Acceder al contenido principal

Sección con el contenido principal

Carta de serveis del Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat

Aquest espai recull tota la informació i la documentació de la Carta de Serveis del Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat.

 

Carta de serveis

Descargue la carta de servicios completa en lectura fácilSello de Lectura fácil

 

 

El Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat (d'ara en avant Portal de la Transparència) és un portal web, dependent del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, a través del qual es pot accedir a:

  • Informació pública de l'Administració General de l'Estat segons estableix la Llei 19/2013 de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern (d'ara en avant LTAIBG) obliga a publicar
  • Informació relativa a Govern Obert
  • L'exercici del dret d'accés a la informació pública

L'àmbit subjectiu de la informació publicada en el portal és el següent:

  • L'Administració General de l'Estat
  • Les entitats gestores i els serveis comuns de la Seguretat Social així com les mútues col·laboradores de la Seguretat Social
  • Els organismes autònoms, les agències estatals, les entitats públiques empresarials Les entitats de Dret Públic amb personalitat jurídica pròpia, vinculades a qualsevol de les Administració General de l'Estat o dependents d'ella, incloses les universitats públiques

D'ara en avant, la referència a l'Administració General de l'Estat s'entendrà que inclou els tres punts anteriors.

El Portal de la Transparència no conté informació específica de Comunitats Autònomes, Entitats Locals, Societats Estatals, Fundacions i òrgans Constitucionals. Aquestes entitats publicaran la seua informació en els seus respectius portals web i seus electròniques.

El Portal de la Transparència sorgeix a partir de la LTAIBG.

En el seu article 10 la LTAIBG estableix que l'Administració General de l'Estat desenvoluparà un Portal de la Transparència, dependent del Ministeri de la Presidència, que facilitarà l'accés de la ciutadania a tota la informació inclosa en la publicitat activa.

El Portal de la Transparència depén del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, a través de la Direcció General de Governança Pública (Secretaria Estat de Funció Pública) i és gestionat en col·laboració amb la Secretaria General d'Administració Digital (*SGAD), dependent del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital.

La informació i serveis que ofereix el Portal de la Transparència estan accessibles a través de la URL https://transparencia.gob.es.

També ofereix informació a través de les següents xarxes socials:

Els compromisos adquirits a través d'aquesta Carta de Serveis s'enquadren amb els objectius generals de les cartes de serveis segons el que s'estableix en el Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'estableix el marc general per a la millora de la qualitat en l'Administració General de l'Estat, així com l'objectiu estratègic de gestionar de manera racional, justa i transparent la informació de l'Administració General de l'Estat, d'acord amb el que s'estableix en la LTAIBG.

Amb aquesta carta es pretenen els següents objectius:

  • Fer visible la informació de publicitat activa i potenciar i facilitar l'exercici del dret d'accés a la informació pública que obre en poder de l'Administració General de l'Estat
  • Comunicar les responsabilitats i els compromisos adquirits
  • Donar a conéixer els drets de la ciutadania en relació amb aqueixos serveis i les responsabilitats i obligacions que contrauen en rebre'ls

2.1.- Servei relacionats amb la informació pública

  • Publicitat activa
  • Dret d'accés

2.2.- Altres serveis d'informació

  • Govern Obert
  • Participació pública en projectes normatius
  • Més informació

2.3.- Servei de subscripció al butlletí de novetats

 

2.1.- Servei relacionats amb la informació pública

2.1.1.    Publicitat activa

En aquest apartat es recull informació institucional, organitzativa i de planificació, informació de rellevància jurídica, així com informació econòmica, pressupostària i estadística (articles 6, 6bis, 7 i 8 de la LTAIBG). Aquesta informació es recull en elements d'informació per als quals s'ha establit una triple taxonomia: per matèries, pels articles de la LTAIBG i per ministeris. La classificació per matèries és la utilitzada de manera preferent.

Les matèries són:

  • Organització i Ocupació Pública
  • Alts Càrrecs
  • Planificació i Estadística
  • Normativa i Altres Disposicions
  • Contractes, Convenis i Subvencions
  • Informació Econòmic-Pressupostària

A més de les obligacions establides en la LTAIBG, també s'ofereix informació que es considera que té interés per a la ciutadania sota la denominació de “Més Transparència”.

