Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Ministeri d'Hisenda

Informació sobre les funcions del Ministeri d'Hisenda i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.

Actualitzat a 29/02/2024.


Funcions

El Ministeri d'Hisenda és el departament de l'Administració General de l'Estat encarregat de la proposta i execució de la política del Govern en matèria d'hisenda pública, de pressupostos i de despeses i d'empreses públiques, a més de la resta de competències i atribucions que li confereix l'ordenament jurídic.

Igualment és competència d'aquest Ministeri l'aplicació i gestió dels sistemes de finançament autonòmic i local i la provisió d'informació sobre l'activitat econòmic financera de les diferents administracions públiques, així com l'estratègia, coordinació i normativa en matèria de contractació pública.

subir
  1. El sistema de finançament de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, així com la valoració dels costos efectius dels serveis que es traspassen, l'endeutament de les comunitats autònomes i l'aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària en l'àmbit de les mateixes.
  2. El sistema financer de les entitats que integren l'administració local, l'endeutament de les entitats locals i l'aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària en l'àmbit de les mateixes.
  3. La col·laboració entre les administracions de l'Estat, autonòmica i local i l'actuació dels òrgans establerts a aquest efecte, especialment en el Consell de Política Fiscal i Financera, i en la Comissió Nacional d'Administració Local.
  4. Les funcions d'informes i autoritzacions legalment atribuïdes en la normativa de règim local a l'òrgan competent de l'Administració General de l'Estat en matèria d'hisendes locals en llocs de treball reservats a personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional.
  5. El dictat de les instruccions o resolucions necessàries a fi de dotar de major col·laboració, cooperació i coordinació entre òrgans directius, entitats i organismes depenents o vinculats a la Secretaria d'Estat, particularment en l'àmbit de l'Administració Tributària, i especialment en matèria de cessió de dades i accés a la informació, optimització de recursos humans, tècnics, informàtics i materials així com per a la consecució de sinergies precises per a la major efectivitat del principi de bona administració, tot això sense perjudici de les seves respectives competències.
  6. En matèria de joc, l'anàlisi i definició de la política global en matèria tributària, la proposta, elaboració i interpretació del règim tributari i la gestió i liquidació de les taxes derivades de la gestió administrativa del joc.
  1. La Secretaría del Consejo de Política Fiscal y Financiera de las Comunidades Autónomas, así como el apoyo, asesoramiento y asistencia técnica a dicho Consejo, y las relaciones con otros órganos de coordinación entre la Administración General del Estado y las comunidades autónomas en el ámbito de competencias de la Secretaría General.
  2. La Secretaría de la Subcomisión de Régimen Económico, Financiero y Fiscal de la Comisión Nacional de Administración Local, y las relaciones con otros órganos de coordinación entre la Administración General del Estado y las entidades locales en el ámbito de competencias de la Secretaría General no atribuidas expresamente a la Dirección General de Estabilidad Presupuestaria y Gestión Financiera Territorial.
  3. El estudio, informe y propuesta de normas y medidas relativas al régimen tributario de las comunidades autónomas, y a los regímenes tributarios especiales por razón del territorio, sin perjuicio de las competencias de la Dirección General de Tributos.
  4. La aplicación de los aspectos tributarios de los regímenes de Concierto con la Comunidad Autónoma del País Vasco y Convenio con la Comunidad Foral de Navarra.
  5. El estudio, informe y propuesta de las normas y medidas relativas a la financiación de las comunidades autónomas, así como la elaboración de estudios sobre la aplicación del sistema de financiación de comunidades autónomas y los aspectos económicos y financieros de las comunidades autónomas.
  6. Las labores de apoyo, asesoramiento y asistencia técnica al Comité Técnico Permanente de Evaluación y a otros órganos en el ámbito del análisis o modificación del Sistema de financiación de las comunidades autónomas.
  7. La elaboración de estudios, informes y propuestas de normas y medidas sobre el sistema y los mecanismos de financiación local y el régimen presupuestario y financiero de las entidades locales, así como la evacuación de consultas en relación con dicho régimen.
