A continuació es dóna publicitat de les aportacions rebudes per a l'III Pla de Govern Obert.
Estan ordenades per ordre ascendent de recepció de les aportacions.
a) Respecte a les matèries més sensibles a la corrupció (contractació pública, urbanisme, subvencions, ocupació pública, pressupost i comptes, medi ambient, finançament de partits polítics, publicitat institucional, etc.), publicació de les actes dels òrgans col·legiats; els informes (preceptius o facultatius) emesos pels serveis jurídics, tècnics o d'intervenció econòmica (autorització, gestió i justificació de la despesa pública); i els actes i acords adoptats en aquests expedients d'aprovació, modificació, adjudicació, resolució i reintegrament.
b) Llestes d'espera anonimizadas amb codis numèrics existents per a l'accés als serveis públics: sanitat (proves diagnòstiques i intervencions quirúrgiques), habitatge (accés a habitatges de protecció social en règim de lloguer o compravenda), etc.
c) La convocatòria i adjudicació de places en centres escolars públics i concertats.
d) Publicació en el Portal de Transparència de les resolucions judicials (sobretot, sentències) que afecten de l'entitat pública i que tinguen un interés general per afectar d'un col·lectiu o conjunt de ciutadans.
e) Publicació en el Portal de Transparència de la informació que se sol·licita amb més freqüència: resolucions d'inadmissió, estimació o desestimació dictades en relació amb les sol·licituds d'accés a la informació sol·licitades pels ciutadans.
f) Creació d'un Registre de Sol·licituds d'Accés a la Informació Pública en el qual s'hauran d'inscriure les sol·licituds que presenten tant els ciutadans com els interessats en el corresponent procediment administratiu, així com les corresponents respostes. És necessari per a saber si l'Administració contesta o no a les sol·licituds, quant temps tarda a contestar i en quin sentit es contesta admetent, denegació o estimant les sol·licituds.
1) El dret d'accés a la informació pública segueix sense ser reconegut com un dret fonamental. Si no s'opta per modificar la Constitució Espanyola per a contemplar expressament el dret d'accés a la informació pública com un dret fonamental autònom, es pot entendre comprés, al meu judici, en el dret a participar en els assumptes públics directament (article 23.1) i en el dret a la llibertat d'expressió i a rebre informació (article 20.1.a) i d).
El dret d'accés a la informació pública és inherent al dret fonamental a la participació de tots els ciutadans en els assumptes públics, i no sols empara de manera exclusiva i excloent als representants polítics lliurement triats.
El Tribunal Europeu de Drets Humans i la Cort Interamericana de Drets Humans consideren que el dret d'accés a la informació pública es troba comprés dins del dret fonamental a la llibertat d'expressió.
La consideració del dret d'accés a la informació pública com un dret fonamental és molt important per a ponderar-se en condicions d'igualtat amb el dret fonamental a la protecció de dades de caràcter personal. A més, això significa que podria invocar-se directament davant els Tribunals de Justícia a través d'un procediment sumari i preferent i, si escau, posterior recurs d'empara davant el Tribunal Constitucional.
Amb ser això rellevant, no l'és menys agilitar al màxim la rapidesa dels mecanismes de tutela i garantia perquè el seu exercici siga real i efectiu. Els instruments de protecció del dret són la clau. Per molt fonamental que es declare, si el ciutadà manca de mitjans ràpids i àgils per a obligar a l'entitat al fet que facilite la informació sol·licitada, s'haurà avançat molt poc.
Resulta sorprenent que, a hores d'ara de segle, en el nostre sistema democràtic el dret de petició siga considerat com un dret fonamental i, per contra, no el siga el dret d'accés a la informació pública. Les pressions dels grups nacionalistes per a no perdre la competència d'aprovar una llei autonòmica en matèria de transparència també ha jugat en contra de reconéixer el dret d'accés a la informació com un dret fonamental. Han prevalgut els interessos competencials de les institucions autonòmiques sobre els drets dels ciutadans, que s'enfronten a sistemes de transparència diferents segons la Comunitat Autònoma.
Si el dret d'accés a la informació pública s'haguera considerat com un dret fonamental s'haguera hagut de regular mitjançant Llei orgànica -la competència del qual és exclusiva de l'Estat-, com així ha succeït en matèria de protecció de dades de caràcter personal, on no existeixen lleis autonòmiques. En matèria de transparència i accés a la informació pública ja tenim 11 lleis autonòmiques no exactament coincidents.
2) És necessari incloure com a prioritat en l'III Pla d'Acció de Govern Obert la ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre accés als documents públics de 2009.
3) Els límits o excepcions a l'exercici del dret d'accés continuen sent molt nombrosos, amplis i ambigus. Algunes lleis autonòmiques han delimitat algunes causes d'inadmissió com el concepte de reelaboració, informació auxiliar o de suport i sol·licituds abusives.
La descripció dels límits o excepcions és massa vaga i indeterminada. La generalitat dels supòsits que poden veure's afectats són tan amplis, que el dret d'accés pot quedar buit de contingut. Al meu entendre, de poc serveix reconéixer el dret d'accés a la informació pública amb tants límits. Resulta difícil pensar en alguna sol·licitud que, d'una manera o un altre, no puga veure's afectada per estes limitacions tan àmplies.
Alguns dels criteris interpretatius fixats pel Consell de Transparència i Bon Govern han sigut, al meu entendre, excessivament restrictius amb el dret d'accés a la informació.
4) No estan subjectes a la Llei estatal de Transparència les entitats privades que presten serveis d'interés general o concessionaris de serveis públics (llum, aigua, gas, telefonia, hospitals, residus, etc.).
