Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Què és el Portal de la Transparència?

Li donem la benvinguda al Portal de Transparència de l'Administració General  de l'Estat el marc jurídic del qual és la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTBG).

Es crea la Seu Electrònica Associada del Portal de la Transparència a través de la Ordre TFP/303/2019, de 12 de març.

Pot descarregar est document en format PDF.

Sello de lectura fácilDescarregue aquest document en lectura fàcil.

 

Quin article de la LTBG fa referència a la creació del portal de transparència?

La creació del Portal de la Transparència (PT) es recull en l'article 10 de la LTBG.

Article 10. Portal de la Transparència.

  1. L'Administració General de l'Estat desenvoluparà un Portal de la Transparència, dependent del Ministeri de la Presidència, que facilitarà l'accés de la ciutadania a tota la informació a la qual es refereixen els articles anteriors relativa al seu àmbit d'actuació.

Amb les noves estructures orgàniques dels departaments ministerials, en concret el Reial decret 682/2021, de 3 d'agost , el Portal de la Transparència passa a dependre del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, a través de la Direcció General de Governança Pública (Secretaria d'Estat de Funció Pública).

Quin abast administratiu té l'Administració General de l'Estat?

L'Administració General de l'Estat comprén:

  1. L'Organització Central, que integra els Ministeris i els serveis comuns.
  2. L'Organització Territorial.
  3. L'Administració General de l'Estat en l'exterior.

Què és el Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat?

És un portal web, dependent del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, on es publica: informació de les organitzacions administratives recollides en l'epígraf següent, informació relativa a Govern Obert, la informació que la Llei de Transparència obliga a fer pública. A més, el portal permet l'exercici del dret d'accés a informació no disponible en el portal.

Quin àmbit administratiu abasta aquest Portal?

Aquest Portal publica informació relativa a:

  • L'Administració General de l'Estat.
  • Les entitats gestores i els serveis comuns de la Seguretat Social així com les mútues col·laboradores de la Seguretat Social.
  • Els organismes autònoms, les Agències Estatals, les entitats públiques empresarials i les entitats de Dret Públic que, amb independència funcional o amb una especial autonomia reconeguda per la Llei, tenen atribuïdes funcions de regulació o supervisió de caràcter extern sobre un determinat sector o activitat.
  • Les entitats de Dret Públic amb personalitat jurídica pròpia, vinculades a qualsevol de les Administracions Públiques o dependents d'elles, incloses les Universitats públiques.

El Portal no conté informació específica de Comunitats Autònomes, Entitats Locals, Societats Estatals, Fundacions i òrgans Constitucionals. Aquestes entitats publicaran la seua informació en els seus respectius portals web i seus electròniques.

Com es regula la seu electrònica associada del Portal de la Transparència?

S'ha creat la Subseu Electrònica del Portal de la Transparència a través de  la Ordre TFP/303/2019, de 12 de març, per la qual es creen les Subseus Electròniques del Portal Funciona i del Portal de la Transparència, com a seus electròniques derivades de la Seu Electrònica del Punt d'Accés General de l'Administració General de l'Estat.

Després de l'aprovació i publicació del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics ha passat a denominar-se seu electrònica associada.

Quines característiques té?

