Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico
Informació sobre les funcions del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 24/05/2024
Funcions
- Correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic la proposta i execució de la política del Govern en matèria de lluita contra el canvi climàtic, prevenció de la contaminació, protecció del patrimoni natural, de la biodiversitat, dels boscos, del mar, aigua i energia per a la transició a un model productiu i social més ecològic, així com l'elaboració i el desenvolupament de la política del Govern enfront del repte demogràfic i el despoblament territorial.
- Així mateix correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic l'elaboració de la legislació estatal en matèria d'aigües i costes, canvi climàtic, protecció de la biodiversitat, medi ambient, muntanyes, meteorologia i climatologia; la gestió directa del domini públic hidràulic de les conques intercomunitarias, del domini públic marítim-terrestre; la representació de l'Estat en els organismes internacionals corresponents a aquestes matèries, sense perjudici de les competències del Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació
- Igualment correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic l'elaboració de la legislació estatal en matèria d'energia, el desenvolupament de la política energètica nacional, juntament amb les mesures destinades a assegurar el proveïment energètic, coordinació amb la resta de ministeris i seguiment de polítiques en aquells àmbits relacionats amb el compliment dels objectius en matèria de política d'energia, i la coordinació de la projecció exterior en la matèria, garantint una correcta regulació del sector i l'anàlisi i seguiment dels mercats energètics, juntament amb les competències que corresponen a l'Administració General de l'Estat en matèria de mineria, tot això en el marc de la transició ecològica justa.
- A més, correspon al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic l'elaboració i el desenvolupament de l'estratègia i la política del Govern enfront del repte demogràfic, així com la proposta i execució de la política de lluita contra la despoblació.
- El desenvolupament de la política energètica i minera, en línia amb l'objectiu de garantir la seguretat de subministrament, la descarbonización de l'economia, la seguretat pública, la sostenibilitat econòmica i financera dels sistemes elèctric i gasista, la independència del subministrament i autonomia estratègica, la qualitat de l'aire, la lluita contra el canvi climàtic i respecte al medi ambient, la gestió òptima i el desenvolupament dels recursos nacionals, la gestió de la demanda, la gestió de les eleccions tecnològiques futures, la utilització de l'energia, la protecció dels consumidors energètics vulnerables i la reducció de la pobresa energètica, així com qualssevol uns altres que guardin relació directa amb les competències de l'Administració General de l'Estat en matèria energètica.
- El desenvolupament de la planificació i estratègia energètica, en el marc del compromís amb la neutralitat climàtica a llarg termini.
- La proposta d'iniciatives normatives en l'àmbit de les competències de la Secretaria d'Estat, en coordinació amb la Secretaria General Tècnica del Departament.
- L'elaboració de propostes sobre regulació i, si escau, aprovació de tarifes, preus de productes energètics, cànons d'accés a emmagatzematges subterranis de gas natural, càrrecs dels sistemes elèctric i gasista, així com la retribució de les activitats dutes a terme en el sector energètic, en l'àmbit de les seves competències, d'acord amb la legislació vigent.
- La regulació, seguiment i anàlisi de les subhastes d'energia i capacitat.
- El foment de la substitució de combustibles i vectors energètics per uns altres de menors emissions.
- El disseny i aplicació de mesures dirigides a incrementar l'estalvi i l'eficiència en la producció, transformació, distribució i consum final de l'energia.
- L'impuls de la mobilitat elèctrica i l'electrificació de la demanda final.
- L'impuls d'una transició justa en aquelles zones que encara mantinguin un alt nivell de dependència econòmica de combustibles no renovables, com les associades a la indústria minera del carbó, i la participació en els grups de treball i altres activitats relacionades amb una transició justa, a través de l'Institut per a la Transició Justa, O.A.
- L'elaboració, coordinació i seguiment de les estratègies per a la reducció de la pobresa energètica, el desenvolupament de les mesures per a la protecció dels consumidors d'energia, especialment aquells en situació de vulnerabilitat i l'accés d'aquests a la informació energètica.
