Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica

Informació sobre les funcions del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica i dels seus organismes públics, vinculats o depenents.

Actualitzat a 25/03/2024.


Funcions

El Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica és el Departament de l'Administració General de l'Estat al que li correspon la proposta i execució de la política del Govern en matèria de relacions i cooperació amb les comunitats autònomes i les entitats que integren l'administració local i les competències relatives a l'organització territorial de l'Estat; així com les relacions amb les Delegacions i Subdelegacions del Govern i el suport a la seua gestió.

Així mateix, a este Departament li correspon la proposta i execució de la política del Govern en matèria de memòria històrica i democràtica.

subir
  1. L'impuls, direcció i gestió de la política del Govern referent a l'organització i activitat territorial de l'Estat, a l'Administració General de l'Estat en el territori, així com a les relacions institucionals amb les comunitats autònomes i les entitats locals.
  2. La coordinació, impuls i gestió dels assumptes de caràcter internacional que es produïsquen en l'àmbit de la Secretaria d'Estat, sense perjuí de les funcions que corresponguen al Ministeri d'Assumptes estrangers, Unió Europea i Cooperació.
  3. L'impuls i la iniciativa per a l'elaboració dels projectes normatius sobre les matèries de la seua competència i aquells altres encarregats per la persona titular del Departament, sense perjuí de les atribucions corresponents a altres òrgans del Departament.
  4. L'impuls i coordinació de la Conferència de Presidents.
  1. La promoció i coordinació de programes de cooperació en matèria de Memòria Democràtica amb les comunitats autònomes, corporacions locals i altres organismes, en el desenvolupament d'accions dirigides al coneixement i divulgació de la Memòria Democràtica, que incloguen el relat de les víctimes i específicament la memòria de les dones i l'exili.
  2. La col·laboració amb els departaments ministerials competents i, si escau, la proposta de mesures a adoptar per a l'impuls de les accions que els corresponguen en aplicació de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica, així com la integració i manteniment actualitzat de la informació relativa a aquestes actuacions.
  3. Les relacions amb la Fiscalia de Sala de Drets Humans i Memòria Democràtica i amb el Defensor del Poble pel que fa als assumptes regulats en la Llei 20/2022, de 19 d'octubre.
  4. El foment de la formació, docència i investigació en matèria de Memòria Democràtica en tots els àmbits acadèmics, en col·laboració amb universitats i altres organismes amb competències en la matèria, així com l'establiment de línies de col·laboració que permeten recaptar informació o coneixement d'experts en la matèria.
  5. La col·laboració amb les administracions públiques i entitats que ho sol·liciten en els actes de reconeixement, record i homenatge a les víctimes de la Guerra d'Espanya o de la Dictadura o en la commemoració dels fets representatius de la Memòria Democràtica, com l'impuls dels actes institucionals del dia 31 d'octubre, de record i homenatge a totes les víctimes del colp militar, la Guerra i la Dictadura, i del dia 8 de maig, de record i homenatge als hòmens i dones que van patir l'exili com a conseqüència de la Guerra i la Dictadura.
  6. La declaració de Llocs de Memòria Democràtica.
  7. L'impuls i la iniciativa per a l'elaboració dels projectes normatius sobre les matèries de la seua competència i aquells altres encarregats per la persona titular del Departament, sense perjuí de les atribucions corresponents a altres òrgans del Departament.
  8. La incoació i resolució dels expedients sancionadors per infraccions tipificades com molt greus per la Llei 20/2022, de 19 d'octubre.
  9. La resolució sobre la retirada de símbols i elements contraris a la memòria democràtica en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics i entitats de dret públic vinculats o depenents.
  1. La coordinació de la política territorial dels diferents departaments ministerials que es porte a efecte a través de les Delegacions del Govern.
  2. La coordinació de l'activitat de l'Administració General de l'Estat en el territori i l'assistència a la mateixa, així com la gestió dels recursos de les Delegacions del Govern, en l'àmbit de competències del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.
  3. L'impuls de les relacions de cooperació i col·laboració de l'Administració General de l'Estat amb les comunitats autònomes i Ciutats de Ceuta i Melilla i amb els ens locals.
  4. La proposta d'actuació sobre els aspectes competencials de les relacions amb les administracions territorials.
  5. El seguiment jurídic i l'informe sobre els projectes normatius, disposicions i actes de l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, sobre la seua adequació a l'orde constitucional de distribució de competències.
  6. El seguiment del règim local i la cooperació amb les entitats locals, així com els programes nacionals i europeus d'aplicació en l'àrea local.
  7. La potenciació de l'ús de les llengües oficials en l'Administració General de l'Estat.
  1. La direcció, impuls i coordinació de les actuacions relatives a la participació del Departament en els òrgans col·legiats del Govern i en els de col·laboració i suport al Govern.