Al meu entendre, sense perjudici de l'obligació d'informar de l'Administració o organisme corresponent, en trobar-nos davant la prestació d'un servei públic d'interés general per a tots els ciutadans, els concessionaris i les entitats privades que els presten -que poden a més gaudir de fons públics, avantatges fiscals o drets especials- han de quedar subjectes a la Llei estatal de transparència, complint amb les mateixes obligacions de publicitat activa i passiva que tenen les Administracions públiques respecte al servei públic que gestionen.
Per exemple, en relació amb la polèmica suscitada entorn dels avantatges i inconvenients de la gestió pública o privada de la sanitat, no pareix raonable que, sent en tot cas un servei de titularitat pública, els ciutadans no tinguen dret a accedir a la informació sobre les despeses d'un determinat hospital pel mer fet que aquest centre sanitari es trobe gestionat per una entitat privada. En este cas tampoc estaria subjecte l'hospital de gestió privada al compliment de les obligacions d'informació activa recollides en la LTAIP.
L'interés general del servei i la titularitat pública del mateix justifiquen el compliment de les obligacions d'informació passiva i activa previstes en la llei estatal de transparència amb independència de la naturalesa privada de l'entitat que presta o gestiona el servei públic.
5) El silenci administratiu és negatiu, per la qual cosa la majoria de les sol·licituds d'informació compromesa segueixen sense contestar-se.
Els terminis de resolució de les sol·licituds d'informació han de ser curts, de manera que la informació es facilite al més prompte possible. L'inici del termini ha d'arrancar en el moment en què la sol·licitud es registra en l'Administració, no en l'òrgan competent per a resoldre-la, com així disposa la Llei catalana de transparència. En cas contrari, l'existència de descoordinació administrativa juga a favor de la pròpia Administració, ja que el termini de resolució ni tan sols s'inicia, en clar perjudici del ciutadà. En canvi, si aquest termini comença des que la sol·licitud entra en l'Administració, ja s'encarregaran els funcionaris d'enviar-li ràpidament la sol·licitud a l'òrgan competent perquè el termini per a resoldre ja haurà començat a comptar. En el justificant de recepció s'ha d'indicar la identificació de l'autoritat o funcionari responsable de la tramitació de la sol·licitud d'informació.
La Llei estatal de transparència ha decidit reconéixer el silenci negatiu amb caràcter de legislació bàsica. La falta de resolució en termini s'entendrà com a desestimació de la sol·licitud en totes les entitats públiques estatals, autonòmiques i locals. El silenci negatiu consagra la sistemàtica i reprotxable falta de resposta a les sol·licituds d'informació. Les autoritats i empleats públics no tenen gens d'interés a contestar.
El silenci positiu, encara que no garanteix la immediata disponibilitat de la informació, contribuiria almenys a reduir el generalitzat incompliment de l'obligació de contestar. Si el silenci és positiu, l'Administració ja no podria denegar expressament la sol·licitud d'informació per impedir-ho l'article 43.4.a) de la LRJPAC. Només podria declarar-ho lesiu per a l'interés públic i impugnar-lo davant la jurisdicció contenciosa administrativa. El ciutadà podria interposar un recurs contenciós administratiu a l'empara de l'article 29.2 de la LRJCA, plantejant una pretensió de condemna a facilitar el document o la informació demanada, amb la possibilitat de sol·licitar com a mesura cautelar el lliurament d'aquesta.
Si el dret a la informació ja s'ha adquirit per silenci positiu, la mesura cautelar d'execució d'un acte ferm i de lliurament immediat és molt més fàcil d'adoptar, llevat que concórrega alguna manifesta prohibició o excepció al dret d'accés que poguera apreciar el Jutjat o Tribunal.
Per contra, algunes lleis autonòmiques han optat pel silenci positiu (Catalunya, Comunitat Valenciana, Aragó i Navarra). El conflicte jurídic està servit. La nova LTAIP s'aplica de manera supletòria en totes les matèries que tinguen una normativa específica reguladora del dret d'accés a la informació -urbanisme, medi ambient, serveis socials, sanitat, educació, etc.); pel que esta dispersió normativa afecta negativament al dret d'accés a la informació pública.
6) Els òrgans de control creats manquen de mitjans per a obligar de l'Administració a entregar la informació i es tarda massa temps a accedir a la mateixa.
A Espanya, existeix una entitat encarregada de resoldre les reclamacions en via administrativa -el Consell de Transparència i Bon Govern per a l'àmbit de l'Administració General de l'Estat i els múltiples Consells Autonòmics que ja estan funcionant a Múrcia, València, Catalunya, etc, o Comissionat de Transparència a Canàries-, la falta de resolució de la qual expressa s'ha d'entendre com a desestimatòria de la reclamació.
Estos òrgans de control ja han començat a funcionar i els principals problemes que s'han detectat són els següents:
- La falta de mitjans d'execució forçosa per a aconseguir que l'Administració afectada complisca de manera real i efectiva les resolucions estimatòries de la reclamació presentada pels ciutadans i facilite la informació sol·licitada. L'òrgan de control dóna la raó al ciutadà i aquest no recorre la resolució. Passats uns mesos, el ciutadà comprova que l'Administració no complix aquesta resolució, i l'òrgan de control es troba que no pot sancionar a l'Administració ni executar forçosament la seua resolució mitjançant multes coercitives perquè l'Administració entregue la informació al ciutadà.