- El coneixement de la presa de participacions en el sector elèctric i d'hidrocarburs.
- L'elaboració i, si escau, aplicació de les mesures dirigides a assegurar el proveïment energètic, i el foment de la flexibilitat del sistema mitjançant la gestió de la demanda i emmagatzematge, en un context de progressiva descarbonización.
- L'anàlisi i seguiment econòmic i financer dels mercats energètics i d'hidrocarburs líquids, així com la facilitació de la participació en els mateixos de recursos energètics tant centralitzats com distribuïts.
- La supervisió del mercat d'hidrocarburs líquids.
- La liquidació dels costos i ingressos dels sectors energètics.
- L'exercici de les facultats de control, inspecció i sanció en matèria energètica, i la inspecció del compliment de les condicions tècniques de les instal·lacions i del compliment dels requisits establerts en les autoritzacions, les condicions econòmiques i actuacions dels subjectes, quan sigui competència de l'Administració General de l'Estat.
- La gestió del sistema de certificació de producció, consum i venda de gasos renovables, biocarburants i nous combustibles.
- La realització de projeccions de demanda de productes energètics, l'anàlisi de sèries de consum i preus energètics per sectors i productes energètics, el seguiment dels indicadors conjunturals i sectorials energètics i la realització d'anàlisi d'estudis i estadístiques energètiques, en coordinació amb la Sotssecretaria.
- El compliment, seguiment, notificació i verificació dels compromisos internacionals subscrits pel Regne d'Espanya en l'àmbit de les competències de la Secretaria d'Estat, les relacions energètiques internacionals, en coordinació amb la Sotssecretaria, així com la preparació dels Consells de Ministres de la Unió Europea en l'àmbit de competències de la Secretaria d'Estat.
- La coordinació amb la resta de departaments ministerials i la integració de les qüestions relatives a la transició energètica en la resta de polítiques sectorials.
- La interlocució amb els sectors i societat civil para, entre altres finalitats, fomentar la cooperació, l'intercanvi de millors pràctiques i el desenvolupament de models de negoci i solucions innovadores en l'àmbit energètic, així com l'execució d'actuacions i programes dirigits a afavorir les oportunitats econòmiques, socials i ambientals per a la transició energètica dels diferents sectors.
- Aquelles altres funcions que atribueixi la legislació vigent al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic en els sectors energètic i miner.
-
La definició, proposta i execució de les polítiques del Ministeri referents a la prevenció de la contaminació i la resposta enfront de la crisi climàtica.
-
L'avaluació ambiental.
-
El foment de l'ús de tecnologies netes i hàbits de consum menys contaminants i més sostenibles, concordes amb els principis de l'economia circular.
-
La protecció del mitjà natural, de la biodiversitat, les muntanyes, la conservació i ús sostenible dels recursos naturals, hàbitats i ecosistemes naturals en el mitjà terrestre i marí, així com la integració de les consideracions territorials, ambientals i ecològiques en les actuacions de la seva competència.
-
La definició, proposta i execució de les polítiques del Ministeri en matèria d'aigua i gestió del domini públic hidràulic, així com de protecció i conservació del mar i del domini públic marítim-terrestre.
-
La participació a la planificació de la política de recerca en matèria de biodiversitat terrestre i marina i la imposició de sancions per infraccions molt greus regulades per la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, en matèria de biodiversitat marina.
-
La preparació dels Consells de Ministres de la Unió Europea en l'àmbit de competències de la Secretaria d'Estat.
-
L'elaboració, i la proposta i impuls, en l'àmbit de competències de l'Administració General de l'Estat, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, dels objectius generals, estratègies, plans i actuacions prioritàries en matèria de repte demogràfic.
-
La coordinació dels altres departaments ministerials i de les administracions territorials en matèria de repte demogràfic, així com l'impuls de la col·laboració públic-privada i la participació ciutadana per a la consecució dels objectius referits al repte demogràfic.
