Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

3.3.6. Evaluación de la participación en medios electrónicos

Taula resumixen de l'activitat
 Compromís, iniciativa i activitat  Inici  Fi  Estat

 3. Pla de millora de la participació ciutadana en els assumptes públics 

 3.3. Avaluació i millora de la participació: plans i programes, òrgans consultius, mitjans electrònics i xarxes socials

 3.3.6. Processos d'avaluació de la participació en mitjans electrònics i xarxes socials. Experiències pilot

 01/01/2021 

30/10/2024

 

 Finalitzada

bola grisa: activitat no iniciada

                            

Estat d'execució

El dia 29 de novembre de 2021, es  constituïxuna Comunitat de Pràctica de Participació [CdPP, d'ara endavant], com a suport de treball en el disseny i desenvolupament d'un pla de millora de la participació i, en concret, de processos de participació en plans i programes i a través de mitjans electrònics i xarxes socials (activitats 3.3.1 a 3.3.4).

Enla  mateixa, participen representants de les tres administracions públiques, a més de l'àmbit acadèmic, la Plataforma del Tercer Sector i Associacions i Fundacions sense ànim de lucre.

La sessió constitutiva d'esta Comunitat de Pràctica es va realitzar el dia 29 de novembre de 2021, a través d'un esdeveniment difós en directe a través del Portal de Transparència i de les xarxes socials, amb la col·laboració del Govern d'Aragó. La inauguració va estar a càrrec del Director General de Governança Pública i de el Director General de Govern Obert i Innovació del Govern d'Aragó. 

Inicialment, està integrada per 80 membres experts/as de les Administracions públiques i de la societat civil, amb participació així mateix de l'OCDE. En este fòrum, organitzat en tres àrees de dedicació i de treball (Subcomunidades), s'intercanvien experiències i bones pràctiques sobre participació ciutadana, sobre plataformes de participació, processos participatius i laboratoris d'innovació. L'objectiu final d'esta Comunitat residix a subministrar elements pràctics per a implementar en l'àmbit de responsabilitat de cada sector o organisme, qüestions concretes que faciliten la participació ciutadana en l'àmbit de les seues competències.

Concretament, és la Subcomunidad de processos participatius, que va iniciar el seu treball el 2 de febrer de 2022, la que dona suport a les següents activitats d'esta iniciativa:

3.3.1 Desenvolupament de l'elaboració de guies d'autoavaluació i avaluació de la participació en plans i programes mitjans electrònics i xarxes socials, 

3.3.2. Disseny i desenvolupament de processos de participació en plans i programes

3.3.4. Elaboració de guies d'autoavaluació i avaluació de la participació en mitjans electrònics i xarxes socials.

El 22 de febrer de 2023 la CdPP va celebrar el seu segon encontre (disponible en HazLab) per a presentar el treball desenvolupat durant 2022 que donen suport a les iniciatives esmentades. En concret s'han presentat tres productes, de cadascuna de les subcomunidades (disponibles en HazLab):

  • Guia de primers auxilis per a un procés participatiu (que SÍ i què NO fer)  Elaborada per la subcomunidad de processos, en aquesta guia s'arrepleguen, de manera pràctica i senzill, un total de 50 consells explicats a considerar en els processos participatius (30 recomanacions a tindre en compte i 20 aspectes a evitar) des de l'experiència de les bones pràctiques en matèria de participació.

  • Disseny de servicis per al prototip de laboratori digital d'innovació HazLab La subcomunidad de laboratori presenta en el document els resultats de l'elaboració d'un procés de disseny per al prototip de laboratori, detallant la metodologia des del Design Thinking, en cadascuna de les quatre fases del projecte (descobrir – sintetitzar – cocrear i prototipar), i explicant els perfils oposats i les troballes associades a cadascun d'ells.

  • Funcionalitats de la Plataforma de Participació (resultats de l'enquesta) La subcomunidad de Plataforma mostra els requisits mínims que ha de contindre una plataforma dissenyada per a la participació. S'identifiquen 6 components bàsics; 10 funcionalitats crítiques i 12 importants, així com les principals característiques que ha de presentar una plataforma de participació.

  • Les activitats 3.3.1 i 3.3.4, relacionades amb l'ELABORACIÓ DE GUIES d'autoavaluació i avaluació de la participació en plans i programes, mitjans electrònics i xarxes socials, es realitzen com a part d'un encàrrec a ISDEFE, mitjà propi del Ministeri de Defensa. L'encàrrec, firmat el 29 d'octubre de 2021 comprèn, entre altres treballs:

    • L'elaboració, en suport digital i en paper, de Guies d'Avaluació de la Participació en plans i programes.

    • L'elaboració de Guies d'Avaluació de la Participació a través de mitjans electrònics i xarxes socials

Les dos guies es basaran en les recomanacions que s'arrepleguen en l'informe de l'Observatori de la participació desenvolupat en l'III Pla de Govern Obert, ja finalitzat.

Pel que fa a l'elaboració de  GUIESD'AVALUACIÓ DE LA PARTICIPACIÓ A PLANES I PROGRAMES una vegada realitzat el plantejament de les necessitats per part la DGGP, així com la cerca i selecció de 3 possibles proveïdors que anaren especialistes en la matèria, es va procedir a la contractació de la Universitat de Girona per a aquest encàrrec, encapçalat pel catedràtic Quim Brugué, la guia es troba publicada en format digital tant en el Portal de Transparència com en HazLab.