Aquesta és la relació dels elements d'informació obligatoris per la LTAIBG distribuïda per matèries:

Organització i Ocupació Pública

  • Funcions
  • Normativa d'aplicació
  • Estructura i organigrames
  • Informació sobre les resolucions de compatibilitat d'empleats públics
  • Registre d'Activitats de Tractament

Alts Càrrecs

  • Curriculum vitae
  • Retribucions
  • Autoritzacions exercici activitat privada després del cessament d'alts càrrecs
  • Indemnitzacions percebudes per alts càrrecs després de l'abandó del seu càrrec

Planificació i Estadística

  • Plans i programes
  • Informes i estadístiques

Normativa i Altres Disposicions

  • Pla anual normatiu
  • Participació pública en projectes normatius
  • Normes en tramitació
  • Normes amb tramitació finalitzada
  • Directrius, instruccions, acords, circulars
  • Informació pública: altres documents

Contractes, Convenis i Subvencione

  • Contractes
  • Estadístiques de contractes
  • Convenis i encàrrecs
  • Subvencions

Informació Econòmic-Pressupostària

  • Pressupostos Generals de l'Estat
  • Execució pressupostària
  • Estabilitat pressupostària
  • Informes de fiscalització
  • Comptes anuals
  • Béns immobles

 

2.1.2.    Dret d'accés a la informació pública

A través de la pàgina específica del Portal de la Transparència dedicada al dret d'accés (https://transparencia.gob.es/transparencia/transparencia_home/index/derecho-de-acceso-a-la-informacion-publica.html) totes les persones poden exercir el seu dret d'accés a la informació pública que obre en poder de l'Administració General de l'Estat, així com consultar totes les seues sol·licituds presentades.

Per a poder exercir aquest dret, en tractar-se d'un procediment administratiu, d'acord amb la LTAIBG és necessari identificar-se i per a això es facilita una doble opció: fer-ho a través de la plataforma Cl@ve o mitjançant un sistema de codi d'accés.

El formulari de sol·licitud d'accés a la informació pública també pot ser descarregat per a ser posteriorment presentat en una oficina d'assistència en matèria de registres, o per qualsevol dels mitjans establits en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. La relació completa dels serveis que s'ofereixen en aquest apartat són:

  • Sol·licitud d'informació pública
  • Consulta de l'estat de la seua sol·licitud
  • Validació del seu document
  • Proporcionar codi d'accés per a iniciar una sol·licitud d'informació pública
  • Resolucions denegatòries del dret d'accés

També pot accedir a la següent informació:

  • Dades del dret d'accés
  • Guia del ciutadà o ciutadana
  • Guia bàsica de tramitació de sol·licituds d'accés a la informació pública
  • Accés a les resolucions del Consell de Transparència i Bon Govern (CTBG)
  • Jurisprudència sobre transparència (font CTBG)

 

2.2.- Altres serveis d'informació

2.2.1.    Govern Obert

El Govern Obert és una forma de governança de les Administracions més transparent, col·laborativa, ètica i amb una rendició de comptes més clara. Implica major participació de la ciutadania en els assumptes públics que li interessen.

La informació a la qual es pot accedir és:

  • Actualitat
  • Què és i com s'organitza?
  • Informació dels Plans d'Acció
  • Fòrum de Govern Obert
  • Sensibilització i formació

 

2.2.2.    Participació pública en projectes normatius

Accés a l'espai de participació pública en projectes normatius, tant per a la consulta pública prèvia, com per al tràmit d'audiència i informació pública en el procés d'elaboració de normes de l'Administració General de l'Estat.

 

2.2.3.    Més informació 

S'ha inclòs aquest apartat per a agrupar en ell informació important sobre transparència que no era englobable en cap dels anteriors.

  • Què és el Portal de la Transparència?
  • Llei de Transparència
  • Carta de serveis
  • Unitats d'Informació de Transparència
  • El Portal en xifres
  • Novetats de Transparència
  • Transparència en Institucions Públiques i en altres Administracions Públiques
  • Informes d'Interés
  • Informació sobre protecció de dades
  • Informació sobre el Consell de Transparència i Bon Govern
  • Informació sobre el COVID19 (conjuntural)

 

2.3.- Servei de subscripció a novetats

Totes les setmanes s'elabora un butlletí amb la informació de les novetats i els últims informes d'interés dels diferents ministeris publicats en el Portal de la Transparència.

