7.3.3. Apertura Aulas Mentor
Compromís, iniciativa i activitat | Inici | Fi | Estat | |
---|---|---|---|---|
7. Educació i formació en Govern Obert 7.3. Reducció de la bretxa digital: formació i acreditació de competències de la dona rural 7.3.3. Obertura d'Aules Mentor |
01/04/2021 |
31/08/2021 |
Finalitzada
|
Estat d'execució
Les noves aules Mentor, creades conforme a les convocatòries de 2020 (1) i de 2021 (2), per les quals es convoquen ajudes a entitats locals territorials i entitats públiques depenents de les entitats locals territorials per a la creació d'aules Mentor, estan operatives una vegada que s'executen dues accions:
- Les entitats locals subscriuen el preceptiu conveni de col·laboració amb el Ministeri d'Educació i Formació Professional, la formalització de la qual està subjecta, sobretot, a les dates en la qual les entitats locals ho presenten al ple municipal, i al procés de revisió interna, abans d'inscriure-ho en el Registre Electrònic estatal d'Òrgans i Instruments de Cooperació del sector públic estatal, per a la seva posterior publicació en n el Butlletí Oficial de l'Estat.
- Els administradors d'Aula Mentor designats per les entitats locals reben la formació necessària per gestionar l'aula i la plataforma virtual en aquelles funcionalitats relacionades amb la matriculació, informació i orientació de les persones adultes interessades a cursar formació Mentor.
El compromís d'incrementar les oportunitats de formació de les dones en el context rural, en el marc d'aquesta activitat, s'associa a l'ampliació de la xarxa d'Aules Mentor en els termes previstos en el Pla de Modernització de la Formació Professional. De tal manera, la creació de noves Aules Mentor opera mitjançant convocatòries anuals d'ajudes a entitats locals territorials i entitats públiques depenents de les entitats locals territorials, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
De novembre de 2020 a octubre de 2023, per Resolució de la Secretaria General de Formació Professional, s'han convocat 8 convocatòries d'ajudes a la creació d'Aules Mentor i/o Unitats d'Orientació Professional. Al moment en què s'informa està en curs la que seria la novena convocatòria d'ajudes a la creació de noves Aules Mentor.
Per dotar de continuïtat a anteriors informes sobre aquesta mesura, procedeix assenyalar que, en el 2023, per a la creació de noves Aules Mentor s'han realitzat les següents accions:
- amb data de 16/03/2023 i resolució de concessió de 07/08/2023, s'ha subvencionat l'obertura de 68 noves Aules Mentor que, sumades a les ja existents, configuren a data de setembre de 2023, una xarxa de 1301 Aules Mentor conforme a la següent tipologia:
- Un 65,15% de les Aules Mentor depenen de entitats locals.
- El 27,13% estan situades en centres d'educació de persones adultes, dependents de les administracions educatives competents.
- El 7,68% són aquest tipus particular d'aules que denominem Unitats d'Orientació Professional i que es van activar al gener de 2023. Són Aules que presten un servei específic d'orientació professional consistent en: a) Informar i assessorar sobre ofertes i itineraris formatius de millora de qualificació, facilitant l'accés a aquells recursos que donin millor resposta a les necessitats formatives de les persones ateses, i b) Informar, orientar i efectuar labors d'inscripció i acompanyament sobre els procediments d'acreditació de competències adquirides per experiència laboral o altres vies no formals i informals de formació.
- Per Resolució de la Secretaria General de Formació Professional, amb data de 05/10/2023, s'ha convocat la segona convoctoria anual d'ajudes a la creació de noves aules Mentor depenents d'entitats locals i entitats públiques depenents de les entitats locals territorials. Aquesta convocatòria, la novena de la sèrie, compta amb una dotació de 3.688.000,00 € (tres milions sis-cents vuitanta-vuit mil euros) que es distribuiran en 922 mòduls de 4.000,00 € (quatre mil euros). El termini per a presentació de sol·licituds finalitza el 25 d'octubre. La resolució de la convocatòria vindrà a incrementar el nombre d'aules i, amb això, les possibilitats d'accés a la formació permanent de la població adulta; particularment de les dones en el mitjà rural.
Del creixement experimentat en els últims tres anys pel Programa de formació oberta Aula Mentor, procedeix destacar com a dada rellevant l'aposta que s'ha fet per la seva implantació en municipis menys densament poblats. De resultes, el 61,56% de les noves Aules Mentor creades són en municipis de menys de 10.000 habitants, de les quals el 73,15% correspon a municipis de menys de 5.000 habitants.