Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Ministeri de Joventut i Infància

Informació sobre les funcions del Ministeri de Joventut i Infància  i els seus organismes públics, vinculats o depenents.


Funcions

Correspon al Ministeri de Joventut i Infància la proposta i execució de la política del Govern en matèria de joventut i de protecció del menor.

subir
  1. La planificació estratègica de les polítiques públiques relatives a l'àmbit competencial del Ministeri de Joventut i Infància i l'impuls de la coordinació institucional en aquesta matèria sense perjudici de les competències d'altres departaments ministerials i organismes públics.
  2. La promoció i defensa integral dels drets de la infància i l'adolescència, en l'àmbit de les competències constitucionalment atribuïdes a l'Estat, així com l'impuls de la col·laboració amb els restants departaments ministerials les activitats dels quals incideixen sobre aquest sector de la població.
  3. L'especial protecció de la infància, així com la prevenció de les situacions de necessitat en les quals les persones menors d'edat puguin incórrer, en l'àmbit de les competències constitucionalment reservades a l'Estat.
  4. El foment de les polítiques de joventut, amb especial atenció a la promoció de la participació lliure i eficaç de la joventut en el desenvolupament polític, social, econòmic i cultural.
  5. L'adreça i coordinació de l'exercici de les competències de la Direcció general de Drets de la Infància i l'Adolescència i de l'organisme autònom Institut de la Joventut.
  6. La participació en els organismes internacionals i de la Unió Europea corresponents per raó de la matèria.
  7. L'impuls de les relacions de col·laboració i cooperació amb altres Administracions territorials en les matèries objecto de la seva competència.
  8. El foment de la cooperació amb les associacions i organitzacions no governamentals d'infància, adolescència i joventut, en l'àmbit de les competències constitucionalment reservades a l'Estat, especialment a través del Consell de la Joventut d'Espanya i de l'Observatori de la Infància.
  9. La supervisió dels programes internacionals en matèria de joventut.
  10. La promoció de mesures per a l'erradicació de la desigualtat i la pobresa infantil en el marc de les competències de l'Administració General de l'Estat i en coordinació amb la resta de departaments ministerials.
  11. La Presidència de l'Observatori de la Infància i de la Comissió Sectorial d'Infància i Adolescència.
  12. L'impuls de l'Estratègia Estatal de Drets de la Infància i de l'Adolescència, a través de la Direcció general de Drets de la Infància i de l'Adolescència.
  13. Les funcions pròpies com a Autoritat Nacional vinculades al Programa Erasmus+ i Cos Europeu de Solidaritat.
  14. La coordinació de les campanyes de publicitat institucional i de comunicació dels centres directius del Departament i dels seus diferents organismes.
     