Per a això s'ha establit un servei de subscripció al mateix facilitant únicament una adreça de correu electrònic. Així mateix s'ofereix la possibilitat al ciutadà de donar-se de baixa del servei si així ho considera oportú.

Totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública, en els termes previstos en l'article 105.b) de la Constitució Espanyola i altres lleis de l'Estat.

  • Ser informat de les obligacions en matèria de publicitat activa
  • Rebre informació sobre el servei que es presta
  • Exercir el dret d'accés a la informació pública
  • Rebre un tracte igualitari i no discriminatori en l'accés a la informació pública
  • Obtindre la informació sol·licitada de manera eficaç i dins dels termes legals establits
  • Rebre una informació veraç i transparent

La ciutadania i les persones usuàries del Portal de la Transparència poden participar en la gestió del mateix a través dels següents mitjans:

Els serveis oferits pel Portal i els drets de les persones recollits en la present Carta es prestaran conforme als següents compromisos de qualitat:

6.1.- Actualització de la informació pública

La informació continguda en el Portal s'actualitzarà, en funció del tipus d'informació:

  • Centralitzada: en un termini màxim de 5 dies hàbils des de la data de recepció de les dades per part de la font informativa, per als elements d'informació d'actualització no automatitzada.
    Objectiu: compliment del 95% dels casos.
  • Descentralitzada. Per a la informació l'origen de la qual es publique en el Butlletí Oficial de l'Estat s'actualitzarà la informació de la següent forma:
    • Cartes de serveis: abans de 30 dies naturals des de la seua publicació.
    • Currículum: abans dels dos mesos des de la seua publicació.
    • Retribucions d'alts càrrecs, s'actualitzaran en el primer mes de l'any següent.
      Objectiu: compliment del 95% dels casos, salve per a Currículum que serà del 90%.
  • Les resolucions denegatòries de dret d'accés es publicaran trimestralment en el Portal de la Transparència, en el termini de 35 dies hàbils des de la finalització de cada trimestre.
    Objectiu: compliment del 95% dels casos.

6.2.- Actualització d'altres serveis d'informació

Publicació de les estadístiques d'ús i activitat del Portal de la Transparència.

Les estadístiques mensuals d'activitat del Portal de la Transparència de la *AGE es publicaran en la pàgina “El Portal en xifres” en el termini de 15 dies hàbils següents a la finalització del mes.

Objectiu: compliment del 95% dels casos.

6.3.- Servei de subscripció a novetats

Totes les setmanes (preferiblement els divendres) s'enviarà per correu electrònic el butlletí de novetats als subscriptors.

Objectiu: Butlletí enviat el 100% de les setmanes.

6.4.- Compromisos de qualitat en els diferents canals de comunicació

Les incidències, comentaris, suggeriments o opinions respecte a cadascun dels canals a la disposició dels usuaris i usuàries, es processaran:

  • Incidències i comentaris a través de l'eina de gestió d'incidències (Portal de la Transparència): en un termini màxim de 5 dies hàbils.
    Objectiu: compliment del 95%.
  • Comentaris, suggeriments o opinions rebuts a través del formulari “La seua opinió compta”: en un termini màxim de 5 dies hàbils.
    Objectiu: compliment del 95%.

Amb la finalitat de poder comprovar el nivell de compliment dels objectius abans ressenyats s'estableixen els següents indicadors sobre els serveis que ofereix el Portal de la Transparència Indicadors bàsics de qualitat

