Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030

Informació sobre les funcions de la Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 i els seus organismes públics, vinculats o depenents.

Actualitzat a 11.03.2024.


Funcions

  1. Correspon al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 la proposta i execució de la política del Govern en matèria de drets socials i benestar social, de família i de la seua diversitat, de cohesió social, d'atenció a les persones depenents o amb discapacitat, així com de protecció dels drets i del benestar dels animals.

  2. Igualment, correspon al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 la proposta i execució de la política del Govern en matèria de consum, protecció de les persones consumidores i regulació del joc.

  3. Així mateix, correspon al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 la proposta i execució de la política del Govern en matèria d'impuls, seguiment i cooperació per a la implementació de l'Agenda 2030 i el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

  4. Les competències atribuïdes en este reial decret s'entendran sense perjuí i en coordinació amb aquelles que corresponen a altres Departaments ministerials.

subir
  1. L'articulació de la participació de l'Administració General de l'Estat en el Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, en els termes previstos en la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de dependència.
  2. La promoció i desenvolupament de les polítiques dirigides a les persones amb discapacitat, en l'àmbit de les competències constitucionalment reservades a l'Estat.
  3. L'exercici de la tutela de l'Estat sobre les entitats assistencials alienes a l'administració pública, sense perjuí de les funcions atribuïdes al Protectorat de les fundacions de competència estatal.
  4. La promoció dels servicis socials i el foment de la cooperació amb les organitzacions no governamentals i impuls del voluntariat social, en l'àmbit de les competències constitucionalment reservades a l'Estat.
  5. La protecció i promoció de les famílies i la seua diversitat, així com la prevenció de les situacions de necessitat en les quals estos col·lectius pogueren incórrer, en l'àmbit de les competències constitucionalment reservades a l'Estat i sense perjuí de les competències atribuïdes a altres òrgans.
  6. La formulació de les polítiques del Departament en matèria de protecció dels drets dels animals, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres òrgans, i la cooperació amb les comunitats autònomes, Ciutats de Ceuta i Melilla, entitats locals i amb agents socials i la societat civil perquè es reconeguen i es respecten els drets dels animals i la seua protecció.
  1. La planificació estratègica de les polítiques públiques relatives a l'àmbit competencial en matèria de consum, protecció de les persones consumidores i ordenació del Joc del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, sense perjuí de les competències de la Sotssecretaria en la matèria.
  2. La proposta per a la inclusió dels projectes normatius de competència de la Secretaria General en el pla anual normatiu, a instàncies de les Direcciones Generales depenents, així com la direcció i coordinació de l'exercici de les competències de les citades Direccions generals i la proposta i formalització dels seus objectius i plans d'actuació.
  3. L'impuls de la cooperació institucional interterritorial i la participació en els organismes internacionals i de la Unió Europea corresponents per raó de la matèria, sense perjuí de les funcions de direcció i coordinació de la Direcció general d'Agenda 2030 en l'àmbit de la cooperació internacional.
  4. La coordinació dels òrgans directius pertanyents a la Secretaria General en el desenvolupament i en l'aplicació de la normativa europea en matèria de protecció al consumidor i joc.
  5. El suport als treballs, acords i deliberacions de la Conferència Sectorial de Consum a través de la presidència de la Comissió Sectorial de Consum.
  6. La coordinació de polítiques i estratègies d'actuació que garantisquen la informació, educació i promoció del consum i una participació en els jocs d'atzar responsable i sostenible.
  7. L'impuls i coordinació de polítiques públiques de consum i el foment d'una dieta saludable i sostenible, oferint garanties de seguretat alimentària i informació de qualitat a les persones consumidores i agents econòmics del sector agroalimentari espanyol sense perjuí i en coordinació amb aquelles que corresponen a altres departaments ministerials.
  8. La garantia i impuls dels drets de les persones consumidores, especialment, d'aquelles que puguen trobar-se en situació de vulnerabilitat.
  9. L'impuls i coordinació de polítiques de joc segur, amb atenció a la garantia de la salut pública i els drets de les persones en situació de vulnerabilitat, en coordinació i sense perjuí de les competències del Ministeri de Sanitat en la matèria.
  10. La realització de campanyes institucionals dirigides a augmentar la informació i formació de la ciutadania en relació amb les matèries objecte de la seua competència.
  11. La resolució dels procediments sancionadors en matèria de consum, en els termes previstos en el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuarios i altres lleis complementàries, aprovat pel Reial decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre.
  1. La Sotssecretaria de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 és l'òrgan al que correspon exercir les funcions enumerades en l'article 63 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, i la direcció, impuls i supervisió dels seus òrgans directius dependents. Així mateix, li correspon la coordinació de les actuacions del Departament en relació amb els assumptes que se sotmetran als òrgans col·legiats del Govern.
  2. Com a òrgan directiu directament depenent de la persona titular del Departament, correspondrà a la persona titular de la Sotssecretaria de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 la representació ordinària del ministeri i les relacions institucionals del Departament inclosos els seus organismes públics adscrits, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres òrgans del Departament, així com la direcció, impuls i coordinació general dels servicis comuns del Departament i dels organismes públics adscrits, l'exercici de les competències corresponents a aquests servicis comuns, així com l'assistència a la persona titular del Departament en l'elaboració i aprovació dels plans d'actuació del Departament i dels organismes públics adscrits.
  3. 3. A més, li correspon, en particular, el desenvolupament de les següents funcions:

    a) La elaboració i tramitació de l'avantprojecte de pressupost del Departament i dels seus organismes, de les modificacions pressupostàries del Departament i les que corresponguen dels organismes adscrits, així com l'informe i assistència tècnica en matèria pressupostària i les funcions encomanades a les oficines pressupostàries.