-
Les funcions que la Llei 45/2007, de 13 de desembre, per al desenvolupament sostenible del mitjà rural atribueix a l'Administració General de l'Estat.
-
El foment, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials, de la igualtat d'oportunitats i la no discriminació per raó de residència i edat, així com l'impuls i salvaguardia, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, de l'apropiada prestació de serveis bàsics a tota la població, en condicions d'equitat, amb especial atenció a la infància, la joventut i les persones majors.
-
L'impuls, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials, del paper de la dona en el mitjà rural, així com de la inclusió sociolaboral d'immigrants a les zones en risc demogràfic.
-
La coordinació de les polítiques dirigides a afavorir la conciliació de la vida familiar i professional, la coresponsabilitat, la criança infantil i el desenvolupament dels projectes familiars, especialment a les zones més afectades pels riscos demogràfics, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials.
-
La coordinació de polítiques públiques, en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat, dirigides a impulsar la sensibilització, el coneixement i la formació, des de la infància i la joventut, i al llarg de la vida, que posin en valor el territori, especialment de les àrees rurals, i afavoreixin el coneixement i la dinamització de les oportunitats existents a les zones afectades per la despoblació.
-
El foment, sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials, de la inversió, les oportunitats d'ocupació, diversificació i desenvolupament econòmic, amb l'objectiu d'enfortir el teixit socioeconòmic a les zones afectades per la despoblació.
-
L'impuls i foment, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, de l'adequat dimensionament de les infraestructures, serveis i equipaments necessaris enfront del repte demogràfic.
-
L'impuls i foment, en col·laboració amb els altres departaments ministerials i les administracions territorials, de les polítiques orientades a afrontar el progressiu envelliment de la població i altres desequilibris sociodemogràfics.
-
La coordinació de la participació en representació del Ministeri en els organismes internacionals i seguiment dels convenis internacionals en matèria de repte demogràfic, sense perjudici de les competències del Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació.
-
La participació en representació de l'Administració General de l'Estat en organismes internacionals, en Consells i en grups de treball de la Unió Europea, i en matèria de repte demogràfic, així com la coordinació i el seguiment de les seves iniciatives en matèria de canvi demogràfic.
-
La coordinació d'estudis i informes en matèria de despoblació, envelliment, canvi demogràfic, impacte demogràfic i socioeconòmic de les polítiques públiques, igualtat d'oportunitats, suport a la dona en l'entorn rural, enfortiment del teixit socioeconòmic i de l'emprenedoria a les zones afectades per la despoblació, millora dels serveis públics, tecnologies verdes, innovació o digitalització.
-
El seguiment, anàlisi i avaluació, des de la perspectiva del repte demogràfic, de les normes, plans, programes i polítiques públiques de l'Administració General de l'Estat.
-
L'assistència al titular del Ministeri en les funcions de control de l'activitat del Departament, realitzant aquelles que permetin avaluar el funcionament, l'eficàcia i el rendiment del personal i dels serveis del Ministeri, així com el seguiment de la contractació d'obra pública de competència del Departament en els seus aspectes tècnic, funcional i administratiu, tot això, sense perjudici de les competències de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat.
-
Les relacions institucionals amb les organitzacions professionals i altres entitats representatives d'interès en els sectors mediambiental i energètic, i relatives a repte demogràfic, sense perjudici de les competències de les Secretaries d'Estat i de la Secretaria General.
-
El seguiment, anàlisi i prospectiva dels aspectes socials, econòmics i ambientals vinculats amb les diferents àrees estratègiques del Departament, incloent la creació i difusió d'informació relacionada amb les mateixes.
-
La definició dels eixos directrius plurianuals que orienten els estudis del Departament, d'acord amb les línies d'estratègia política, així com coordinar el Programa d'Estudis del Departament.
-
La coordinació de les àrees i dependències funcionals del Departament integrades en la Delegacions de Govern i l'avaluació dels recursos necessaris per al seu funcionament, sense perjudici de la dependència funcional prevista en aquest reial decret.
