Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa

Informació sobre les funcions del Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa i els seus organismes públics, vinculats o depenents.


Funcions

El Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa és el departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de la proposta, coordinació i execució de la política del Govern en matèria econòmica, a través de reformes per a la millora de la competitivitat i del comerç, centrada en el suport a l'empresa i en el creixement potencial de l'economia. Compte, per a això, amb la necessària interlocució de la Unió Europea i altres Organismes Econòmics i Financers Internacionals. Al seu torn, dirigeix la política comercial d'internacionalització de les empreses, així com la supervisió d'inversions i de transaccions exteriors. Igualment, li correspon l'establiment de les disposicions i directrius necessàries per al seu funcionament, així com la resta de competències i atribucions que li confereix l'ordenament jurídic.

subir
  1. El sistema de finançament de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, així com la valoració dels costos efectius dels serveis que es traspassen, l'endeutament de les comunitats autònomes i l'aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària en l'àmbit de les mateixes.
  2. El sistema financer de les entitats que integren l'administració local, l'endeutament de les entitats locals i l'aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària en l'àmbit de les mateixes.
  3. La col·laboració entre les administracions de l'Estat, autonòmica i local i l'actuació dels òrgans establerts a aquest efecte, especialment en el Consell de Política Fiscal i Financera, i en la Comissió Nacional d'Administració Local.
  4. Les funcions d'informes i autoritzacions legalment atribuïdes en la normativa de règim local a l'òrgan competent de l'Administració General de l'Estat en matèria d'hisendes locals en llocs de treball reservats a personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional.
  5. El dictat de les instruccions o resolucions necessàries a fi de dotar de major col·laboració, cooperació i coordinació entre òrgans directius, entitats i organismes depenents o vinculats a la Secretaria d'Estat, particularment en l'àmbit de l'Administració Tributària, i especialment en matèria de cessió de dades i accés a la informació, optimització de recursos humans, tècnics, informàtics i materials així com per a la consecució de sinergies precises per a la major efectivitat del principi de bona administració, tot això sense perjudici de les seves respectives competències.
  6. En matèria de joc, l'anàlisi i definició de la política global en matèria tributària, la proposta, elaboració i interpretació del règim tributari i la gestió i liquidació de les taxes derivades de la gestió administrativa del joc.

La Secretaría de Estado de Comercio, bajo la superior dirección de la persona titular del Ministerio de Economía, Comercio y Empresa, ejerce las funciones dispuestas en el artículo 62 de la Ley 40/2015, de 1 de octubre, en el ámbito de sus competencias, relativas a la definición, desarrollo y ejecución de la política comercial del Estado, en lo que se refiere al comercio exterior e interior, incluido el intracomunitario, así como a la estrategia competitiva de la política de internacionalización, las inversiones exteriores y las transacciones exteriores, y a las actividades de promoción e internacionalización de las empresas españolas que en estas materias corresponden a la Administración General del Estado.

  1. La Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, sota la superior adreça de la persona titular del Ministeri d'Hisenda, dirigeix i coordina les actuacions relatives a la planificació, programació i pressupost del sector públic estatal i dels seus costos de personal.
  2. Correspon a la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses la formulació de la proposta dels objectius d'estabilitat pressupostària i el límit de despesa no financera de l'Estat. Realitzarà el seguiment del compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària, deute públic i regla de despesa respecte de la totalitat del sector públic i proposarà l'adopció de les mesures tendents a corregir les desviacions que poguessin produir-se.
  3. Correspon a la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, a través de la Direcció general de Costos de Personal, les competències d'elaboració de les propostes normatives a incloure en l'Avantprojecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat en matèria de costos de personal en el marc de la planificació estratègica de Recursos Humans. Així mateix, li correspon informar amb caràcter preceptiu en les decisions que afectin a l'envolupant global de despesa de les polítiques relatives a recursos humans i règims retributius del sector públic, en el marc del Pla General de Recursos Humans.
  4. Correspon als centres directius de la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, així com a les seves entitats o organismes depenents o vinculats, responsables de la informació economicofinancera que correspongui proveir al Ministeri d'Hisenda en compliment del previst en la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, la seva normativa de desenvolupament, la normativa de la Unió Europea i la resta de la normativa economicofinancera que resulti aplicable, la remissió d'aquesta informació a l'efecte de la seva publicació a la Central d'Informació economicofinancera de les Administracions Públiques en els termes previstos reglamentàriament.
  1. El control intern mitjançant l'exercici de la funció interventora, del control financer permanent i de l'auditoria pública d'acord amb l'establert en la Llei 47/2003, de 26 de novembre, sense perjudici dels sistemes dels òrgans i entitats que integren el sector públic estatal que permetin assegurar el compliment de la legalitat, així com dels principis d'eficàcia, eficiència i economia en la gestió financera, i la correcció de la informació econòmica financera.
  2. El seguiment i control de subvencions i ajudes públiques i l'administració i custòdia de la Base de dades Nacional de Subvencions d'acord amb l'establert en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
  3. L'adreça i la gestió de la comptabilitat pública en els termes establerts en la Llei 47/2003, de 26 de novembre.
  4. La formació dels comptes econòmics del sector públic.
  5. La classificació de les unitats públiques i la realització d'informes sobre el tractament de les operacions realitzades pel sector públic, d'acord amb la normativa reguladora de la comptabilitat nacional.
  6. La gestió de la informació economicofinancera derivada de l'exercici de les seves funcions comptables i de control.
  7. La relació amb les hisendes territorials a l'efecte de la informació comptable que han de remetre per a la formació dels comptes econòmics del sector públic.
  8. La planificació, disseny i execució de la política informàtica de la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, de la Secretaria General de Fons Europeus i de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, el suport informàtic de les seves respectives activitats i l'assessorament, coordinació i instrumentació dels projectes informàtics dels seus òrgans.
  9. Les actuacions derivades de l'exercici del control dels fons europeus, pel que fa a l'exercici de les funcions d'autoritat d'auditoria i Servei Específic en aquells fons en els quals la Intervenció General de l'Administració de l'Estat tingui tal condició i d'Autoritat de Control del Pla i Mecanisme per a la Recuperació i Resiliència, d'acord amb la seva normativa reguladora.
  10. L'auxili i col·laboració amb l'Administració de Justícia, dins dels límits de les funcions i competències que l'ordenament jurídic atribueix a la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, en relació amb aquells procediments penals en els quals existeixi connexió amb aquestes funcions i competències.
  11. Integració, gestió i publicació de l'Inventari d'entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local, en els termes previstos en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.
  12. La coordinació de les accions encaminades a protegir els interessos financers de la Unió Europea contra el frau de conformitat amb el previst en la disposició addicional vint-i-cinquena de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
  13. La supervisió contínua de les entitats i organismes del sector públic institucional estatal en els termes previstos en l'article 85 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, i en les disposicions que ho desenvolupin.
  14. Assessorament en matèria de conflicte d'interessos en els termes previstos en l'article 8 de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  15. La gestió funcional i tècnica del Registre Estatal de les entitats interessades en els Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica (REPERTE), previst en l'article 9 del Reial decret-llei 36/2020, de 30 de desembre.
  16. La coordinació necessària per a l'exercici de les seves actuacions i dictar, si escau, les instruccions organitzatives i funcionals que permetin la major eficiència dins del conjunt de la Intervenció General en l'ocupació dels recursos per al compliment de les funcions contemplades en les lletres anteriors.
subir

Normativa

 

subir

Estructura orgánica (organigrama)

 

subir