  • Integrarà a la totalitat dels Departaments ministerials i dels Organismes públics vinculats i dependents i permetrà l'accés de la ciutadania a la informació pública prevista en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, accés a la informació pública i bon govern, mitjançant la corresponent sol·licitud.
  • L'adreça electrònica de referència de la seu electrònica associada serà https://sede.transparencia.gob.es/
  • La titularitat de la seu electrònica associada correspondrà a la Secretaria d'Estat de Funció Pública.
  • Seran canals d'accés als serveis disponibles en la seu:
    • L'accés a través de la seu electrònica del Punt d'Accés General en administracion.gob.es.
    • La pròpia seu electrònica associada del Portal de la Transparència.
    • Per a l'atenció presencial, l'oficina 060 de carrer Manuel Cortina, 2, 28010 Madrid, així com les Oficines 060 de Delegacions i Subdelegacions del Govern i d'Adreces Insulars, conforme a les competències definides en les normes reguladores de l'organització ministerial i la resta de les oficines de les Administracions Públiques en el marc dels convenis subscrits o que pogueren subscriure's, sense perjudici de l'accés a través dels mitjans previstos en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre.
    • Per a l'atenció telefònica, els serveis d'informació departamental, en el telèfon 060.
  • Els mitjans disponibles per a la formulació de suggeriments i queixes són els disponibles en la seu del Punt d'Accés General, de la qual deriva la seu electrònica associada del Portal de la Transparència.
  • La seu electrònica associada permetrà a totes les persones degudament identificades exercir el dret d'accés a la informació pública que haja sigut elaborada o adquirida en l'exercici de les funcions d'un òrgan o entitat o quan siga conseqüència del desenvolupament de les competències que té formalment atribuïdes.
  • La gestió tecnològica de la subseu serà competència de la Secretaria General d'Administració Digital, en les atribucions que li competisquen segons el que es disposa en el Reial decret 682/2021, de 3 d'agost.
  • Serà responsable de la gestió, continguts i serveis posats a la disposició de les persones interessades en la seu electrònica associada, la Secretaria d'Estat de Funció Pública. La responsabilitat es correspondrà amb les competències que la persona o persones titulars tinguen atribuïdes segons la legislació vigent.

Quins són els seus continguts específics?

Què regula la Llei de Transparència?

La Llei de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern (LTBG) indica quina informació han de fer pública obligatòriament les Administracions Públiques, com pot sol·licitar un ciutadà o ciutadana informació a les Administracions Públiques i quines són les regles de Bon Govern que han de respectar les persones responsables .

Què comprén les Administracions Públiques?

Tenen la consideració d'Administracions Públiques: l'Administració General de l'Estat, les Administracions de les Comunitats Autònomes, les Entitats que integren l'Administració Local, així com els organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents d'elles.

Què és el Sector Públic?

El sector públic comprén:

  • L'Administració General de l'Estat.
  • Les Administracions de les Comunitats Autònomes.
  • Les Entitats que integren l'Administració Local.
  • El sector públic institucional. Al seu torn el sector públic institucional està integrat per:
    • Qualssevol organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents de les Administracions Públiques.
    • Les entitats de dret privat vinculades o dependents de les Administracions Públiques que quedaran subjectes al que es disposa en les normes d'aquesta Llei que específicament es referisquen a aquestes, en particular als principis previstos en l'article 3, i en tot cas, quan exercisquen potestats administratives.
    • Les Universitats públiques que es regiran per la seua normativa específica i supletòriament per les previsions de la present Llei.

Quines entitats estan obligades a publicar i a proporcionar informació?

Estan obligades a complir la *LTBG: les Administracions Públiques, els òrgans constitucionals (inclosa la Casa de Sa Majestat el Rei) i els seus equivalents a nivell autonòmic, així com Fundacions del Sector Públic, Associacions constituïdes per Administracions Públiques o Societats Mercantils amb participació pública majoritària. Tots ells estan obligats a publicar la informació que la LTBG esmenta i, a més, respondre a les sol·licituds d'informació que presenten els ciutadans i ciutadanes, excepte en els casos excepcionals que la pròpia llei indica.

Deuran també publicar la informació prevista en la LTBG les entitats privades, com ara els partits polítics, sindicats, organitzacions sindicals i altres entitats que perceben ajudes públiques.

En el Portal de la Transparència es publicarà també la informació de l'Administració General de l'Estat que és sol·licitada amb major freqüència.

Què és la Publicitat Activa?

Per Publicitat Activa s'entén la informació que la LTBG obliga a publicar a les Administracions Públiques. Aquesta informació haurà de publicar-se periòdicament i estar actualitzada. El mitjà per a la seua publicació és el Portal de la Transparència (PT).

La Publicitat activa es presenta en el PT organitzada en dues formes diferents: en sis matèries i en les tres categories que defineix la LTBG. Les matèries són les següents: Organització i ocupació pública, Alts càrrecs, Planificació i estadística, Normativa i altres disposicions, Contractes, convenis i subvencions, i Informació econòmic-pressupostària.  I les categories: Informació institucional, organitzativa i de planificació, Informació de rellevància jurídica, i Informació econòmic-pressupostària i estadística.

La informació bàsica de la publicitat activa són els elements d'informació.

Quina informació es publica en el Portal?

