SIAGE. Capítols
Aquí es recullen tots els capítols en els quals s'estructura el SIAGE.
Descarregar el capítol 1 complet.
En aquest primer capítol s'explica el compromís de l'IV Pla de Govern Obert en temes d'integritat. També es detallen els plans antifrau per gestionar els fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i es presenta el marc comú per al Sistema d'Integritat de l'Administració General de l'Estat (SIAGE). A més, es descriu com es va formar el grup de treball encarregat d'aquestes tasques i com aquests elements s'integren en l'Estratègia Nacional Antifrau.
Com a marc internacional de referència es tenen en compte:
- La Convenció de Nacions Unides contra la Corrupció.
- Els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l'Agenda 2030 de Nacions Unides.
- Les recomanacions del Consell de l'OCDE sobre integritat pública de 2017.
- La Carta Iberoamericana d'Ètica i Integritat en la Funció Pública.
- Les recomanacions del Grup d'Estats contra la Corrupció del Consell d'Europa.
- Els Informes sobre l'Estat de Dret de la Unió Europea.
El capítol descriu el propòsit, els principis i l'àmbit d'aplicació del SIAGE. També explica els processos, eines i organismes del sistema. Inclou un quadre que il·lustra els elements del Sistema d'Integritat, indicant els seus àmbits objectiu i subjectiu, consideracions addicionals i un resum de l'avaluació, seguiment i control.
Finalitza amb un esment als organismes que participaran en el desenvolupament del sistema.
Descarregar el capítol 2 complet (Codi de bona administració).
Descarregar el capítol 3 complet (Codi de bon govern).
Es proposa incloure dos codis: un de bona administració per al personal del sector públic i un altre de bon govern per al personal que té la condició d'alt càrrec.
Des que va entrar en vigor la Constitució Espanyola, s'han establert normes que defineixen els principis ètics i de conducta per als membres del Govern, alts càrrecs i personal del sector públic. Aquestes normes han creat una base ètica sòlida promovent comportaments que cerquen l'interès general.
La confiança de la ciutadania en les institucions no només depèn del compliment de les lleis, sinó també que les persones del sector públic actuïn de forma honesta i responsable.
En definir clarament els models de comportament esperats es fomenta la reflexió i el diàleg sobre els valors del servei públic.
Els codis ètics no són lleis i es diferencien del règim disciplinari, que es basa en sancions.
Aquests codis en el Sistema d'Integritat de l'AGE cerquen resumir els valors legals i oferir pautes de conducta per a l'acompliment de funcions públiques.
Es tracta d'un marc ètic coherent i exigent, assumit voluntàriament per membres del Govern, alts càrrecs i les persones del sector públic.
L'elaboració d'aquests codis de bones pràctiques segueix les directrius de l'Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE) i les recomanacions del Consell d'Europa i s'alinea amb experiències d'altres països.
Persones de diferents perfils professionals han participat en la seva creació, aportant diverses perspectives.
Els codis es difondran àmpliament i s'actualitzaran regularment per assegurar la seva efectivitat.
Després de la introducció, es defineix el seu àmbit d'aplicació i condicions i es detallen els valors ètics i normes de conducta.
S'inclou un apartat sobre prevenció i gestió de conflictes d'interessos, prestant especial atenció als possibles oferiments de regals i atencions socials. Es tanca amb una referència a les normes relacionades.
Descagar el capítol 4 complet.
Aquest capítol comença amb una introducció sobre la gestió de riscos, que són les accions per dirigir i controlar els riscos d'una organització. El seu objectiu és definir com gestionar aquests riscos i quins aspectes considerar, basant-se en la seva quantificació.
A continuació, es mostra un model de gestió del risc. Aquest model inclou l'abast, context i criteris, l'avaluació del risc, el seu tractament, seguiment i revisió i els registres i informes corresponents.
S'inclouen apartats específics sobre la documentació d'un sistema de gestió de riscos, com els catàlegs de riscos identificats, els mapes de riscos per a la seva anàlisi i gestió, i elements concrets per a la seva gestió, com les banderes vermelles, alertes i punts crítics de control. També s'esmenten els informes, registres de riscos, registres de sinistres i la coordinació i intercomunicació de registres.
El capítol finalitza amb una secció sobre bones pràctiques sectorials, la situació actual en matèria d'integritat i ètica públiques, i el marc de referència i sectors d'activitat.
Aquest capítol es complementa amb annexos que amplien la informació dels seus diferents apartats.
Descarregar el capítol 5 complet.
Després d'una introducció sobre el tema i els seus antecedents, es proposa una estructura organitzativa per al Sistema d'Integritat. Aquesta estructura es basa en l'Ordre HFP/1030/2021, que estableix el Sistema de Gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i en models de comissions d'ètica institucional.
La proposta inclou:
- L'adreça de l'organització.
- Coordinadors d'integritat institucional.
- Comitès d'integritat institucional.
- Una nova Comissió d'Integritat Institucional interdepartamental.
La Comissió d'Integritat Institucional interdepartamental serà responsable d'assegurar la coherència en l'aplicació del Sistema d'Integritat de l'Administració General de l'Estat (SIAGE). La seva composició es definirà en la norma de creació i inclourà representants de l'AGE i assessors externs. Es prendrà com a exemple, pels seus bons resultats, la Comissió Consultiva d'Ètica de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.
A més, es recomana crear un Consell Assessor com a òrgan col·legiat, participatiu i consultiu.
Descarregar el capítol 6 complet.
Aquest capítol comença amb un esment a la situació actual de la formació en integritat.
A continuació, es defineix un marc general com a guia bàsica per a la formació, amb els seus objectius i a qui va dirigit, així com un marc de competències per al Sistema d'Integritat de l'Administració General de l'Estat (SIAGE). També es descriuen diferents tipus de formació i cursos que es podrien oferir.
Després, el capítol se centra en els mitjans de difusió i comunicació, defineix els seus objectius i a qui van dirigits, així com consideracions específiques sobre la difusió i els destinataris.
Per finalitzar, s'inclou un apartat sobre les bases per dissenyar un pla de formació en integritat i ètica pública, i fa referència a les diferents eines o elements del sistema.
Descarregar el capítol 7 complet.
Aquest capítol comença amb una explicació dels antecedents i el propòsit del protocol per establir el seu context normatiu i estratègic.
A continuació, es defineix l'ús i les característiques del canal intern per informar sobre infraccions i les regles del procediment a seguir en aquests casos.
El capítol finalitza amb apartats específics sobre la prohibició de represàlies i la protecció de dades personals.
Descarregar el capítol 8 complet
Igual que en els capítols anteriors, s'inclou una introducció sobre els antecedents del tema, el seu propòsit i els àmbits subjectiu i objectiu relacionats amb els elements del sistema.
A més, s'afegeixen seccions específiques sobre la publicitat i l'accés a la informació de la bústia i de les consultes.
Finalitza amb el règim de protecció de dades personals.
Mecanismes de planificació, seguiment, avaluació i revisió del sistema d'integritat pública de l'AGE
Descarregar el capítol 9 complet.
Aquest capítol comença amb una descripció dels elements comuns de la planificació, seguiment, avaluació i revisió del Sistema d'Integritat. A continuació, amb base en la seva estructura organitzativa es detallen les següents fases:
Planificació: Inclou el diagnòstic, els objectius estratègics i operatius, els indicadors i la proposta d'accions del pla.
Seguiment, avaluació i revisió: Es revisen els diferents elements del sistema, com els codis de bona administració i bon govern, la gestió de riscos, les activitats i mitjans de formació, els canals interns d'informació i la bústia d'ètica institucional.