- El temps transcorregut des que la sol·licitud d'accés a la informació es presenta pel ciutadà i l'Administració la contesta (un mes ampliable per un altre mes), més el temps que passa per a obtindre una resolució de l'òrgan de control (una mitjana de tres mesos), provoca una espera mitjana d'uns 6 mesos per a accedir a la informació. En molts casos, l'interés o utilitat de la informació ja ha desaparegut. Si damunt l'Administració no complix voluntàriament la resolució de l'òrgan de control, el ciutadà es queda sense poder accedir a la informació.
7) L'incompliment de les lleis de transparència no té cap conseqüència sancionadora real i efectiva. La competència per a iniciar i resoldre el procediment administratiu per a sancionar les infraccions comeses pels incompliments de la llei estatal de transparència en matèria de publicitat activa i passiva s'atribuïx a la pròpia Administració responsable del seu incompliment, per la qual cosa no s'apliquen aquestes infraccions. La competència per a iniciar i resoldre els procediments sancionadors hauria d'atribuir-se al Consell de Transparència i Bon Govern i a les institucions anàlogues autonòmiques.
8) La nova Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, que entrarà en vigor a l'octubre de 2016, conté una definició d'expedient administratiu que, al meu judici, és inconstitucional.
Si l'Administració elimina de l'expedient administratiu informació auxiliar o de suport, que, encara que continguda en aplicacions, notes o resums, pot ser important, així com les comunicacions i informes interns o entre òrgans o entitats administratives i els judicis de valor emesos per les Administracions Públiques, que també pot llançar llum o servir per a buidar l'arbitrarietat de l'Administració, pareix obvi que es dificulta més enllà del raonable els següents drets:
a) El dret constitucional de defensa dels interessats en els procediments administratius.
b) El posterior control de l'Administració per part dels Tribunals de Justícia.
c) L'exigència de responsabilitat a les autoritats i funcionaris públics.
d) El dret d'accés a la informació pública per part dels ciutadans.
Al mateix temps que s'aprova una Llei estatal de Transparència i nombroses autonòmiques, es promulga una Llei de Procediment Administratiu que permet eliminar o sostraure documents de l'expedient. Sorprenentment, l'expedient administratiu és ara més opac que amb anterioritat a aquestes lleis. Avancem o retrocedim?
9) Finalment, i al meu entendre, el més fonamental, és que segueix sense adoptar-se mesures per a millorar la protecció jurisdiccional del dret d'accés a la informació.
En la pàgina núm. 38 de l'Informe d'Avanç 2014-2015 redactat pel Mecanisme de Revisió Independent (MRI) de l'Open Government Partenariat (OGP), s'exposa com a exemple de compromís fort amb la rendició de comptes: “La millora de l'accés a la justícia, fent que els mecanismes de justícia siguen més barats, ràpids o fàcils d'usar”.
Doncs bé, a Espanya, en l'actualitat, i malgrat comptar amb una Llei estatal de transparència i 11 autonòmiques, quan no es facilita la informació sol·licitada pel ciutadà o s'incompleixen les obligacions de publicitat activa en la pàgina web, la via judicial és inassumible en termes de costos econòmics i temporals: es tarda una mitjana de 2 anys per a obtindre una sentència ferma que condemne a l'Administració a donar la informació; cal pagar taxes judicials (les persones jurídiques), els honoraris d'advocat i procurador i assumir el risc d'una possible condemna a costes si es perd el plet. Són molt pocs els ciutadans que acudeixen als Tribunals de Justícia.
És difícil ser optimista quan s'aprova una nova norma i no s'atribuïxen les armes necessàries per a assegurar la seua aplicació i evitar el seu incompliment. Les 11 lleis autonòmiques sobre transparència res han contemplat en este sentit perquè la competència és exclusiva de l'Estat.
La jurisdicció contenciosa administrativa, tal com està configurada en l'actualitat, no complix amb les exigències imposades pel Conveni del Consell d'Europa sobre l'accés als documents públics de 2009 – encara no ratificat per Espanya-, en el sentit d'assegurar al ciutadà l'existència d'un procediment d'apel·lació ràpid i econòmic enfront de la negativa a facilitar informació per part d'una entitat pública.
Al meu entendre, el dret d'accés a la informació pública, com a dret fonamental que considere que és, hauria de tutelar-se per un procediment especial, sumari i oral.
En qualsevol cas, el necessari és configurar un nou procediment per a protegir el dret d'accés a la informació pública de manera ràpida i eficaç. Com a proposta de futur, el procediment podria iniciar-se mitjançant una simple sol·licitud, per a la qual poden emprar-se impresos o formularis, dirigida al Jutjat contenciós administratiu on tinga la seua seu l'òrgan o entitat pública a qui s'ha sol·licitat la informació, sense necessitat d'intervenció de procurador i advocat, sense pagar taxes judicials, i sense imposició de costes llevat que s'aprecie temeritat o mala fe.
A esta sol·licitud s'hauria d'acompanyar una còpia de la sol·licitud d'informació sol·licitada o una descripció de l'obligació d'informació activa que està sent incomplida. Si l'entitat pública no compareix o no s'oposa, el Jutjat ordenaria el lliurament immediat de la informació al sol·licitant o la publicació activa en la pàgina web de la informació omesa, llevat que es desprenga l'existència d'alguna limitació legal que l'impedisca. Si l'entitat pública es persona i oposa a la sol·licitud, l'assumpte es resoldria definitivament mitjançant el procediment abreujat.
