en materia de minaría, todo iso no marco da transición ecolóxica xusta.
- Ademais, corresponde ao Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico a elaboración e o desenvolvemento da estratexia e a política do Goberno fronte ao reto demográfico, así como a proposta e execución da política de loita contra o despoboamento.
- O desenvolvemento da política enerxética e mineira, en liña co obxectivo de garantir a seguridade de subministración, a descarbonización da economía, a seguridade pública, a sustentabilidade económica e financeira dos sistemas eléctrico e gasista, a independencia da subministración e autonomía estratéxica, a calidade do aire, a loita contra o cambio climático e respecto ao medio ambiente, a xestión óptima e o desenvolvemento dos recursos nacionais, a xestión da demanda, a xestión das eleccións tecnolóxicas futuras, a utilización da enerxía, a protección dos consumidores enerxéticos vulnerables e a redución da pobreza enerxética, así como calquera outros que garden relación directa coas competencias da Administración Xeral do Estado en materia enerxética.
- O desenvolvemento da planificación e estratexia enerxética, no marco do compromiso coa neutralidade climática a longo prazo.
- A proposta de iniciativas normativas no ámbito das competencias da Secretaría de Estado, en coordinación coa Secretaría Xeral Técnica do Departamento.
- A elaboración de propostas sobre regulación e, no seu caso, aprobación de tarifas, prezos de produtos enerxéticos, canons de acceso a almacenamentos subterráneos de gas natural, cargos dos sistemas eléctrico e gasista, así como a retribución das actividades levadas a cabo no sector enerxético, no ámbito das súas competencias, de acordo con a lexislación vixente.
- A regulación, seguimento e análise das poxas de enerxía e capacidade.
- O fomento da substitución de combustibles e vectores enerxéticos por outros de menores emisións.
- O deseño e aplicación de medidas dirixidas a incrementar o aforro e a eficiencia na produción, transformación, distribución e consumo final da enerxía.
- O impulso da mobilidade eléctrica e a electrificación da demanda final.
- O impulso dunha transición xusta naquelas zonas que aínda manteñan un alto nivel de dependencia económica de combustibles non renovables, como as asociadas á industria mineira do carbón, e a participación nos grupos de traballo e demais actividades relacionadas cunha transición xusta, a través do Instituto para a Transición Xusta, Ou.A.
- A elaboración, coordinación e seguimento das estratexias para a redución da pobreza enerxética, o desenvolvemento das medidas para a protección dos consumidores de enerxía, en especial aqueles en situación de vulnerabilidade e o acceso destes á información enerxética.
- O coñecemento da toma de participacións no sector eléctrico e de hidrocarburos.
- A elaboración e, no seu caso, aplicación das medidas dirixidas a asegurar o abastecemento enerxético, e o fomento da flexibilidade do sistema mediante a xestión da demanda e almacenamento, nun contexto de progresiva descarbonización.
- A análise e seguimento económico e financeiro dos mercados enerxéticos e de hidrocarburos líquidos, así como a facilitación da participación nos mesmos de recursos enerxéticos tanto centralizados como distribuídos.
- A supervisión do mercado de hidrocarburos líquidos.
- A liquidación dos custos e ingresos dos sectores enerxéticos.
- O exercicio das facultades de control, inspección e sanción en materia enerxética, e a inspección do cumprimento das condicións técnicas das instalacións e do cumprimento dos requisitos establecidos nas autorizacións, as condicións económicas e actuacións dos suxeitos, cando sexa competencia da Administración Xeral do Estado.
- A xestión do sistema de certificación de produción, consumo e venda de gases renovables, biocarburantes e novos combustibles.
- A realización de proxeccións de demanda de produtos enerxéticos, a análise de series de consumo e prezos enerxéticos por sectores e produtos enerxéticos, o seguimento dos indicadores conxunturais e sectoriais enerxéticos e a realización de análise de estudos e estatísticas enerxéticas, en coordinación coa Subsecretaría.
- O cumprimento, seguimento, notificación e verificación dos compromisos internacionais subscritos polo Reino de España no ámbito das competencias da Secretaría de Estado, as relacións enerxéticas internacionais, en coordinación coa Subsecretaría, así como a preparación dos Consellos de Ministros da Unión Europea no ámbito de competencias da Secretaría de Estado.
- A coordinación co resto de departamentos ministeriais e a integración das cuestións relativas á transición enerxética no resto de políticas sectoriais.
- A interlocución cos sectores e sociedade civil para, entre outros fins, fomentar a cooperación, o intercambio de mellores prácticas e o desenvolvemento de modelos de negocio e solucións innovadoras no ámbito enerxético, así como a execución de actuacións e programas dirixidos a favorecer as oportunidades económicas, sociais e ambientais para a transición enerxética dos distintos sectores.
