Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

3.2.1. Mejoras en el funcionamiento del Foro de Gobierno Abierto

Tabla resum de l'activitat
 Compromiso, iniciativa i activitat  Inicio  Fi  Estat

 3. Pla de millora de la participació ciutadana en els assumptes públics 

 3.2. Millores en el Fòrum de Govern Obert

 3.2.1. Millores en el funcionament del Fòrum de Govern Obert

 01/11/2020 

30/03/2021

Finalitzada

bola verda: activitat finalitzada

                            

Estat d'execució

En la reunió del ple del Fòrum de Govern Obert del 29 d'octubre de 2020 es va acordar iniciar el procés de renovació dels vocals que representen en el mateix a la societat civil. Així mateix, es va acordar prorrogar el mandat de la persona titular de la vice-presidència segona del Fòrum, que correspon a la societat civil, i de la Comissió Permanent del Fòrum fins que es produís la renovació amb la designació dels nous vocals. Finalment, el 24 de març de 2021 (veure nota de premsa, en una reunió extraordinària del ple, es van renovar els membres del Fòrum i de la seva Comissió Permanent i es van aprovar les seves noves normes, amb la finalitat de dinamitzar i flexibilitzar el seu funcionament (veure acord).

Procés de renovació dels membres del Fòrum:

La Direcció general de Governança Pública va sol·licitar de la Real Acadèmia de Ciències Polítiques i Morales, del Centre d'Estudis Polítics i Constitucionals, del Consell de Consumidors i Usuaris i de la Plataforma del Tercer Sector proposada per a la designació dels seus nous representants en el Fòrum. Rebudes les propostes, la Secretaria General de Funció Pública ha dictat les corresponents resolucions designant els nous vocals.

Pel que fa a la designació dels vocals en representació de les Associacions i Fundacions sense ànim de lucre representatives de la societat civil, en compliment de l'Ordre HFP/134/2018, de 15 de febrer, per la qual es crea el Fòrum de Govern Obert, es va procedir a la convocatòria del procés de selecció i posterior resolució del mateix, per part de la Secretaria General de Funció Pública.

També s'ha procedit a la renovació dels vuit representants de l'AGE en el Fòrum.

Les resolucions de les designacions es poden consultar en aquest enllaci.

Finalment, el ple del Fòrum ha acordat, en la reunió del 24 de març de 2021 el nomenament de la persona titular de la vice-presidència segona del Fòrum i dels membres de la Comissió Permanent per a tot el període de vigència de l'IV Pla, d'acord amb les normes de rotació i alternança establertes.

Grups de treball:

S'han constituït, segons l'acordat, cinc Grupos de Trabajo, que es reuneixen periòdicament (veure calendari de reunions). En els Grups de Treball de Comunicació i Col·laboració i de Participació s'ha acordat crear comunitats de pràctica, amb la finalitat de compartir experiències i fomentar la col·laboració, respectivament, en el desenvolupament de l'estratègia de comunicació i el pla de millora de la participació ciutadana en els assumptes públics (espai web i laboratoris, entre altres actuacions). Les actes de les reunions dels grups de treball es poden consultar en aquest enllaç.

Amb la finalitat d'avançar en el disseny del Pla de Millora de la participació, s'ha creat, com s'assenyala a l'apartat anterior, una Comunitat de pràctica, formada inicialment, per 70 membres experts de les Administracions públiques i de la societat civil, amb participació així mateix de l'OCDE. La Comunitat es va constituir a Saragossa (Aragó, Espanya) el passat 29 de novembre de 2021 amb un esdeveniment difós en directe a través del Portal de Transparència i de les xarxes socials. En aquest fòrum, que s'organitzarà en tres àrees de pensament i de treball, s'intercanviaran experiències i bones pràctiques sobre participació ciutadana, sobre Plataformas de participació, processos participatius i laboratoris d'innovació.  https://www.youtube.com/watch?v=gq3nknog4ik.

Així mateix, durant la reunió del G.T. de Comunicació de 21 de juny de 2022 es va proposar l'ampliació del Fòrum. La DGGP va informar dues propostes d'ampliació del Fòrum amb nous observadors d'acord amb l'establert en l'article 3.7 de l'ordre per la qual es crea el Fòrum de Govern Obert.

La primera estava referida als Consells Autonòmics de Transparència, esmentant-se que la Secretària d'Estat de Funció Pública s'ha dirigit als presidents i presidentes dels Consells i Òrgans de Garantia Autonòmics, manifestant el seu interès en què els Consells participin en les reunions del Fòrum en qualitat d'observadors, ja que els compromisos de l'IV Pla de Govern Obert aglutinen compromisos de les tres AA. PP. La resposta dels presidents i presidentes dels Òrgans de Garantia ha estat positiva, encara que no s'ha completat encara la participació d'alguns d'ells.

La segona és una proposta d'ampliació referida la incorporació del Consell Estatal de Participació de la Infància i l'Adolescència també com a membre observador. Aquestes propostes van ser aprovades pel Grup de Treball de Participació el 6 de setembre de 2022.

Está prevista la aprobación en la Comisión Permanente de Foro de Gobierno Abierto que se celebrará el próximo día 16 de marzo de 2023 la propuesta de resolución para la designación como observadores en el Foro de los Comisionados de transparencia, así como del CEPIA, así como su posterior elevación a la Comisión Sectorial y al Pleno del Foro.

Celebrada una reunió amb l'Institut d'Avaluació de Polítiques Públiques, s'ha decidit la seva incorporació al Fòrum en qualitat d'experts, del que així mateix es donarà compte a la Comissió Permanent i al Fòrum.