1. Reforma de la Llei de Transparència que decrete el dret d'accés com un dret fonamental i elimine les barreres actuals La Llei de Transparència en vigor inclou excepcions molt àmplies i no reconeix el dret d'accés a la informació com un dret fonamental, per la qual cosa altres normatives de rang major puguen passar per damunt. Si la norma és poc valenta, la seua aplicació està sent encara més restrictiva. El procés per a sol·licitar informació és complex i requereix d'identificació electrònica. L'esborrany de reglament que prepara el Govern, en lloc d'aclarir conceptes que resultaven vagues (com els temps de resposta), els deixa en l'aire i limita encara més el dret, com també ha criticat el Consell de Transparència. La nostra proposta:
• Reforma de la Llei de Transparència per a declarar l'accés a la informació com un dret fonamental i l'eliminació d'excepcions vagues i poc justificades, com “els interessos econòmics i comercials”.
• Aprovació d'un reglament de desenvolupament de la llei que acote conceptes vagues, que establisca un termini màxim de 10 dies perquè la sol·licitud arribe a l'organisme competent i que no exigisca identificació electrònica.
2. Publicació oberta i completa del registre mercantil La publicació de part de la informació continguda en els registres mercantils de l'Estat, que legitima els contractes i els actes inscrits per empreses i empresaris, és imprescindible per a previndre delictes de blanqueig i exempció fiscal i entorpeix l'aparició de complexes trames societàries. A més, el coneixement públic sobre les societats, els seus càrrecs i els seus propietaris permet al ciutadà exigir rendició de comptes davant possibles conflictes d'interessos. Les dades que recull el registre mercantil han sigut tractats i gestionats per funcionaris públics, pagats amb els impostos dels ciutadans. Actualment, El Registre Mercantil Central, institució oficial de publicitat que aglutina les dades contingudes en els registres provincials, no permet l'accés gratuït a la informació que conté. El Butlletí Oficial del Registre Mercantil (BORME) publica, en la seua secció primera, actes com la constitució de noves empreses, nomenaments i cessaments d'administradors, però l'edició electrònica del BORME, limitat per la seua disposició per dies, no permet la cerca de contingut en este apartat. A més, els continguts disponibles en la web només abasten des de 2009 fins a l'actualitat. La falta d'un accés fàcil a estes dades, al costat dels aranzels aplicats per a l'obtenció i consulta de documents dels registres mercantils, ha provocat que empreses privades -que sí que disposen de dades anteriors a 2009- facen negoci amb dades de caràcter públic que estan vetats per al ciutadà que no paga els seus serveis. El Registre Públic Concursal, gestionat pel Col·legi de Registradors, ja permet consultar edictes concursals, publicitat registral i acords extrajudicials lligats a un deutor determinat. La nostra proposta:
• Reforma de la pàgina web del BORME que permeta consultar, de manera gratuïta, online i incloent un buscador per companyia, la informació bàsica d'empreses i societats continguda en els registre mercantils, així com la seua cerca: raó social, adreça, sector d'activitat, noms anteriors de l'empresa, propietaris, altes i baixes de directius i administradors, estat, data de lliurament de comptes i historial de presentació de documents, així com els documents associats.
• Tota eixa informació ha d'estar disponible, a més, per a descàrrega, a través de formats oberts i reutilitzables.
3. Creació d'un organisme de control de la contractació pública La CNMC alerta que la falta de pressió competencial que suposa l'ús de processos no oberts en les adjudicacions públiques pot originar desviacions mitjanes, a l'alça, del 35% del pressupost de la contractació pública. A Espanya, a nivell agregat, això podria implicar fins a un 4,6% del PIB anual, aproximadament 47.500 milions d'euros/any. El Tribunal de Comptes, en el seu informe de 2012, assegura que les irregularitats més comunes són: trossejaments de contractes per a adjudicar-los via contracte menor; ús sense justificar del procediment d'urgència i de les excepcions de publicació; irregularitats en els criteris de selecció d'adjudicatari; una deficient motivació de l'adjudicació; i falta de justificació de les modificacions de contractes. No existeix un organisme encarregat de realitzar una vigilància específica de la contractació pública de manera constant, com ha criticat la pròpia CNMC, que s'ha postulat per a assumir eixa tasca. Els informes del Tribunal de Comptes són parcials i arriben molt tard. La nostra proposta:
• Creació d'un organisme de control, especialitzat, dins de la CNMC, que analitze de manera global i metòdica els contractes públics. Este organisme haurà de comptar amb una bústia ciutadana que permeta emprendre recerques després de la denúncia de qualsevol persona, no sols els participants en el procés d'adjudicació.
• Creació d'una figura de control ciutadà en les taules d'adjudicació de contractes de regulació harmonitzada, com s'ha plantejat en altres països. Seran convidats membres d'entitats socials o ciutadans individuals, que podran observar tot el procés i presentar denúncia a l'organisme de control si el consideren necessari.
4. Publicació d'agendes de tots els alts càrrecs i diputats/senadors i creació d'un registre del lobby Per a poder exigir rendició de comptes als nostres representants és important conéixer amb qui es reuneix i a quins acords arriben i saber si, a l'hora d'aprovar una norma, l'interés comú preval sobre interessos de tercers. El lobby no està regulat a Espanya. La Llei de Transparència aprovada al desembre de 2013 no va incloure este apartat i, encara que en diverses ocasions s'ha promés la creació d'un registre de grups d'interés en el Congrés, mai s'ha dut a terme. Alguns partits polítics, alguns dels seus líders i algunes entitats han decidit, de forma aïllada, publicar les seues agendes. Això sí, el nivell de detall varia molt dels uns als altres. La nostra proposta:
• Publicació de les agendes de treball completes d'alts càrrecs (poder executiu) i diputats o senadors (poder legislatiu). L'agenda ha d'incloure totes les reunions professionals a excepció d'aquelles que hagen de veure amb assumptes vinculats a la seguretat nacional o pose en perill la vida i la seguretat de les persones implicades. S'informarà del/els interlocutors, el motiu de la reunió, els documents tractats (ja siga en persona o enviats per un altre mitjà) i l'impacte d'eixos documents en la normativa final.