- Aqueloutras funcións que atribúa a lexislación vixente ao Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico nos sectores enerxético e mineiro.
-
A definición, proposta e execución das políticas do Ministerio referentes á prevención da contaminación e a resposta fronte á crise climática.
-
A avaliación ambiental.
-
O fomento do uso de tecnoloxías limpas e hábitos de consumo menos contaminantes e máis sustentables, acordes cos principios da economía circular.
-
A protección do medio natural, da biodiversidade, os montes, a conservación e uso sustentable dos recursos naturais, hábitats e ecosistemas naturais no medio terrestre e mariño, así como a integración das consideracións territoriais, ambientais e ecolóxicas nas actuacións da súa competencia.
-
A definición, proposta e execución das políticas do Ministerio en materia de auga e xestión do dominio público hidráulico, así como de protección e conservación do mar e do dominio público marítimo-terrestre.
-
A participación na planificación da política de investigación en materia de biodiversidade terrestre e mariña e a imposición de sancións por infraccións moi graves reguladas pola Lei 42/2007, de o 13 de decembro, do Patrimonio Natural e da Biodiversidade, en materia de biodiversidade mariña.
-
A preparación dos Consellos de Ministros da Unión Europea no ámbito de competencias da Secretaría de Estado.
-
A elaboración, e a proposta e impulso, no ámbito de competencias da Administración Xeral do Estado, en colaboración cos demais departamentos ministeriais e as administracións territoriais, dos obxectivos xerais, estratexias, plans e actuacións prioritarias en materia de reto demográfico.
-
A coordinación dos demais departamentos ministeriais e das administracións territoriais en materia de reto demográfico, así como o impulso da colaboración público-privada e a participación cidadá para a consecución dos obxectivos referidos ao reto demográfico.
-
As funcións que a Lei 45/2007, de o 13 de decembro, para o desenvolvemento sustentable do medio rural atribúe á Administración Xeral do Estado.
-
O fomento, sen prexuízo das competencias doutros departamentos ministeriais, da igualdade de oportunidades e a non discriminación por razón de residencia e idade, así como o impulso e salvaguardia, en colaboración cos demais departamentos ministeriais e as administracións territoriais, da apropiada prestación de servizos básicos a toda a poboación, en condicións de equidade, con especial atención á infancia, a mocidade e as persoas maiores.
-
O impulso, sen prexuízo das competencias doutros departamentos ministeriais, do papel da muller no medio rural, así como da inclusión sociolaboral de inmigrantes nas zonas en risco demográfico.
-
A coordinación das políticas dirixidas a favorecer a conciliación da vida familiar e profesional, a corresponsabilidade, a crianza infantil e o desenvolvemento dos proxectos familiares, especialmente nas zonas máis afectadas polos riscos demográficos, sen prexuízo das competencias doutros departamentos ministeriais.
-
A coordinación de políticas públicas, no ámbito da Administración Xeral do Estado, dirixidas a impulsar a sensibilización, o coñecemento e a formación, desde a infancia e a mocidade, e ao longo da vida, que poñan en valor o territorio, especialmente das áreas rurais, e favorezan o coñecemento e a dinamización das oportunidades existentes nas zonas afectadas polo despoboamento.
-
O fomento, sen prexuízo das competencias doutros departamentos ministeriais, do investimento, as oportunidades de emprego, diversificación e desenvolvemento económico, co obxectivo de fortalecer o tecido socioeconómico nas zonas afectadas polo despoboamento.
-
O impulso e fomento, en colaboración cos demais departamentos ministeriais e as administracións territoriais, do adecuado dimensionamento das infraestruturas, servizos e equipamentos necesarios fronte ao reto demográfico.
-
O impulso e fomento, en colaboración cos demais departamentos ministeriais e as administracións territoriais, das políticas orientadas a afrontar o progresivo envellecemento da poboación e outros desequilibrios sociodemográficos.
-
A coordinación da participación en representación do Ministerio nos organismos internacionais e seguimento dos convenios internacionais en materia de reto demográfico, sen prexuízo das competencias do Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea e Cooperación.
-
A participación en representación da Administración Xeral do Estado en organismos internacionais, en Consellos e en grupos de traballo da Unión Europea, e en materia de reto demográfico, así como a coordinación e o seguimento das súas iniciativas en materia de cambio demográfico.
-
A coordinación de estudos e informes en materia de despoboamento, envellecemento, cambio demográfico, impacto demográfico e socioeconómico das políticas públicas, igualdade de oportunidades, apoio á muller na contorna rural, fortalecemento do tecido socioeconómico e do emprendimiento nas zonas afectadas polo despoboamento, mellora dos servizos públicos, tecnoloxías verdes, innovación ou dixitalización.