    b) La gestió economicofinancera i de tresoreria dels crèdits pressupostaris del Departament; les funcions d'habilitació i pagaduría; la tramitació dels expedients de contractació i altres expedients de gasto no atribuïts a altres òrgans del Departament, així com la programació i comptabilització prèvia dels crèdits pressupostaris.

    c) La gestió en el Departament del règim interior, de la seguretat, del patrimoni, de les obres i dels servicis tècnics de manteniment, l'equipament de les unitats, així com la planificació i seguiment de l'execució dels contractes relatius a estes matèries.

    d) El disseny, desenvolupament i implantació de les aplicacions informàtiques del Ministeri i dels seus organismes, garantint la seua integració i homogeneïtat, incloent els portals en Internet i la seu electrònica; la provisió i gestió d'equipaments informàtics i de comunicacions, tant de veu com de dades, en xarxes internes com en Internet; la gestió mitjançant millora contínua i el monitoratge de la seguretat de la informació del Ministeri; l'estudi, preparació i proposta dels subministraments de material i equipament informàtic i dels servicis i assistències tècniques necessàries per a l'exercici de les funcions encomanades.

    i) El impuls en la utilització de les noves tecnologies de la informació i les comunicacions pels òrgans del Ministeri i els seus organismes, així com en les relacions d'estos amb els ciutadans, que permeta la tramitació per via electrònica i l'establiment d'una finestreta única electrònica en l'àmbit social, en el marc de les competències del Departament.

    f) El impuls de l'ús de les noves tecnologies de la informació i les comunicacions en la cooperació amb altres administracions públiques i organismes internacionals i supranacionals; l'elaboració, desenvolupament i execució del pla d'actuacions en matèria de tecnologies de la informació i les comunicacions del Ministeri i dels seus organismes, així com la gestió dels recursos assignats a la seua execució.

    g) La coordinació i supervisió de les actuacions en l'àmbit de les tecnologies de la informació i les comunicacions que desenvolupen els òrgans directius i organismes del Departament, incloent la tramitació davant la Comissió Ministerial d'Administració Digital de les propostes corresponents a este àmbit.

    h) La planificació i gestió dels recursos humans del Departament; l'elaboració i gestió de les relacions de llocs de treball, la participació en l'elaboració de l'avantprojecte d'oferta d'ocupació pública i en els plans d'ocupació; la convocatòria i resolució dels concursos del personal del Departament, dels seus organismes autònoms i entitats gestores; la formació i promoció del personal; les relacions amb la representació unitària i sindical del personal; l'establiment dels plans de formació i la gestió de l'acció social; la prevenció de riscos laborals i la gestió dels gastos de personal i l'habilitació.

    i) La execució i avaluació dels programes d'inspecció dels servicis del Departament i de les entitats del sector públic institucional que tinga adscrites.

    j) La proposta de simplificació i racionalització de procediments, la realització d'estudis i les propostes sobre la millora de l'organització.

    k) Las actuacions d'examen i proposta regulades pel Reial decret 799/2005, d'1 de juliol, pel qual es regulen les inspeccions de servicis.

    l) El exercici de les funcions de coordinació i seguiment de l'activitat en matèria d'avaluació de polítiques públiques en l'àmbit del Departament i els seus organismes públics vinculats o dependents, actuant com la Unitat de Coordinació d'avaluació de polítiques públiques del Ministeri.

    m) La coordinació i la supervisió de la política de protecció de dades en compliment de la normativa aplicable en esta matèria en l'àmbit de les competències del Departament.

    n) El exercici de les funcions de la Unitat d'Igualtat i de la Unitat d'Inclusió del Personal amb Discapacitat del Ministeri, segons el previst en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i hòmens i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat, i el Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servici públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge, respectivament.

    ñ) El exercici de les funcions de la Unitat d'Informació i Transparència del Ministeri, segons el previst en l'article 21 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

    o) El recolze en la coordinació de les iniciatives en matèria de Govern obert en l'àmbit del Ministeri.

    p) La coordinació institucional i les relacions en matèria estadística amb l'Institut Nacional d'Estadística, amb altres Departamentos ministerials, amb altres administracions públiques i amb els organismes internacionals. Així mateix, li correspon la difusió de les estadístiques i estudis que es consideren d'interés per al Departament i l'impuls de l'aprofitament estadístic dels registres administratius.

    q) El impuls, elaboració, coordinació i seguiment dels Planes Estratègics de Subvencions del Ministeri.

 

 

subir

Normativa

 

subir

Estructura orgànica (organigrama)

 

subir