Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Ministerio de Igualdad

Información sobre las funciones del Ministerio de Igualdad y de sus organismos públicos, vinculados o dependientes.


Funcions

Correspon al Ministeri d'Igualtat la proposta i execució de la política del Govern en matèria d'igualtat i de les polítiques dirigides a fer real i efectiva la igualtat entre dones i hòmens, la prevenció i erradicació de qualsevol forma de violència contra les dones, i de tota forma de violència o discriminació exercida contra les persones per raó del seu sexe, origen racial o ètnic, religió o creences, orientació sexual, identitat sexual o de gènere, expressió de gènere, característiques sexuals, edat, discapacitat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

Li correspon, en particular, l'elaboració i desenvolupament de les normes, actuacions i mesures dirigides a assegurar la igualtat de tracte i d'oportunitats, especialment entre dones i hòmens, i el foment de la plena participació de les dones en la vida política, cultural, econòmica i social.

Les competències atribuïdes en este reial decret s'entendran en coordinació i sense perjuí d'aquelles que corresponen a altres departaments ministerials.

A la persona titular del Ministeri d'Igualtat li correspon l'exercici de les funcions previstes en els articles 61 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, i en l'article 4 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern.

subir
  1. L'impuls i desenvolupament de l'aplicació transversal dels principis d'igualtat de tracte i oportunitats entre dones i hòmens, així com de la perspectiva de gènere i interseccional, en l'actuació dels poders públics i, especialment, en l'Administració General de l'Estat.
  2. El seguiment de l'aplicació i desenvolupament normatiu de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i hòmens; la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere; la Llei Orgànica 10/2022, de 6 de setembre, de garantia integral de la llibertat sexual; la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació; i la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI+.
  3. L'impuls i seguiment del compliment de les mesures contemplades en el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, així com la posada en marxa de les mesures necessàries per a la prevenció i erradicació de totes les formes de violència contra les dones, en col·laboració amb les institucions de l'Estat i administracions públiques amb competències en la matèria, així com amb les organitzacions de la societat civil.
  4. La proposta de normes i mesures per a la lluita contra la tracta de dones i xiquetes amb finalitats d'explotació sexual, així com la seua coordinació, seguiment i avaluació.
  5. La coordinació de les polítiques de l'Administració General de l'Estat en matèria d'igualtat de tracte i d'oportunitats, amb especial referència a la igualtat entre dones i hòmens, així com el desenvolupament de polítiques de cooperació amb les administracions de les comunitats autònomes i entitats locals en matèries de la seua competència, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres departaments.
  6. L'impuls a mesures de foment de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i hòmens i a les mesures necessàries per a consolidar la presència de dones en qualssevol àmbits de la vida, i per a garantir la composició paritària o la presència equilibrada de dones i hòmens, de forma progressiva, en els termes arreplegats en la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, i altra normativa que resulte d'aplicació.
  7. L'impuls de mesures de foment de la igualtat real i efectiva de les persones LGTBI+ i de prevenció i erradicació de qualsevol forma de discriminació o violència LGTBIfóbica, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres departaments.
  8. L'impuls de mesures de foment de la igualtat de tracte i no discriminació i de prevenció i erradicació del racisme, la discriminació racial, la xenofòbia i altres formes connexes d'intolerància, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres departaments.
  9. En col·laboració amb els òrgans corresponents del Ministeri de Treball i Economia Social, la promoció de polítiques dirigides a garantir la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i hòmens en l'ocupació i l'ocupació, i a reduir la discriminació laboral i la desocupació femenina, tenint com a objectiu la plena ocupació i la reducció de les diferències existents entre les percepcions salarials d'hòmens i dones mitjançant, entre altres mesures, el suport i facilitació de la implantació de plans d'igualtat en les empreses i mesures de transparència i igualtat retributiva.
  10. El foment de les mesures que afavorisquen la conciliació del treball amb la vida personal i familiar, així com la coresponsabilitat en les cures i les responsabilitats familiars, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres departaments, impulsant, entre altres mesures, l'equiparació dels permisos per naixement i per cura de persones menors d'edat i el desenvolupament de programes per a fomentar la paternitat responsable.
  11. La posada en marxa d'actuacions de formació, informació i sensibilització destinades a fer efectiu el principi d'igualtat de tracte i oportunitats entre dones i hòmens en qualssevol àmbits de la vida.
  12. L'impuls i desenvolupament de l'aplicació transversal del principi d'igualtat de tracte i no discriminació de les persones per raó de sexe, origen racial o ètnic, religió o creences, orientació sexual, identitat sexual o de gènere, expressió de gènere, característiques sexuals, edat, discapacitat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