-
O seguimento, análise e avaliación, desde a perspectiva do reto demográfico, das normas, plans, programas e políticas públicas da Administración Xeral do Estado.
-
A asistencia ao titular do Ministerio nas funcións de control da actividade do Departamento, realizando aquelas que permitan avaliar o funcionamento, a eficacia e o rendemento do persoal e dos servizos do Ministerio, así como o seguimento da contratación de obra pública de competencia do Departamento nos seus aspectos técnico, funcional e administrativo, todo iso, sen prexuízo das competencias da Intervención Xeral da Administración do Estado.
-
As relacións institucionais coas organizacións profesionais e outras entidades representativas de interese nos sectores ambiental e enerxético, e relativas a reto demográfico, sen prexuízo das competencias das Secretarías de Estado e da Secretaría Xeral.
-
O seguimento, análise e prospectiva dos aspectos sociais, económicos e ambientais vinculados coas distintas áreas estratéxicas do Departamento, incluíndo a creación e difusión de información relacionada coas mesmas.
-
A definición dos eixos directrices plurianuais que orientan os estudos do Departamento, de acordo con as liñas de estratexia política, así como coordinar o Programa de Estudos do Departamento.
-
A coordinación das áreas e dependencias funcionais do Departamento integradas nas Delegacións de Goberno e a avaliación dos recursos necesarios para o seu funcionamento, sen prexuízo da dependencia funcional prevista neste real decreto.
-
A coordinación das campañas de publicidade institucional do Departamento.
-
As actividades derivadas da pertenza do Reino de España a organismos internacionais e en xeral en relacións internacionais, tanto bilaterais como multilaterais, e acción exterior no ámbito das políticas de competencia do Departamento, así como o impulso e desenvolvemento das actividades necesarias para o cumprimento derivado dos compromisos internacionais e programas internacionais de cooperación e asistencia técnica.
-
O seguimento e asistencia aos restantes órganos do Ministerio na preparación dos Consellos de Ministros da Unión Europea; o control dos procedementos relacionados coa aplicación da normativa da Unión Europea, así como o seguimento da súa transposición ao dereito interno, en colaboración coas unidades responsables da elaboración normativa e competentes por razón de materia, incluíndo o sistema de axudas de Estado.
-
A dirección, impulso e coordinación das consellerías no exterior.
-
A inspección dos órganos e organismos dependentes ou adscritos ao Departamento e o seguimento dos plans e actuacións para a mellora da eficacia e a calidade dos servizos, así como a coordinación e xestión das actuacións en materia de goberno aberto.
-
A xefatura superior de todo o persoal do Departamento, a dirección dos recursos humanos e a resolución de cuantos asuntos refíranse a esta, salvo os casos reservados á decisión do titular do Ministerio e das Secretarías de Estado.
-
A elaboración e tramitación do anteproxecto de orzamentos do Ministerio e a coordinación dos correspondentes aos seus organismos públicos adscritos, así como o seguimento da execución orzamentaria, o inicio dos expedientes de modificación de crédito dos servizos orzamentarios do Ministerio e a súa tramitación e autorización, así como a tramitación dos expedientes de autorización para adquirir compromisos de gasto de carácter plurianual en aplicación do disposto no artigo 47.3 da Lei 47/2003, de o 26 de novembro, Xeral Orzamentaria, e a avaliación dos distintos programas de gasto.
-
A dirección, impulso e coordinación dos servizos comúns do Departamento, a xestión económica e orzamentaria dos gastos correntes en bens e servizos do Departamento, a xestión do réxime interior, incluídas as oficinas de asistencia en materia de rexistros, a xestión e coordinación dos medios necesarios para a celebración de actos públicos oficiais, e a xestión da vixilancia e a seguridade e doutros servizos xerais.
-
A planificación, elaboración, supervisión e dirección dos proxectos de execución de obras, a xestión patrimonial e a conservación e inventario dos inmobles afectos ao Ministerio.
-
A xestión económica e financeira do Departamento.
-
A dirección e supervisión da contratación do Departamento e dos seus organismos adscritos.
-
O desenvolvemento dos sistemas de información necesarios para o funcionamento dos servizos, o impulso da transformación dixital e a innovación no Departamento.
-
A coordinación ou realización, no seu caso, das operacións estatísticas derivadas dos plans sectoriais que describan a actividade do Departamento, que figuren no Plan Estatístico Nacional ou potencialmente poidan ser incluídas.
-
A coordinación, programación e execución da actividade editorial e difusora das publicacións do Ministerio nos diferentes soportes e na sección referida ao Ministerio da Web institucional do Departamento.
-
O exercicio das funcións de Unidade de Igualdade do Ministerio, segundo o previsto no artigo 77 da Lei Orgánica 3/2007, de o 22 de marzo, para a igualdade efectiva de mulleres e homes e no artigo 3 do Real Decreto 259/2019, de o 12 de abril, polo que se regulan as Unidades de Igualdade da Administración Xeral do Estado.
