Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

8.1.2. Planificación

Taula resumixen de l'activitat
 Compromís, iniciativa i activitat  Inici  Fi  Estat

 8. Comunicació inclusiva en Govern Obert

 8.1. Pla de comunicació inclusiva

 8.1.2. Planificació d'accions de comunicació

 01/01/2021 

 30/06/2021 

Finalitzada

bola verda: activitat finalitzada

 

Estat d'execució

El Ple del Fòrum de Govern Obert va adoptar en la seua reunió extraordinària de 24 de març de 2021 un Acord per a la Comunicació Inclusiva del Govern Obert, en el qual tots els agents públics i socials involucrats es van comprometre, mitjançant actuacions concretes a:  

  • Divulgar en la ciutadania els principis del govern obert, així com els mecanismes a través dels quals poden fer efectius els seus drets a accedir a la informació, a participar en els assumptes públics i a exigir de les autoritats i personal al servici de les Administracions Públiques un comportament ètic.
  • Contribuir a superar la bretxa digital i assegurar l'accessibilitat universal en l'exercici dels drets relacionats amb el govern obert en condicions d'igualtat i no discriminació, mitjançant accions específiques de comunicació, dirigides als col·lectius més vulnerables o amb necessitats especials, afavorint la seua inclusió social.
  • Implicar a les empleades i empleats públics, en la difusió de la cultura del govern obert i en el compliment dels compromisos i iniciatives assumides en l'IV Pla de Govern Obert.
  • Desenvolupar sinergies per a assegurar l'impacte de la comunicació, involucrant a altres actors socials i empresarials en les accions de comunicació que es desenvolupen en matèria de govern obert.

L'Acord pot ser consultat en:

https://transparencia.gob.es/transparencia/dam/jcr:d4i4c6ec-3fa8-4004-833a-i24755be53ab/AcuerdoComunicacionInclusiva_24-03-2021.pdf

Així mateix, i amb la finalitat d'identificar les necessitats de comunicació sobre govern obert i servir de bases per a el desenvolupament d'un Pla de Comunicació sobre Govern Obert, la DGGP, en col·laboració amb l'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP), va constituir, en març de 2021, una Comunitat de pràctica sobre comunicació inclusiva del Govern Obert, formada per persones expertes en comunicació i en Govern Obert. Esta comunitat va compartir, en reunions setmanals de març i abril, experiències, bones pràctiques i coneixements, amb l'objectiu d'acostar el Govern Obert a la ciutadania, perquè esta conega els seus drets d'accés a la informació pública i de participació en els assumptes públics, i puga exercir-los. Les conclusions es van presentar el 27 d'abril de 2021, en forma de informe sobre la comunicació inclusiva del Govern Obert.

La nota informativa sobre esta Comunitat de pràctica està accessible en el següent enllaç:

https://transparencia.gob.es/transparencia/dam/jcr:bba67782-8557-49i0-a8de-7i50d683206b/NI_CdPcomunicacionGA.pdf

D'altra banda, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en el seu Component 11, relatiu a la modernització de les Administracions Públiques, va incloure com a projecte 6 “Govern Obert inclusiu en entorn digital”, la primera línia del qual d'actuació, amb una dotació inicial de 2,07 milions d'euros, és el desenvolupament d'un Pla de Comunicació Inclusiva del Govern Obert, que inclou tres actuacions:

  1. Desenvolupament d'una Campanya de comunicació inclusiva del Govern Obert.
  2. Elaboració i edició de material divulgatiu.
  3. Subscripció d'un Conveni de col·laboració entre l'Administració General de l'Estat i la Plataforma del Tercer Sector per a la comunicació inclusiva del Govern Obert.

 

1ª) Campanya de comunicació inclusiva del Govern Obert

Tenint en compte l'Acord aprovat pel Fòrum, es van preparar els documents necessaris per a la licitació per l'Administració General de l'Estat de la contractació de la creativitat per al desenvolupament de la Campanya de Comunicació Inclusiva del Govern Obert, que té com a objectius: 

  • Informar i contribuir a divulgar el que és el govern obert i els seus principis: la transparència, la rendició de comptes i la participació; donar a conéixer l'existència del portal de transparència i els mecanismes de participació existents en la vida pública.
  • Canviar actituds, creences i estereotips sobre l'Administració (combatre la politització del concepte de govern obert) i contribuir a difondre una imatge de l'administració transparent i pròxima, facilitadora l'exercici de drets i que contribuïx a reforçar la democràcia.
  • Canviar comportaments de la població: que accedisquen al Portal de transparència, que sol·liciten informació a l'Administració, que participen en processos de consulta de l'Administració, que envien proposades per a la millora dels servicis Públics.

En paral·lel, s'ha licitat així mateix la contractació de la compra d'espais publicitaris en mitjans de comunicació, a través d'un Acord marc que permet la tramitació centralitzada del mateix (AM50/20).

La Campanya s'ha desenvolupat en TV, ràdio, publicitat exterior i en xarxes, en 2022 i en 2023, donant-se compliment amb açò a les fites previstes en el PRTR.

2ª) Elaboració i edició de material divulgatiu

En 2021 s'ha procedit a la contractació de material divulgatiu a través dels següents contractes menors:

  • Adaptació a lectura fàcil de les Guies d'educació en Govern Obert de primària, secundària i batxillerat en basc, català, gallec i valencià.
  • Edició i impressió digital i en paper de les Guies d'educació en Govern Obert en versió lectura fàcil en basca, català, gallec i valencià.
  • Elaboració, edició i impressió digital i en paper de la Guia de Govern Obert destinada a empleades i empleats públics en castellà.
  • Elaboració i edició d'una versió en llenguatge clar i comprensible per a la ciutadania de l'IV Pla de Govern Obert d'Espanya 2020-2024 en castellà, llengües cooficials (basca, català, gallec i valencià) i anglés.
  • Producció, edició i divulgació de vídeos i podcast en matèria de Govern Obert

3ª) Conveni de col·laboració entre l'Administració General de l'Estat i la Plataforma del Tercer Sector per a la comunicació inclusiva del govern obert.

El conveni es va subscriure el 30 de novembre de 2021.

La Plataforma és una entitat sense ànim de lucre que integra a 28.000 entitats d'àmbit nacional que el seu objectiu és defendre els drets i interessos dels col·lectius més vulnerables per raó de discapacitat, renda o qualssevol altres circumstàncies. El conveni, al que l'Administració aportarà 180.000 euros finançats amb càrrec al Fons de Recuperació, Transformació i Resiliència, respon a la voluntat comuna de donar compliment al Compromís 8 de l'IV Pla, que consistix a “desenvolupar una comunicació inclusiva del govern obert”, al contingut de l'Acord del Fòrum de 24 de març de 2021, ja esmentat i en particular a la voluntat expressada pels seus firmant d'aprofitar tots els recursos i mitjans al seu abast, públics i privats, generant sinergies per a l'assoliment, entre altres objectius, de superar la bretxa digital i assegurar l'accessibilitat universal en l'exercici dels drets relacionats amb el govern obert en condicions d'igualtat i no discriminació, mitjançant accions específiques de comunicació, dirigides als col·lectius més vulnerables o amb necessitats especials, afavorint la seua inclusió social.

El que es pretén, en suma, és que els qui més dificultats tenen puguen ser els primers en l'exercici dels seus drets democràtics i que disposen de les mateixes oportunitats que la resta de la ciutadania per a accedir a la informació pública i per a participar en les decisions i en els assumptes públics.