La LTBG assenyala la informació que s'ha de publicar, la qual cosa es coneix com a Publicitat Activa, però, a més, es publica també una altra informació que no és d'obligat compliment (s'assenyala més a baix com a “Més transparència”):

Organització i ocupació pública

Informació obligatòria

  • Funcions dels ministeris i organismes (Funcions).
  • Normativa d'aplicació (Normativa d'aplicació).
  • Estructura orgànica dels ministeris (Estructura).
  • Compatibilitat dels empleats i empleades públics (Compatibilitats).
  • Registre d'activitats de tractament de dades (Registre de tractament).

Més transparència

  • Relacions de llocs de treball (Llocs de treball).
  • Ens del sector públic institucional estatal (Sector públic estatal).
  • Oferta d'ocupació pública de l'Administració General de l'Estat (Oferta d'ocupació pública).
  • Oposicions i convocatòries d'ocupació pública (Oposicions).
  • Convenis i acords sobre condicions de treball (Condicions de treball).
  • Codi de conducta dels empleats i empleades públics (Codi de conducta).
  • Butlletí estadístic de personal al servei de l'Administració (Estadístiques de personal).
  • Retribucions de personal de les entitats locals (Retribucions EE.LL.).
  • Publicitat de les taules generals de negociació (Taules de negociació).

Alts càrrecs

Informació obligatòria

  • Currículums d'alts càrrecs (Currículums).
  • Retribucions d'alts càrrecs (Retribucions).
  • Autoritzacions per a l'exercici d'una activitat privada després del cessament (Activitat privada).
  • Indemnitzacions percebudes després d'abandó del càrrec (Indemnitzacions després de cessament)

Més transparència

  • Principis de bon govern.
  • Informes de compliment d'obligacions (Compliment d'obligacions).
  • Declaracions de béns i drets patrimonials (Declaracions de béns).
  • Agendes d'alts càrrecs (Agendes).

Planificació i estadística

Información obligatoria

  • Plans i programes.
  • Informes i estadístiques d'interés (Informes i estadístiques).
  • Informes globals del marc general de la qualitat (Qualitat en les AAPP).
  • Cartes de serveis i programes ministerials per a la millora de la qualitat (Cartes de serveis).
  • Certificacions i premis.

Normativa i altres disposicions

Informació obligatòria

  • Pla anual normatiu
  • Normes sotmeses a informació pública (Informació pública: normes).
  • Altres normes en tramitació.
  • Normes amb tramitació finalitzada (Amb tramitació finalitzada).
  • Directrius, instruccions, acords i circulars (Directrius, instruccions).
  • Altres documents no normatius sotmesos a informació pública (Informació pública: uns altres).

Contractes, convenis i subvencions

Informació obligatòria

  • Contractes subscrits per l'Administració General de l'Estat (Contractes).
  • Contractes de l'Administració General de l'Estat basats en acords marc (Contractes acords marc).
  • Estadístiques de contractes de l'Administració General de l'Estat (Estadístiques de contractes).
  • Convenis i encàrrecs.
  • Subvencions a persones físiques i jurídiques (Subvencions).
  • Subvencions a partits polítics (Subvencions a partits).

Informació econòmic-pressupostària

Informació obligatòria

  • Pressupostos generals de l'Estat (Pressupostos generals).
  • Informació sobre l'execució dels pressupostos generals de l'Estat (Execució pressupostària).
  • Informació sobre l'activitat economicofinancera de les administracions públiques (Estabilitat pressupostària).
  • Informes de fiscalització del Tribunal de Comptes (Informes de fiscalització).
  • Comptes anuals i informes d'auditoria de l'Administració General de l'Estat (Comptes anuals).
  • Béns immobles la titularitat dels quals és d'organismes de l'Administració General de l'Estat (Béns immobles).

Més informació

  • Comptes de resultats de pèrdues i guanys (Comptes de resultats).
  • Sostre de despesa no financera aprovada (Sostre de despesa).
  • Crèdits extraordinaris, suplements o modificacions del crèdit (Crèdits extraordinaris).
  • Període mitjà de pagament a proveïdors (Pagament a proveïdors).
  • Deute públic de l'Administració (Deute públic).
  • Informació estadística de naturalesa tributària (Estadística tributària).

Existeix alguna restricció a la publicació de la informació?

