Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

7.3.7. Evaluación Plan Formación

Tabla resum de l'activitat
 Compromiso, iniciativa i activitat  Inicio  Fi  Estat

 7. Educació i formació en Govern Obert

 7.3. Reducció de la bretxa digital: formació i acreditació de competències de la dona rural

 7.3.7. Avaluació del pla de formació    

 30/06/2024  

 30/09/2024  

 

 Finalitzada

bola grisa: activitat no iniciada

 

Estat d'execució

Pel que fa al comportament d'aquesta oferta formativa a distància, de caràcter no reglat, procedeix aportar la següent informació conforme a les dades consolidades que figuren a continuació.

Donant continuïtat a informes anteriors, la matrícula al programa de setembre de 2021 a setembre de 2023, és de 24.190. Al llarg d'aquest període, es consolida l'edat mitjana de l'alumnat entorn de/entorn de la franja de 35-45 anys, havent-se incrementat el percentatge d'alumnat major de 55 anys passant del 12,7% en 2021 al 19,8% en 2023. Les dones suposen el 59,30% del total de matrícules de mitjana en el període de referència.

Al moment en què s'informa,  de gener a setembre de 2023, la matrícula ascendeix a 6240, de les quals el 60,23% són dones. De les 14 àrees formatives que consta el catàleg de cursos Mentor, les que concreten una major matrícula són les àrees d'Administració i Gestió;  Sanitat i Informàtica i Gestió.

Si es considera que a Espanya les dones són el 48,8% de la població rural de municipis de menys de 5000 habitants, a la vista de la cobertura aconseguida amb la creació de noves Aules, cal assenyalar que el programa Aula Mentor fa una contribució significativa a la igualtat d'oportunitats davant la formació permanent de la dona en el mitjà rural. La condició de formació oberta, no formal i a distància, sense requisits previs d'accés, possibilitat de congelar matrícula i reactivar-la segons interessos i circumstàncies de la persona matriculada en un curs Mentor, facilita la conciliació i una certa reassignació dels usos del temps que fan dones i homes en el mitjà rural. A més, el Programa, per la seva condició de formació a distància, contribueix al desenvolupament de la competència digital per poder fer un ús segur/segur i crític de tecnologies digitals i per a la participació en tots els àmbits de la vida afavorint, d'aquesta manera, la reducció de la bretxa digital.

D'entre l'oferta formativa d'Aula Mentor la que permet acreditar competències professionals és d'especial interès per a la dona en el mitjà rural, donada la segregació vertical que encara es detecta i que explica que les dones continuïn sent majoria en els llocs pels quals no s'exigeix qualificació. Sobre este tema, en el període comprès entre gener-juliol de 2023, 665 persones han realitzat un itinerari formatiu que els permet comptar amb unitats de competència acreditables en procediments d'acreditació de competències professionals (PEAC). D'aquestes, 453 són dones i 210 homes. Per tant, majoritàriament són dones els qui realitzen cursos Mentor acreditables amb la intenció que la seva qualificació sigui oficialment validada i, amb això, tenir un punt de referència a partir del com reincorporar-se a formació per configurar itineraris de millora de competències o, si no, entrar en processos de millora d'ocupació.

Per afavorir la inscripció en aquest procediment, les 100 Unidades d'Orientació Professional que es van activar al gener de 2023, mentre que tipus particular d'Aula Mentor, han atès en el període comprès entre gener-juliol de 2023, a 10.259 persones, de les quals el 60% són dones. S'ha informat del procediment d'acreditació de competències professionals a 5.421 persones. Les Unitats no són centres d'acreditació. Segons el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional aquesta és una competència reconeguda als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional del sistema educatiu, els centres integrats públics de formació professional i els Centres de Referència Nacional queden autoritzats per desenvolupar les diferents fases del procediment en els termes establerts en el present reial decret.  También als centres integrats de formació professional privats concertats autoritzats per l'administració competent en cada àmbit territorial. No obstant això, es té constància que 2.466 persones, de les 5.421 ateses per les Unitats d'Orientació Professional, s'han inscrit en un procediment d'acreditació de competències professionals adquirides per experiència laboral o vies no formals de formació, sent més de la meitat dones.

L'avaluació del funcionament d'aquestes Unitats mostra la realització de més de 577 (entre gener i juliol de 2023) actuacions col·lectives d'informació i orientació sobre el procediment d'acreditació de competències professionals en els municipis i àrees d'influència on se situen.

D'entre aquestes actuacions col·lectives destaquen les dirigides a altres organismes públics com a centres d'educació de persones adultes; serveis socials; instituts municipals de formació i ocupació; xarxes d'agents de desenvolupament local; centres municipals de dones rurals, altres serveis públics d'orientació (tipus Andalucía Orienta), etc. D'entre les dirigides a altres entitats, destaquen les següents: associacions de pequeño i mitges empreses al territori; associacions empresarials sectorials, amb especial necessitat d'acreditació de competències, amb projectes d'inclusió i ocupació finançats amb fons públics; escoles professionals de gestió privada i finançades amb fons públics; associacions d'implantació provincial i local com a Creu Vermella, Cáritas, Acció contra el Gana, Fundación Secretariado Gitano, etc. que desarrollam programes de formació i inserció laboral en col·laboració amb governs locals i entitats públiques.

Globalment considerades, les actuacions desenvolupades per les Unitats d'Orientació Professional per afavorir un major coneixement dels avantatges d'acreditar oficialment la qualificació que es posseeix i, a més, recolzar la inscripció en el procediment d'acreditació, mostren; en primer lloc, que el servei que presten està cobrint un buit institucional i donant resposta a necessitats de la població al territori. En segon terme, cal destacar que les Unitats d'Orientació Professional funcionen conforme a un model d'intervenció proactiu, de caràcter comunitari i intersectorial que, malgrat la recent implantació d'aquest tipus d'Aula Mentor, mostra resultats altament satisfactoris. Això és possible perquè la seva acció està professionalitzada:  a) les entitats han entès que el servei específic d'orientació professional ha de prestar-se per tècnics qualificats i així ho mostren els perfils dels professionals que estan al capdavant de les Unitats i b), des del Ministeri d'Educació i Formació Professional, perquè s'ha format a aquests tècnics  seleccionats per les entitats perquè el funcionament de les Unitats respongui a un model i protocol d'actuació, tant individual com a col·lectiva, amb criteris compartits respecte de l'abast, qualitat i requeriments de contextualització de les intervencions a desenvolupar, com s'espera del recurs.