-
La coordinació de les campanyes de publicitat institucional del Departament.
-
Les activitats derivades de la pertinença del Regne d'Espanya a organismes internacionals i en general en relacions internacionals, tant bilaterals com a multilaterals, i acció exterior en l'àmbit de les polítiques de competència del Departament, així com l'impuls i desenvolupament de les activitats necessàries per al compliment derivat dels compromisos internacionals i programes internacionals de cooperació i assistència tècnica.
-
El seguiment i assistència als restants òrgans del Ministeri en la preparació dels Consells de Ministres de la Unió Europea; el control dels procediments relacionats amb l'aplicació de la normativa de la Unió Europea, així com el seguiment de la seva transposició al dret intern, en col·laboració amb les unitats responsables de l'elaboració normativa i competents per raó de matèria, incloent el sistema d'ajudes d'Estat.
-
L'adreça, impuls i coordinació de les conselleries en l'exterior.
-
La inspecció dels òrgans i organismes depenents o adscrits al Departament i el seguiment dels plans i actuacions per a la millora de l'eficàcia i la qualitat dels serveis, així com la coordinació i gestió de les actuacions en matèria de govern obert.
-
La prefectura superior de tot el personal del Departament, l'adreça dels recursos humans i la resolució de quants assumptes es refereixin a aquesta, excepte els casos reservats a la decisió del titular del Ministeri i de les Secretaries d'Estat.
-
L'elaboració i tramitació de l'avantprojecte de pressupostos del Ministeri i la coordinació dels corresponents als seus organismes públics adscrits, així com el seguiment de l'execució pressupostària, l'inici dels expedients de modificació de crèdit dels serveis pressupostaris del Ministeri i la seva tramitació i autorització, així com la tramitació dels expedients d'autorització per adquirir compromisos de despesa de caràcter plurianual en aplicació del que es disposa en l'article 47.3 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària, i l'avaluació dels diferents programes de despesa.
-
L'adreça, impuls i coordinació dels serveis comuns del Departament, la gestió econòmica i pressupostària de les despeses corrents en béns i serveis del Departament, la gestió del règim interior, incloses les oficines d'assistència en matèria de registres, la gestió i coordinació dels mitjans necessaris per a la celebració d'actes públics oficials, i la gestió de la vigilància i la seguretat i d'altres serveis generals.
-
La planificació, elaboració, supervisió i adreça dels projectes d'execució d'obres, la gestió patrimonial i la conservació i inventari dels immobles afectes al Ministeri.
-
La gestió econòmica i financera del Departament.
-
L'adreça i supervisió de la contractació del Departament i dels seus organismes adscrits.
-
El desenvolupament dels sistemes d'informació necessaris per al funcionament dels serveis, l'impuls de la transformació digital i la innovació en el Departament.
-
La coordinació o realització, si escau, de les operacions estadístiques derivades dels plans sectorials que descriguin l'activitat del Departament, que figurin en el Pla Estadístic Nacional o potencialment puguin ser incloses.
-
La coordinació, programació i execució de l'activitat editorial i difusora de les publicacions del Ministeri en els diferents suports i en la secció referida al Ministeri de la Web institucional del Departament.
-
L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el previst en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i en l'article 3 del Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat.
-
L'adreça dels arxius generals, centres documentals, biblioteques i mediateca del Departament.
-
L'aprovació d'instruccions i ordres de servei en relació amb la gestió i tramitació de matèries pròpies del Departament.
-
La planificació i execució de la política de despeses corrents del Departament en béns i serveis, les propostes de dotació pressupostària i la gestió i seguiment del capítol 2 del pressupost dels serveis centrals i perifèrics del Departament.
-
El recolzo en la gestió dels mitjans i recursos dels Comissionats per a les Energies Renovables, Hidrogen i Emmagatzematge; del Cicle de l'Aigua i Restauració d'Ecosistemes; i per a l'Economia Circular.
-
Les polítiques d'igualtat de gènere.