• Creació d'un registre de grups d'interés que incloga a totes les persones -sense excepció- que, en representació pròpia o de tercers, es reunisquen amb representants polítics per a intentar influenciar en la tramitació d'una norma o negocien preus o un altre tipus de col·laboracions amb ells. Haurà d'incloure nom, entitat a la qual pertany, entitat a la qual representa, àmbits d'interés i reunions a les quals ha assistit.
5. Publicació de la petjada legislativa completa Si les agendes de treball són importants, encara l'és més l'impacte que tenen els documents i les reunions en la tramitació i aprovació de lleis, decrets i normes. La Llei de Transparència exclou els documents de treball i esborranys de la norma. Per a un ciutadà és quasi impossible fer seguiment del procés d'aprovació d'una llei i, molt menys, saber quins actors i documents han participat en eixe tràmit. La nostra proposta:
• Publicació, al costat de cada llei (en l'apartat de ‘anàlisi’ del BOE), decret llei i decret aprovat, d'un informe de petjada legislativa que incloga actors i documents i com han afectat del text final.
6. Publicació de l'execució pressupostària al mateix nivell de desglossament que els PGE Mentre que l'aprovació i publicació dels Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) és un esdeveniment públic anual, la qual cosa de veritat es gasta, l'execució pressupostària, passa quasi desapercebuda. Si no coneixem el detall dels possibles desviaments i el cost final, no podem controlar la despesa dels diners públics de manera efectiva. El Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques publica, de manera mensual, l'execució pressupostària, però el fa amb un nivell de detall molt inferior al desglossament que oferixen els pressupostos. La nostra proposta:
• Publicació de l'execució pressupostària en formats reutilitzables al mateix nivell de detall i amb la mateixa estructura que els PGE.
• Creació d'una capa de control sobre l'execució pressupostària, per exemple via comissió parlamentària pública, de manera trimestral, per a informar de les raons dels desviaments.
7. Publicació de les motivacions i denegacions d'indults de forma argumentada Els indults s'han usat de manera massiva en els últims anys: s'han concedit més de 10.000, encara que en teoria es tracte d'una mesura excepcional. L'indult està regulat per una llei de 1870 que en aquells dies es va denominar “provisional” però que ha arribat, quasi sense retocs, fins als nostres dies. El Tribunal Suprem va tombar en 2013 un indult perquè el Govern no va argumentar la decisió. La resposta de l'Executiu a la sentència no va corregir eixa opacitat en la decisió, sinó que va afegir un afegitó genèric a cada decret d'indult que no aporta cap informació. La nostra proposta:
• Publicació de totes les denegacions d'indults i dels arguments en els quals es recolza el Govern per a concedir o no cada mesura de gràcia. Això és, demanem que es complisca la sentència del Tribunal Suprem.
8. Publicació de les denegacions de compatibilitat dels alts càrrecs i les raons del si o el no El portal de transparència del Govern publica les aprovacions de compatibilitat, però no les raons que porten a prendre eixa decisió i tampoc les denegacions. En general, no sabem a penes res sobre el treball de l'Oficina de Conflicte d'Interessos, la qual cosa impedeix exigir rendició de comptes ni exercir vigilància ciutadana sobre el seu treball. Sense eixa informació és impossible saber si la Llei de conflictes d'interessos, que exigeix un període de refredament de dos anys, entre altres coses, es complix. La sanció que imposa la llei a qui es negue a presentar la declaració de béns o activitats o ometa de manera deliberada dades i documents suposa, simplement, la publicació en el BOE de la pròpia sanció. La nostra proposta:
• Publicació no sols de les aprovacions de compatibilitat, sinó també les denegacions i les raons de la decisió, així com un informe anual que explique el treball realitzat per l'Oficina de Conflictes d'interessos.
9. Publicació del repartiment per capçaleres de la publicitat institucional En la majoria de contractes de publicitat institucional, l'administració pública adjudica el pressupost total a una central de mitjans, que és l'encarregada de realitzar el repartiment sota les indicacions de l'organisme. Com es reparteix és, excepte en algunes excepcions, confidencial. Esta opacitat no ens permet saber si es van seguir criteris d'eficiència o van prevaldre altres interessos. En el seu últim informe, el Tribunal de Comptes ha criticat la falta de planificació i control de la publicitat institucional, i en molts casos, la llei que regula la publicitat institucional, simplement, no es complix. La nostra proposta:
• Publicació del repartiment de cada campanya de publicitat institucional per capçaleres, així com els criteris que s'han tingut en compte a l'hora d'establir la distribució final dels anuncis.
• Creació d'un mecanisme de control parlamentari que vigile el compliment de la llei i que la distribució es regisca per criteris d'eficiència en el repartiment dels anuncis per capçaleres.
