Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

SIAGE. Capítulos

Aquí recóllense todos os capítulos nos que se estrutura o SIAGE.

Descargar o capítulo 1 completo.

Neste primeiro capítulo explícase o compromiso do IV Plan de Goberno Aberto en temas de integridade. Tamén se detallan os plans antifraude para xestionar os fondos do Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia e preséntase o marco común para o Sistema de Integridade da Administración Xeral do Estado (SIAGE). Ademais, descríbese como se formou o grupo de traballo encargado destas tarefas e como estes elementos se integran na Estratexia Nacional Antifraude.

Como marco internacional de referencia téñense en conta: 

  • A Convención de Nacións Unidas contra a Corrupción.
  • Os Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable e a Axenda 2030 de Nacións Unidas.
  • As recomendacións do Consello do OCDE sobre integridade pública de 2017.
  • A Carta Iberoamericana de Ética e Integridade na Función Pública.
  • As recomendacións do Grupo de Estados contra a Corrupción do Consello de Europa.
  • Os Informes sobre o Estado de Dereito da Unión Europea.

O capítulo describe o propósito, os principios e o ámbito de aplicación do SIAGE. Tamén explica os procesos, ferramentas e organismos do sistema. Inclúe un cadro que ilustra os elementos do Sistema de Integridade, indicando os seus ámbitos obxectivo e subxectivo, consideracións adicionais e un resumo da avaliación, seguimento e control. 

Finaliza cunha mención aos organismos que participarán no desenvolvemento do sistema.

Descargar o capítulo 2 completo (Código de boa administración).

Descargar o capítulo  3 completo (Código de bo goberno).

Proponse incluír dous códigos: un de boa administración para o persoal do sector público e outro de bo goberno para o persoal que ten a condición de alto cargo.

Desde que entrou en vigor a Constitución Española, establecéronse normas que definen os principios éticos e de conduta para os membros do Goberno, altos cargos e persoal do sector público. Estas normas crearon unha base ética sólida promovendo comportamentos que buscan o interese xeral.

A confianza da cidadanía nas institucións non só depende do cumprimento das leis, senón tamén de que as persoas do sector público actúen de forma honesta e responsable.

Ao definir claramente os modelos de comportamento esperados foméntase a reflexión e o diálogo sobre os valores do servizo público.

Os códigos éticos non son leis e diferéncianse do réxime disciplinario, que se basea en sancións.

Estes códigos no Sistema de Integridade da AGE buscan resumir os valores legais e ofrecer pautas de conduta para o desempeño de funcións públicas.

Trátase dun marco ético coherente e esixente, asumido voluntariamente por membros do Goberno, altos cargos e as persoas do sector público.

A elaboración destes códigos de boas prácticas segue as directrices da Organización para a Cooperación e Desenvolvemento Económico (OCDE) e as recomendacións do Consello de Europa e alíñase con experiencias doutros países.

Persoas de diferentes perfís profesionais participaron na súa creación, achegando diversas perspectivas.

Os códigos difundiranse amplamente e actualizaranse regularmente para asegurar a súa efectividade.

Despois da introdución, defínese o seu ámbito de aplicación e condicións e detállanse os valores éticos e normas de conduta.

Inclúese un apartado sobre prevención e xestión de conflitos de intereses, prestando especial atención aos posibles ofrecementos de agasallos e atencións sociais. Péchase cunha referencia ás normas relacionadas.

Descagar o capítulo 4 completo.

Este capítulo comeza cunha introdución sobre a xestión de riscos, que son as accións para dirixir e controlar os riscos dunha organización. O seu obxectivo é definir como xestionar estes riscos e que aspectos considerar, baseándose na súa cuantificación.

A seguir, móstrase un modelo de xestión do risco. Este modelo inclúe o alcance, contexto e criterios, a avaliación do risco, o seu tratamento, seguimento e revisión e os rexistros e informes correspondentes.

Inclúense apartados específicos sobre a documentación dun sistema de xestión de riscos, como os catálogos de riscos identificados, os mapas de riscos para a súa análise e xestión, e elementos concretos para a súa xestión, como as bandeiras vermellas, alertas e puntos críticos de control. Tamén se mencionan os informes, rexistros de riscos, rexistros de sinistros e a coordinación e intercomunicación de rexistros.

O capítulo finaliza cunha sección sobre boas prácticas sectoriais, a situación actual en materia de integridade e ética públicas, e o marco de referencia e sectores de actividade.

Este capítulo compleméntase con anexos que amplían a información dos seus diferentes apartados.

Descargar o capítulo 5 completo.

Despois dunha introdución sobre o tema e os seus antecedentes, proponse unha estrutura organizativa para o Sistema de Integridade. Esta estrutura baséase na Orde HFP/1030/2021, que establece o Sistema de Xestión do Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia e en modelos de comisións de ética institucional.

A proposta inclúe:

  • A dirección da organización.
  • Coordinadores de integridade institucional.
  • Comités de integridade institucional.
  • Unha nova Comisión de Integridade Institucional interdepartamental.

A Comisión de Integridade Institucional interdepartamental será responsable de asegurar a coherencia na aplicación do Sistema de Integridade da Administración Xeral do Estado (SIAGE). A súa composición definirase na norma de creación e incluirá representantes da AGE e asesores externos. Tomarase como exemplo, polos seus bos resultados, a Comisión Consultiva de Ética da Axencia Estatal da Administración Tributaria.

Ademais, recoméndase crear un Consello Asesor como órgano colexiado, participativo e consultivo.

Descargar o capítulo 6 completo.

Este capítulo comeza cunha mención á situación actual da formación en integridade.

A seguir, defínese un marco xeral como guía básica para a formación, cos seus obxectivos e a quen vai dirixido, así como un marco de competencias para o Sistema de Integridade da Administración Xeral do Estado (SIAGE). Tamén se describen diferentes tipos de formación e cursos que se poderían ofrecer.

Despois, o capítulo céntrase nos medios de difusión e comunicación, define os seus obxectivos e a quen van dirixidos, así como consideracións específicas sobre a difusión e os destinatarios.

Para finalizar, inclúese un apartado sobre as bases para deseñar un plan de formación en integridade e ética pública, e fai referencia ás diferentes ferramentas ou elementos do sistema.

Descargar o capítulo 7 completo.

Este capítulo comeza cunha explicación dos antecedentes e o propósito do protocolo para establecer o seu contexto normativo e estratéxico.

A seguir, defínese o uso e as características da canle interna para informar sobre infraccións e as regras do procedemento a seguir nestes casos.

O capítulo finaliza con apartados específicos sobre a prohibición de represalias e a protección de datos persoais.

Descargar o capítulo 8 completo

Do mesmo xeito que nos capítulos anteriores, inclúese unha introdución sobre os antecedentes do tema, o seu propósito e os ámbitos subxectivo e obxectivo relacionados cos elementos do sistema.

Ademais, engádense seccións específicas sobre a publicidade e o acceso á información da caixa de correos e das consultas.

Finaliza co réxime de protección de datos persoais.

Descargar o capítulo 9 completo.

Este capítulo comeza cunha descrición dos elementos comúns da planificación, seguimento, avaliación e revisión do Sistema de Integridade. A seguir, con base na súa estrutura organizativa detállanse as seguintes fases:

Planificación: Inclúe o diagnóstico, os obxectivos estratéxicos e operativos, os indicadores e a proposta de accións do plan.

Seguimento, avaliación e revisión: Revísanse os diferentes elementos do sistema, como os códigos de boa administración e bo goberno, a xestión de riscos, as actividades e medios de formación, as canles internas de información e a caixa de correos de ética institucional.