  8. La elaboración de informes, previsiones y estadísticas, incluyendo el tratamiento de los datos económico-financieros y tributarios de las entidades locales, y la definición de los contenidos de las publicaciones relacionadas con aquella información que se llevará a cabo por la Secretaría General Técnica.
  9. El análisis y actuaciones que procedan respecto de la información enviada por las entidades locales, sobre sus entidades y organismos vinculados o dependientes, para el desarrollo de las competencias atribuidas a la Secretaría General en el marco de la normativa presupuestaria.
  10. El diseño y mantenimiento de los sistemas informáticos dependientes de la Secretaría General y la elaboración de las propuestas de adquisición de bienes y servicios informáticos en el ámbito de la Secretaría General.
  11. El mantenimiento y actualización de contenidos de las Oficinas Virtuales de Coordinación Financiera con las comunidades autónomas y entidades locales, así como la asistencia y apoyo informático a usuarios de las aplicaciones de la Secretaría General.
  12. El diseño de aplicaciones de tratamiento de la información económico-financiera y de gestión de la financiación de las Administraciones Territoriales, la implantación de herramientas para la mejora de la toma de decisiones, así como la gestión mediante la mejora continua y la monitorización de la seguridad de la información en el ámbito de la Secretaría General.
  1. La Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, sota la superior adreça de la persona titular del Ministeri d'Hisenda, dirigeix i coordina les actuacions relatives a la planificació, programació i pressupost del sector públic estatal i dels seus costos de personal.
  2. Correspon a la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses la formulació de la proposta dels objectius d'estabilitat pressupostària i el límit de despesa no financera de l'Estat. Realitzarà el seguiment del compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària, deute públic i regla de despesa respecte de la totalitat del sector públic i proposarà l'adopció de les mesures tendents a corregir les desviacions que poguessin produir-se.
  3. Correspon a la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, a través de la Direcció general de Costos de Personal, les competències d'elaboració de les propostes normatives a incloure en l'Avantprojecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat en matèria de costos de personal en el marc de la planificació estratègica de Recursos Humans. Així mateix, li correspon informar amb caràcter preceptiu en les decisions que afectin a l'envolupant global de despesa de les polítiques relatives a recursos humans i règims retributius del sector públic, en el marc del Pla General de Recursos Humans.
  4. Correspon als centres directius de la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, així com a les seves entitats o organismes depenents o vinculats, responsables de la informació economicofinancera que correspongui proveir al Ministeri d'Hisenda en compliment del previst en la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, la seva normativa de desenvolupament, la normativa de la Unió Europea i la resta de la normativa economicofinancera que resulti aplicable, la remissió d'aquesta informació a l'efecte de la seva publicació a la Central d'Informació economicofinancera de les Administracions Públiques en els termes previstos reglamentàriament.
  1. El control intern mitjançant l'exercici de la funció interventora, del control financer permanent i de l'auditoria pública d'acord amb l'establert en la Llei 47/2003, de 26 de novembre, sense perjudici dels sistemes dels òrgans i entitats que integren el sector públic estatal que permetin assegurar el compliment de la legalitat, així com dels principis d'eficàcia, eficiència i economia en la gestió financera, i la correcció de la informació econòmica financera.
  2. El seguiment i control de subvencions i ajudes públiques i l'administració i custòdia de la Base de dades Nacional de Subvencions d'acord amb l'establert en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
  3. L'adreça i la gestió de la comptabilitat pública en els termes establerts en la Llei 47/2003, de 26 de novembre.
  4. La formació dels comptes econòmics del sector públic.
  5. La classificació de les unitats públiques i la realització d'informes sobre el tractament de les operacions realitzades pel sector públic, d'acord amb la normativa reguladora de la comptabilitat nacional.
  6. La gestió de la informació economicofinancera derivada de l'exercici de les seves funcions comptables i de control.