10. Publicitat detallada dels acords entre l'administració i la farmacèutiques sobre preus La transparència en les relacions entre l'administració i la indústria farmacèutica és un dels factors que incideixen en l'estabilitat i la predictibilitat futures dels preus dels medicaments. A més, eixa transparència ajuda a vigilar que els preus estiguen sempre dins de límits assequibles i que l'accés a ells a través del sistema públic es produïsca sota el coneixement ciutadà, especialment quan sorgeixen nous fàrmacs o davant una crisi sanitària. L'Assemblea del Consell d'Europa ha aprovat una resolució (1) en la qual demana als membres de la UE que obliguen dels laboratoris a revelar vincles i interessos, absoluta transparència en reunions i conflictes d'interés, i que les farmacèutiques hagen de donar a conéixer els costos reals de R+D. La nostra proposta:
• Proposem que el Ministeri de Sanitat habilite una font pública d'informació en format web que proporcione informació consolidada i detallada dels medicaments adquirits, les quantitats exactes, període i àmbit geogràfic de distribució, els proveïdors, els preus, la duració dels contractes i els acords de distribució o compra amb les comunitats autònomes.
• Esta font haurà d'incloure de forma consolidada les dades de les comunitats autònomes, ja que tenen les competències transferides. Existeixen precedents com la Base de dades Nacional d'Incendis Forestals EGIF, en la qual el MAGRAMA centralitza les bases de dades autonòmiques per a la seua publicació anual.
• Vinculat amb la publicitat de les agendes, demanem la publicació de les negociacions entre les administracions públiques i les farmacèutiques, així com el detall dels costos de R+D que s'usen com a argument en les negociacions. Esta premissa ja es duu a terme en el Departament de Salut a Regne Unit, on les reunions en les quals es discuteix el preu dels medicaments són de coneixement públic (2).
11. Publicació desglossada dels pressupostos i despeses de prevenció i extinció d'incendis La majoria d'administracions públiques no publica de forma desglossada quina és la despesa en prevenció i extinció, així com la seua evolució. Durant els últims anys s'han denunciat de manera recurrent les retallades en extinció i prevenció, però no existeixen dades públiques completes que permeten valorar quin ha sigut l'evolució de la despesa. Només Andalusia, Astúries, Extremadura, Múrcia i els ministeris de Presidència i d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient van respondre a sol·licituds d'informació sobre este punt. Això és, 13 comunitats autònomes incompleixen la Llei 27/2006 per la qual es regulen els drets d'accés a la informació mediambiental. La nostra proposta:
• Publicació de forma desglossada dels pressupostos i l'execució de la despesa en prevenció i incendis forestals, així com la seua evolució, tant per cada comunitat autònoma com de manera conjunta per part del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.
Referències:
(1) http://assembly.coe.int/nw/xml/xref/xref-xml2html-en.asp?fileid=22154〈=en
(2) https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/363009/ministerial_gifts_hospitality_travel_and_external_meetings_jan_to_march_2014.pdf Més informació: OGP 2012: Comentaris sobre Pla d'Acció d'Espanya http://www.civio.es/2012/04/ogp-2012-comentarios-sobre-plan-de-accion-de-espana/ Recomanacions de Civio a Presidència per a l'II Pla d'Acció d'Espanya en Govern Obert http://www.civio.es/2014/05/recomendaciones-de-civio-a-presidencia-para-el-ii-plan-de-accion-de-espana-en-gobierno-abierto
2. MESURES NORMATIVES L'article 23 de la Constitució Espanyola (CE) assenyala dues modalitats per a l'exercici de la participació ciutadana: directa o a través de representants elegits lliurement en eleccions periòdiques per sufragi universal. L'article 6 de la CE atorga un paper protagonista als partits polítics en identificar-los com l'"instrument fonamental per a la participació política". No obstant això els mecanismes de democràcia directa - dret de petició (art. 29), referèndum (art. 92) i ILP (art. 87) - són limitats i la seua regulació és deficient (Expósito, 2013). En este context, algunes comunitats autònomes estan desenvolupant normatives específiques per a regular la participació ciutadana i assegurar així un repartiment més equilibrat en l'exercici de les dues modalitats del dret de participació recollides per l'article 23 de la CE. És el cas de comunitats autònomes com Canàries, Andalusia, Extremadura o la Comunitat Valenciana. En el context internacional també existeixen exemples com el de la Llei 20.500 a Xile o els Congressional Hearings (audiències) del Congrés dels EUA que es realitzen des de 1946.