  1. L'adreça, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació per part del Departament en els òrgans col·legiats del Govern.
  2. L'elaboració i coordinació dels plans generals del Departament en matèria normativa, de política pressupostària, de personal i retributiva, de patrimoni, immobles i infraestructures, de tecnologies de la informació i comunicacions, de programació econòmica i de control pressupostari.
  3. L'assistència a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia i de l'activitat del Ministeri i els seus organismes públics, i en la preparació de les conferències sectorials relacionades amb les competències pròpies del Departament, així com l'adreça de la funció inspectora sobre els serveis, organismes i centres depenents del Departament, especialment pel que fa al personal, procediments, règim econòmic, instal·lacions i les seves dotacions.
  4. El assessorament jurídic a la persona titular del Ministeri.
  5. La gestió dels serveis administratius, la seva racionalització i informatització, la informació i la documentació administrativa i el despatx dels assumptes no atribuïts a la competència d'altres òrgans directius del Departament.
  6. L'elaboració i tramitació de l'avantprojecte de pressupost del Departament i dels seus organismes, de les modificacions pressupostàries del Departament i les que corresponguin dels organismes adscrits, així com l'informe i assistència tècnica en matèria pressupostària i les funcions encomanades a les oficines pressupostàries.
  7. La gestió econòmica i financera del Ministeri i la seva execució en el que no correspongui a altres òrgans directius del Departament i organismes depenents; l'estudi, preparació i proposta dels contractes que celebri el Departament, sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans del Ministeri, així com la coordinació, assistència i suport dels òrgans col·legiats del Ministeri en matèria de contractació.
  8. La gestió patrimonial de béns materials, mobles i immobles vinculats al Departament i als seus diferents organismes, així com el manteniment de l'inventari de tals béns afectes, i la gestió patrimonial relativa als arrendaments, l'execució d'obres i el manteniment i conservació dels edificis dels serveis adscrits al Ministeri i els seus organismes adscrits, així com l'adreça i coordinació dels serveis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, els de règim interior i assumptes generals del Ministeri.
  9. La gestió econòmica i financera dels expedients de concessió de subvencions i contractes, encàrrecs i altres actes i negocis jurídics quan suposin l'adquisició de compromisos financers pel Departament i no estiguin atribuïts a altres unitats o òrgans.
  10. L'autorització de les comissions de servei amb dret a indemnització del personal del Departament i les comissions de servei amb dret a indemnització per quantia exacta dels alts càrrecs depenents de la persona titular de la Sotssecretaria.
  11. Les funcions d'habilitació i pagaduría del Ministeri, excepte en els casos en què les actuacions d'una determinada unitat o òrgan del Ministeri requereixin situar en ells una caixa pagadora pròpia, així com les relatives a la Unitat Central de Caixa Pagadora.
  12. L'aplicació i seguiment de les mesures de racionalització de la despesa pública mitjançant instruccions específiques sobre l'ocupació de mitjans en el Departament i dels seus organismes adscrits.
  13. La planificació, adreça, gestió i administració dels recursos humans del Departament i dels seus diferents organismes; la prefectura superior de tot el personal; la proposta d'oferta d'ocupació pública, selecció i provisió; l'elaboració de les relacions de llocs de treball; la gestió de les retribucions i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal.
  14. L'establiment dels plans de formació del personal i la gestió de l'acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals en l'àmbit del Departament i dels seus organismes adscrits.
  15. ñ) L'exercici de la potestat disciplinària per faltes greus o molt greus del personal del Departament, excepte la separació de servei.
  16. La gestió dels expedients de compatibilitat relatius al personal del Ministeri, així com dels organismes públics i entitats vinculats al mateix als quals resulti d'aplicació la normativa sobre incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
  17. La inspecció dels serveis i organismes depenents o adscrits al Departament; l'avaluació del funcionament dels serveis les propostes per a la millora de la qualitat, així com qualsevol altra funció que dins de la naturalesa de les competències pròpies de les inspeccions de serveis els sigui atribuïda per l'ordenament jurídic vigent segons el previst en el Reial decret 799/2005, d'1 de juliol, pel qual es regulen les inspeccions generals de serveis dels Departaments ministerials.
  18. L'exercici de les funcions pròpies de la Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el previst en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat.
  19. La coordinació de les avaluacions de les polítiques públiques competència del Departament i dels seus diferents organismes; i, si escau, la realització de les mateixes que determini la persona titular del Ministeri, d'acord amb el pla d'avaluacions de polítiques públiques que aprovi el Consell de Ministeri, amb el suport de l'òrgan competent per a l'avaluació de polítiques públiques del Ministeri de Transformació Digital i de la Funció Pública.
  20. El suport i la coordinació de les iniciatives del Departament i els seus diferents organismes en matèria de Govern Obert, així com l'exercici de les funcions d'Unitat de Gestió de Queixes i Suggeriments dels serveis centrals del Departament, segons el previst en l'article 14 del Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'estableix el marc general per a la millora de la qualitat en l'Administració General de l'Estat.
  21. L'exercici de les funcions pròpies de la Unitat d'Inclusió del personal amb discapacitat del Ministeri, segons el previst en la disposició addicional quinzena del Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.
  22. L'adreça i coordinació dels serveis d'informació administrativa i de relació amb la ciutadania, en els termes establerts en la seva normativa reguladora. Així mateix, l'adreça i coordinació de les oficines d'assistència en matèria de registre.
  23. La definició, adreça, planificació, coordinació i supervisió de l'aplicació de l'estratègia sobre tecnologies de la informació i les comunicacions i resta de recursos tecnològics del Ministeri i dels seus diferents organismes, d'acord amb les directrius de Transformació Digital adoptades per l'Administració General de l'Estat.
  24. L'anàlisi i desenvolupament dels sistemes d'informació necessaris per a l'enfortiment dels serveis i per a l'anàlisi i explotació de dades disponibles per a l'avaluació de polítiques públiques, l'impuls de la transformació digital i la innovació en el Departament i en els seus diferents organismes.
  25. La gestió i administració de les xarxes de comunicació de veu i dades, la implantació de mesures de seguretat informàtica i la gestió i administració de la presència del Ministeri en Internet, incloent el desenvolupament dels portals web, la seu electrònica i la intranet del Ministeri, així com el foment de la presència del Departament a les xarxes socials.
  26. La coordinació i la supervisió de la protecció de dades, en compliment de la normativa aplicable en aquesta matèria en l'àmbit de les competències del Departament i dels seus diferents organismes. En particular, exercirà les competències relatives al delegat de protecció de dades, previstes en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 per a l'àmbit del Ministeri, excloent els seus organismes adscrits, i en la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.
subir

Normativa

 

subir

Estructura orgànica (organigrama)

 

subir