-
La coordinació de les activitats de govern, gestió de la dada i gestió de la qualitat de la dada del departament.
-
L'organització i gestió del secretariat de la Xarxa d'autoritats ambientals i el punt de contacte del programa LIFE de la Unió Europea.
-
La divulgació i promoció de les polítiques i plans per a la transformació de les cadenes de valor de la transició energètica i la seva integració en els diferents sectors de l'economia.
-
El desenvolupament de les mesures de suport i la col·laboració públic-privada per facilitar l'accés i la informació dels projectes vinculats amb el PERTE ERHA.
-
El desenvolupament de mesures i iniciatives de seguiment en col·laboració amb altres òrgans ministerials i organismes implicats en el PERTE ERHA.
-
La participació en les comissions, grups de treball i òrgans col·legiats implicats en el PERTE ERHA.
-
La interlocució entre el Govern i altres actors, informant-los periòdicament sobre el desenvolupament i resultat de l'execució dels projectes, o de quantes proposades consideri necessàries per a l'adequat compliment de la funció encomanada.
-
La realització de quantes actuacions en relació amb el PERTE ERHA resultin precises per promoure la correcta execució dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, assignats en aquesta matèria.
-
L'impuls, la coordinació, el seguiment i proposta de les actuacions necessàries per a la recuperació d'aiguamolls amenaçats i afectats per la deterioració o manca dels recursos hídrics dels quals depenen per al seu adequat funcionament ecosistémico.
-
L'elaboració i tramitació dels instruments o marcs d'actuacions prioritàries de recuperació que integrin els criteris d'intervenció dels diferents òrgans i organismes del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, així com la coordinació de les actuacions mitjançant la supervisió i emissió de directrius i informes que assegurin i garanteixin la coherència de les actuacions per combatre els factors que causen la degradació dels espais naturals.
-
La col·laboració i seguiment de la normativa, instruments financers, mesures i iniciatives que es prioritzin, relacionats amb aiguamolls amenaçats.
-
La promoció, divulgació i desenvolupament d'accions de sensibilització dirigides a la societat, sobre els beneficis ecosistémicos i les amenaces dels aiguamolls vinculats als dèficit i factors contaminants dels recursos hídrics dels quals depenen, així com de les actuacions que es realitzen des del Ministeri per a la seva recuperació.
-
L'elaboració, revisió, seguiment, impuls i divulgació de les polítiques, estratègies i plans de l'Administració General de l'Estat per al desenvolupament de l'economia circular.
-
La promoció de la integració de l'economia circular en el conjunt de les polítiques econòmiques, socials i ambientals.
-
La col·laboració i el seguiment de la normativa, mesures i iniciatives dels departaments ministerials, institucions europees i internacionals i organismes involucrats en el procés d'implantació de l'economia circular.
-
L'impuls i la coordinació del disseny, l'execució i el seguiment del PERTE d'Economia Circular, incloent les comissions, grups de treball i òrgans col·legiats vinculats amb ell, així com la realització de quantes actuacions en relació amb l'economia circular resultin precises per promoure l'execució dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència assignats en aquesta matèria.
-
El desenvolupament i la implementació de les mesures de suport, d'interlocució i la col·laboració públic-privada per garantir l'accés i l'execució dels projectes vinculats a l'economia circular i, en concret, amb el PERTE d'Economia Circular.
-
La promoció de la participació i la sensibilització al conjunt de la societat dels beneficis del model circular sobre el medi ambient, la salut, l'economia, la competitivitat de les empreses espanyoles, la creació d'ocupació de qualitat i la reducció de la dependència exterior de la nostra economia.
Normativa
- Reial decret 503/2024, de 21 demaig , pel qual es desenvolupa l'estructura orgànica bàsica del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, i es modifica el Reial decret 1009/2023, de 5 de desembre, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica dels departaments ministerials.
- Veure la Normativa (Legislatura XV).
subir
Estructura orgànica (organigrama)
- Veure l'Estructura Estructura orgànica.