A Espanya, destaca la Proposició de reforma del Reglament del Congrés dels Diputats per a la creació de la Comissió de Peticions i Participació Ciutadana, que va ser promoguda en 2012 pel diputat socialista Pablo Martín Peré i rebutjada pel Grup Parlamentari Popular. En la seua argumentació, el diputat popular Ignacio Astarloa Huarte-Mendicoa va al·legar defectes de contingut i de forma. Entre els defectes de contingut va comentar l'innecessari d'una mesura que ja estava contemplada en l'article 44 punt 2n del Reglament del Congrés en el qual es regulen les compareixences davant una Comissió. No obstant això aquest és un mecanisme de participació consultiva i no activa. També es va fer referència al paquet de mesures de regeneració democràtica que llavors preparava el Govern i que hui podem concloure que va desaprofitar l'oportunitat de restablir el paper dels partits polítics com a instrument per a la participació política, al no incorporar mesures de gran importància en la reforma de la Llei 6/2002 de Partits Polítics. Quant als defectes de forma, es va plantejar la necessitat de constituir una ponència per a l'anàlisi d'esta necessitat. I és en esta línia que es planteja ací la possibilitat de crear una subcomissió per a la proposició de mesures d'estímul de la participació ciutadana. A més, es proposa també la presentació d'una PNL de promoció de xarxes socials per a facilitar la participació ciutadana. 2.1. Subcomissió per a la proposició de mesures d'estímul de la participació ciutadana En esta subcomissió s'analitzarien, entre altres, les reflexions recollides en el nové Quadern del Congrés dels Diputats (Rubio Núñez, 2014), i es revisaria el dret comparat europeu en matèria de participació ciutadana, les diferents regulacions autonòmiques, i les mesures per a la modernització del govern local recollides en la Llei 57/2003, amb l'objectiu d'elevar una proposta per a harmonitzar tota esta normativa en una llei d'àmbit estatal. 2.2. PNL de promoció de xarxes socials per a facilitar la participació ciutadana Entre els compromisos de millora dels serveis públics adquirits pel Govern a través de l'OGP, figura el propòsit de promocionar les xarxes socials per a facilitar la participació ciutadana. En l'II Pla d'Acció per als anys 2014 al 2016, només dos dels deu compromisos han de veure amb la participació ciutadana i cap aborda este tema des d'una perspectiva transversal, sinó que simplement es planteja l'ús de xarxes socials no verticals per a la relació dels ciutadans amb el Consell espanyol de drogodependències i per a la definició dels objectius dels Plans Nacionals de Salvament Marítim. Estes dues mesures són insuficients i no estan en línia amb els avanços dels països del nostre entorn en matèria de participació ciutadana. A més no responen a les recomanacions del Llibre blanc de la Governança Europea que proposen reforçar la interacció entre la societat civil i els organismes regionals i locals. Els mecanismes de participació ciutadana es poden classificar en tres nivells atés del grau de participació dels ciutadans (Ganuza Fernández): Mecanismes informatius (oficines d'atenció al ciutadà i webs institucionals), mecanismes consultius (enquestes, referèndums, consells consultius, compareixences, etc.) i mecanismes de participació activa (fòrums deliberatius digitals, pressupostos participatius, jurats ciutadans, etc.). També es poden classificar en funció del nombre de ciutadans involucrats com: Mecanismes participatius de base associativa, mixta o individual. Es proposa:
• Establir un diàleg continu amb la societat a través de mecanismes de participació activa, com a xarxes socials verticals o fòrums deliberatius digitals, que involucren a representants de l'Administració General de l'Estat.
• Desenvolupar mesures per a fomentar la utilització d'aquests mecanismes de participació activa també entre representants electes de les institucions legislatives, i en l'administració autonòmica i local.
3. MESURES CULTURALS La teoria neo-institucional del premi nobel d'economia Ronald Coase, posa l'accent en l'elevat cost i baixa eficiència dels sistemes altament regulats. En este sentit, les mesures reguladores que pretenen incentivar determinades actituds en la societat poden resultar molt menys eficaces que aquelles mesures que es prenen des d'un pla purament cultural, ja siga mitjançant l'educació o a través d'actituds exemplaritzants. El cas de la participació ciutadana és un clar exemple d'este fenomen. En aquells països en els quals existeix una cultura forta de participació ciutadana, ha bastat amb posar els mitjans tecnològics a la disposició dels electors perquè aquests comencen a ser utilitzats. És el cas de Suïssa, on una web creada per ciutadans (politnetz.ch) ha sigut adoptada pel Legislatiu com a web oficial de participació després de l'èxit del seu llançament. També ocorre en països d'Amèrica Llatina com el Brasil, on els esforços dels Governs se centren ara a millorar l'eficiència dels sistemes deliberatius a través d'internet. A Espanya, en canvi, no tenim una cultura de participació democràtica en els assumptes públics. Per això, a més de les mesures normatives que possibiliten l'exercici efectiu d'este dret, és necessari adoptar mesures d'estímul de la participació a través de l'educació, la formació i la informació:
• Creació d'una Associació Parlamentària de Transparència i Participació Ciutadana en la qual estiguen representats tots els grups parlamentaris del Congrés dels Diputats. La missió d'esta Associació serà la de donar difusió i suport a les organitzacions de la societat civil que defensen estos valors. A més, d'esta manera es donaria continuïtat a la preocupació per este assumpte més enllà d'esta legislatura.
• Promoció d'espais sobre participació ciutadana en els mitjans de comunicació públics.
• Desenvolupament de plans formatius de participació ciutadana en els programes d'educació.
• Inclusió de mesures concretes sobre participació ciutadana en els programes electorals locals, autonòmics i estatals.
• Promoció de les organitzacions sectorials de participació ciutadana en l'estructura interna dels partits.
TREBALLS CITATS - Expósito, E. (2013). Participació Ciutadana en l'Àmbit Local. Una Anàlisi des de la Perspectiva Normativa. Recuperat el 15 de 12 de 2014, d'http://www.aragon.es/estaticos/gobiernoaragon/organismos/institutoaragonesadministracionpublica/areas/03_revista_aragonesa_formacion/12%20Enriqueta%20Exp%C3%B3sito.pdf - Ganuza Fernández, E. (s.f.). La participació ciutadana en l'àmbit local europeu. Recuperat el 15 de 12 de 2014, d'Institut d'Estudis Socials d'Andalusia (CSIC): http://www.jerez.es/fileadmin/documentos/participacion_ciudadana/formacion_para_participacion/la_participacion_ciudadana_en_el_ambito_local_europeo_-_ernesto_ganuza.pdf - Rubio Núñez, R. (2014). Parlaments Oberts. Tecnologia i Xarxes per a la Democràcia. Madrid: Quaderns del Congrés dels Diputats.
1. Creació d'un Registre del Lobby obligatori que continga la suficient informació sobre els lobbistes. Perquè un registre de lobby siga realment eficaç ha de ser obligatori i aplicar-se a totes aquelles persones (física o jurídica) que vulguen influir en els processos de presa de decisió pública, així mateix ha de cobrir a totes les persones del sector públic amb responsabilitat en la presa de decisions no limitar-se als representants públics ja siga a nivell del poder executiu o del poder legislatiu.
