Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica

Informació sobre les funcions del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.

Actualitzat a 25/03/2024.


Funcions

El Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica és el Departament de l'Administració General de l'Estat al que li correspon la proposta i execució de la política del Govern en matèria de relacions i cooperació amb les comunitats autònomes i les entitats que integren l'administració local i les competències relatives a l'organització territorial de l'Estat; així com les relacions amb les Delegacions i Subdelegacions del Govern i el suport a la seva gestió.

Així mateix, a aquest Departament li correspon la proposta i execució de la política del Govern en matèria de memòria històrica i democràtica.

subir
  1. L'impuls, direcció i gestió de la política del Govern referent a l'organització i activitat territorial de l'Estat, a l'Administració General de l'Estat al territori, així com a les relacions institucionals amb les comunitats autònomes i les entitats locals.
  2. La coordinació, impuls i gestió dels assumptes de caràcter internacional que es produeixin en l'àmbit de la Secretaria d'Estat, sense perjudici de les funcions que corresponguin al Ministeri d'Afers exteriors, Unió Europea i Cooperació.
  3. L'impuls i la iniciativa per a l'elaboració dels projectes normatius sobre les matèries de la seva competència i aquells altres encarregats per la persona titular del Departament, sense perjudici de les atribucions corresponents a altres òrgans del Departament.
  4. L'impuls i coordinació de la Conferència de Presidents.
  1. La promoció i coordinació de programes de cooperació en matèria de Memòria Democràtica amb les comunitats autònomes, corporacions locals i altres organismes, en el desenvolupament d'accions dirigides al coneixement i divulgació de la Memòria Democràtica, que incloguin el relat de les víctimes i específicament la memòria de les dones i l'exili.
  2. La col·laboració amb els departaments ministerials competents i, si escau, la proposta de mesures a adoptar per a l'impuls de les accions que els corresponguin en aplicació de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica, així com la integració i manteniment actualitzat de la informació relativa a aquestes actuacions.
  3. Les relacions amb la Fiscalia de Sala de Drets Humans i Memòria Democràtica i amb el Defensor del Poble pel que fa als assumptes regulats en la Llei 20/2022, de 19 d'octubre.
  4. El foment de la formació, docència i recerca en matèria de Memòria Democràtica en tots els àmbits acadèmics, en col·laboració amb universitats i altres organismes amb competències en la matèria, així com l'establiment de línies de col·laboració que permetin recaptar informació o coneixement d'experts en la matèria.
  5. La col·laboració amb les administracions públiques i entitats que ho sol·licitin en els actes de reconeixement, record i homenatge a les víctimes de la Guerra d'Espanya o de la Dictadura o en la commemoració dels fets representatius de la Memòria Democràtica, com l'impuls dels actes institucionals del dia 31 d'octubre, de record i homenatge a totes les víctimes del cop militar, la Guerra i la Dictadura, i del dia 8 de maig, de record i homenatge als homes i dones que van sofrir l'exili com a conseqüència de la Guerra i la Dictadura.
  6. La declaració de Llocs de Memòria Democràtica.
  7. L'impuls i la iniciativa per a l'elaboració dels projectes normatius sobre les matèries de la seva competència i aquells altres encarregats per la persona titular del Departament, sense perjudici de les atribucions corresponents a altres òrgans del Departament.
  8. La incoació i resolució dels expedients sancionadors per infraccions tipificades com molt greus per la Llei 20/2022, de 19 d'octubre.
  9. La resolució sobre la retirada de símbols i elements contraris a la memòria democràtica en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics i entitats de dret públic vinculats o depenents.
  1. La coordinació de la política territorial dels diferents departaments ministerials que es porti a efecte a través de les Delegacions del Govern.
  2. La coordinació de l'activitat de l'Administració General de l'Estat al territori i l'assistència a la mateixa, així com la gestió dels recursos de les Delegacions del Govern, en l'àmbit de competències del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.
  3. L'impuls de les relacions de cooperació i col·laboració de l'Administració General de l'Estat amb les comunitats autònomes i Ciutats de Ceuta i Melilla i amb els ens locals.
  4. La proposta d'actuació sobre els aspectes competencials de les relacions amb les administracions territorials.
  5. El seguiment jurídic i l'informe sobre els projectes normatius, disposicions i actes de l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, sobre la seva adequació a l'ordre constitucional de distribució de competències.
  6. El seguiment del règim local i la cooperació amb les entitats locals, així com els programes nacionals i europeus d'aplicació a l'àrea local.