  • Informació centralitzada. Percentatge de la informació centralitzada publicada dins dels 5 dies hàbils des de la data de recepció de les dades per part de la font informativa.
  • Informació descentralitzada.
    Cartes de serveis: percentatge de la informació publicada en el termini de 30 dies naturals des de la seua publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat.
    Currículum: percentatge de la informació publicada en el termini de 2 mesos des de la seua publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat.
    Retribucions d'alts càrrecs: percentatge de la informació actualitzada dins del mes de gener de l'any següent.
  • Percentatge de les resolucions denegatòries publicades trimestralment en el Portal de la Transparència en el termini dels 35 dies hàbils des de la finalització de cada trimestre.
  • Percentatge de les estadístiques mensuals d'ús i activitat del Portal de la Transparència publicades en el termini dels 15 dies hàbils següents a la finalització del mes.
  • Percentatge mensual de les setmanes en les quals s'ha enviat el butlletí de novetats als subscriptors o subscriptores.
  • Percentatge mensual d'incidències i comentaris a través de l'eina de gestió d'incidències (Portal de la Transparència) gestionats abans de 5 dies hàbils.
  • Percentatge mensual de comentaris, suggeriments o opinions rebuts a través del formulari “La seua opinió compta” gestionats abans de 5 dies hàbils.

8.1.- Compromís ètic de personal

El personal que gestiona i atén els canals del Portal de la Transparència assumeix com a valors ètics del servei públic la igualtat de tracte i no discriminació de les persones, la integritat, la neutralitat, la imparcialitat, la transparència en la seua gestió, la receptivitat, la responsabilitat i el servei a la ciutadania.

A més, en el desenvolupament del seu treball diari vetlaran perquè les persones usuàries siguen tractades amb respecte i amb la major consideració conformement als principis de màxima ajuda, mínima molèstia, confidencialitat, confiança, actuació eficient i tracte personalitzat. Aquests valors s'extremaren en l'atenció a les persones amb discapacitat, a les persones majors, a les persones estrangeres i a les dones víctimes de la violència de gènere.

  1.  

8.2.- Mesures per a assegurar l'accessibilitat de les persones amb discapacitat

El Portal de la Transparència (http://transparencia.gob.es) és parcialment conforme amb el Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic, pel qual es transposa la Directiva (UE) 2016/2102 del Parlament Europeu i del Consell, de 26 d'octubre de 2016. La declaració d'accessibilitat està disponible en el propi portal:

https://transparencia.gob.es/transparencia/transparencia_Home/Utilidades/Accesibilidad.html

El Portal de la Transparència compta amb un sistema d'assegurament de la qualitat de la informació, que té com a objecte l'actualització de la informació que en elles es conté.

L'actualització de la informació variarà segons l'element d'informació de què es tracti i de la seva forma de provisió.

L'element d'informació és la unitat d'informació bàsica que es publica en el Portal de la Transparència. Pot ser:

  • Centralitzat, una sola font d'informació. Aquests elements d'informació són proveïts al Portal de la Transparència a través de diferents formats d'intercanvis de fitxers.
  • Descentralitzat, diverses fonts d'informació (ministeris i organismes reguladors). En aquest cas són les Unitats d'Informació de Transparència les responsables de l'actualització de la informació en les bases de dades del Portal de la Transparència.
  • Estàtic, pàgines en format HTML realitzades en el gestor del continguts.

Els elements d'informació que tenen caràcter centralitzat són els següents:

  • Resolucions de compatibilitats d'empleats públics.
  • Relacions de llocs de treball.
  • Autoritzacions per a l'exercici activitat privada després del cessament d'alts càrrecs.
  • Indemnizaciones percibidas por altos cargos tras el abandono de su cargo.
  • Normes en tramitació.
  • Normativa amb tramitació finalitzada.
  • Contractes.
  • Contractes basats en Acords marc.
  • Convenis i encàrrecs.
  • Pressupostos Generals de l'Estat.
  • Execució pressupostària.
  • Estabilitat pressupostària.
  • Informes de fiscalització.
  • Béns immobles.

Els elements d'informació de caràcter descentralitzat són els següents:

  • Registre d'Activitats de Tractament.
  • Currículums vitae.
  • Retribucions d'alts càrrecs.
  • Plans i programes.
  • Informes i estadístiques.
  • Cartes de serveis.
  • Participació pública en processos normatius.
  • Directrius, instruccions, acords, circulars.

Els que es troben en els epígrafs de “Més Transparència” són enllaçats directament a les pàgines webs de referència.

Per a la garantir la gestió de la qualitat de la informació dels elements d'informació del Portal de la Transparència està articulada un sistema de coordinació amb les Unitats d'Informació de Transparència que es troben en cadascun dels departaments ministerials.