  13. La proposta de mesures normatives destinades a garantir la igualtat de tracte i no discriminació de les persones per raó de sexe, origen racial o ètnic, religió o creences, orientació sexual, identitat sexual o de gènere, expressió de gènere, característiques sexuals, edat, discapacitat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
  14. La posada en marxa d'actuacions de formació, informació i sensibilització destinades a fer efectiu el principi d'igualtat de tracte i no discriminació de les persones per raó de sexe, origen racial o ètnic, origen nacional, orientació sexual, identitat sexual o de gènere, religió o creences, edat, discapacitat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social, en qualssevol àmbits de la vida.
  15. ñ) La proposta i l'impuls de mesures destinades a realitzar un diagnòstic per a la prevenció i erradicació dels delictes d'odi i del discurs d'odi en l'àmbit públic i privat, en coordinació amb altres departaments ministerials.
  16. L'impuls de mesures destinades a reconéixer i protegir l'heterogeneïtat familiar, en coordinació amb altres departaments ministerials i administracions públiques.
  17. En col·laboració amb els òrgans corresponents del Ministeri d'Assumptes estrangers, Unió Europea i Cooperació, la supervisió i el seguiment dels acords internacionals en matèria d'igualtat i no discriminació, l'organització i participació d'España en els cims i esdeveniments internacionals en la matèria, l'elaboració d'informes per a les institucions internacionals i el seguiment dels projectes i encontres internacionals relacionats amb la igualtat impulsats pel Govern d'Espanya, sense perjuí de les competències de la Secretaria General Tècnica del departament en esta matèria.
  18. Les relacions amb l'Autoritat Independent per a la Igualtat de Tracte i la No Discriminació.
  1. La direcció, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació del departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
  2. L'assistència a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia del departament i els seus organismes públics.
  3. La responsabilitat de l'assessorament jurídic a la persona titular del Ministeri en el desenvolupament de les funcions que a esta li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquella.
  4. L'elaboració de l'avantprojecte anual de pressupostos del Ministeri i la coordinació dels corresponents a les entitats i organismes públics adscrits, així com el seguiment de l'execució pressupostària i tramitació de les seues modificacions.
  5. La gestió econòmica i financera, així com la planificació i seguiment de la contractació administrativa.
  6. La planificació, direcció i administració dels recursos humans del departament i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal, així com la gestió dels plans de formació, acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
  7. La tramitació dels expedients de compatibilitat relatius al personal del Ministeri, així com dels seus organismes públics vinculats als quals resulte d'aplicació la normativa sobre incompatibilitats del personal al servici de les administracions públiques. Així mateix, li correspon l'exercici de la potestat disciplinària del personal del departament, en els termes previstos en la legislació que resulte d'aplicació.
  8. L'execució dels plans i programes d'inspecció dels servicis i l'avaluació del funcionament dels òrgans i unitats dels servicis, entitats i organismes públics adscrits.
  9. L'exercici de les funcions de la Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el previst en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat.
  10. L'exercici de les funcions d'Unitat d'inclusió del personal amb discapacitat, d'acord amb el que es disposa en la disposició addicional quinzena del Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servici públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.
  11. La coordinació de les avaluacions de les polítiques públiques de competència del departament i, si escau, la realització de les mateixes, que determine la persona titular del Ministeri, d'acord amb el pla d'avaluacions de polítiques públiques que aprove el Consell de Ministres, amb el suport de l'Institut per a l'Avaluació de Polítiques Públiques.
  12. La gestió de béns materials, mobles i immobles i el seu inventari, els arrendaments, l'execució d'obres i el manteniment i conservació dels edificis del Ministeri.
  13. La direcció i coordinació de les Oficines d'assistència en matèria de registre, així com dels servicis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, els de règim interior i assumptes generals del Ministeri.
  14. La planificació, direcció i coordinació dels sistemes d'informació; l'elaboració, preparació i proposta de necessitats dels recursos tecnològics, així com la prestació de servicis en matèria de tecnologies de la informació i la direcció i coordinació del portal web, seu electrònica i intranet.
  15. L'elaboració, desenvolupament i execució dels plans de digitalització del departament, així com la implantació i seguiment dels plans de trasformación digital de l'Administració General de l'Estat, en coordinació amb la Secretaria General d'Administració Digital del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública.
subir

Normativa

  • Reial decret 246/2024, de 8 de març, pel qual es desenvolupa l'estructura orgànica bàsica del Ministeri d'Igualtat, i es modifica el Reial decret 1009/2023, de 5 de desembre, pel qual s'establix l'estructura orgànica bàsica dels departaments ministerials. (Versió consilidada que arreplega les modificacions posteriors).
  • Veure la Normativa (Legislatura XV).

 

subir

Estructura orgànica (organigrama)

 

subir