  7. La relació amb les hisendes territorials a l'efecte de la informació comptable que han de remetre per a la formació dels comptes econòmics del sector públic.
  8. La planificació, disseny i execució de la política informàtica de la Secretaria d'Estat de Pressupostos i Despeses, de la Secretaria General de Fons Europeus i de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, el suport informàtic de les seves respectives activitats i l'assessorament, coordinació i instrumentació dels projectes informàtics dels seus òrgans.
  9. Les actuacions derivades de l'exercici del control dels fons europeus, pel que fa a l'exercici de les funcions d'autoritat d'auditoria i Servei Específic en aquells fons en els quals la Intervenció General de l'Administració de l'Estat tingui tal condició i d'Autoritat de Control del Pla i Mecanisme per a la Recuperació i Resiliència, d'acord amb la seva normativa reguladora.
  10. L'auxili i col·laboració amb l'Administració de Justícia, dins dels límits de les funcions i competències que l'ordenament jurídic atribueix a la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, en relació amb aquells procediments penals en els quals existeixi connexió amb aquestes funcions i competències.
  11. Integració, gestió i publicació de l'Inventari d'entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local, en els termes previstos en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.
  12. La coordinació de les accions encaminades a protegir els interessos financers de la Unió Europea contra el frau de conformitat amb el previst en la disposició addicional vint-i-cinquena de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
  13. La supervisió contínua de les entitats i organismes del sector públic institucional estatal en els termes previstos en l'article 85 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, i en les disposicions que ho desenvolupin.
  14. Assessorament en matèria de conflicte d'interessos en els termes previstos en l'article 8 de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  15. La gestió funcional i tècnica del Registre Estatal de les entitats interessades en els Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica (REPERTE), previst en l'article 9 del Reial decret-llei 36/2020, de 30 de desembre.
  16. La coordinació necessària per a l'exercici de les seves actuacions i dictar, si escau, les instruccions organitzatives i funcionals que permetin la major eficiència dins del conjunt de la Intervenció General en l'ocupació dels recursos per al compliment de les funcions contemplades en les lletres anteriors.
  1. L'elaboració de la proposta de pressupost anual del ministeri i la coordinació dels corresponents als seus organismes públics adscrits, així com el seguiment de l'execució pressupostària i, si escau, la tramitació de les seves modificacions.
  2. L'adreça, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació del departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
  3. Les relacions administratives amb els organismes públics adscrits al Ministeri a través de la Sotssecretaria.
  4. L'adreça, impuls i coordinació de l'administració electrònica en el departament.
  5. Les funcions relatives al disseny, desenvolupament, manteniment i gestió dels sistemes d'informació corresponents als serveis departamentals en el Ministeri, del centre departamental d'atenció a usuaris i de la gestió, si escau, de les xarxes internes de comunicacions.
  6. La gestió i administració dels recursos humans del departament i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal, així com l'establiment dels plans de formació del personal i la gestió de l'acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
  7. La gestió de mitjans materials del departament, del registre general del ministeri, així com dels serveis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, els de règim interior.
  8. La planificació, coordinació, elaboració i adreça dels projectes d'obres i el manteniment i la conservació dels immobles ocupats pels serveis centrals del departament; la tramitació dels expedients de contractació d'obres la gestió de les quals correspongui a la Sotssecretaria del Departament, tant dels serveis centrals com dels territorials; el manteniment de l'inventari dels immobles afectes al departament ocupats pels serveis centrals, la gestió de tresoreria dels crèdits pressupostaris dels serveis comuns.
  9. La gestió patrimonial tècnica i administrativa dels immobles i espais ocupats pels serveis territorials del departament.
  10. En l'àmbit dels serveis comuns, l'adquisició de béns materials i la contractació de serveis.
