Ministeri de Cultura
Informació sobre les funcions del Ministeri de Cultura i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.
Actualitzat a 02.04.2024.
Funcions
Correspon al Ministeri de Cultura la proposta i execució de la política del Govern en matèria de promoció, protecció i difusió del patrimoni històric espanyol, dels museus estatals i de les arts, del llibre, la lectura i la creació literària, de les activitats cinematogràfiques i audiovisuals i dels llibres i biblioteques estatals, així com la promoció i difusió de la cultura en espanyol, l'impuls de les accions de cooperació cultural i, en coordinació amb el Ministeri d'Assumptes estrangers, Unió Europea i Cooperació, de les relacions internacionals en matèria de cultura
subir- El foment del llibre, del còmic, de la lectura i de les lletres espanyoles.
- La promoció, la protecció i difusió de les biblioteques estatals.
- La promoció i garantia dels drets culturals.
- La defensa i promoció de la propietat intel·lectual.
- La cooperació cultural amb les comunitats autònomes.
- La promoció, protecció i difusió del patrimoni històric espanyol i dels museus estatals.
- La promoció, la protecció i difusió dels arxius estatals.
- La coordinació de les institucions públiques vinculades al ministeri, que tinguen adscrites biblioteques, museus o col·leccions de béns culturals.
- La protecció, promoció i difusió de la creació artística contemporània i de les arts visuals.
- L'impuls dels equipaments culturals.
- La celebració de convenis, de conformitat amb el que es disposa en l'article 62.2.g) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, a excepció de la firma dels següents, que queda reservada a la persona titular del ministeri:
- Aquells que se celebren amb comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, que se subscriguen pels Presidents o Consellers Autonòmics i no hagueren delegat esta competència.
- Els que se celebren amb els municipis de gran població als quals es referix la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de Mesures per a la Modernització del Govern Local, i amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, quan les autoritats que els firmen siguen el seu Alcalde o el seu President, segons es tracte, i no hagueren delegat esta competència.
- Els que se celebren amb persones físiques o jurídiques privades que tinguen un caràcter excepcional o es consideren d'especial interés per al Ministeri.
-
La representació ordinària del Ministeri.
-
Les relacions institucionals externes i les relacions administratives del ministeri amb altres departaments ministerials, entitats o administracions públiques en l'àmbit de les competències de la Sotssecretaria, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres òrgans superiors i directius.
-
Les relacions administratives amb les entitats i organismes depenents del departament, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres òrgans directius.
-
La responsabilitat de l'assessorament jurídic a la persona titular del departament en el desenvolupament de les funcions que a este li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquell, així com als altres òrgans del Ministeri.
-
L'impuls, coordinació, i supervisió de les activitats d'elaboració de disposicions i projectes normatius que correspon aprovar o proposar al departament.
-
La direcció i impuls de les actuacions relatives a la tramitació dels assumptes del Consell de Ministres, Comissions Delegades del Govern i Comissió General de Secretaris d'Estat i Sotssecretaris.
-
La prefectura superior de tot el personal del departament i la resolució de quants assumptes es referisquen a est, excepte els casos reservats a la decisió del titular del departament.
-
L'impuls i coordinació de les instruccions i ordes de servici que procedisca dictar per a la gestió de les matèries pròpies del departament, així com la proposta de les mesures d'organització del ministeri i dirigir el funcionament dels servicis comuns a través de les corresponents instruccions i ordes de servici.
-
Proposar les mesures d'organització del Ministeri; l'estudi de l'estructura organitzativa del departament, i la direcció i realització dels projectes d'organització d'àmbit ministerial.
-
L'exercici de les funcions de coordinació i seguiment de l'activitat en matèria d'avaluació de polítiques públiques en l'àmbit del departament i els seus organismes públics vinculats o dependents, actuant com la Unitat de Coordinació d'avaluació de polítiques públiques del ministeri.
-
La coordinació de les campanyes de publicitat institucional del departament, amb la col·laboració de les diferents unitats i entitats proponents.
-
La coordinació i seguiment de l'execució de les inversions i reformes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que corresponguen al ministeri, la realització d'informes de seguiment de fites i objectius i compliment de principis transversals, i informes en relació amb la gestió economicofinancera de l'aplicació de fons europeus associats al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en els àmbits propis del ministeri, i el seguiment de l'aplicació de mesures correctores per part dels òrgans responsables de les mesures, en cas de desviacions respecte al compliment de fites i objectius i el compliment de principis transversals.
-
Punt de contacte amb la Secretaria General de Fons Europeus per al seguiment de les mesures del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que corresponguen al ministeri.
-
La gestió i tramitació dels crèdits i gastos assignats al centre directiu, sense perjuí de les competències d'altres òrgans superiors o directius del departament i en coordinació amb ells.
-
L'impuls, elaboració, coordinació i seguiment dels Planes Estratègics de Subvencions del Ministeri.