• El registre de lobby ha de contindre com a mínim informació sobre: o la identitat dels lobbistes o l'objecte de les activitats de lobby i els resultats buscats o el beneficiari final de les activitats de lobby (quan siga rellevant) o la institució destinatària i/o el càrrec públic implicat o el tipus i la freqüència de les activitats de lobby o tota documentació de referència intercanviada amb els càrrecs públics o despeses de lobby, incloses despeses en espècie (calculats conforme a criteris preestablits, de ser necessari en rangs de cost) o fonts de finançament, per client i per dossier o tot tipus de contribucions polítiques, fins i tot en espècie o càrrecs públics ocupats anteriorment per la persona i/o els seus familiars o fons públics rebuts
• La informació publicada ha de ser plenament accessible per la societat civil, i ha d'estar constantment actualitzada.
2. Establir un sistema de sancions. Perquè aquest registre siga efectiu ha d'establir-se la prohibició per part dels treballadors públics de reunir-se amb persones que no estan inscrites en el registre i l'establiment de sancions davant vulneracions de la Llei.
3. Crear un codi de conducta per als lobbistes. Les institucions públiques competents haurien de redactar, en col·laboració amb lobbistes i societat civil, un codi de conducta per als grups d'interés.
1. Establir l'obligació per a totes les institucions públiques d'usar formats oberts que permeten la reutilització de la informació pública de manera lliure i sense restriccions.
2. La millora en el procés d'identificació de les bases de dades de les Administracions Públiques. Este procés serà realitzat de manera conjunta juntament amb les associacions d'empleats públics, ONGs i altres organitzacions de la societat civil per a definir prioritats sectorials i assegurar que les dades rellevants per a la societat es troben en formats oberts.
A partir del procés obert a la participació pel Ministeri de la Presidència, Oficina per a l'execució de la reforma de l'Administració, per a realitzar aportacions a l'III Pla de Govern Obert es presenten les següents contribucions.
Des de la FEMP ens fem eco i compartim tant les recomanacions del Mecanisme Independent d'Avaluació (IRM) i expressem la importància de les dues que específicament concerneixen d'una estratègia de coordinació multinivell:
Primer IRM 2012-2013-Recomanació 2 “El nou Pla d'Acció ha de ser d'Espanya, i ha d'implicar a Espanya en el seu conjunt. Es tracta en definitiva d'aclarir l'àmbit territorial dels compromisos, i de “redefinir l'eix troncal del pla” per a transformar-lo “d'una visió des de dins cap a un enfocament integral cap a fora”. L'estratègia integral per a dissenyar el nou Pla d'Acció significa que no ha d'entendre's com “allò que ha de fer el Govern o l'administració General de l'Estat (AGE)” en matèria de govern obert, sinó com “allò que tant ciutadania com el govern en (els seus diferents nivells) han decidit conjuntament realitzar per a acostar el govern (de nou compte en tots els seus nivells) als ciutadans, a fi de fer-ho més transparent i participatiu”. “……..sense deixar de costat el paper fonamental que juga la dimensió local, perquè segons es recull expressament la Llei de Bases de Règim Local (Art. 1.1) els municipis “són entitats bàsiques de l'organització territorial de l'Estat i vies immediates de participació ciutadana en els assumptes públics, que institucionalitzen i gestionen amb autonomia els interessos propis de les corresponents col·lectivitats.”
Segon IRM 2014-2015-Recomanació 1 “Conformació d'un òrgan d'interlocució i de coordinació intergovernamental per a articular les estratègies i accions de govern obert que sorgisquen a Espanya. Haurà de comptar amb representació dels òrgans de participació subnacional, la participació de les Organitzacions del Sector Civil i la ciutadania en el procés de presa de decisions. Ha de permetre analitzar els esforços nacionals en govern obert i articular les estratègies de participació amb altres en marxa de dades obertes, de la informació sol·licitada pels ciutadans a ser subjecte de publicitat activa, les estratègies de RISP i altres més vinculades amb la participació, la transparència proactiva, el control social i la rendició pública de comptes”.
La Federació Espanyola de Municipis i Províncies és l'entitat més representativa de l'àmbit local espanyol i desplega la seua activitat a través de Comissions, compostes per responsables polítics secundats per tècnics especialitzats, i xarxes de ciutats. A través de les activitats de les Comissió de Modernització, Participació Ciutadana i Qualitat i Comissió de Societat de la Informació i Tecnologia i de la Xarxa d'Entitats Locals per la Transparència i la Participació Ciutadana, des de fa temps es vénen escometent de manera estable actuacions per a la sensibilització en els principis del Govern Obert, el suport a iniciatives pioneres i el seguiment del programa pilot de l'Aliança pel Govern Obert per als governs subnacionals. Entenem que estes actuacions mereixen ser recollides i impulsades per l'III Pla i que poden formular-se seguint la lògica “smart”, és a dir, formulant objectius específics, mesurables, assequibles, responsables i amb temps. Federació Espanyola de Municipis i Províncies ( FEMP) 14/09/2016
- Identificar les accions i projectes en matèria e opengov a Espanya facetados pels diferents criteris: públic o privat, nivell d'admon, tipus,
- Establir un seguiment sobre les accions i els seus objectius.
- Centralitzar informació sobre notícies, esdeveniments.
- Servir de repositori d'eines i documentació.
- Establir una metodologia de mesurament i valoració.
- Desenvolupament d'un scoreboard de mesurament.
Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.