  11. La gestió financera dels crèdits pressupostaris dels serveis comuns, així com dels restants serveis pressupostaris en els termes que s'estableixi en la corresponent Ordre de delegació de competències, així com la tramitació dels expedients d'arrendament d'immobles la gestió dels quals correspongui a la Sotssecretaria del Departament, tant dels serveis centrals com dels territorials.
  12. La coordinació de les diferents Delegacions d'Economia i Hisenda en la gestió dels seus recursos i l'exercici de les seves funcions, l'impuls de les instruccions i ordres de servei que procedeixi dictar per dirigir les seves activitats i l'avaluació dels recursos necessaris per a l'adequat funcionament d'aquelles, així com la seva distribució i el seguiment de la seva gestió.
  13. Assistir a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia del ministeri i els seus organismes públics.
  14. Determinar les actuacions precises per a la millora dels sistemes de planificació, adreça i organització i per a la racionalització i simplificació dels procediments i mètodes de treball en l'àmbit del departament.
  15. La coordinació de les diferents caixes pagadores del departament a través de la unitat central.
  16. L'adreça, planificació i coordinació de la gestió recaptatòria atribuïda per l'ordenament jurídic a les Delegacions d'Economia i Hisenda i de qualssevol altres funcions de caràcter no tributari ni duaner atribuïdes a aquelles.
  17. Les funcions que corresponguin al Ministeri d'Hisenda en relació amb el Fons de suport a la solvència d'empreses estratègiques, que no estiguin atribuïdes a altres òrgans.
  18. La liquidació dels extingits Patronats de Cases de Funcionaris Civils de l'Estat i les funcions i tasques que el Decret 1555/1959, de 12 de setembre, i les disposicions posteriors atribuïen a la Comissió Liquidadora d'Organismes.
  1. La coordinació, a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, de les accions finançades en el Marc Financer Plurianual i les corresponents al Mecanisme de Recuperació i Resiliència, amb la finalitat de garantir la coherència entre les mateixes.
  2. L'actuació com a autoritat responsable del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència davant les institucions europees, en els termes que s'estableixin en la normativa europea, desenvolupant a aquest efecte les competències que legal i reglamentàriament tingui establertes.
  3. La coordinació amb els ministeris, organismes públics, comunitats autònomes i entitats locals i resta d'entitats nacionals i comunitàries implicades en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  4. La supervisió dels progressos en relació amb les fites i objectius del Pla.
  5. Les funcions corresponents a l'Estat membre en relació amb el quadre integral de comandaments d'acord amb el previst en la normativa reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
  6. La presentació dels informes previstos en la normativa reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, de les sol·licituds de pagament de la contribució financera acompanyada de la corresponent declaració de fiabilitat i, quan escaigui, del tram de préstec previst en la mateixa. Tot això, sobre la base del resultat dels controls realitzats, en els termes i condicions que prevegi aquesta normativa reguladora del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
  7. L'adreça del Comitè Tècnic del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, coordinant els seus treballs.
  8. Les funcions de secretaria tècnica de la Conferència Sectorial del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  9. El disseny funcional dels sistemes informàtics necessaris per a la gestió i seguiment dels diferents instruments de finançament europeus competència d'aquesta Secretaria General; la interlocució amb la Comissió Europea i els organismes nacionals participants quant a intercanvis i subministraments d'informació, incloent la definició de normes i estàndards d'intercanvi; la planificació i coordinació en col·laboració amb l'Oficina d'Informàtica Pressupostària i la resta de centres directius responsables de l'execució tècnica dels diferents projectes; el disseny i organització de les activitats de suport i formació dels sistemes resultants; així com les que se li assignin, en matèria de sistemes i tecnologies d'informació, en els sistemes de gestió i control dels Fons Europeus.
  10. El seguiment estadístic i l'explotació de les dades que continguin els sistemes d'informació de fons europeus, a fi de garantir les funcions de supervisió i seguiment del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i els restants fons europeus.
subir

Normativa

 

subir

Estructura orgànica (organigrama)

 

subir