  7. La potenciació de l'ús de les llengües oficials en l'Administració General de l'Estat.
  1. L'adreça, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació del Departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
  2. L'assistència a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia del Departament.
  3. L'assessorament jurídic a la persona titular del Ministeri en el desenvolupament de les funcions que a aquesta li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seva potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquella, així com als altres òrgans del Ministeri.
  4. L'elaboració de l'avantprojecte anual de pressupostos del Ministeri, així com el seguiment de l'execució pressupostària i tramitació de les seves modificacions.
  5. La gestió econòmica i financera i la planificació i seguiment de la contractació administrativa dels serveis centrals.
  6. La planificació, direcció i administració dels recursos humans dels serveis centrals del Departament i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal, així com la gestió dels plans de formació, acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
  7. La proposta en matèria de compatibilitat, a l'òrgan competent per resoldre, en relació amb el personal del Ministeri al que resulti d'aplicació la normativa sobre incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
  8. L'execució dels plans i programes d'inspecció dels serveis i l'avaluació del funcionament dels òrgans i unitats dels serveis centrals.
  9. L'exercici de les funcions de la Unitat d'Informació de Transparència del Ministeri, segons el previst en l'article 21 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i el recolzo en la coordinació de les iniciatives d'aquest Departament en matèria de Govern Obert; així com l'exercici de les funcions d'Unitat de Gestió de Queixes i Suggeriments dels serveis centrals del Departament, segons el previst en l'article 14 del Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'estableix el marc general per a la millora de la qualitat en l'Administració General de l'Estat.
  10. L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el previst en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat, així com l'exercici de les funcions d'Unitat d'Inclusió de Persones amb Discapacitat, segons el previst en la disposició addicional quinzena del Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.
  11. La gestió de béns materials, mobles i immobles i el seu inventari, els arrendaments, l'execució d'obres i el manteniment i conservació dels edificis dels serveis centrals del Ministeri.
  12. L'adreça i coordinació dels serveis d'informació administrativa i de les Oficines d'Assistència en Matèria de Registre, així com dels serveis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, els de règim interior i assumptes generals dels serveis centrals del Ministeri.
  13. Respecte dels serveis centrals del Departament, la planificació, adreça i coordinació dels desenvolupaments dels sistemes d'informació; l'elaboració, preparació i proposta de necessitats dels recursos tecnològics; així com la prestació de serveis en matèria de tecnologies de la informació i l'adreça i coordinació del portal web, seu electrònica i Intranet.
  14. Elaboración, desenvolupament i execució dels plans de digitalització del Departament, així com la implantació i seguiment dels plans de trasformación digital de l'Administració General de l'Estat, respecte dels serveis centrals del Departament, en coordinació amb la Secretaria General d'Administració Digital del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública.
  1. Impulsar l'execució de les mesures adoptades per l'Administració General de l'Estat en aquesta matèria.
  2. Realitzar l'anàlisi i seguiment periòdic de les mesures adoptades per l'Administració General de l'Estat.
  3. Elevar informes periòdics al Govern sobre les activitats desenvolupades i els resultats obtinguts, així com quantes proposades consideri necessàries per a l'adequat compliment de les funcions encomanades.
  4. Recaptar dels diferents departaments ministerials, entitats depenents de l'Administració General de l'Estat i de la Delegació del Govern en la Comunitat Autònoma de Canàries quanta informació resulti necessària per al compliment de les seves funcions, i convocar quantes reunions es requereixin a aquest efecte.
  5. Impulsar la coordinació de l'Administració General de l'Estat amb les administracions públiques canàries en aquesta matèria.
  6. Recolzar a la persona titular del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica en l'exercici de les funcions pròpies de la copresidencia de la Comissió mixta per a la reconstrucció, recuperació i suport a la illa de la Palma.
  7. Assistir en representació del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica a les sessions i treballs del grup tècnic de la Comissió mixta per a la reconstrucció, recuperació i suport a la illa de la Palma.
  8. Quantes altres funcions se li encomanin per la persona titular del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.
subir

Normativa

 

subir

Estructura orgànica (organigrama)

 

subir