  2. L'assistència a la persona titular del Ministeri en el control d'eficàcia del Departament.
  3. L'assessorament jurídic a la persona titular del Ministeri en el desenvolupament de les funcions que a esta li corresponen i, en particular, en l'exercici de la seua potestat normativa i en la producció dels actes administratius de la competència d'aquella, així com als altres òrgans del Ministeri.
  4. L'elaboració de l'avantprojecte anual de pressupostos del Ministeri, així com el seguiment de l'execució pressupostària i tramitació de les seues modificacions.
  5. La gestió econòmica i financera i la planificació i seguiment de la contractació administrativa dels servicis centrals.
  6. La planificació, direcció i administració dels recursos humans dels servicis centrals del Departament i les relacions amb les organitzacions sindicals i entitats representatives del personal, així com la gestió dels plans de formació, acció social i dels programes de prevenció de riscos laborals.
  7. La proposta en matèria de compatibilitat, a l'òrgan competent per a resoldre, en relació amb el personal del Ministeri al que resulte d'aplicació la normativa sobre incompatibilitats del personal al servici de les administracions públiques.
  8. L'execució dels plans i programes d'inspecció dels servicis i l'avaluació del funcionament dels òrgans i unitats dels servicis centrals.
  9. L'exercici de les funcions de la Unitat d'Informació de Transparència del Ministeri, segons el previst en l'article 21 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i el recolze en la coordinació de les iniciatives d'este Departament en matèria de Govern Obert; així com l'exercici de les funcions d'Unitat de Gestió de Queixes i Suggeriments dels servicis centrals del Departament, segons el previst en l'article 14 del Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'establix el marc general per a la millora de la qualitat en l'Administració General de l'Estat.
  10. L'exercici de les funcions d'Unitat d'Igualtat del Ministeri, segons el previst en l'article 77 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i hòmens, i d'acord amb el Reial decret 259/2019, de 12 d'abril, pel qual es regulen les Unitats d'Igualtat de l'Administració General de l'Estat, així com l'exercici de les funcions d'Unitat d'Inclusió de Persones amb Discapacitat, segons el previst en la disposició addicional quinzena del Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servici públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.
  11. La gestió de béns materials, mobles i immobles i el seu inventari, els arrendaments, l'execució d'obres i el manteniment i conservació dels edificis dels servicis centrals del Ministeri.
  12. La direcció i coordinació dels servicis d'informació administrativa i de les Oficines d'Assistència en Matèria de Registre, així com dels servicis tècnics, de seguretat, de reprografia i, en general, els de règim interior i assumptes generals dels servicis centrals del Ministeri.
  13. Respecte dels servicis centrals del Departament, la planificació, direcció i coordinació dels desenvolupaments dels sistemes d'informació; l'elaboració, preparació i proposta de necessitats dels recursos tecnològics; així com la prestació de servicis en matèria de tecnologies de la informació i la direcció i coordinació del portal web, seu electrònica i Intranet.
  14. Elaboración, desenvolupament i execució dels plans de digitalització del Departament, així com la implantació i seguiment dels plans de trasformación digital de l'Administració General de l'Estat, respecte dels servicis centrals del Departament, en coordinació amb la Secretaria General d'Administració Digital del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública.
  1. Impulsar l'execució de les mesures adoptades per l'Administració General de l'Estat en esta matèria.
  2. Realitzar l'anàlisi i seguiment periòdic de les mesures adoptades per l'Administració General de l'Estat.
  3. Elevar informes periòdics al Govern sobre les activitats desenvolupades i els resultats obtinguts, així com quantes proposades considere necessàries per a l'adequat compliment de les funcions encomanades.
  4. Recaptar dels diferents departaments ministerials, entitats depenents de l'Administració General de l'Estat i de la Delegació del Govern en la Comunitat Autònoma de Canàries quanta informació resulte necessària per al compliment de les seues funcions, i convocar quantes reunions es requerisquen a este efecte.
  5. Impulsar la coordinació de l'Administració General de l'Estat amb les administracions públiques canàries en esta matèria.
  6. Recolzar a la persona titular del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica en l'exercici de les funcions pròpies de la copresidencia de la Comissió mixta per a la reconstrucció, recuperació i suport a la illa de la Palma.
  7. Assistir en representació del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica a les sessions i treballs del grup tècnic de la Comissió mixta per a la reconstrucció, recuperació i suport a la illa de la Palma.
  8. Quantes altres funcions se li encomanen per la persona titular del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica.
subir

Normativa

 

subir

Estructura orgànica (organigrama)

 

subir