-
A dirección dos arquivos xerais, centros documentais, bibliotecas e mediateca do Departamento.
-
A aprobación de instrucións e ordes de servizo en relación coa xestión e tramitación de materias propias do Departamento.
-
A planificación e execución da política de gastos correntes do Departamento en bens e servizos, as propostas de dotación orzamentaria e a xestión e seguimento do capítulo 2 do orzamento dos servizos centrais e periféricos do Departamento.
-
O apoio na xestión dos medios e recursos dos Comisionados para as Enerxías Renovables, Hidróxeno e Almacenamento; do Ciclo da auga e Restauración de Ecosistemas; e para a Economía Circular.
-
As políticas de igualdade de xénero.
-
A coordinación das actividades de goberno, xestión do dato e xestión da calidade do dato do departamento.
-
A organización e xestión do secretariado da Rede de autoridades ambientais e o punto de contacto do programa LIFE da Unión Europea.
-
A divulgación e promoción das políticas e plans para a transformación das cadeas de valor da transición enerxética e a súa integración nos distintos sectores da economía.
-
O desenvolvemento das medidas de apoio e a colaboración público-privada para facilitar o acceso e a información dos proxectos vinculados co PERTE ERHA.
-
O desenvolvemento de medidas e iniciativas de seguimento en colaboración con outros órganos ministeriais e organismos implicados no PERTE ERHA.
-
A participación nas comisións, grupos de traballo e órganos colexiados implicados no PERTE ERHA.
-
A interlocución entre o Goberno e outros actores, informándolles periodicamente sobre o desenvolvemento e resultado da execución dos proxectos, ou de cantas propostas considere necesarias para o adecuado cumprimento da función encomendada.
-
A realización de cantas actuacións en relación co PERTE ERHA resulten precisas para promover a correcta execución dos fondos do Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia, asignados nesta materia.
-
O impulso, a coordinación, o seguimento e proposta das actuacións necesarias para a recuperación de humidais ameazados e afectados pola deterioración ou carencia dos recursos hídricos dos que dependen para o seu adecuado funcionamento ecosistémico.
-
A elaboración e tramitación dos instrumentos ou marcos de actuacións prioritarias de recuperación que integren os criterios de intervención dos distintos órganos e organismos do Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico, así como a coordinación das actuacións mediante a supervisión e emisión de directrices e informes que aseguren e garantan a coherencia das actuacións para combater os factores que causan a degradación dos espazos naturais.
-
A colaboración e seguimento da normativa, instrumentos financeiros, medidas e iniciativas que se prioricen, relacionados con humidais ameazados.
-
A promoción, divulgación e desenvolvemento de accións de sensibilización dirixidas á sociedade, sobre os beneficios ecosistémicos e as ameazas dos humidais vinculados ao déficit e factores contaminantes dos recursos hídricos dos que dependen, así como das actuacións que se realizan desde o Ministerio para a súa recuperación.
-
A elaboración, revisión, seguimento, impulso e divulgación das políticas, estratexias e plans da Administración Xeral do Estado para o desenvolvemento da economía circular.
-
A promoción da integración da economía circular no conxunto das políticas económicas, sociais e ambientais.
-
A colaboración e o seguimento da normativa, medidas e iniciativas dos departamentos ministeriais, institucións europeas e internacionais e organismos involucrados no proceso de implantación da economía circular.
-
O impulso e a coordinación do deseño, a execución e o seguimento do PERTE de Economía Circular, incluíndo as comisións, grupos de traballo e órganos colexiados vinculados con el, así como a realización de cantas actuacións en relación coa economía circular resulten precisas para promover a execución dos fondos do Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia asignados nesta materia.
-
O desenvolvemento e a implementación das medidas de apoio, de interlocución e a colaboración público-privada para garantir o acceso e a execución dos proxectos vinculados á economía circular e, en concreto, co PERTE de Economía Circular.
-
A promoción da participación e a sensibilización ao conxunto da sociedade dos beneficios do modelo circular sobre o medio ambiente, a saúde, a economía, a competitividade das empresas españolas, a creación de emprego de calidade e a redución da dependencia exterior da nosa economía.
Normativa
- Real Decreto 503/2024, do 21 de maio, polo que se desenvolve a estrutura orgánica básica do Ministerio para a Transición Ecolóxica e o Reto Demográfico, e modifícase o Real Decreto 1009/2023, do 5 de decembro, polo que se establece a estrutura orgánica básica dos departamentos ministeriais.
- Ver a Normativa (Lexislatura XV).
subir
Estrutura orgánica (organigrama)
- Ver a Estrutura orgánica.