A tal fi, es va proposar el disseny i execució d'un cicle de conferències, un altre de tallers pràctics, així com l'elaboració de material de suport, amb l'objectiu de:

•Familiaritzar als assistents amb els conceptes bàsics i tendències actuals referent a la participació ciutadana en plans i programes públics.

•Descriure les fases per al desplegament i la posada en marxa de la participació ciutadana en plans i programes públics.

•Descriure els criteris, mètodes i ferramentes per a l'avaluació de la participació ciutadana en plans i programes públics.

•Obtindre recomanacions bàsiques per a entitats públiques interessades a incorporar la participació ciutadana en el desenvolupament dels seus plans i programes.

  • Respecte a les conferencies si va programar un cicle de 8 sobre diversos aspectes de la participació ciutadana, cinc de les quals es van celebrar en 2022 i les tres restants es van celebrar en el primer quadrimestre del 2023.

Se celebren en format virtual, utilitzant l'espai col·laboratiu de HazLab i van sent gravades i publicades, utilitzant-se per a les labors de sensibilització i formació sobre participació pública per a la difusió en obert. Les  8 conferències  desenvolupades es troben disponibles en l'espai col·laboratiu de HazLab.

En relació als tallers pràctics es van dissenyar 4, conduïts pel coordinador del projecte (Quim Brugué), en col·laboració amb la Comunitat de Pràctica Participa IV Pla. Estan dirigits a persones amb responsabilitats en el disseny i desenvolupament de plans i programes públics, així com responsables de processos de participació ciutadana

Combinen la modalitat presencial i virtual. i la seua temàtica correspon amb les etapes que conformaran els continguts de la guia:

Taller 1. El perquè de la participació en plans i programes.

Taller 2. El quin de la participació en plans i programes

Taller 3. El com de la participació en plans i programes

Taller 4. Avaluant la participació en plans i programes

En concret, en la sessió esmentada del dia 22 de febrer de 2023 de la Comunitat de Pràctica, es va utilitzar una part de la sessió per al desenvolupament del Taller 1.

  • Acompanyant a les sessions (conferències i tallers), es desenvoluparà i redactarà un material de suport, orientat a la seua difusió i ús quotidià, que permeta disposar d'un marc conceptual i metodològic compartit sobre el perquè, el quin i el com dels processos de participació ciutadana en plans i programes públics.

  • Oferir un material assequible i didàctic que permeta als responsables de la implementació dels processos participatius disposar d'unes línies comunes d'actuació.

  • Quant a la GUIA D'AVALUACIÓ DE LA PARTICIPACIÓ A través DE MITJANS ELECTRÒNICS I XARXES SOCIALS, el treball ha sigut realitzat per l'equip de la Universitat Complutense de Madrid, amb la coordinació del catedràtic de Dret Constitucional Rafael Rubio, i Ana Ibarz i Raquel Valle del Grup d'Investigació Complutense ‘Tecnologia i Democràcia’ (I+DEM), trobant-se, publicada en format electrònic tant en el Portal de Transparència com en HazLab.

En este context, l'any 2023 es van posar en marxa el cicle de conferències #ParticipaDigital. El cicle de conferències ha constat de quatre conferències realitzades per experts en la matèria provinents de diferents àmbits, tractant temes com la Participació ciutadana digital des de la societat civil, la Tecnologia i la democràcia, L'ús de les xarxes socials de l'AGE en el foment de la participació ciutadana i la Democràcia afectiva: més enllà de les plataformes digitals de participació.

També es va continuar amb el cicle de conferències CicloParticipa amb Cecilia Güemes, Cristina Monge i l'ex-ministre Joan Subirtas.

Pel que fa a les EXPERIÈNCIES PILOT DE PROCESSOS DE PARTICIPACIÓ:

  • Es va dur a terme una experiència pilot de participació a través de mitjans electrònics amb la comunitat de pràctiques citada, testant la plataforma de participació (espai HazLab) posada a disposició per ISDEFE per al desenvolupament del model de laboratori d'innovació per a promoure la participació en polítiques públiques.
  • Així mateix, s'estan aprofitant dos experiències de la DGGP per a aprofundir en els seus processos participatius: La Reforma de la Llei de Transparència i el Sistema d'Integritat de l'AGE. L'espai ‘Participa’ de ‘Govern Obert’ en el Portal de la Transparència dona compte del detall del procés de tots dos.

https://transparencia.gob.es/transparencia/transparencia_home/index/gobierno-abierto/participa/procesos-participativos.html)

  • D'altra banda, el projecte Pla d'atenció integral a persones majors en la realització de tràmits davant l'AGE (Accés 65+) s'ha realitzat com a projecte pilot dins del Laboratori per a la participació HazLab, des del qual es realitza la coordinació i seguiment de les activitats i resultats del projecte. Com a resultat del projecte pilot es va realitzar un informe de diagnòstic, una anàlisi del problema i es van elaborar tres prototips per a l'atenció multicanal a persones majors (Difusió interna i externa, Joc digital i protocol d'atenció presencial a persones majors).

  • L'encàrrec, ja finalitzat, que incloïa també els laboratoris d'innovació per a promoure la participació en les polítiques públiques, es va programar a 3 anys, amb un pressupost total de 559.000 euros, finançat amb fons  europeus:  component 11 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat pel Govern espanyol, en relació amb la Modernització de les Administracions Públiques, segons la següent distribució: per a l'any 2021 (230.000€), per a 2022 (188.000€) i per a 2023 (141.000)