Sí, quan la informació afecte qüestions sensibles com la seguretat nacional, la defensa o la protecció de dades personals. En aquests casos, haurà de comprovar-se si, veritablement, la publicació afecta als límits que la LTBG preveu o, per al cas de les dades personals, si aquests poden ometre's en el document a publicar.

Què puc fer si no trobe la informació que desitge en el PT?

En principi, la informació més rellevant per al ciutadà i més sol·licitada estarà disponible en el PT de manera accessible, reutilitzable i interoperable. Si l'interessat necessita més informació que la publicada o que aquesta siga més detallada, llavors, podrà exercir el dret d'accés a la informació pública sol·licitant-la a través del PT.

Què puc fer si considere que no es compleix amb les obligacions de transparència i no es publica determinada informació?

En aquest cas, podrà reclamar davant el Consell de Transparència i Bon Govern, organisme que vetlarà pel compliment de les disposicions de la LTBG i per l'incompliment de la qual podrà instar l'inici de procediments sancionadors.

Què és el dret d'accés a la informació pública?

És el dret d'accés a accedir a informació pública en els termes previstos en la Constitució article 105.b), entenent-se com a informació pública els continguts o documents, qualsevol que siga el seu suport o format, que obren en poder de l'administració i que hagen sigut elaborats o adquirits en l'exercici de les seues funcions.

Per a més informació sobre el dret d'accés accedeix a la Guia del Ciutadà. Dret d'Accés

Es pot demanar qualsevol informació?

El dret d'accés a la informació està subjecte a uns certs límits que tenen com a objectiu protegir altres béns jurídics que poden quedar desprotegits si es dona la informació. És a dir, els límits existeixen per a protegir informació que no ha de ser pública perquè, si ho fora, podria danyar a una persona o a l'interés públic.

Aquests límits estan taxats en la Llei i són els següents:

  • La seguretat nacional
  • La defensa
  • Les relacions exteriors
  • La seguretat pública
  • La prevenció, investigació i sanció dels il·lícits penals, administratius o disciplinaris
  • La igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva
  • Les funcions administratives de vigilància, inspecció i control
  • Els interessos econòmics i comercials
  • La política econòmica i monetària
  • El secret professional i la propietat intel·lectual i industrial
  • La garantia de la confidencialitat o el secret requerit en processos de presa de decisió
  • La protecció del medi ambient

Com s'apliquen els límits?

L'òrgan al qual se li sol·licita una informació la publicació de la qual considera que pot perjudicar a algun dels límits haurà de valorar si, efectivament, es produeix un mal si es proveeix aqueixa informació.

Per què existeix protecció de dades personals?

Si la informació sol·licitada continguera dades especialment protegides, l'accés únicament es podrà autoritzar en cas que es comptara amb el consentiment exprés i per escrit de l'afectat.

Què és l'accés parcial?

En els casos en els quals se sol·licite informació en la qual part de la mateixa estiga sotmesa a alguna causa de límit del dret, s'admetrà parcialment la sol·licitud i s'indicarà al sol·licitant la informació que ha sigut omesa.

Què pot fer un ciutadà o ciutadana a el que se li denega informació?

Pot presentar una reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, òrgan independent encarregat de vetlar pel correcte compliment de les disposicions de la Llei.

Per a més informació sobre el dret d'accés a la informació pública, consulte la Guia del Ciutadà. Dret d'accés.

Què és el Consell de la Transparència i Bon Govern?

El Consell de la Transparència i Bon Govern és un organisme públic previst en la disposició addicional dècima de la Llei 6/1997, de 14 d'abril, d'Organització i Funcionament de l'Administració General de l'Estat, derogada per la Llei 40/2015. Després de l'entrada en vigor de la Llei 40/2015 de Règim Jurídic del Sector Públic, es transformarà en autoritat administrativa independent d'àmbit estatal. 

Està adscrit al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, actuant amb autonomia i plena independència en el compliment dels seus fins.

El Consell de la Transparència i Bon Govern té per finalitat promoure la transparència de l'activitat pública, vetlar pel compliment de les obligacions de publicitat, salvaguardar l'exercici de dret d'accés a la informació pública i garantir l'observança de les disposicions de bon govern.

És el Consell responsable del Portal de la Transparència?

No. El consell té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat per a obrar. Actua amb autonomia i plena independència en el compliment dels seus fins.