Dins d'informació estàtica estaria la informació que està continguda en les següents seccions:

  • Govern Obert
  • Participació ciutadana
  • Més informació

En cas d'incompliment d'algun dels compromisos assumits en la carta, la persona titular de la Direcció General de Governança Pública enviarà una carta de disculpes comunicant les mesures adoptades per a corregir la deficiència observada.

Les reclamacions per incompliment de compromisos seran dirigides a la Unitat responsable de la Carta de Serveis. Per a això, la persona usuària pot presentar una queixa o reclamació per qualsevol de les formes recollides en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques o per correu electrònic davant el titular de la present carta de serveis, especificant el compromís que es considera incomplit, així com els fets o circumstàncies que al seu judici han incorregut en aquest incompliment, dirigit a la Subdirecció General de Transparència i Atenció al Ciutadà C/ Manuel Cortina, 2, sisena planta o per correu electrònic: sgtac@correo.gob.es.

Les reclamacions per incompliment de compromisos establits en la Carta en cap cas donaran lloc a responsabilitat patrimonial de l'Administració, regulada en l'article 67 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i dels articles 32 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

11.1.- Presentació

Pot presentar queixes o suggeriments relatius aquesta carta de serveis o al seu emplene d'acord amb la normativa aplicable (Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'estableix el marc general per a la millora de la qualitat en l'Administració General de l'Estat) a través dels següents mitjans:

  • Escrit presentat en la forma prevista en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i dirigit a la Subdirecció General de Transparència i Atenció al Ciutadà (C/ Manuel Cortina 2, 6ª planta, 28010, Madrid).
  • En la seu electrònica del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública (https://sedeminhap.gob.es) sistema que requereix ús de signatura electrònica.
  1.  

11.2.- Terminis de contestació

Conforme al que es disposa en l'esmentat Reial decret, la unitat responsable de la gestió de queixes i suggeriments disposa d'un termini de 20 dies hàbils per a respondre a les mateixes i especificar les mesures correctores a adoptar.

El transcurs d'aquest termini es podrà suspendre en el cas que haja de requerir-se a l'interessat perquè, en un termini de 10 dies hàbils, formule els aclariments necessaris per a la seua correcta tramitació.

Si transcorregut el termini establit el ciutadà no haguera obtingut resposta de l'Administració, podrà dirigir-se a la Inspecció General del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública per a conéixer els motius de la falta de contestació i perquè aquesta Inspecció propose, en el seu cas, als òrgans competents l'adopció de les mesures oportunes.

  1.  

11.3.- Efectes

Les queixes formulades no tindran, en cap cas, la qualificació de recurs administratiu, ni la seua presentació interromprà els terminis establits per la normativa vigent. Aquestes queixes no condicionen, de cap manera, l'exercici de les restants accions o drets, que, conforme a la normativa de cada procediment, puguen exercir aquelles persones que es consideren interessades en el procediment.

Les adreces postals, telefòniques i telemàtiques de la unitat responsable de la gestió del Portal de la Transparència són les següents:

  • Atenció telefònica: Telèfon d'accés directe: 060
  • Atenció en el Portal de la Transparència: https://transparencia.gob.es
    • Bústia de suggeriments
    • Bústia d'incidències del Portal
  • Xarxes socials:
    • Twitter @transparencia_e
    • Youtube: Portal de Transparencia – España
  • Atenció mitjançant correu postal:
    • Subdirección General de Transparencia y Atención al Ciudadano (C/ Manuel Cortina 2, 6ª planta, 28010, Madri

La unitat responsable de la Carta de Serveis del Portal de la Transparència de l'Administració General de l'Estat és la Subdirecció General de Transparència i Atenció al Ciutadà (SGTAC) dependent de la Direcció General de Governança Pública (DGGP), dins del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. Aquesta unitat serà l'encarregada de vetlar pel compliment dels compromisos proclamats en la Carta i d'impulsar les pertinents accions de millora.

La direcció de la mateixa és: C/ Manuel Cortina, 2 (28071 Madrid). La unitat responsable de la Carta, a més:

  • Impulsarà el pla d'actualització de la informació
  • Contestarà els suggeriments i queixes que les ciutadanes i els ciutadans li dirigisquen.