De manera específica s'atribuïxen a la Sotssecretaria de Cultura les següents funcions:
-
L'elaboració i tramitació de l'avantprojecte anual de pressupost del departament; la coordinació de l'elaboració dels pressupostos dels organismes públics i la seua consolidació amb els de el departament; l'anàlisi i tramitació de les modificacions pressupostàries i el seguiment del pressupost.
-
La gestió econòmica i financera del departament.
-
L'assistència als òrgans directius en la preparació dels expedients de contractació i en la tramitació dels procediments d'adjudicació de contractes, així com l'assistència i suport a la taula i junta de contractació del departament.
-
La coordinació i control de l'actuació de les caixes pagadores del departament a través de la Unitat central de caixes, així com la tramitació dels pagaments que es realitzen mitjançant els procediments especials de pagament a justificar i bestreta de caixa fixa.
-
La direcció, impuls i coordinació general dels servicis comuns del departament, servicis de seguretat, manteniment i règim interior dels edificis, així com la formació de l'inventari dels béns mobles i equipament de les unitats administratives generals.
-
La planificació, gestió i administració dels recursos humans del departament i, si escau, dels seus organismes públics, l'elaboració de les relacions de llocs de treball i la gestió de les retribucions, les relacions amb les organitzacions sindicals i associacions professionals de funcionaris, així com la negociació col·lectiva que procedisca.
-
L'elaboració dels plans de formació del personal del departament i la direcció de la seua execució i la planificació, direcció i gestió de l'acció social i la prevenció de riscos laborals, sense perjuí de les competències atribuïdes a altres unitats.
-
La inspecció general dels òrgans, unitats i organismes depenents o adscrits al departament, les propostes per a la millora de la qualitat dels servicis, així com qualsevol altra funció arreplegada en el Reial decret 799/2005, d'1 de juliol, pel qual es regulen les inspeccions generals de servicis dels departaments ministerials, o li siga atribuïda per l'ordenament jurídic vigent.
-
El control d'eficàcia de les entitats públiques, que tindrà per objecte avaluar el compliment dels objectius propis de l'activitat específica de l'entitat i l'adequada utilització dels recursos.
-
La gestió del Canal intern d'informació, així com el manteniment de la informació continguda en el Sistema d'Informació Administrativa.
-
L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del ministeri, segons el previst en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i hòmens i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat, així com l'exercici de les funcions d'Unitat d'Inclusió de Persones amb Discapacitat, segons el previst en la disposició addicional quinzena del Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servici públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.
-
El disseny de les polítiques de promoció de les indústries culturals en coordinació amb la Secretaria d'Estat de Cultura, així com el seu desenvolupament, o la coordinació d'activitats quan corresponguen a competències concretes de la resta dels centres directius o organismes públics del departament. En l'àmbit internacional estes competències s'exerciran, a més, en coordinació amb la Subdirecció General de Relacions Internacionals i Unió Europea.
-
El disseny de polítiques i l'execució de programes de foment i promoció de la cultura digital en coordinació amb la Secretaria d'Estat de Cultura. En l'àmbit internacional estes competències s'exerciran, a més, en coordinació amb la Subdirecció General de Relacions Internacionals i Unió Europea.
-
El foment del mecenatge cultural mitjançant el desenvolupament d'activitats destinades a la seua dinamització, i la participació, juntament amb altres òrgans de l'Administració General de l'Estat competents en matèria de mecenatge, en el desenvolupament de mesures que afavorisquen la participació social en el finançament del sector cultural.
-
ñ) L'impuls, coordinació i racionalització de la política en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions del ministeri i dels seus diferents organismes, així com la coordinació i cooperació amb altres administracions i òrgans de l'Estat en estes matèries.
-
L'impuls de l'administració digital del ministeri i els seus organismes d'acord amb el Pla d'Acció Departamental per a la Transformació Digital i l'Estratègia TIC de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics adscrits.
-
La provisió de servicis en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions. En particular, el desenvolupament i administració dels sistemes d'informació necessaris per al funcionament dels servicis, suport tècnic al portal web, seu electrònica i intranet; la gestió de xarxes de comunicacions; l'impuls de la transformació digital i innovació en el departament, i l'assessorament i assistència a usuaris en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions.
-
L'exercici de les competències atribuïdes com a Autoritat de Registre del departament en relació amb l'expedició de certificats electrònics per als seus empleats públics.
Estructura Orgànica Bàsica del Ministeri
- Reial decret 323/2024, de 26 de març, pel qual es desenvolupa l'estructura orgànica bàsica del Ministeri de Cultura, i es modifica el Reial decret 1009/2023, de 5 de desembre, pel qual s'establix l'estructura orgànica bàsica dels departaments ministerials.
Estructura orgànica (organigrama)
- Veure l'Estructura Estructura orgànica.